Special armoede in NL op tv a.s. zaterdag

Started by Kaatje, Aug 16, 2013, 01:36 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

http://www.eenvandaag.nl/economie/46845/_armoede_in_nederland_geef_geen_geld_maar_groenten

Na een jarenlange daling zit de armoede in Nederland weer in de lift. Zo’n 1,1 miljoen mensen leeft op of onder het minimum. Geld voor een goed gevulde boodschappenmand is er vaak niet. Hulporganisaties en gemeenten als Arnhem zien de oplossing meer en meer in het geven van groenten in plaats van geld.

Knibbel

Sta helemaal achter dit soort initiatieven. Iedereen heeft recht op gezond en voedzaam eten. Mij lijkt dat zo'n eigen volkstuintje meer geeft als alleen groenten: 'Je hebt een doel, plezier, contacten met andere volkstuinierders. En natuurlijk de trots dat je je eigen geteelde eten op tafel kunt zetten zonder eerst dagen wakker te moeten liggen waar en hoe je je eten vandaan moet halen.' Maar misschien zie ik het verkeerd......

Hoop alleen dat deze initiatieven een langer leven zullen hebben dan bij ons. In onze gemeente waren ze ook gestart met zo'n project. Braakliggende velden (oude voetbalvelden) werden in bruikleen  gegeven aan mensen met een minimum-inkomen. Ze mochten hier volkstuintjes neer zetten zolang de gemeente er geen andere bestemming voor had. 3 Jaar heeft het geduurd en vanaf vorig jaar zijn al die volkstuintjes weer verdwenen.

Onze gemeente is jaren geleden 'onder curatele'  gesteld door de provincie, omdat ze hun 'huishoudboekje' niet op orde hadden. Veel projecten zijn toen verschoven of helemaal afgeschaft. Tot zo'n twee jaar geleden, er was overschot en provincie trok zijn handen weer terug van onze gemeente. In plaats om het overschot te verdelen onder de inwoners, b.v. verlaging van gemeentelijke belastingen, werden de prestigieuse plannen weer naar voren gehaald.

De volkstuintjes moesten verdwijnen voor een groot sportcomplex met wandelpark, terwijl wij aan de andere kant van het dorp al een wandelpark hebben en de sportvelden pas enkele jaren terug geheel vernieuwd zijn. Op een andere plek, waar ook volkstuintjes waren, wordt een geheel nieuwe brandweerkazerne en gemeentewerken-loods gebouwd, terwijl de oude kazerne en loods ook pas zo'n 7 jaar geleden gebouwd zijn op........ de plek waar nu dat groot sportcomplex komt te liggen. De grote doorgangstraat zijn ze al maanden aan het verbouwen. Hierbij hebben ze een, blijkt nu, niet op elkaar afgestemd stoplichten-situatie gemaakt. Gevolg, het moet helemaal vernieuwd worden!!! Hierover is binnen de gemeente al een behoorlijke rel bezig.

Dit gaat over miljoenen euro's. Ik begrijp niet dat de provincie dit goed heeft gekeurd. Wat hebben wij  eraan als onze gemeente op de kaart gezet wordt, terwijl het aantal inwoners, die nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden, gestaag aan het stijgen is!!! Soms begrijp ik de wereld ook niet meer.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Ja, het zou allemaal zo veel beter kunnen als........wij niet te maken hadden met het "haantjesgedrag" van zowel de heren als dames politici.

Ik heb laatst heel verbaasd (of nee, eigenlijk verbijsterd) naar het Journaal zitten kijken waarbij aangekondigd werd dat een van 's werelds rijkste mannen het voorzien heeft op onze KPN.

De beste man heeft een vermogen van zo'n 70 miljard Dollars!!
Deze man is dus in zijn eentje in staat om de totale armoede in de hele wereld in één klap op te lossen en dan nog zou hij schat hemeltje rijk zijn!!
Maar nee, deze meneer wil graag nog wat rijker worden! ???

Echt! Af en toe snap ik er niets meer van.
Maar dat zal meteen waarschijnlijk de reden zijn waarom ik niet schat hemeltje rijk ben.......ik zou teveel uitdelen... ;D

Buster

hahaha, Libra wakker worden!

Helaas, de armoede is vele malen groter dan 70 miljard.
Bovendien heeft die man dat niet echt.
Hij heeft dat in de vorm van eigendommen.
Of die dat echt opbrengen is nog maar de vraag.

Maar ik snap je wel hoor. ;)

Wodka Jus? of toch bubbels?

Buster

Ow trouwens,... bij ons in het dorp,...

Er zijn 3 spoorwegovergangen, 2 binnen de bebouwde kom, 1 erbuiten.
Voor de veiligheid van de schoolgaande kinderen wordt die ene buiten de bebouwde kom nu een tunnel.
Kosten â,¬17 MILJOEN!

Ok, ok, vlak naast de tunnel ligt een natuurspeelpark en er komt een grote basisschool.
Aan de andere kant,.. er rijden (maar) 4 treinen per uur langs, nou ja trein; een boemeltje, soort van uit de kluiten gewassen metro.

17 miljoen,.. toevallig trouwens dat uitgerekend dit jaar je geen kwijtschelding meer kan aanvragen voor het legen van de afvalbakken. Hmm,...

Libra

;D ;D ;D ;D

Ik ben heel erg wakker Buster!! ;)

De grootste makke bij bijvoorbeeld Ontwikkelingshulp was dat ze mensen "in een rolstoel"  ;) zetten, in plaats van hen te leren lopen!

En uiteraard weet ik dat die man niet het hele bedrag op de bank heeft staan, maar toch nog steeds wel een aanzienlijk deel.

Maar als deze man nu eens een klein deel van wat hij ingezet heeft om aandelen KPN te kopen nu eens in duurzame hulpverlening om zou zetten, moet je eens kijken wat er gebeurt!

Geef mensen een vishengel in plaats van 3 vissen.
Die zijn na een week op, maar met een hengel kunnen ze blijvend in hun levensonderhoud voorzien.

En kom nu maar door met die bubbels dan! ;D ;D
Voor minder doe ik het niet!! ;)

gewoon

Ha Libra effe wachten met de bubbels

Wat er gebeurd is dat er dan een voedselketen om de hoek komt en zegt; go wat een mooie visjes vangt u, als u u de kop en de graat kookt, dan leggen wij het schone visje in de supper in de hoop dat zij de 70 milard omzet halen.

Dat gaat dan een jaartje en dan is sloot leeg, en dan kun je bij de kwantum rieten stoelen kopen van gevlochten bamboe hengels

Gewoon

Libra

;D ;D ;D ;D

Nou lekker weer Gewoon :P, je zet me meteen weer op een droogje..... ;) ;D

Het voorbeeld van de hengel is uiteraard heel simplistisch.
Waar het om gaat is dat er jarenlang miljarden (zo niet meer) weggegooid zijn, omdat mensen niet als volwaardig behandeld werden.
In plaats van mensen vaardigheden aan te leren, kwamen wij, als de grote weldoener, het wel even voor ze regelen.
Vergelijk het maar met een kind wat je leert schrijven, alleen mag dat kind het niet zelf doen, maar wordt er voor dat kind geschreven.

Maar eigenlijk dwalen we van het onderwerp van dit topic af. ;)
Het is überhaupt al schrijnend dat het een gegeven is en dat hierover een tv special gemaakt wordt!
Maar dan nog ben ik bang dat ze slechts het topje van de ijsberg laten zien, want de verborgen armoede (zoals het woord al zegt), zal niet in beeld komen.
Al die duizenden die namelijk niet met hun armoede publiekelijk willen gaan (vaak uit schaamte en de achterliggende gedachte "wat zullen de buren hier wel niet van zeggen"), blijven onderbelicht en tegelijkertijd ben ik bang dat alle stereotiepe vooroordelen weer breed uitgemeten worden over het voetlicht.
Want helaas!, komen vaak alleen de "zwakkeren" broeders in beeld.

Aan de andere kant, wie weet leggen ze toch met dit programma de vinger op de zere plek en worden de vele duizenden waarvan niemand verwacht dat ze in armoede leven (zoals de hele grote en groeiende groep tweeverdieners die het hoofd niet meer boven water kunnen houden) toch benoemd en zichtbaar gemaakt.

We zullen het zien.......

tuthola

Ik heb toevallig meegedaan en me ingeschreven voor het opinipanel, ik vond zelf niet dat ik ergens uitgebreid op in kon gaan daar je keuzevragen had en geen ruimte voor iets anders.
Ben dus reuze benieuwd wat het vanavond gaat worden.
Op zich is het een goed initiatief om de mensen hun eigen groente te laten verbouwen maar eerlijk gezegd is dit plan niet voor iedereen haalbaar. Doordat ik in een scootmobiel zit kan ik dat niet gaan doen dus deze groep gehandicapten die in armoede leven hebben hier niets aan en vallen dan ook weer buiten de boot.

Buster

Ik heb ook meegedaan. Je kon ergens wel dieper op ingaan maar of dat mee is genomen in de antwoorden vraag ik me af.

Buster

Even wat anders, de Telegraaf kopte vandaag 1 op de 4 Nederlanders denkt niet meer uit de armoede te komen.
Dat dus dus niet waar,... 9% van de ondervraagde vond zichzelf arm.
44% dáárvan gaf aan niet meer te denken uit de armoede te kunnen komen.

Dus,.. dat is dus 4% van de ondervraagde. Oftewel 1 op de 25 ondervraagde, dat is nogal een verschil.

tuthola

Je hebt gelijk Buster dat je wel het een en ander kon toelichten maar had ook al het idee dat daar niet veel mee gedaan is. Ik vond trouwens dat ze in de uitzending de goede voorbeelden gaven van de mensen in nood.

Knibbel

Dat vond ik ook Tuthola. De uitzending liet heel goed zien dat in alle lagen van de bevolking de armoede begint binnen te dringen.

Maar het moet mij van het hart, het verhaal van de weduwe met haar zes kinderen heeft diepe indruk op mij gemaakt. Ik heb diepe bewondering voor haar.  Ga maar eens in haar schoenen staan......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron