Ik ben dom geweest... en nogsteeds

Started by fixme, Aug 25, 2013, 07:11 PM

Previous topic - Next topic

fixme

Mijn schulden draag ik al lang met mij mee. Nu er loonbeslag op mijn salaris is gelegd heb ik er helemaal genoeg van. Het kan zo niet langer.

Ik voel mij genoodzaakt om hier even te luchten zodat ik misschien met wat meer vertrouwen tegen mijn schulden kan vechten. Mijn schuld ligt op het moment rond de 10-13k, als het niet meer is...

Ik ben verschrikkelijk dom geweest en heb mijn schuld volledig aan mijzelf te danken. Zonder diploma van de middelbare school gegaan, vervolgens vroeg uit huis (17) omdat de thuissituatie 10x niets was. Om een voorbeeld te geven; moeder met psychische problemen, vader met psychische problemen en veel ruzie tussen die 2. Ik moest er weg.

Ik heb in winkels gestaan maar dit kon ik niet volhouden. Ik werd er helemaal gek van omdat het 'onder mijn niveau' zou zijn. Dat is fout nummer 1 geweest. Soms ben je niet in de positie om kieskeurig te zijn, zeker zonder diploma niet... Maar je bent nog jong en dom.

Ik kwam in de bijstand en schulden stapelde zich op, van de zorgverzekering bijvoorbeeld. Je gaat creatief sommige rekeningen wel en niet betalen. Totaal geen overzicht op mijn eigen administratie omdat ik een verschrikkelijk warhoofd ben.

Nu een paar jaar verder..

Dit jaar begon goed. Eindelijk werk. Rond maart heb ik werk gevonden in het vakgebied waar ik graag in werk. Ik verdien meer dan iemand die net van de universiteit is afgestudeerd en heb het er ongelooflijk naar mijn zin. Maar mijn administratie is nogsteeds een puinhoop.

Ik heb moeite met mijn post openmaken. Beter gezegd; Ik durf zelfs geen post meer open te maken. Elke keer is het een slagveld van vorderingen, aanmaningen, etc. Dit is heel dom omdat ik eindelijk instaat ben betalingsregelingen te treffen. Ik heb het gevoel dat ik het niet aankan en daarom maar links laat liggen. Ik voel mij ongelooflijk schuldig tegenover de mensen die geen baan hebben en het WEL goed zouden aanpakken als ze in mijn situatie zouden zitten. Ik heb veel respect voor diegene die zijn schulden onder ogen durven te zien en het aanpakken.

Ik ben benieuwd hoe mijn werkgever reageert als hij weet dat ik schulden heb. Misschien word ik ontslagen. Dat gaat dus morgen gebeuren als hij te horen krijgt over het loonbeslag....

Soms vraag ik mij af of ik alleen goed ben in 1 ding; mijn vakgebied. Voor de rest is mijn leven hopeloos. Het interesseert mij allemaal niets en ik ben verschrikkelijk bang dat mijn instelling niet zal gaan veranderen. Nu zie ik daar de gevolgen van in...

Dus, ertegenaan dan maar. Oplossen wat ik in al die jaren heb verpest. En hopen dat ik mijn baan mag blijven houden. Mij aanmelden bij schuldhulp is prioriteit #1

Buster

Beste Fixme, welkom op het forum.

Wat goed dat je je verhaal hebt opgeschreven.
Het belangrijkste bij het oplossen van schulden is weten hoe het is gekomen.
Als ik je verhaal zo doorneem weet je dat heel goed.

Je bent niet goed in administratie zeg je, dan zeg ik; je bent NOG niet goed in administratie.
Van alles kun je leren.

Het beste advies wat ik je kan geven wat betreft je werkgever is; open kaart spelen.
Vertellen hoe het is gekomen en wat belangrijker is; vertellen wat je nu gaat doen om het aan te pakken.
Naar de gemeente stappen is een goed idee.
Dan nog zul je wel zelf door de hele bult heen moeten.

Maar ook voordat je naar de gemeente gaat kun je al veel zelf aanpakken dat in je voordeel gaat werken.
Sorteren kan je vast wel, toch?
Neem vanavond of van de week even de tijd om alle brieven te openen.
Zie het maar zo; het bedrag staat er toch wel en elke week langer wachten is een week extra rente.

Laat je niet afschrikken door de CAPSLOCK letters, die zijn bedoeld om je aandacht te trekken.
Dat komt later.
Eerst ga je alles op volgorde leggen en dan is de datum het belangrijkste.
Schuld bij schuld, oudste brieven onder op en de nieuwste bovenop.
Stop alles in een map.

Dit is de zwaarste klus. Je zal het misschien benauwd krijgen, buikpijn, licht in je hoofd.
Als dat gebeurt laat het dan even rusten, neem pauze en ga daarna verder.

Als alles in een map zit ga je op een lijstje zetten hoeveel er wordt geeist.
Dan weet je in elk geval hoe hoog de schuld is.
Dat wil zeggen; wat zij denken dat ze nog van je krijgen.
90% van de vorderingen hebben onterechte kosten.

Maar daarover later meer. Dit lijkt me even genoeg.

Succes!

tuthola

Inderdaad goed dat je even je frustratie hier schrijft, ik hoop dan ook dat je de moed bij elkaar kan rapen om je administratie op orde te krijgen zodat je naar de schuldhulp kan om te zien of je zelf regelingen kan treffen met de schuldeisers of dat je in een trajekt gaat.

Heel veel sterkte

gewoon

hoi welkom op het forum

Hoop dat het je lukt die stapeltjes te maken en wat Buster zegt de laatste brief boven op, dat is zo belangrijk daar word je probleem een stuk minder van, als het overal slingert of niet open gemaakt is geeft dat veel stres.

Als voorbeeld, ik had een jaarrekening van eneco gestorneerd en 2 maanden  later betaald, maar heb maar liefs 24   A4 jes gekregen hier over, in die 2 maanden, had dat niet netjes op een stapel gelegen dan had ik, er stapel van geworden.

Na de eerste keer word het later beslist eenvoudiger