Schuldenaars opgezocht met scanauto

Started by Knibbel, Aug 21, 2013, 04:15 PM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Schuldenaars opgezocht met scanauto

door Ruben Koops
AMSTERDAM -
Incassobedrijf Debtscan schendt de privacy van duizenden Amsterdammers door willekeurig foto’s te maken van nummerborden van geparkeerde auto’s.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1067261/schuldenaars-opgezocht-met-scanauto
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Inmiddels is er een onderzoek ingesteld door het CPB.

Wat niet in het artikel staat maar wel op de site van Debtscan, zij werken uitsluitend in opdracht van gerechtsdeurwaarders en andere opdrachtgevers die recht hebben op het beslag.
Ze "verkopen" dus geen gegevens aan bijvoorbeeld incassobureau's.

Hoe het werkelijk zit zal het onderzoek uit moeten wijzen.

peter

Wie zegt dat het de goede auto is, schuldenaren verkopen regelmatig hun auto om te kunnen overleven.
Peter
Administrator Forum

Buster

@Peter, de RDW mag/moet, als er een vordering na veroordeling ligt de gegevens doorgeven aan de rechthebbende.

Uit de folder van de RDW over privacy;  Overheidsorganen zoals de Belastingdienst en de politie krijgen bijvoorbeeld gegevens voor de uitvoering en handhaving van de Wegenverkeerswet en andere wetten die met voertuigen te maken hebben. Ook bepaalde categorieën beroepsbeoefenaren die door de minister van Infrastructuur en Milieu zijn aangewezen (bijvoorbeeld verzekeringsmaatschap-pijen, advocaten, en bureaus voor rechtshulp) kunnen informatie uit het kentekenregister krijgen.

sacredfour

Kentekenhouder is houder van de auto, maar hoeft geen eigenaar te zijn. Mijn naam staat om mijn kenteken, maar ik ben geen eigenaar in de wettelijke zin van het woord.  Ik heb altijd de koopovereenkomst bij mij in de auto (kopie)waar een andere naam op staat. 
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

Buster

In welk register staan de eigenaren dan? (sorry, ben OV kind,..)

peter

Peter
Administrator Forum

sacredfour

@ Buster
Er is geen register van eigenaren.
Er staat altijd “eigenaar/houder” omdat voor het RDW alleen van belang is wie het voertuig heeft geregistreerd. De geregistreerde “eigenaar/houder” is wel verantwoordelijk voor de verzekering en de wegenbelasting, ook eventuele boetes. Ook staat er op het kentekenbewijs:

"De tenaamgestelde kan door middel van dit kentekenbewijs niet worden ge?identificeerd als de eigenaar".
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

sacredfour

Zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bezit_(recht)

Eigendom geldt voor onroerende of registerzaken.
Bezit geldt als eigendom voor alle roerende zaken. Er wordt aangenomen dat de bezitter ook de eigenaar is, tenzij het tegendeel blijkt.
De houder heeft geen eigendom, maar houdt voor een ander. b.v. een pandhouder. De houder van een kenteken hoeft niet de eigenaar van het voertuig te zijn.

WvW  Artikel 1 lid o.
o. houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen: degene die het voertuig:
1°. op grond van een overeenkomst van huurkoop onder zich heeft,
2°. in vruchtgebruik heeft, of
3°. anderszins, anders dan als eigenaar of bezitter, tot duurzaam gebruik onder zich heeft;

Buster

Dus de hamvraag is,... wat hebben GDW's aan die info en hoe kan je aantonen dat er onterecht beslag wordt gelegd.

sacredfour

IK snap het ook niet Buster. Het lijkt mij een volkomen nutteloze werkwijze. Als er een vonnis is waarmee een deurwaarder beslag kan leggen dan is het voor deze een kleine moeite om de gegevens op te vragen bij het RDW tenzij ze niet op naam kunnen zoeken.

Is de houder geen eigenaar dan kan hij dit bewijzen met een koopovereenkomst of een kopie van het pandrecht.

Libra

Met andere woorden: persoonlijk denk ik niet dat zij in opdracht werken van gerechtsdeurwaarders en is dit een "broodje aap-verhaal".
Want zoals eerder gezegd, het is een fluitje van een cent voor een gerechtsdeurwaarder om uit te zoeken of een schuldenaar een auto op zijn/haar naam heeft staan.

Het komt op mij over als dat zij een soort van louche privé detective bureau zijn die werken in opdracht van bedrijven en/of particulieren.

Ik heb het nog even nagekeken en zij overtreden hiermee de Wet op de Privacy!
Dit mag dus niet!!

Wordt dus hoog tijd dat hier van rechtswege uit ingegrepen wordt!!

Knibbel

Quote from: Libra on Aug 24, 2013, 02:37 PM
Met andere woorden: persoonlijk denk ik niet dat zij in opdracht werken van gerechtsdeurwaarders en is dit een "broodje aap-verhaal".
Want zoals eerder gezegd, het is een fluitje van een cent voor een gerechtsdeurwaarder om uit te zoeken of een schuldenaar een auto op zijn/haar naam heeft staan.
Als dat inderdaad zo is dat zij niet in opdracht werken van gerechtsdeurwaarders, dan vind ik de tekst op hun website wel heel erg intimiderend overkomen: U riskeert een gevangenisstraf van maximaal 4 jaar of een geldboete van maximaal 19.500'.

Pure bangmakerij dan!!

sacredfour

Knibbel, even off topic. De tekst  van  Pema Chodron  onderaan jouw bericht  is zeer interessant! Deze waarheid is echter zo sterk dat ze ook doorwerkt in ons onderbewustzijn. Ik plaatste pas geleden nog een bericht op het forum  van paniekaanval.nl dat ging over hoe dit zoeken naar “oplossingen” zelfs doorwerkt in onze dromen.
Dit is wat ik schreef:
QuoteEr is een bekende samenhang tussen dwanggedachten en dwang handelen. Ook in de droomwereld spelen deze zaken, en misschien ligt hier wel de oplossing. Ik zal eens een voorbeeld van mijzelf geven. Vele jaren geleden werkte ik in Engeland als hovenier. Ik had een aantal klanten met grote privé tuinen in een chique buurt in Londen. Zelfs vele jaren na dat ik gestopt ben met tuinieren in Londen, droomde ik regelmatig dat ik in een tuin aan het werk was in deze buurt. In mijn droom was het een bekende klant, maar niet in de”werkelijkheid”. Ik moet deze droom tientallen malen hebben gehad. Ik kreeg in de droom echter nooit de kans om geld te vragen voor mijn werk. Iets waar ik me in mijn droom zorgen over maakte. Een half jaar geleden had ik weer deze droom. Bij het wakker worden lag ik hierover te piekeren. Alhoewel het geen nare droom was irriteerde het mij toch. Vooral het feit dat ik na al die jaren werk (in mijn droom) hiervoor nooit betaling had ontvangen. Nu weet ik dat je dromen kan be?invloeden door gedachten die je overdag hebt. Ik besloot daarom een rekening te maken voor deze klant. Ik heb het uitgerekend! Ik heb een rekening gemaakt: twee jaar lang, twee uur per veertien dagen en zoveel pond per uur. Het kwam tot een aardig bedrag. Geloof het of niet, de volgende keer dat ik weer over deze tuin droomde heb ik de rekening aan de klant gegeven. De klant betaalde! Dit was dan ook gelijk het einde van deze reeks dromen. Einde van deze dwanggedachten/dwang handelen. In de droomwereld worden we in nog veel grotere mate meegenomen door gedachten waar we zelf weinig invloed op uit kunnen oefenen. In een droom kan je een moordenaar zijn, dit terwijl jij nooit zoiets zou kunnen doen. En zoals in mijn voorbeeld kan zo,n dwanggedachte zich eindeloos herhalen. Ik denk dat de fout die we maken is dat we de foute gedachte aan ons zelf koppelen. Net zoals we door onze zintuigen eindeloos worden geplaagd met beelden en geluiden die prettig of vervelend zijn, zo ontvangen we ook gedachten uit the ether die niet prettig kunnen zijn. De vergissing die we maken is om deze gedachte aan ons IK te koppelen, terwijl het misschien een poging van ons onderbewustzijn is om met deze gedachte ons een les te leren. Uiteindelijk was ook mijn droom een les.

Knibbel

Quote from: sacredfour on Aug 25, 2013, 09:43 AM
Knibbel, even off topic. De tekst  van  Pema Chodron  onderaan jouw bericht  is zeer interessant!
Ja, deze tekst sprak mij heel erg aan toe ik het las. Ik ben ervan overtuigd dat dingen je blijven achtervolgen totdat je er op de een of andere manier mee hebt afgerekend/opgelost hebt. Ontkennen, onderdrukken, ervoor weglopen, dat heeft allemaal geen zin. Het blijft terugkomen. Ik denk dat dwangmatig handelen op deze manier ontstaat. Mijn eetprobleem in die tijd was zo'n dwangmatige handeling!!

Ik vind het wel een hele mooie, duidelijke droom die je daar omschrijft Sacredfour. Ik vind het altijd fascinerend hoe dromen ontstaan en wat ze aan de dromer willen vertellen. Vind dit een heel interessante materie. Heb zelf ook in het verleden een steeds dezelfde terugkerende droom gehad. Die was eigenlijk ook 'onbewust' gekoppeld aan trauma's uit mijn verleden. Pas toen ik in mijn droom mijn gedrag veranderde, gebeurde ditzelfde ook in mijn werkelijke leven.

In mijn droom zag ik mijzelf iedere keer weer in hetzelfde huis, met heel veel kamers met gesloten deuren en heel veel trappen. Ik hield mij altijd alleen in het trappenhuis op, ongeveer in het midden, ik durfde nooit lager of hoger te gaan. De kamers durfde ik al helemaal niet te betreden. En steeds weer doemde dan ineens weer zo'n monster/spook onder aan de trap op die dan naar boven kwam naar mij toe. Dan overviel mij zo'n verstikkende angst en vluchtte ik altijd naar boven alsmaar hoger en hoger. Maar hoe angstiger ik werd en hoe harder ik wegrende hoe groter het spook werd. Het voedde zich met mijn angst!! In mijn droom wist ik dat allemaal, voelde ik dat allemaal, maar ik durfde nooit om te draaien om te kijken, laat staan om dat spook te stoppen. Ik wist dus absoluut niet hoe dat spook uitzag. Totdat ik na verschillende keren die droom te hebben gehad, ineens in mijn droom een stem uit het niets hoorde roepen: 'Vecht, vecht ertegen, alleen zo kun je het stoppen.' DIT WAS MIJN EIGEN STEM die ik hoorde. Ik weet nog dat ik toen heel hard riep: 'Ja maar, dat durf ik niet, ik ben maar zo klein en hij is zo groot.' Maar de stem riep terug: 'Je kunt het alleen stoppen door je om te draaien en ertegen te vechten. Vecht, laat zien dat je sterk bent, laat zien dat je er niet bang voor bent.' Aangemoedigd door die stem (mijn eigen stem) heb ik me ineens omgedraaid en keek in een groot donker zwart gat. Ik ben die trap afgelopen alsmaar roepend: 'verdwijn, ga weg, ik ben niet bang voor je.' Wat gebeurde er toen, dat zwarte gat werd steeds kleiner en kleiner en ik werd steeds groter en groter. Totdat ik onder aan de trap stond en het zwarte gat helemaal verdwenen was. Toen ik wakker werd had ik een heel vreemd, gelukkig en tevreden gevoel. Ik heb die droom daarna nooit meer gehad. En in mijn werkelijke leven heb ik de moed gekregen om mijn trauma's aan te pakken.

Ik zal echt niet achter iedere droom iets zoeken, maar sommige laten een heel duidelijke boodschap bij mij achter......