Een dubbeltje op z'n kant

Started by Kaatje, Aug 27, 2013, 09:31 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Tja,...

Even over de toeslagen, die worden niet direct minder hoor.
Pas vanaf een bepaalde voet gaat het langzaam naar beneden.
Dus niet euro verdienen euro eraf bij de toeslagen.
Dat zou wel heel raar zijn. 

Harry60

Quote from: Lizayra on Aug 29, 2014, 08:45 AM
Wat mij verbaasde is dat het nieuwe inkomen bij die 900 euro aan toeslagen werd opgeteld. Die toeslagen worden toch minder als het inkomen toe neemt? Kunnen ze volgend jaar weer terug betalen, weer een schuld erbij.

En er was ook kinderopvang toeslag, ze werkten toch niet dus hoezo is dat nodig?

Beste Lizayra, dat klopt natuurlijk ook van geen kant, zal een mooie boel worden. Begrijp toch totaal niets van die mensen, nog nooit naar hun financiën gekeken, totaal niet weten wat er binnenkomt en uitgaat!! Weten niet of de huur wel of niet is betaald en ga zo maar 3 uur door, nog nooit meegemaakt dit, wij vielen bijna van de bank af..... Wij zouden geen nacht meer slapen...maar.... Buiten dat is er heel wat mis in dit land, twee volwassen mensen, nog nooit gewerkt en 986 euro aan toeslagen..!!!. Je zou als werkende er bijna mee stoppen. Werkelijk niet te geloven. Dat neemt niet weg dat ik hoop dat het beter met hun gaat , maar nog nooit zulke na?ieve totaal van de wereld mensen meegemaakt. Ook mooi was dat hij zegt bij dat uitzendbureau: ik ga als laatste altijd weg.... En nog nooit gewerkt, ..wel humor..

Buster

Hoi Harry,

Vooropgesteld dat je bij Dubbeltje alleen hele absurde situaties tegenkomt.
Het niet openen van post en niet meer durven kijken op je bankrekening is wel een van de symptomen die horen bij schulden.
De cijfers,.. â,¬986 is onder de armoedegrens voor een gezin. Het klinkt als veel geld alleen al aan toeslagen.
Maar als je dan bedenkt dat daar â,¬560 af moet alleen al aan huur.
Dan blijft er ineens â,¬426 over voor alles.
Twee keer de goedkoopste zorg is â,¬120 (max. eigen risico)
Beetje label A woning heeft toch nog â,¬100 energie, water â,¬30 en dan ben je nog nergens tegen verzekerd en is er â,¬ 176 over voor voeding.
Dat is voor een persoon al reden om in aanmerking te komen voor een voedselpakket, laat staan met zijn drietjes, bijna viertjes.

Overigens,... als ik aan de hand van hun gegevens ga kijken dan kom ik aan â,¬ 559,73 aan toeslagen.
De rest zal dus van de kinderopvangtoeslag komen waar ze geen recht op hebben en die moet dus weer terug.
Kortom: ik zou blijven werken ;) 

Harry60

Hoi Buster, dat begrijp ik ook wel allemaal wel, maar met die twee is natuurlijk heel wat mis. dat totaal niet weten wat er binnenkomt, laat staan wat ze uitgeven is natuurlijk niet begonnen toen de schulden er al waren. Dat is van het begin af aan volkomen fout gegaan, dat kan niet anders. Wel je TV, computer aansluiting betalen en niet je huur, dan is er wat mis. Ieder mens weet dat je dan op straat komt te staan, je kan alles niet betalen, maar nooit je huur, want dan is het onder een brug slappen. En nu komt natuurlijk: maar als je dat niet kan betalen! Dan zeg ik: wel nutteloze dingen betalen en aan boodschappen 1420 euro per maand en geen huur...betalen! Dan is er heel wat mis in je bovenkamer...

Buster

Je vraagt je af waar RTL ze opdiept ;)

burningspirit

Twee jonge mensen die de ene na de andere studie deden en telkens opnieuw studiefinanciering kregen....... dat is het begin van hun ellende geweest, hun grootste schuld ook.
Daar ging het natuurlijk al fout, ze hadden geattendeerd moeten worden, het had niet zo gemakkelijk mogen zijn om zo lang van dat geld te leven, geeft mensen een totaal verkeerde "financiële opvoeding" op die manier.

Maar natuurlijk is het ook heel na?ief
Net zo na?ief als te denken dat de bank "wel weet wattie doet" als je een giga-lening van ze krijgt voor het kopen van een huis of (zoals bij ons  :-[) het starten van een bedrijf. Het genereren van een hypotheek zou vergezeld moeten gaan van adviezen omtrent mogelijk verlies van inkomen. En bij een bedrijfslening zou kritischer moeten worden gekeken naar het ondernemers-plan. Maar ja....

Toen de crisis nog geen feit was, dachten mensen anders, makkelijker..... ze voedden (soms ongewild) hun kinderen op met het idee dat het allemaal wel niet zo'n vaart zou lopen, en dat het vanzelf goed zou komen. Mensen begonnen aan dingen die een maatje te groot voor ze waren en ze werden op geen enkele manier gewaarschuwd.

Nu blijkt dus dat er achter elkaar mensen 'omvallen', althans financieel gezien
En al die mensen staan voor dezelfde uitdaging: hun probleem onder ogen zien, checken waar het fout ging, uithuilen, alles rechtzetten, in orde brengen en..... opnieuw beginnen.
Zo ook dit gezinnetje.

Het enige voordeel van deze uitzending(en) is dat er weer even simpel op een rijtje wordt gezet waar je precies op moet letten en hoe het gemakkelijk helemaal fout kan gaan.
En..... heel eerlijk.... dit soort reminders heb ik af en toe nodig  :-[ ;D
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Knibbel

Ik heb de hele aflevering niet gezien en als ik bovenstaande berichten lees hoef ik mij ook niet de moeite te nemen om het alsnog te gaan bekijken. Juist omdat ik het niet heb gezien en dus de hele clou van het verhaal niet weet heb ik misschien geen recht van spreken oftewel schrijven, maar wil het toch even hier neer zetten.

Quote from: Harry60 on Aug 29, 2014, 03:00 PM
Dan zeg ik: wel nutteloze dingen betalen en aan boodschappen 1420 euro per maand en geen huur...betalen! Dan is er heel wat mis in je bovenkamer...

Dat er mensen zijn die door naiviteit, niet doordenken, impulse handelingen, schaamte of erbij willen horen voor gezin of voor zichzelf, op deze manier in grote schuldproblemen geraken is inmiddels wel door en door bekend, En ook in de komende jaren zal dit zeker nog vaak gebeuren. Er zullen zeker veel meer mensen zijn die, net als het gezin in de aflevering, zo'n beetje door eigen schuld behoorlijk in de schulden zijn geraakt. Maar ik vind het toch niet gepast om dan maar gewoon te zeggen dat er dan heel wat mis is in je bovenkamer. Vind dat een klein beetje denigrerend overkomen, zo van eigen schuld dikke bult. Kijk, dit zou dus zomaar de indruk kunnen zijn die kijkers krijgen na het zien van zo'n aflevering. Ik daarentegen ben er van overtuigd dat veel van deze gezinnen zichzelf niet doelbewust in de schulden hebben gemaakt of bewust hebben gekozen voor een schuldenleven.

Wat te denken van mensen die zwak zijn en gemakkelijk te misleiden of te verleiden zijn, verliefde mensen die niet nee durven te zeggen en voor de ander maar schulden maken. Mensen die jarenlang depressief zijn en die onnodige impulsieve aankopen doen, deze mensen maken zich door hun ziekte echt niet druk om huur of energierekening of welke rekening dan ook maar. Of mensen met een psychiatrische aandoening die geen hulp hebben en hun eigen financien beheren, deze komen  bijna altijd in schuldproblemen. Verslaafden, mensen met verstandelijke beperkingen.....

Waarschijnlijk zal er wel behoorlijk kritiek komen dat ik het helemaal verkeerd zie, maar ik voelde me erg geroepen om hier toch op te reageren.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Knibbel, heel erg bedankt voor je bericht. :) Doet me goed!

Ook ik heb een DUO schuld en heb jarenlang de ogen gesloten en het niet willen en kunnen zien, door diverse oorzaken. Als er iets in mijn bovenkamer mis is, dan zou ik niet normaal kunnen functioneren en toch kan ik dat alleen was het op een financieel gebied een puinhoop en nu langzaam aan begint dan een minder grote puinhoop te worden.  :) :)

Zelf houd ik niet van oordelen over andermans situatie. Tuurlijk heb ik ook een mening, maar weet ook dat bij elke situatie een verhaal zit. Je raakt niet zo maar in de schulden. Alleen op het moment dat je beseft dat het zo niet gaat en het gaat aanpakken met vallen en opstaan, dan ben je in mijn ogen een kanjer :) :)

Knibbel

Heb je helemaal gelijk in Kaatje, achter iedere situatie zit een verhaal. Het is niet allemaal maar zwart of wit.

Enne... graag gedaan Kaatje.  :)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Even voor de goede orde: dit programma is géén afspiegeling van de werkelijkheid. Het wordt gemaakt om reclame te maken. Het trekt kijkcijfers omdat de situaties zo bizar worden neergezet en geven over het algemeen de doorsnee schuldenaar, voor zover die bestaat, een slechte naam.

Kaatje, om je even een hart onder de riem te steken.
Dat je een lening hebt bij DUO is dan ook de enige overeenkomst.
Je betaalt je vaste lasten, maakt keuzes en verbetert zelfstandig (met hulp die je zelf aanvraagt) je situatie.
Simpel voorbeeldje: heb je een auto? heb je een abonnement op een sportschool? heb je 4 afgebroken studies gedaan? heb jij een boodschappenkarretje vol met A merk producten omdat het toch smaak moet hebben?

Zover ik je ken kun je op alle bovenstaande vragen antwoorden met "nee".
Ik zal de volgende keer als het weer op is de moeite nemen om de zapper te pakken (was nu te lui om op te staan en zat te patiencen ;) )

Kaatje

Op bijna alle vragen kan ik ja zeggen. Een enkele keer zwicht ik voor een A-merk, omdat ik die ook lekkerder vindt, maar mijn mandje boodschappen ligt niet vol met A-merken, maar met huismerken en het goedkoopste. :) Ik sta zelfs op het punt om het tv abonnement op te zeggen en de tv de deur uit te doen :) :) hihi

Ik weet ook dat het programma de echte extremen op zoekt, om zo sensatie op tv te hebben. Ik had het niet gezien, wist niet eens dat het er op was, totdat ik het hier zag en het op uitzending gemist zag. Ook ik zal het de volgende keer niet meer kijken, of ik moet me echt zo ontzettend vervelen........

Xdewit

misschien zijn de extremen juist een goed inzicht in wat er aan de hand is. Zoals Knibbel het goed verwoordt, is er vaak meer aan de hand en dat hoeft zeker NIET in relatie te zijn met de bovenkamer van iemand. Wat ik persoonlijk merk is dat ik sociaal buitenspel wordt gezet omdat ik het zuinig aan doe. Ik kan niet mee praten over dagjes uit of vakanties of nieuwe kleding kopen om maar wat te noemen. Als er hier wat kapot gaat, wordt het gemaakt en alleen nieuw gekocht als we er niet buiten kunnen. Ik vind het persoonlijk niet erg dat dat bij mij gebeurt, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen er zo in staat en het dan een reden is om toch geld uit te geven dat je niet hebt.

Harry60

Twee jonge mensen die de ene na de andere studie deden en telkens opnieuw studiefinanciering kregen....... dat is het begin van hun ellende geweest, hun grootste schuld ook.
Daar ging het natuurlijk al fout, ze hadden geattendeerd moeten worden, het had niet zo gemakkelijk mogen zijn om zo lang van dat geld te leven, geeft mensen een totaal verkeerde "financiële opvoeding" op die manier.

Daar zit natuurlijk ook DE GROTE FOUT, hier had iemand al lang moeten ingrijpen. Dit is van de gekke natuurlijk. Dat hadden ze al lang moeten afschaffen op deze manier. Dat is ook de reden dat die twee nog nooit gewerkt hebben, je gaat voor de zoveelste keer een studie aan, leent weer MEER, maakt studie niet af, gebruikt 1420 euro  voor boodschappen en andere nietsnut dingen per 4 weken. Dan hoef je niet te werken, dat is simpel. Dat ze vervolgens een enorme schuld opbouwen hebben ze blijkbaar ook niet door, of willen het niet door hebben. Maar huur betalen, NEE.... dat komt in het boekje niet voor, terwijl dat het belangrijkste is van alles, niet je huur betalen is op STRAAT wonen en dat kan je de verhuurder NIET KWALIJK NEMEN. Natuurlijk begrijp ik dat mensen in de schulden kunnen komen door ziekte, baan verliezen enz.. Maar dat was hier totaal niet aan de orde!! En met iets mis in je bovenkamer bedoel ik: als je niet weet of de huur wel of niet is betaald, dan is er heel wat mis daar. Dat bedoel ik...... Je kan alles wel goed praten, maar er zijn grenzen....

Dick

Het gaat alleen om de kijkcijfers niet om de mens. Een reguliere schuldenaar komt niet in aanmerking voor "een dubbeltje op zijn kant" om dat hij of zij niet kijkcijfer sexy is.

Je zie alleen extremen en niet de echte werkelijkheid.
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Harry60

Om eerlijk te zijn hem ik ook nog medelijden met het stel, deze ellende gun je niemand. En ik hoop dan ook dat ze goed terecht komen.