Een dubbeltje op z'n kant

Started by Kaatje, Aug 27, 2013, 09:31 PM

Previous topic - Next topic

burningspirit

Harry60...... het is nu al de tweede keer dat je attendeert op : geen huur betalen is op straat moeten leven.
Op zichzelf heb je natuurlijk gelijk maar..... hoeveel onder ons zullen er (ooit) gedacht hebben: ONS zetten ze toch niet op straat, vanwege..... van alles en nog wat...??? Of iets van dien aard.
In dit geval zal misschien de veronderstelling geweest zijn dat ze een gezin met een jong kind niet buiten zullen zetten in het Nederland van nu.....
Dat het toch gebeurd is voor velen een onaangename 'verrassing' doordat er veel te veel 'mooi gepraat' wordt in dit land.
Dat laatste weet jij en weet ik en velen die hier op het forum meelezen, maar RTL zal juist die mensen opzoeken, die dat niet weten, want helaas, inderdaad (Dick en Jan), dat geeft de smeu?igste televisie

Neemt niet weg, dat het stel in zo'n programma in extreme problemen zit, die geconcentreerd getoond worden en ondanks het sensatiebeluste script stiekem voor veel herkenning zorgen onder ons.
Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk, dat er niemand onder ons is, die helemaal niets herkend heeft.....
Dit stel heeft heel veel fouten gemaakt en dat ze in problemen zitten is niet meer dan logisch, maar wij hier allemaal hebben iets gedaan of gelaten dat onze eigen problemen mede heeft veroorzaakt of vergroot. Ik denk dat het belangrijk is om dit, hoe klein ook, onder ogen te zien. Niet om na dit inzicht te zwelgen in zelfmedelijden, maar om te beseffen dat je zelf iets aan je situatie kunt doen. En ook om je te helpen realiseren dat een foutje, hoe klein ook, grote gevolgen kan hebben en je deels terug geworpen wordt op de eigen verantwoordelijkheid die je in het leven hebt. En..... niet te vergeten: op het moment dat je je eigen aandeel onder ogen ziet, je kunt ophouden te wijzen naar anderen en je je energie volop kunt inzetten voor het zoeken van oplossingen.

Daarom vind ik het hartverwarmend als ik in dit forum zie, dat er mensen zijn, die het voor een ander opnemen of zelfs soms een deel van de verantwoordelijkheden overnemen, als die door de schuldenaar (tijdelijk) niet gedragen kunnen worden vanwege zijn of haar (eventueel tijdelijke) beperkingen. Dat is onze kracht hier: het delen van kennis en ervaring, het beschikbaar maken van oplossingsgericht denken en handelen.

Een waar gebeurd verhaaltje ter illustratie.
Vroeger smeerde men op de buitengevel een laagje teer of menie, ter voorkoming van al te heftige weersinvloeden op het huis. De teer zat tot op ongeveer een meter boven de grond. Als je dat er op wilde aanbrengen moest de teer vloeibaar zijn en dus verwarmd worden. Een vriend van mij had dat van zijn ouders geleerd en wilde het bij zijn eigen huis ook gaan doen. Hij zette de pot met teer op het gasfornuis in de keuken op een laag pitje en ging binnen nog even t.v. kijken. Na een kwartiertje ging de bel: de achterburen zagen een grote vlam in de keuken..... Duidelijk: er zat een klein gaatje in de ketel en de teer had vlam gevat. Dit brandje was snel geblust maar de walmende teer had in korte tijd werkelijk het hele huis voorzien van een dikke vette laag roet, die door alle kiertjes en spleetjes tot in de nok van het huis was doorgedrongen. Het zat in  alle kasten, op serviesgoed, kleding enzovoorts. Alleen niet in de uitbouw waar de televisie stond......

Als ik erbij vertel dat ik voor de teer invul: geld. Voor het roet: gevolgen. Dan is mijn punt wel duidelijk denk ik zo. Onvoorziene gebeurtenissen met grote ingrijpende gevolgen. En een ongeluk zit soms in een heel klein hoekje.
Toch nog iets geleerd vandaag  ;D ;D ;D

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Harry60

Mooi  stukje burningspirit,

Maar weet je wat het eeuwige probleem is met dit soort zaken: altijd moeten anderen de rotzooi opknappen,  altijd is het de schuld van  iedereen, behalve van hun zelf. Broer of zus die hard werken en een beetje spaargeld hebben moeten weer voor de zoveelste keer over de brug komen. En zo kan ik nog wel uren doorgaan.... Totdat vrouw van broer zegt: en nu is het GENOEG!! Zij leven als God in Frankrijk, wij werken hard, sparen een beetje, letten op alles wat we uitgeven en moeten  omdat we familie zijn daar weer voor de zoveelste keer geld geven....

Maar dat hele lenen met weer een studie (4 keer en niets afgemaakt) is totaal waanzinnig, talloze komen zo in grote problemen.  Heb het niet over iemand van de universiteit die dokter aan het worden is, maar dit soort DUO gevallen, stoppen met die onzin..

tuthola

Ik heb het programma niet gezien maar kan wel meegaan in de gedachte van harry hoewel het sneu is voor dit gezin maar tjonge een schuld van 80.000 euro !!! dat is niet niks.
Ok 1 x een verkeerde studie kiezen ala maar 4x en niks afmaken en tussendoor kindjes krijgen is toch wel een beetje raar, niet werken en wel kinderopvang aanvragen !! Tja dan ben ik toch geneigd te denken dat er iets niet goed is in je bovenkamer. Ik weet dat ik niet mag oordelen en weet ook niet wat dit stel in het verleden heeft meegemaakt maar zoals Maxima zo mooi kon zeggen....... "beetje dom"

nooitmeer

Quote from: Harry60 on Aug 31, 2014, 01:11 PM
Maar weet je wat het eeuwige probleem is met dit soort zaken: altijd moeten anderen de rotzooi opknappen,  altijd is het de schuld van  iedereen, behalve van hun zelf. Broer of zus die hard werken en een beetje spaargeld hebben moeten weer voor de zoveelste keer over de brug komen.

Wat ze hier lieten zien (ik heb gisteren die aflevering maar eens gekeken) is het klasieke geval van "kop in het zand steken" zoals vele met een problematieke schuld dit herkennen. Altijd denken dat het wel goedkomt want al die schulden zijn immers niet door jouw schuld ontstaan. En als je dan toch iets te kort komt dan ga je het gewoon lenen bij vrienden en familie met de één of andere onzin smoes.

Dit zijn mensen die het altijd goed hebben gehad, altijd de hand boven het hoofd is gehouden (door ouders etc) en nu dat ze op eigen benen moeten staan in de grote mensen wereld gaat het helemaal mis.

Dat deze mensen naief zijn staat als een paal boven water, de opmerking van de man die zegt "zelf ontplooiing staat op dit moment boven aan" bevestigd dit.

Wat ik wel vreemd vind is dat er door de gemeente helemaal geen actie ondernomen is. Dat kan kloppen want ze hebben geen uitkering of ander inkomen. Dan vind de gemeente het opeens hun probleem niet meer.

Er is in afspraken geregeld dat woningbouw verenigingen, energie maatschappijen bij achterstanden automatisch een seintje richting de gemeente geven, klaarblijkelijk heeft de gemeente dit signaal naast zich neer gelegd.

Nu kunnen ze dus in het huis blijven wonen. Wat ik het mooie vind van deze aflevering is dat ze op het meest kritieke moment zijn binnen gekomen. Net voor de huisuitzetting. Veelal worden dit soort gezinnen op straat gezet en gaan vervolgens bij famillie (ouders) wonen met het verhaal dat ze opzoek gaan naar een andere woning omdat de oude woning te klein zou zijn o.i.d. Dit gebeurd aan de lopende band. Ouders werken hier aan mee omdat ze zich schamen richting de buitenwereld.

Quote from: Harry60 on Aug 31, 2014, 01:11 PM
Maar dat hele lenen met weer een studie (4 keer en niets afgemaakt) is totaal waanzinnig, talloze komen zo in grote problemen.  Heb het niet over iemand van de universiteit die dokter aan het worden is, maar dit soort DUO gevallen, stoppen met die onzin..

Die schuld is helemaal zo hoog nog niet. Een gemiddelde afgestudeerde heeft ook een studie schuld van 30.000. Het enige is dat ze niets hebben afgemaakt en dus nu met lage inkomens deze schuld moeten aflossen. Dit kunnen ze wel naar draagkracht doen.
Die andere 20.000 zal een combinatie zijn van creditcard/energie/huur/roodstand. Als student kan je allemaal mooie leninkjes afsluiten bij banken en zo te zien hebben ze dat ook maximaal gebruikt.

De opmerkingen die ik hier lees dat dit een uitzondering zou zijn vind ik onzin. Er zijn vele gezinnen met dit soort schulden. Vaak hoog opgeleiden die nu geen baan kunnen vinden. Het enige verschil is dat andere wellicht wel een baan op een ander niveau gaan doen om toch maar een inkomen te hebben.
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Kaatje

Ook ik heb een studieschuld bij Duo van bijna 30.000 en heb 1 opleiding gedaan en heb die wel afgemaakt. Ik heb toen in mijn studententijd en een aantal jaren erna de verkeerde keuzes gemaakt. Ben ik dan ook dom? Ik was toen na?ief maar zit nu met de gevolgen.

Ik voel me door bepaalde uitspraken in dit topic over studieschuld wel degelijk aangesproken!!

chapter

benieuwd of belastingdienst ook kijkt.
je mag nu geen kot meer aanvragen zonder werk en ook als je werklois wordt stopt toeslag na meen ik 3 maanden.
dan komt die schuld er nog bij en belastingdienst kun je beter niet als schuldeiser hebben

nooitmeer

Quote from: Kaatje on Aug 31, 2014, 02:10 PM
Ook ik heb een studieschuld bij Duo van bijna 30.000 en heb 1 opleiding gedaan en heb die wel afgemaakt. Ik heb toen in mijn studententijd en een aantal jaren erna de verkeerde keuzes gemaakt. Ben ik dan ook dom? Ik was toen na?ief maar zit nu met de gevolgen.

Ik voel me door bepaalde uitspraken in dit topic over studieschuld wel degelijk aangesproken!!

En met jou zijn er vele hoor.
Als je in dit land wilt studeren en je beschikt niet over vermogende ouders dan zul je moeten lenen bij de staat. Dit is niet iets van de laatste tijd maar dit is al jaren zo. (enkel had je toen een basis beurs die iets hoger lag)
Iedereen die een studie heeft gevolgd waarbij je op kamers hebt gezeten zal dit bevestigen.

jan

Hè Harry, er zijn wat mensen (waaronder ik) die zich zeer irriteren aan jou uitspraken. Het maakt hier niet uit hoe je aan een schuld komt. Zaak is dat je het oppakt. Ik ben ook in de schulden terrecht gekomen, door foutieve keuzes. Ik wil hiervoor niet worden veroordeel of worden vergeleken met anderen. Enkel wil ik respect, advies en begrip. Ik vind dat jij enkel op sensatie uit bent.

Ps bij min 10, ga ik je beperkingen opleggen.

Doe er mee wt je wil!

Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

Kaatje

Dank je wel nooitmeer. Ergens weet ik het ook wel, maar door sommige uitspraken wordt je soms zo met de neus op de feiten gedrukt. Ik kom ook uit een gezin waar ik zelf alles moest betalen en tja, dan is extra geld lenen bij DUO naast basisbeurs de makkelijkste optie. Toen niet helemaal goed nagedacht over de consequenties. Toen werd er gezegd, met een HBO diploma verdien je straks genoeg geld om het terug te betalen. Alleen ging ik er toen niet van uit om werkloos te worden of ziek te worden zoals afgelopen jaar en m'n baan hierdoor kwijt te raken. Ik heb m'n lessen er van geleerd en pak het aan, ook al is het iets meer dan 10 jaar geleden dat het lampje aan had kunnen gaan. Ik kijk al uit naar een schuldenvrij leven en dat ik ook zo'n mooi certificaat van hier mag ontvangen :) :) :)

Met het nieuwe leenstelsel vraag ik me echt af wat de hoogte zal zijn van de studieschuld van de jonge mensen die willen studeren en die capaciteit ook hebben, alleen geen vermogende ouders hebben.

Harry60

Beste Jan, ik veroordeel niemand. Dat mensen in de schulden kunnen komen begrijp ik helemaal. Maar ik reageer op deze uitzending. Mensen die geen 18 meer zijn, die totaal niet weten of de huur wel of niet is betaald, mensen die nog nooit gewerkt hebben, dikke schulden hebben en aan een tweede kind beginnen.... mensen die voor de 4e keer een studie aanvragen en het niet afmaken... (vraag jij je wel eens af waarom dat is? Wel beste Jan, dan krijg je namelijk weer geld (meer lening) en hoef je niet te werken, samen met al die toeslagen. (heb het over dit geval en niet over gewoon een studie volgen met DUO, dat is heel wat anders) Dat de schuld dan oploopt speelt geen rol. En zoals altijd kunnen anderen de boel weer opknappen, moeder, broer, vrienden, enz,.. Of denk je dat dit de eerste keer is dat broer lief geld leent en het nooit meer terug ziet. Net zoals haar moeder, dat straalde van haar gezicht af, toen ze 561 huur moesten betalen,,,,nee a.u.b. toch niet weer!! Vergeet niet Jan, voordat dit op TV komt, speelt dit al jaren natuurlijk, die schulden zijn niet van vorige week. En dan kan men de Gemeente/woningbureau wel de schuld geven, maar wat hadden zij dan moeten doen? Men heeft al 5 keer eerder een aanmaning gekregen, men reageert daar niet op. (en dat komt niet zo maar... die aanmaningen) Sterker nog, volgens het duo was de huur betaald... dan is er behoorlijk wat MIS. Maar daarom hoop ik op een mooie oplossing voor hun. Maar.............

jan

Je snapt mijn punt en irritatie nog niet, een dubbeltje op zijn kant is niet de werkelijkheid.

Iemand die in de schulden zit, heeft geen behoefte aan een veroordeling. Jou reacties voldoen niet aan het reglement van het forum, dus we nemen afscheid van elkaar.

Jan (een Ex-schuldige)

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

gewoon

Ha wat zal ik eens zeggen, ik bekijk dit programma niet, ook niet in herhaling misschien wel uit respect voor de jonge mensen en naasten,  die wel verder moet na zo,n uitzending.

Op het verhaal van harry ga ik dan ook niet op in, dat is voor RTL4 hoe deze dit rijmen met hun geweten,  welke reactie,s en enorme gevolgen dit heeft.

Knibbel,s antwoord raakt mij dan ook en ben er dankbaar voor dat daar een forum voor is.

nooitmeer

Beste Harry,

Nu doe je het weer. Je veroordeeld mensen op de verkeerde keuzes die ze in hun leven gemaakt hebben. Iedereen maakt verkeerde keuzes in hun leven, bij de één pakt dat negatiever uit dan bij de andere. En in het geval van deze mensen pakt het heel vervelend uit.

De essentie van dit forum is dat je hier anoniem kunt uitkomen voor de verkeerde keuzes die je in je leven hebt gemaakt zonder je hier voor te schamen omdat er velen zijn waarbij dit is overkomen.
De lotgenoten zullen dan vaak vrijblijvend advies geven over welke paden je kunt bewandelen om de (financiele) problemen die in het verleden zijn ontstaan op te kunnen lossen met of zonder hulp van buiten af. Daar slaagt dit forum enorm goed in.

Waar mensen niet op zitten te wachten is dat ze wederom verwijtende berichten moeten lezen. Dit hebben ze al genoeg gehoord en zullen ze ook nog heel vaak moeten aanhoren.
Dit is een forum van schuldenaren voor schuldenaren in alle soorten pluimage. Maar ze hebben over het algemeen wel één ding gemeen: ze hebben respect voor elkaar omdat alle personen in meer of mindere mate in het zelfde schuitje hebben gezeten of nog steeds zitten.

@Jan.

Ik las pagina 6 pas nadat ik dit heb geschreven... we zeggen het zelfde maar ik heb enkel wat meer woorden nodig ;-)

jan

QuoteIk las pagina 6 pas nadat ik dit heb geschreven... we zeggen het zelfde maar ik heb enkel wat meer woorden nodig ;-)

We denken hetzelfde!

Jan (een Ex-schuldige)

Moderator

Marjan12

Wat vinden jullie van de aflevering van dubbeltje op zijn kant? Ik vind het allemaal niet realistisch.