Het afstand doen van de jouw gedeelte van de erfenis zou een principiële kwestie kunnen zijn. Dit heeft niks te maken met fraude. Het geld op een rekening van een kind laten storten kan wel worden gezien als een manier om de betaling aan schuldeisers te voorkomen. Misschien toch verstandig om hier expert advies in te winnen.
De enige reden die aangemerkt wordt door de bewindvoerder c.q. Rechter-Commissaris als "goede reden" om een erfenis te weigeren, is als het aanvaarden van die erfenis gepaard zou gaan met een verhoging van de schuldenlast.
Met andere woorden: als degene die overleden is alleen maar schulden zou achterlaten, waarvoor jij dan op het moment van aanvaarden van de erfenis aansprakelijk voor gehouden wordt!
De toelating tot de WSNP is hier heel duidelijk over en dat is dat je als schuldenaar de plicht hebt om zoveel mogelijk geld gedurende de drie jaren voor de schuldeisers te genereren!
Op het moment dat gedurende het traject jou een erfenis ten deel valt, MOET je deze bij de bewindvoerder aanmelden en als hier baten uit voortkomen MOET je deze in de boedel storten!
Hetzelfde geldt voor de Belasting teruggaven, je een (geldelijke) schenking krijgt of iets wint in bijvoorbeeld de Staatsloterij.
En voor wat het advies hierover vragen aan een expert betreft...., zowel Tuthola als ik zelf zitten in de WSNP en kennen de ins en outs over je rechten, maar zeker over je PLICHTEN!!
Er zitten trouwens vele experts op vele gebieden hier op het forum die weten waar zij over praten. En op het moment dat zij de antwoorden niet weten of er niet helemaal zeker van zijn, wordt iemand altijd geadviseerd om (bijvoorbeeld) naar het Juridisch Loket te gaan, of een andere instantie.
Je hoeft alleen maar even te Googelen op
www.wsnp.rvr.org, de officiële site van de Raad voor Rechtsbijstand om alle antwoorden te vinden op welke vraag je dan ook maar mag hebben, als je dit niet aan je eigen bewindvoerder zou willen vragen.
Maar als ik jouw antwoord zo lees, heb je de essentie van de vraag van Bob71 niet helemaal goed begrepen. En die essentie was ook de reden waarom er zowel door Tuthola, Gewoon als mezelf zo op gereageerd werd.
Namelijk dat Bob71 de erfenis niet wilde weigeren op principiële gronden, maar alleen om voor zichzelf een "appeltje voor de dorst" te hebben en daarmee de plichten van de WSNP te ontduiken!
En dat Sacredfour is wel degelijk fraude!!
En net als Tuthola, Gewoon en ik aangegeven hebben, is dit om uit je vel te springen als je je bedenkt dat er zovelen zijn die hun handen dicht zouden knijpen als zij de mogelijkheid zouden krijgen om toegelaten te worden tot de WSNP, maar die niet hebben!
Nog even los van het feit dat het eigenlijk wel zuur is als je financieel zo krap zit en je (misschien) een behoorlijk bedrag aan je neus voorbij ziet gaan en wat we allemaal kunnen begrijpen, blijft keihard overeind dat de WSNP voor velen een geschenk is en een mogelijkheid om weer een nieuwe toekomst op te bouwen!
Maar bovenal zou de integriteit van dit forum onherstelbare schade toegebracht worden als wij iemand zouden helpen om de regels te ontduiken en/of te frauderen.
En nu spreek ik puur voor mezelf: ik weiger hieraan mee te helpen of te werken!!
Schuldenaren hebben zeker rechten! En het is mijn lust en mijn leven om ze hierin bij te staan en ze hiervan bewust te maken.
Maar ook plichten!
En de eerste daarvan is dat je je eigen verantwoording neemt!
Niet een ander de schuld geven van de situatie waar je nu in verkeert omdat, hoe je het ook went of keert, je bent er zelf bij geweest!