Een dubbeltje op z'n kant

Started by Kaatje, Aug 27, 2013, 09:31 PM

Previous topic - Next topic

Meelezertje

Ha ,die Knibbel. Ik ben juist dol op cijfertjes.

Er zijn soms van die onverwachte 'grootgebruikers' in huis. Wij hadden een klein 10 liter boilertje in een aanrechtkastje, omdat het zo lang duurde voor het water beneden warm werd.(ketel staat op zolder) Dit uitgezet en het scheelde een kwart! van ons stroomgebruik. Ik spoel nu voor terwijl het water zachtjesaan warmer wordt. Schoonmoeder moest een keer heel veel bijbetalen en dat lag aan haar 40 jaar oude vrieskist,die het nog heel best deed. Die bleek meer dan de helft van haar totale stroomverbruik voor zijn rekening genomen te hebben. Al jaren telkens steeds iets meer. Van anderen lees ik dat het kooktoestel, keramisch of inductie- dat weet ik niet meer, heel veel sluipverbruik hebben. Er is een apparaatje te koop of te leen bij je energiemaatschappij ,die het verbruik van 1 apparaat kan meten. Ik heb het ontdekt door de boiler een week uit te zetten. Ik hou wekelijks het verbruik bij.

Het meest besparend is toch gewoon het mindere verbruik. Al helpt een lage gas en stroomprijs ook natuurlijk.

Ik heb altijd een jaarcontract, nu weer sinds 1 augustus. Naar aanleiding van Licht heb ik toch weer even gekeken en inderdaad zijn de prijzen nu nog weer gunstiger. We kunnen hier open op de site elkaar wijzen op de voordeligste opties, als je tenminste nu (bijna) zou kunnen oversluiten. Kom maar op. Nodig te weten is het verbruik van de laatste rekening. Dan zoek ik het wel uit. Fluitje van een cent
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Licht

Quote from: Meelezertje on Nov 10, 2015, 09:11 AM
Ha ,die Knibbel. Ik ben juist dol op cijfertjes.

Er zijn soms van die onverwachte 'grootgebruikers' in huis. Wij hadden een klein 10 liter boilertje in een aanrechtkastje, omdat het zo lang duurde voor het water beneden warm werd.(ketel staat op zolder) Dit uitgezet en het scheelde een kwart! van ons stroomgebruik. Ik spoel nu voor terwijl het water zachtjesaan warmer wordt. Schoonmoeder moest een keer heel veel bijbetalen en dat lag aan haar 40 jaar oude vrieskist,die het nog heel best deed. Die bleek meer dan de helft van haar totale stroomverbruik voor zijn rekening genomen te hebben. Al jaren telkens steeds iets meer. Van anderen lees ik dat het kooktoestel, keramisch of inductie- dat weet ik niet meer, heel veel sluipverbruik hebben. Er is een apparaatje te koop of te leen bij je energiemaatschappij ,die het verbruik van 1 apparaat kan meten. Ik heb het ontdekt door de boiler een week uit te zetten. Ik hou wekelijks het verbruik bij.

Het meest besparend is toch gewoon het mindere verbruik. Al helpt een lage gas en stroomprijs ook natuurlijk.

Ik heb altijd een jaarcontract, nu weer sinds 1 augustus. Naar aanleiding van Licht heb ik toch weer even gekeken en inderdaad zijn de prijzen nu nog weer gunstiger. We kunnen hier open op de site elkaar wijzen op de voordeligste opties, als je tenminste nu (bijna) zou kunnen oversluiten. Kom maar op. Nodig te weten is het verbruik van de laatste rekening. Dan zoek ik het wel uit. Fluitje van een cent

Kom ik weer even om de hoek. Oversluiten kan altijd mist de boete vergoed word veel leveranciers doen dat wel. Maar het staat in de kleine letters ;)  via veel vergelijkingssites word de boete trouwens niet vergoed.   

Knibbel

Quote from: Meelezertje on Nov 10, 2015, 09:11 AM
Kom maar op. Nodig te weten is het verbruik van de laatste rekening. Dan zoek ik het wel uit. Fluitje van een cent
Ik ga van de week het verbruik opzoeken van de jaarafrekening, ben eigenlijk wel nieuwsgierig...  Eigenlijk zou meneer Knibbel dit moeten kunnen uitzoeken, maar die heeft geen tijd (denk eerder geen zin) hierin. Als het aan hem ligt blijft alles bij het oude.... Hij heeft namelijk van zijn werk uit heel vaak te maken met Essent (onze energieleverancier) en is van mening dat die goed zijn en wij waarschijnlijk ergens anders niet goedkoper uit zijn... Maar misschien zijn wij dan wel dief van  eigen beurs??

Quote from: Licht on Nov 10, 2015, 11:11 AM
Kom ik weer even om de hoek. Oversluiten kan altijd mist de boete vergoed word veel leveranciers doen dat wel. Maar het staat in de kleine letters ;)  via veel vergelijkingssites word de boete trouwens niet vergoed.   
Ha, dan boffen wij, want wij hebben nu geen vastgelegd contract meer maar een variabel. Wij kunnen dus zonder meer per maand overstappen naar een ander.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

gewoon

Ha Knibbel zoals ik al eerder schreef,  is dit het goede moment om over te stappen net voor de winter maar je kunt toch ook kijken wat voor aan bieding Essent heeft, bij een vast contract.

Ben vandaag er ook nog even in gedoken en het lijkt het meest slimme op een vast contract voor een jaar te nemen IPV 3 jaar,  dit levert meer op lijkt mij.

En bovendien is de trend nog steeds dat de kosten voor energie zakken,  dus is er zeker ook volgend jaar weer scherpe aanbiedingen die  te verwachten zijn.

En ja je lijkt een dief in eigen beurs als je gewoon een variabel tarief blijft houden ben ik deze week dus ook achter.

chapter

Gewoon je staat in wsnp niet onder curatele maar nog steeds beslissings bevoegd. Je moet je wel altijd afvragen os slim is ik betaal bv in eentje 220 voor zorgverzekering. 96 basis 124.50 aanvullende door 50% boete

gewoon

Dank je wel voor je antwoord en nee je staat niet onder curatele maar vroeg mij dit af,  omdat er in theorie een schuld of boete kan ontstaan doordat je moet verhuizen BV en of wat ik onlangs meemaakte een per ongeluk een eenzijdige opzegging,  die koste mij nu niets maar kan mij voorstellen dat er heel snel met een boete gegooid word als je een vast contract hebt.

Maar je antwoord is voldoende

Vraag mij wel af hoe het kan dat je zoveel betalen moet voor je zorgverzekering, zal wel een goede reden hebben

chapter

Gewoon krijg mijn basis niet eruit is wsnp en geven geen aanvullende. Ik betaal voor aanvullende 50% boete. Op zich niet erg wordt gecorrigeerd maar als je inkomen onder vtlb komt wordt dat ander verhaal.

Ja daarin wel dat zijn zaken die je mee moet nemen in besluit. Meeste krijgen geen tiestemming te verhuizen als huur niet te hoog is natuurlijk. Vaak kun je dat ook niet betalen andere vloeren gordijnen en verhuizen zelf. Denk aan dubbele huur etc

Kaatje

Wat wel leuk is om te vermelden om energie te besparen. Ik haal echt altijd als ik mijn gasfornuis niet gebruik de stekker uit het stopcontact. Overigens ook van alle andere apparaten, behalve de koelkast :) Scheelt toch iets op de energierekening.

Daarnaast belde mijn internetprovider mij vanavond. Die wilde kijken of ze me een betere aanbieding konden doen. Omdat ik geen tv heb en jaren geleden een goedkoop tarief heb afgesproken en nog steeds tevreden ben over mijn internetverbinding, zei de meneer mij heel eerlijk dat ik een heel goed tarief heb en dat hij mij op dit moment niets goedkopers kan aanbieden. Soms loont het zich ook om gewoon jarenlang bij dezelfde provider te blijven :)

burningspirit

oeps Kaatje
ik moet toch even lachen nu
jij trekt de stekker uit jouw gasfornuis.....?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Kaatje

Burningspirit, dat doe ik inderdaad! Van de 24 uur gebruik ik het hooguit een uur per dag. Zonde van het stroom van de overige 23 uur op een dag :)

jan

Ik heb een gasfornuis met een elektrische oven. De stekker er uit en je bespaart, elke euro is er één!
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

burningspirit

aha okee, dan begrijp ik het  ;D
ik dacht: gasfornuis werkt op gas, niet op electriciteit
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

gewoon

Jeb en dat kan nog best schelen heb alleen maar stroom voor de ontsteking van het gas, maar had deze op een niet geaarde wandcontactdoos aan gesloten en had het gevoel dat ik stroom kreeg, tijdens het koken.... schroevendraaier op een pit gezet, en jawel het oranje lampje ging branden.

Moet dus behoorlijk zijn,  de lek stroom over de aardedraad lijkt mij en gebruik alleen een aansteker en geen elektra meer.

Kaatje

Oh ja, Jan verwoord het duidelijker! Ik heb ook zo'n gasfornuis met oven eronder :)