Welke schulden ......?

Started by 1eduard65, Aug 20, 2013, 10:07 AM

Previous topic - Next topic

1eduard65

Ik ben 4,5 jaar naar zuid-amerika geweest en nu bij terugkeer in Nederland nu blijkt dat ik hier nog schulden heb!
Hoe kom ik erachter welke schulden ik heb en hoeveel deze bedragen?

Buster

Dat is een goede vraag.

Je zou kunnen beginnen bij het opvragen van je BKR registratie, dat kan bij elke bank vestiging, maar het makkelijkst is dat bij de vestiging van je eigen bank.
Maar even een vraag; wie zegt er dat je nog schulden hebt?
Als het om belastingdienst schulden gaat kun je dat opvragen bij de belastingdienst zelf, of het gaat om gemeente belastingen, dan zou je dat daar na kunnen vragen.

Als het gaat om schulden door een aankoop van een product of een energieleverancier dan kan het best zijn dat de schuld verjaard is.

sacredfour

QuoteHoe kom ik erachter welke schulden ik heb en hoeveel deze bedragen?
Ik zou zeggen, geen slapende honden wakker maken. Je komt er vanzelf wel achter, als de schuldeiser weet dat je weer in Nederland bent dan zie je de vorderingen vanzelf wel verschijnen!
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

1eduard65

Quote from: sacredfour on Aug 20, 2013, 01:24 PM
QuoteHoe kom ik erachter welke schulden ik heb en hoeveel deze bedragen?
Ik zou zeggen, geen slapende honden wakker maken. Je komt er vanzelf wel achter, als de schuldeiser
weet dat je weer in Nederland bent dan zie je de vorderingen vanzelf wel verschijnen!

Kan ik wel gewoon een betaalrekening openen?

Buster

Ja hoor dat kan.

Wat betreft de schulden, het ligt er een beetje aan wie de eisers zijn.
Heb je te maken met een gerechtsdeurwaarder of de overheid dan trekken ze snel genoeg aan de bel.
Zodra je staat ingeschreven bij de gemeente, (loon)belasting afdraagt of een toeslag of uitkering aanvraagt.
Een incassobureau krijgt zo'n melding niet.

In je eerste bericht schreef je dat het blijkt dat je nog schulden hebt.
Welke schulden zijn dat dan en hoe ben je dat te weten gekomen?

1eduard65

Bedankt voor jullie reactie!
Voordat ik naar Chili vertrok (december 2008) had ik schulden (krediet â,¬ 1.000 Rabobank, kredietmaatschappij â,¬ 2.000 en een gemeente?). Ik was persoonlijk failliet verklaard! Er was een curator!
Hoe kom ik erachter of deze schulden verjaard zijn?

sacredfour

Rabobank zal niet verjaard zijn. Het krediet bij de kredietmaatschappij misschien wel als het een krediet betreft dat als een consumentenkrediet kan worden aangemerkt.  Het is mogelijk dat er een stuitingsbrief is verzonden. Had je je correct uitgeschreven uit  Nederland en je nieuwe adres achtergelaten?  Ga bij een andere bank een rekening openen.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

1eduard65

Quote from: sacredfour on Aug 22, 2013, 11:41 AM
Rabobank zal niet verjaard zijn. Het krediet bij de kredietmaatschappij misschien wel als het een krediet betreft dat als een consumentenkrediet kan worden aangemerkt.  Het is mogelijk dat er een stuitingsbrief is verzonden. Had je je correct uitgeschreven uit  Nederland en je nieuwe adres achtergelaten?  Ga bij een andere bank een rekening openen.

Ok, bedankt!

Buster

Eduard,

Wat belangrijk is, is of je correct was uitgeschreven uit Nederland.
Heb je je afgemeld bij de gemeente en een vervolg adres doorgegeven of ben je zomaar vertrokken?

1eduard65

Quote from: Buster on Aug 21, 2013, 01:20 PM
Ja hoor dat kan.

In je eerste bericht schreef je dat het blijkt dat je nog schulden hebt.
Welke schulden zijn dat dan en hoe ben je dat te weten gekomen?

Maar iedere bank kan toch achterhalen bij het BKR dat ik schulden heb?

Buster

Nee, niet elke schuld staat geregistreerd bij het BKR.
Dat heeft weer met de wet op privacy te maken. Huurschulden bijvoorbeeld worden niet genoemd.

Waarom ik het vraag; als je je niet correct hebt uitgeschreven uit je gemeente kan het zo zijn dat de oude gemeente een opstapeling van gemeentebelastingen heeft lopen, daar komt bij dat je als inwoner van Nederland verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten. Dit soort zaken kunnen dan zomaar ineens met terugwerkende kracht op je stoepje verschijnen en zeer kostbaar zijn.

Vandaar.

Van de site van het BKR
QuoteU wordt in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR opgenomen als u een krediet/contract afsluit. Ook wordt u geregistreerd als u bijvoorbeeld of een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen op een hypotheekcontract heeft.

De telecombedrijven KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone zijn per 1 januari 2011 gestopt met het registreren bij BKR. Vanaf deze datum zijn ook alle bestaande registraties en eventuele coderingen, die door deze telecombedrijven bij BKR waren geregistreerd, uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) verwijderd.

Voor het aanvragen van een abonnement zal de provider een soort creditcheck doen. Omdat telecomproviders niet bij BKR zijn aangesloten, kunnen zij dit niet bij BKR doen. Zij raadplegen uw gegevens bij Preventel. Dit is een samenwerkingsverband tussen aanbieders van telecommunicatiediensten. Meer informatie hierover vindt u op www.preventel.nl.

1eduard65

Quote from: Buster on Aug 27, 2013, 01:42 PM
Nee, niet elke schuld staat geregistreerd bij het BKR.
Dat heeft weer met de wet op privacy te maken. Huurschulden bijvoorbeeld worden niet genoemd.

Waarom ik het vraag; als je je niet correct hebt uitgeschreven uit je gemeente kan het zo zijn dat de oude gemeente een opstapeling van gemeentebelastingen heeft lopen, daar komt bij dat je als inwoner van Nederland verplicht bent een zorgverzekering af te sluiten. Dit soort zaken kunnen dan zomaar ineens met terugwerkende kracht op je stoepje verschijnen en zeer kostbaar zijn.

Vandaar.

Van de site van het BKR
QuoteU wordt in het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) van BKR opgenomen als u een krediet/contract afsluit. Ook wordt u geregistreerd als u bijvoorbeeld of een betalingsachterstand van meer dan 120 dagen op een hypotheekcontract heeft.

De telecombedrijven KPN, Telfort, T-Mobile en Vodafone zijn per 1 januari 2011 gestopt met het registreren bij BKR. Vanaf deze datum zijn ook alle bestaande registraties en eventuele coderingen, die door deze telecombedrijven bij BKR waren geregistreerd, uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI) verwijderd.

Voor het aanvragen van een abonnement zal de provider een soort creditcheck doen. Omdat telecomproviders niet bij BKR zijn aangesloten, kunnen zij dit niet bij BKR doen. Zij raadplegen uw gegevens bij Preventel. Dit is een samenwerkingsverband tussen aanbieders van telecommunicatiediensten. Meer informatie hierover vindt u op www.preventel.nl.

Ok, bedankt!
Ik had me uitgeschreven uit de gemeente. Maar hoe kan ik dat controleren?

Buster

Je kunt bij de nieuwe gemeente een uittreksel GBA opvragen.
Daar zijn wel kosten aan verbonden. Zo rond de â,¬10.

1eduard65

Dit snap ik niet! Ik kan bij mijn nieuwe gemeente een GBA opvragen om er achter te komen welke schulden ik bij mijn oude gemeente heb???

Buster

Nee, je kunt bij je nieuwe gemeente een uittreksel opvragen daarin staat waar je hebt gewoond en op welke data je bent vertrokken. Op die manier kun je controleren of de uitschrijving ook daadwerkelijk is verwerkt.

Als je je uitschrijft hoor je er trouwens een bevestiging van te krijgen.
Heb je die niet gehad?