Nieuw en vragen over schuldsanering

Started by schaampje, Aug 18, 2013, 12:25 AM

Previous topic - Next topic

schaampje

Hallo, ik ben nieuw hier en heb wat vragen, voordat we eventueel het traject in (moeten) gaan.

Onze situatie is als volgt. We hadden beiden een prima salaris en beiden werk. Koophuis gekocht in R'dam Zuid. Na een aantal jaar begon die regio ons te benauwen en hebben wij een eensgezinswoning in Lelystad gekocht. Tussen de koop van de beide woningen, is mijn man al een paar keer van baan veranderd wegens bezuinigingen (detailhandel). Nog steeds geen man overboord gelukkig. Maar wel elke keer een klein beetje salaris in moeten leveren, helaas.
Vorig jaar Juni zijn we ouders geworden van onze mooie zoon. De kosten van het eerste appartement konden we opvangen door verhuren via Overbruggingsverhuur.
Begin november gebeurde weer hetzelfde, man raakt baan kwijt. Weer de WW in. Omdat hij al elke keer concessies moest doen in salaris, is de WW ook niet veel soeps. Maar de vorige keren had hij snel weer een baan, helaas ging die vlieger nu niet op. Tot overmaat van ramp, hebben de huurders de huur opgezegd. Dit was de druppel, dit konden we niet meer opvangen.
Eigenlijk meteen contact opgenomen met de hypotheekvertrekker. Was geen probleem, dat en dat en dat zou er gebeuren, we maakten door zijn werkeloosheid aanspraak op de NHG.
Heel vervelend, maar in ieder geval geen directe betalingsverplichting meer aan de bank, zolang hij thuis zit. De achterstand zou bij de latere restschuld opgeteld worden.
Tot wij een paar weken ineens een brief kregen van een ander incassobureau dan Hypocasso (waarmee het eerste contact was). De hypotheekverstrekker had alles overgedragen en er zou beslag gelegd worden op de uitkering van mijn man. Zelfs als wij die hypotheek niet meerekenen, houden wij maandelijks netto niets over als leefgeld. Maar met hier en daar creatief zijn en hulp van familie, komen we redelijk rond.
Nu kregen we een aanzienlijk bedrag terug van de Belastingdienst, mijn man probeert nu als een gek zijn rijbewijs te halen. Dit vergroot zijn kansen op een baan. We proberen dit rond te hebben, voor iemand anders 'er aan kan komen'.
Maar goed, we hebben de bank een betalingsvoorstel gedaan van â,¬50,- per maand (iets wat we eigenlijk al niet hebben), maar nu kregen we gisteren een brief dat ze daar niet mee akkoord gaan. Nu kunnen we natuurlijk een ander voorstel doen, maar eigenlijk kunnen we die â,¬50,- al niet missen. Hoe moet dit nu??
De enige uitweg die ik nu zie is de schuldsanering in.
Naar aanleiding daarvan, heb ik wat vragen.

-Mag je, als je in de schuldsanering zit, gebruik maken van de Voedselbank? Wordt dit gekort op je leefgeld?
-Wat bedraagd het leefgeld per week voor 2 volwassenen en kind?
-Wordt er rekening gehouden met roken?
-Op het moment dat ik de hulpverlening inschakel, staan dan de schuldeisers 'op wacht' totdat het traject gestart is?
-Wat ik begrijp is dat alles naar de boedel (??) gaat, hoe zit dat met onverwachte uitgaven (schoenen, kleding voor zoontje). Betalen zij van die rekening ook de normale vaste lasten als gas licht, zorgverzekeringen e.d?

Buster

-Mag je, als je in de schuldsanering zit, gebruik maken van de Voedselbank? Wordt dit gekort op je leefgeld?

Ja, je mag gebruik maken van de Voedselbank, de Voedselbank hanteert ook een maximaal 3 jaar beleid, dat is gebaseerd op de lengte van de schuldsanering, je wordt niet gekort.

-Wat bedraagt het leefgeld per week voor 2 volwassenen en kind?

Meestal wordt er â,¬50 voor een volwassene gerekend en â,¬10 per extra gezinslid. Alles is afhankelijk van de inkomsten en uitgaven. Daarvoor wordt er een VTLB (Vrij Te Laten Bedrag)  berekening gemaakt. Als daaruit blijkt dat er minder geld beschikbaar is, wordt het dus minder.
Het leefgeld wordt als laatste verdeeld, na aftrek van de vaste lasten.

-Wordt er rekening gehouden met roken?

Nee, dat moet betaald worden van het leefgeld.

-Op het moment dat ik de hulpverlening inschakel, staan dan de schuldeisers 'op wacht' totdat het traject gestart is?

Er zijn twee verschillende fases. Als je je aanmeld is er nog geen "stop" op de schuldeisers. Na de aanmelding moet er binnen 6 weken een plan of advies zijn. Als het plan wordt dat jullie in aanmerking komen voor een minnelijk traject dan worden de schuldeisers verzocht om afstand te nemen en gevraagd om de huidige stand van zaken. Deze fase mag maximaal 120 dagen duren.
Als alle gegevens binnen zijn wordt er een voorstel berekend. De eisers krijgen dan 6 weken de tijd om daarop te reageren.

-Wat ik begrijp is dat alles naar de boedel (??) gaat, hoe zit dat met onverwachte uitgaven (schoenen, kleding voor zoontje). Betalen zij van die rekening ook de normale vaste lasten als gas licht, zorgverzekeringen e.d?

De boedel is een spaarpot. Van alle inkomsten wordt de VTLB afgehaald, wat er overblijft wordt in de boedel gestopt, dus ook de voorlopige teruggave en het vakantiegeld.
In de VTLB zijn ook een paar reserveringen zoals voor het eigen risico en de kinderbijslag.
Omdat elke gemeente verschillende regels heeft kan eigenlijk alleen jullie contactpersoon bij de gemeente vertellen hoe het zit met kleedgeld e.d voor jullie zoon. 

Alle basis vaste lasten worden betaald van de VTLB, huur, energie, water, zorg, internet/tv/telefoon sommige gemeenten hebben ook een inboedel verzekering erin.
Ook dit verschilt per gemeente.

Wat ik me wel afvraag is waarom er ineens een incasso bovenop zit terwijl het NHG het voor zijn rekening heeft genomen. Heb je daar papierwerk van?

schaampje

Bedankt voor de antwoorden, dat maakt een hoop duidelijk!
Dat het nu onder de NHG zou vallen, hebben we geen schrijven van gekregen. Maar de hypotheken zijn afgesloten met NHG en volgens de voorwaarden maken we daar aanspraak op.
Mocht het appartement (na 4 jaar) toch verkocht worden, wordt opnieuw bekeken wat de restschuld is, hoeveel daarvan kwijtgescholden wordt en wat er met het resterende bedrag gedaan wordt..
We moeten gewoon weer huurders hebben, dat dekt de kosten (brengt ook wel wat kosten met zich mee). Maar dan kunnen we de hypotheek betalen en langzaam de schuld inlopen, zonder er op achteruit te gaan..
Maar daar hebben die *** van een bank geen boodschap aan, hoeveel onze contactpersoon van Hypocasso (eerste incassobureau) ook voor ons pleit, ze vegen alles van tafel.
Ik wil weten wat ze van ons willen,.. Ja, geld.. Maar dat is er niet..

Libra

Quote from: schaampje on Aug 18, 2013, 05:31 AM
Dat het nu onder de NHG zou vallen, hebben we geen schrijven van gekregen. Maar de hypotheken zijn afgesloten met NHG en volgens de voorwaarden maken we daar aanspraak op.

Beste Schaampje,

Als dit zo is zoals je hier schrijft, staat dat vermeld in de hypotheekakte.

Als ik jullie was, zou ik zelf onmiddellijk aan de bel trekken bij de NHG, omdat jullie hier dan voor in aanmerking komen!
Ik zou het dus niet aan de bank  overlaten of de contactpersoon van Hypocasso, maar zelf aan de slag gaan.

Heel veel succes!