'Woningmarkt zakt verder in door dumpen corporatiehuizen'

Started by jan, Aug 14, 2013, 08:21 AM

Previous topic - Next topic

jan

Het verkopen van corporatiewoningen met korting is slecht voor de woningmarkt. Daarvoor waarschuwen de Vereniging Eigen Huis (VEH) en makelaarsvereniging NVM woensdag in het AD.

De NVM spreekt van 'marktverstoring' en 'valse concurrentie' door de woningcorporaties. Aanleiding zijn nieuwe conceptregels die het makkelijker kunnen maken voor corporaties om tot 25 procent korting te bieden als ze oude huurhuizen te koop zetten. Corporaties die financieel krap bij kas zitten zouden zo meer geld binnen kunnen halen.

De woningmarkt dreigt nu echter verder in te zakken, stellen de verenigingen. "Veel van onze leden worden nu al moedeloos van de verkoop met korting door corporaties", stelt een woordvoerder van de VEH in de krant. "Zij proberen hun huis te verkopen. Maar soms zit de corporatie 20.000 euro onder hun prijs met een vergelijkbaar huis."

Het ministerie van Wonen beslist in september over de invoering van de regels. Momenteel loopt er nog een consultatieronde, waarbij belangenorganisaties gelegenheid krijgen tot inspraak.

bron nu.nl
Jan (een Ex-schuldige)

"Leven met schulden is zwaar, je staat er mee op en je gaat er mee naar bed."

Ik ben een christen en lid van de meest christelijke partij van Nederland (De SP !!!)

Moderator

peter

QuoteDe woningmarkt dreigt nu echter verder in te zakken, stellen de verenigingen. "Veel van onze leden worden nu al moedeloos van de verkoop met korting door corporaties", stelt een woordvoerder van de VEH in de krant. "Zij proberen hun huis te verkopen. Maar soms zit de corporatie 20.000 euro onder hun prijs met een vergelijkbaar huis."

Die mensen wonen naar hun zin en gaan toch niet verhuizen, waarschijnlijk kopen ze geen ander huis. Gun iemand anders ook eens wat!!!
Peter
Administrator Forum

gewoon

Helemaal juist Peter, eigelijk is dit te zot voor worden die makelaars hebben de boel in belangrijke mate onmogelijk gemaakt als het gaat om de woningen, ze verwijten de ketel tot die zwart ziet.

Dat je een huur huis iets goedkoper kan kopen is van alle tijden, een woning in verhuurde staat is ook minder waard dan een woning die vrij op de markt komt, het is dus geen kado maar normaal dat de koopprijs iets lager is.

Buster

Bovendien hebben de woningcoöperaties ook een sociale verplichting. Nou ja, sociaal? De woningen die te koop staan hebben vaak jarenlang geen onderhoud gehad aan binnen en buitenkant.

Tenminste, hier staan de "opknappertjes" voornamelijk te koop.
Maar goed, van leven met minder wordt je vanzelf heeel handig ;)

Lizayra

Ons huurhuis is ons te koop aangeboden voor taxatiewaarde min 10%. Zou echt graag kopen, wil hier ook niet graag weg maar inderdaad moet er heel veel aan gebeuren.
We moeten voor januari beslissen, in januari komen ze ook renoveren dus we hebben wel een idee gekregen wat er zoal moet gaan gebeuren (schrootjesplafonds vervangen, dubbel glas, isoleren, nieuwe keuken en sanitair enz).  Ik baal wel dat we het niet kunnen kopen, betalen nu 700 euro huur zonder dat we toeslag krijgen.

Knibbel

Dat is inderdaad balen Lizayra. Maar als ze gerenoveerd hebben krijg je dan een huurverhoging? Dat doen ze toch zeker niet? Dat zou wel erg onterecht zijn. Ik vind 700 euro kale huur een behoorlijk bedrag!

Helaas ken ik in mijn buurt een gezin wat uit hun huis moet, omdat de woningvereniging alle woningen in die wijk binnen nu en 5 jaar verkocht wil hebben. Zij hebben nu ook de keus gekregen. Ze kunnen kopen of nemen een ander huurhuis die door de woonvereniging wordt aangeboden. Zij krijgen als huurders inderdaad wel een lagere prijs dan wanneer het zo in de verkoop wordt gedaan. Maar helaas is ook dit niet voor hun weggelegd, want zij krijgen ook de hypotheek niet rond, omdat haar man een minimuminkomen heeft en zij verdient wat bij met wat poetsadresjes.  Wat nu zo zuur voor hun is, zij hebben in die circa 25 jaar dat zij daar wonen, met heel veel pijn en moeite, binnen en buiten om het huis verbeteringen aangebracht. Ook met hulp van familie en vrienden een kleine aanbouw gemaakt voor wat meer woongenot en privacy voor de gezinsleden (het zijn namelijk allemaal oude mijnwerkershuisjes en die zijn ontiegelijk klein). Ze hadden er graag nog heel lang willen blijven wonen. En nu moeten ze er waarschijnlijk uit. Ik had het hun ook zo gegund!!

Ik heb zelf geen huurwoning, maar ik vind ook dat die makelaars niet zo moeten zeuren. Ik woon maar in een klein dorp en jaren terug, voordat de zeepbel van de woningmarkt ineen klapte, schoten hier de makelaarskantoortjes als paddestoelen uit de grond. Huizenbusiness was goud waard. En nu er niets meer te verdienen valt lopen ze te klagen. Nou van mij mogen die woningcorporaties zelfs nog lager met de verkoopprijs gaan. Sorry, ben een beetje rebels...... Zie teveel dingen om mij heen waar ik niet tegen kan.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Knibbel, voor huurwoningen boven de â,¬681,03 geldt dat ze vallen in de "vrije huur sector" dat betekent dat er een huurverhoging in juli mag worden doorgevoerd tot het maximale wat de woning waard is n.a.v. een puntensysyteem.

De meeste woningbouwverenigingen houden zich aan de 4%.
Hier in de straat, voormalige sociale huurwoningen, is er druk verbouwd de afgelopen jaren.
De huizen zijn nu energielabel A en voldoen aan alle keurmerken wat betreft energie, inbraak en brandveiligheid. Dus hoppa, de huurprijzen stijgen de pan uit.

Bij een verhuizing mag de woningbouw de prijs verhogen, zolang het bewoond wordt mag dat alleen per 1 juli.
En dan moet dat aangekondigd zijn voor 1 mei omdat je twee maanden de tijd moet krijgen om bezwaar aan te tekenen.

Knibbel

Bedankt voor de uitleg Buster.

Dan ben ik dus bang dat onze kennissen dadelijk toch in een duurdere huurwoning terechtkomen. Ze wonen nu in een wijk met een van de laagste huurprijzen. Zoals ik van hun heb begrepen moeten ze ergens eind volgend jaar eruit. Ik heb die brief zelf niet gelezen weet dus ook niet of zij bezwaar tegen de 'gedwongen' verhuizing kunnen maken.

Buster

Als ze nu in een vrije sector woning zitten kunnen ze geen bezwaar maken.
Als ze nu in een sociale huur sector zitten kunnen ze wel bezwaar maken, maar moeten ze ook kunnen aantonen dat hun gezamenlijk inkomen niet boven de â,¬34.230 is.

Mochten ze omhoog zitten vertel ze dan dat ze eens moeten kijken bij de Woonbond.
http://www.woonbond.nl/

Knibbel

Ze zitten in de sociale huursector. Ik weet natuurlijk niet hoeveel ze samen verdienen. Weet wel dat hij zo rond de 1600 euro netto heeft. Haar salaris weet ik niet, maar die zal zeker minder zijn die van hem.

Geef hun in ieder geval jouw link van de Woonbond door.

Bedankt!!