Een dubbeltje op z'n kant

Started by Kaatje, Aug 27, 2013, 09:31 PM

Previous topic - Next topic

ollie bollie

Ik krijg ook nog regelmatig mailtjes van "sloop de crisis", maar de aanbiedingen daar kloppen van geen kant en zijn duurder dan de alternatieven die ik zelf gevonden heb.
Carpe diem!

Licht

Quote from: jan on Nov 06, 2015, 02:19 PM
Ze promoten de website "sloopdecrisis" en hieruit halen ze inkomsten voor het programma. Het is commercieel en het gaat niet om de schuldenaar!!

Zeker eens.  Sloop de crisis maakt alles heel mooi.  Een energiecontract waarvan een besparing word berekend over een gemiddeld verbruik. Tja zo kan ik het ook.

Qua energie kosten ben ik door mijn werk wijs geworden. Ik heb het nu zover weten te krijgen dat ik voor een 6 persoons huishouden in een grote eengezinswoning 98 euro per maand betaal. Als je maar weet waar je naar moet kijken via sloop de crisis zou ik op 140 euro uitkomen :( zonde dat het juist door een "schuldenteam " gepromoot word als DE oplossing

burningspirit

Oh Licht!
Wat een magisch laag bedrag. Wij betalen hier in een grote eengezinswoning met 4 personen meer dan het dubbele per maand! Jij maakt me wel erg nieuwsgierig nu hoor!
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Carol

Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Waar moet je op letten/kijken.

Meelezertje

Duidelijk wat je moet doen. Als je dat echt wilt. Niet meer dan 2500 kwh per jaar en 950 kuub gas. Zoiets. Dan kom je op 98 per maand. Dus 2 handdoeken per persoon een hele week gebruiken. Max 2a 3 draaien was in de week. Veel luchten. Geen droger, geen elektrische boiler. 3 x kort douchen per week. De andere dagen met washandje aan wastafel. Alleen ledlampjes aan. Geen vaatwasser.  Koffiezetter gelijk uitzetten. Koken met deksels op de pan. Na laten garen in een zelfgemaakte hooikist. (fleece dekentje om de pan). s Nachts alle stekkers eruit. (ook tv modem;duurt de volgende dag wel een kwartiertje opstarten voor je kunt kijken). Alleen slechts 1 ruimte verwarmen, en de badkamer. Dan temperatuur niet hoger zetten dan 18. Meestal lager. Dat betekent dat er met dit weer niet gestookt wordt. Fleece dekentjes omslaan als je zit op de bank. Dikke pantoffels. Legging onder de spijkerbroek. etc.  Zo doe ik het uit noodzaak; woon ook in een groot huis,met matige isolatie.
Verder ieder jaar kijken naar overstappen. Via vergelijkingssites. Dan vragen of je eigen aanbieder hetzelfde kan bieden. Zo niet dan overstappen.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Licht

Quote from: Meelezertje on Nov 09, 2015, 09:09 AM
Duidelijk wat je moet doen. Als je dat echt wilt. Niet meer dan 2500 kwh per jaar en 950 kuub gas. Zoiets. Dan kom je op 98 per maand. Dus 2 handdoeken per persoon een hele week gebruiken. Max 2a 3 draaien was in de week. Veel luchten. Geen droger, geen elektrische boiler. 3 x kort douchen per week. De andere dagen met washandje aan wastafel. Alleen ledlampjes aan. Geen vaatwasser.  Koffiezetter gelijk uitzetten. Koken met deksels op de pan. Na laten garen in een zelfgemaakte hooikist. (fleece dekentje om de pan). s Nachts alle stekkers eruit. (ook tv modem;duurt de volgende dag wel een kwartiertje opstarten voor je kunt kijken). Alleen slechts 1 ruimte verwarmen, en de badkamer. Dan temperatuur niet hoger zetten dan 18. Meestal lager. Dat betekent dat er met dit weer niet gestookt wordt. Fleece dekentjes omslaan als je zit op de bank. Dikke pantoffels. Legging onder de spijkerbroek. etc.  Zo doe ik het uit noodzaak; woon ook in een groot huis,met matige isolatie.
Verder ieder jaar kijken naar overstappen. Via vergelijkingssites. Dan vragen of je eigen aanbieder hetzelfde kan bieden. Zo niet dan overstappen.

Niet eens wij verbruiken 1300 kuub gas en 3100 electra.   
Maar onze tarieven zijn heel erg laag. Ik heb nu alleen in 43 cent gas en 18 electra met een vast recht van 99 cent. Dit hebben we van de zomer vastgezet voor 3 jaar. Daarbij een welkomst premie van 225 euro.

We zijn totaal niet zuinig de kinderen gaan dagelijks in bad en de droger en wasmachine draaien beide twee keer per dag. De verwarming gaat aan als het beneden de 20 graden komt.

Nu Is mijn werk het vergelijken van bijvoorbeeld energie leveranciers dus ik weet precies welke wegen te bewandelen en dat werkt in mijn voordeel. 

burningspirit

??? vertel Licht: hoe kom ik aan een laag tarief dan?

gewoon

Ha dat is goedkoop ik zit nu op ongeveer 18 cent elektra en 49 cent voor gas maar wel met een vast recht van ongeveer 6 euro per maand.

En dat heb ik vorige week afgesloten ook door gebruik te maken van een 3 jaar vast contract anders hadden de tarieven 20 % hoger gelegen op 21 cent elektra en 60 cent voor gas.

Het is lonend om te kijken naar een vast contract omdat de tarieven nu laag zijn.

En heb geen korting verder gekregen maar eneco kwam vorige week met het geweldige plan de meterstanden door te geven net voor de winter daardoor is het verbruik gas maar 8 % van de schatting en verwacht ongeveer E 500,-- terug te krijgen. En mijn nieuwe maand bedrag zal ongeveer zakken met 40 % maar hou goed in gedachte dat volgend jaar wel er een winter in de opname zit en zeker 20 % moet reserveren voor de jaar rekening eind 2016.

Of wel vast contract is nuttig,  en net voor de winter overstappen ook.

gewoon

BS een heel rare vraag maar stel hem toch vooral  die mensen die in de WSNP zitten,  mag je als je in een traject zit wel een vast contract aangaan voor drie jaar levering

Meelezertje

QuoteDaarbij een welkomst premie van 225 euro.

Licht heeft gelijk. Alleen die welkom premie zit dan al verwerkt in het maandbedrag. Als je deze echt wil overhouden en uitgekeerd wilt krijgen na een jaar; dan moet je dus 225:12 = 19 euro per maand extra betalen. Dus netto kan het heel goed dat je 98 per maand betaalt voor 1300 kuub en 3000 kwh. Mijn abuis zat erin dat ik dat bedrag ook ongeveer betaal per maand,maar dan nog wel een vette welkoms premie krijg uitbetaald op het eind van de rit. De tarieven ( excl premie) zijn dan ongeveer 21 cent per kwh en 57 cent per kuub gas.
Het is ook zo dat vergelijkingssites dan wel dit maandbedrag aangeven, maar toch ongeveer 10 euro per maand meer innen. Voor het geval je verbruik hoger wordt dan ingeschat. Is dit ook jouw ervaring, Licht?
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

Licht

Quote from: Meelezertje on Nov 09, 2015, 03:32 PM
QuoteDaarbij een welkomst premie van 225 euro.

Licht heeft gelijk. Alleen die welkom premie zit dan al verwerkt in het maandbedrag. Als je deze echt wil overhouden en uitgekeerd wilt krijgen na een jaar; dan moet je dus 225:12 = 19 euro per maand extra betalen. Dus netto kan het heel goed dat je 98 per maand betaalt voor 1300 kuub en 3000 kwh. Mijn abuis zat erin dat ik dat bedrag ook ongeveer betaal per maand,maar dan nog wel een vette welkoms premie krijg uitbetaald op het eind van de rit. De tarieven ( excl premie) zijn dan ongeveer 21 cent per kwh en 57 cent per kuub gas.
Het is ook zo dat vergelijkingssites dan wel dit maandbedrag aangeven, maar toch ongeveer 10 euro per maand meer innen. Voor het geval je verbruik hoger wordt dan ingeschat. Is dit ook jouw ervaring, Licht?

Mijn ervaring Is eigenlijk dat De meeste vergelijksites niet eerlijk zijn. Klinkt heel erg raar niet? Maar ik kan zo 3 sites noemen waarbij de leveranciers een plek kopen (eerste plek Is duurder als plek 4)  en zo werkt het energie wereldtje.  Oneerlijk naar de consument als mensen gaan kijken zijn ze juist door allerlei redenen opzoek naar iets goedkopers. En dat kan inderdaad zijn om de redenen waardoor de meeste hier komen.

Laat ik het anders zeggen mochten er mensen vragen hebben over hun energiecontract en tarieven mogen jullie mij best een berichtje sturen.  ik zit al 19 maanden tussen de energie bedrijven dus ik mag me ondertussen toch wel een doorgewinterde kennen noemen hihi

Meelezertje

QuoteMijn ervaring Is eigenlijk dat De meeste vergelijksites niet eerlijk zijn. Klinkt heel erg raar niet? Maar ik kan zo 3 sites noemen waarbij de leveranciers een plek kopen (eerste plek Is duurder als plek 4)

Mijn ervaring is best goed met die sites. Gewoon niet op 1 site afgaan, maar meerdere vergelijkingssites opzoeken. De energie maatschappijen kunnen dan misschien wel moeten betalen voor een plaats op die site, maar het is wel zo dat ze , om op plaats 1 te komen, het goedkoopst moeten zijn. Dus dan maakt het voor mij niks uit. Ik ga er van uit dat we hier op het forum het best zelf kunnen uitzoeken. Het is wel zo dat je met hulp van deze sites veel goedkoper uit bent, zover ik weet, dan via winkels of losse acties in de stad. Recent voorbeeld: Als je een contract afsluit bij de Nederlandse Energie Maatschappij via Blokker, krijg je een Blokker waardebon van 50 euro. Hieperdepiep denk je dan. Maar je betaalt bij een gebruik van 3000 kwh en 1300 kuub gas wel 123 per maand, terwijl als je het via zo'n site afsluit, je een kleine 100 per maand betaalt. Ook via vereniging eigen huis of consumentenbond of sloop de crisis betaal je ( flink) meer dan via deze sites.
Wat zou ik iemand aanraden? Bekijk eerst op rekeningen van voorgaande jaren hoeveel je gebruik is.
Zoek verschillende vergelijkingssites (google). Voer bij deze sites allemaal je gemiddeld gebruik in. Dan kun je de voordeligste uitzoeken. Klaar. Beste Licht, ik ga uit van je goede bedoelingen, maar ik persoonlijk zou het liever in eigen hand houden. Er zijn heel veel mensen die bijv ook langs de deur komen en zelf een leuk bedrag overhouden aan de verkoop van energie contracten.  Het is dan ook veel lastiger de voorwaarden goed in de gaten te houden. Die grote vergelijkingssites  zullen meteen lelijk in het nieuws komen, als ze 'onderweg' de voorwaarden zouden veranderen. Daar heb je minder controle op bij persoonlijke hulp van iemand.

Inmiddels dwalen we zachtjesaan wel van het topic af,volgens mij

ollie bollie

3100 kwh voor 6 personen? Wow! Wij zijn met z'n tweëen, wonen in een rijtjeswoning, niet eens een wasdroger of zonnebank en wij zitten al op 5000 kwh per jaar... Kosten voor elektriciteit en gas zijn 135 euro per maand voor 5000 kwh en 750 m3 per jaar. Misschien een idee om een nieuw topic op te starten?
Carpe diem!

burningspirit

ja ...... mijn mond valt ook telkens open van verbazing hier
ik wilde dat ik zulke kostenbesparingen voor elkaar kon krijgen

Knibbel

Eerlijk gezegd snap ik geen jota van al die berekeningen (nu ben ik al nooit zo'n kei geweest in rekenen). De eindafrekening van mijn energieleverancier was voor mij al een geploeter om er wijs uit te komen, net zo erg als een pensioenoverzicht.... Wij krijgen wel over 2015 geld terug en ons maandelijks voorschot is verlaagd naar 140 euro. Moet wel zeggen dat wij altijd variabel en flexibel hebben gehad en in 2012 voor de allereerste keer in 36 jaar een vast driejarig contract hadden afgesloten bij onze energieleverancier. Vanaf deze maand is deze ontbonden en hebben wij weer een variabel en flexibel contract,  dus wij dalen en stijgen maandelijks mee met de energie/gasprijzen. Of dit gunstiger is, geen flauw idee. Misschien toch weer overstappen naar een driejarig contact?  Wil ik nog minder betalen? Ja. natuurlijk... ondanks dat ik onderhand niet meer weet waar ik nog meer op kan bezuinigen. Bij ons staat overdag de verwarming uit, 's avonds wordt ie iets aan gezet om de kou te breken,  liggen de plaids op de bank, geen vaatwasser, geen droger, snel en beperkt douchen, een geisoleerd huis, dubbele beglazing, gehuurde HR-ketel...  Had ik voordien nog enige (warmte)voordeel van mijn buren (tussenwoning), ook die schijnen aan het bezuinigen te zijn geslagen en stoken iets minder....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron