beginnende schuld!

Started by Pardijntje591, Aug 27, 2013, 01:32 PM

Previous topic - Next topic

Pardijntje591

Hallo Allemaal,

ik ben nieuw hier en op dit moment weet ik even niet hoe ik het aan moet pakken.

Ik ben nog erg jong, 22 jaartjes oud. Mijn ouder hebben mij op  mijn zeventiende al uit huis gegooid en sinds die tijd woon ik alleen. In het begin al veel van het geld uitgeven geweest, jong en wild natuurlijk. Nu de gevolgen.
Ik heb een heel klein huisje, en verdien 1300 netto per maand.
Ik heb alleen vaste lasten, en heb sportschool al opgezegd. telefoon abbonement tv,internet en telefoon verlaagd. Maar ik zit met een probleem.

Ik kom elke keer een maand tekort, ik betaal alle rekeningen net een maand te laat, en ik ik krijg het maar niet opgebouwd. Ik heb nu een extra baantje genomen, maar ook dat gaat niet hard. Ik krijg ongeveer 70 euro per week erbij, dus langzaam gaat het omhoog.

Nu ben ik alleen net aan het daten met een geweldige vent, en ik wil niet dat hij er iets van merkt. Het is lastig zo jong te zijn, en ook niet op stap enz. te kunnen gaan omdat je rekeningen moet betalen.

Ik ben blij dat ik er nu al van bewust ben, ik kan het dus nog goed aanpakken voor het verder gaat, maar zelf nu heb ik er al veel stress van.

Wat verschrikkelijk zo weinig geld.

Deze week maar lekker de vriezer leeg eten.

Buster

Hoi Pardijntje welkom op het forum.

Eerst even een compliment dat je nu al aan het zoeken bent naar oplossingen.
Dit gaat je gegarandeerd heel veel geld schelen.

Ten eerste je budget.
â,¬1300 is best een gezond inkomen, zeker voor je leeftijd.
Met dit inkomen heb je recht op toeslagen.
Doe je elk jaar belasting aangifte? Doen hoor!

via www.berekenuwrecht.nl kun je uitrekenen hoeveel je terug kunt krijgen en aan toeslagen kan verwachtten. Toeslagen kun je aanvragen via www.toeslagen.nl

Je budget kun je het beste aanpakken door twee lijstjes te maken;
Basis vaste lasten. Deze staan vast en mag niet mee geschoven worden.
Dat zijn huur, energie, water, zorg, gemeentebelasting, boodschappen â,¬50 per week zou voor een persoon voldoende moeten zijn. En â,¬30 per maand voor het eigen risico. Waarschijnlijk heb je dat niet nodig, de bedoeling is dat er in dat potje ieder jaar â,¬350 zit. Blijft er over hoef je het jaar erop er minder in te stoppen. 

Dan het lijstje waar je kunt kijken wat eraf kan of verminderd kan worden.
Vervoer, mobiel, tv/internet verzekeringen, ontspanning, kleding.
En alle andere zaken. Het zou mooi zijn als je aan het einde van de maand dan een bedrag overhoud die je eerst gebruikt om de rest in te lopen en daarna gebruikt om te sparen.

Sparen is HET geheim om uit de schulden te blijven.
Hoeveel moet je nog inlopen?

Enne,.. die leuke jongen vind het vast fijner om te horen dat je let op je uitgaven dan dat je hem over een jaar moet vertellen dat je hem echt heel leuk vindt en een schuld van â,¬15.000 hebt.
;)

Succes!

Knibbel

Pardijntje, ik vind het ontzettend goed van je dat je je, ondanks jouw jonge leeftijd, al zo bewust bent dat je iets moet doen aan je achterstanden. Hoeveel jongelui van jouw leeftijd zijn daar helemaal niet mee bezig. Wat dat betreft heb je al een behoorlijke voorsprong.

Het zal in het begin even doorbijten zijn, maar als je de adviezen van Buster ter harte neemt en ermee aan de slag gaat, zul je merken hoe je steeds dichter bij het gewenste einddoel komt: je achterstanden wegwerken en ook nog sparen voor je toekomst.

Wens je veel succes en sterkte!!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron