Beginnen dan maar

Started by gatindehand, Aug 05, 2013, 09:07 PM

Previous topic - Next topic

gatindehand

Hallo allemaal,

Ik ben helemaal nieuw op dit forum, maar de verhalen die ik tot nu toe heb gelezen hebben me laten inzien dat ik niet alleen sta.

Ik ben 25 jaar oud, en heb nooit echt goed met geld om kunnen gaan, toen ik nog thuis woonde kwam ik precies uit met mijn geld, en toen ik een eigen huis kocht kwam ik ook precies uit, soms tekort. Altijd lekker uit gegaan, en steevast iedere maand een paar nieuwe dvd's gekocht.

Ik ben een jaar geleden van baan gewisseld, en dat pakte slecht uit, na een half jaar kon ik weer vertrekken, en heb ik twee maanden in de WW gezeten. In die tijd ben ik echter op dezelfde manier blijven leven zoals ik altijd al deed (stom, stom, ik weet het...).
Het weinige spaargeld wat ik had is in die twee maanden verdampt, en ik heb een doorlopend krediet afgesloten om weer even op de rit te komen.
In mijn nieuwe baan verdien ik echter wat minder, dit omdat ik minder toeslagen ontvang en dat merk je behoorlijk. Ook heb ik nog maar 60% reiskostenvergoeding, en dat is ook wel even wennen.

Ik ben altijd al een slome duikelaar geweest met geld en mijn administratie, en ik had dus niet in de gaten dat ik al een jaar lang een dubbele telefoonrekening heb.
Ook liepen er nog verzekeringen van jaren geleden, echt ongelofelijk als ik er nu aan terugdenk.
Als alleenwonende vrijgezel hou ik ook erg van een lekker wijntje of een goede whisky als ik s'avonds alleen zit.
Tel daar nog eens een 'on the road' lifestyle bij op, dus regelmatig even een patatje op het station etc. etc. en dan begrijp je wel waar het op uitdraait.

Mijn rekening stond zonder dat ik er echt erg in heb gehad na 8 maanden 6500 euro in het rood!!
Mijn vaste lasten worden allemaal nog betaald, en ik kan nog duizend euro dieper, maar dit gaat in sneltreinvaart de verkeerde kant op!!!

Ik ben vandaag begonnen om het roer rigoreus om te gooien, dat betekent sowieso voorlopig geen patatje op het station meer ;) en de tijd is nu dan echt gekomen om weer te stoppen met roken, en s'avonds een kopje thee te nemen i.p.v. een wijntje.
In een middag tijd heb ik twee telefoon abonnementen opgezegd, en een nieuwe aangevraagd waarmee ik vier keer goedkoper uit ben!!! dat scheelt alvast :)

Ik heb mijn administratie die uit een paar hele grote ongesorteerde stapels bestond volledig uitgeplozen, en alles netjes in mappen gestopt, dat geeft alvast wat rust in m'n hoofd om te weten dat ik alles voortaan een stuk makkelijker kan terugvinden.
En ik heb eens kritisch naar mijn bankafschriften zitten kijken, en kwam er vervolgens achter dat ik al het hele jaar geen voorlopige teruggaaf hypotheekrenteaftrek had gekregen.
Een telefoontje met de belastingdienst leerde me dat ik mijn aangifte 2011 nooit heb gedaan, en dat de voorlopige teruggave daarom is stopgezet (dat krijg je van zo'n slordige administratie). Dit dus ook meteen geregeld, en ik krijg vanaf september t/m december toch nog even 1200 euro, streep maar weer af!

Dan heb ik ook nog eens de abonnementen op de Donald Duck en de Men's Health opgezegd, al met al een bijzonder productieve dag :) (Helaas moeten vanaf nu ook de kankerbestrijding en het WNF het voortaan zonder mijn bijdrage doen, maar ik moet nu even prioriteiten stellen.)

Nu zit ik er alleen nog aan te denken om een persoonlijke lening af te sluiten om maar direct uit de rode cijfers te komen, als ik m'n begroting zo bekijk dan zou ik het moeten kunnen redden om maandelijks 140 euro af te betalen, en dan ben ik over ongeveer vijf jaar helemaal klaar. De reden dat ik hier over nadenk is omdat de rente twee procent lager ligt dan mijn doorlopend krediet.
Wat denken jullie? is dit een verstandige zet? Ik zie het dan vooral als een extra vaste last voor de komende vijf jaar, maar als die voorbij zijn dan ben ik ook meteen gewend om het opzij te zetten, en dan kan het sparen beginnen. Overigens kan het best zo zijn dat het eerder klaar is, want als ik bijvoorbeeld een deel van m'n eindejaarsuitkering, en straks weer m'n vakantiegeld gebruik om extra af te lossen dan gaat het natuurlijk hard.

Het enige waar ik nu erg tegenop zie is om het echt door te gaan zetten. Ik zal echt van vijftig euro per week moeten gaan leven, en dat is een hele verandering t.o.v. de afgelopen vijf jaar waarin ik een lang leve de lol mentaliteit heb gehad.

Kon ik maar een paar jaar terug in de tijd met de kennis die ik nu heb, dan had ik nu een volle spaarrekening i.p.v. een volle dvd en boekenkast, en dan had ik misschien ook wat minder kilo's om m'n buik hangen na alle stationsmaaltijden die toch vooral plaatsvonden bij de smullers, new york pizza en ah to go.
Helaas kunnen we niet terug in de tijd, en moeten er zaken dringend veranderen, maar ik heb er vertrouwen in dat het me gaat lukken.

Ik besef dat ik ten opzichte van sommigen in een luxe positie zit met een baan en geen kinderen, maar ik hoop dat andere mensen die zich in mijn verhaal herkennen er wat aan hebben, en dat het misschien motiveert om ook eens in actie te komen.
Ik heb altijd zwaar tegen die berg papierwerk opgekeken, maar nu ik er eenmaal mee aan de slag ben gegaan, en ik heb gezien hoe makkelijk je soms kan besparen in je vaste lasten, is er voor mij in ieder geval een wereld open gegaan.

I'm a fighter, i'm gonna make it

Buster

Beste Gatindehand, welkom op het forum.

Wauw, jij hebt een drukke dag gehad en echt veel werk verzet.

Je grote "geluk" is dat je nu inziet hoe het ervoor staat en je een plan aan het maken bent om het om te buigen. Er zijn nog geen incasso's of gerechtsdeurwaarders die de kosten enorm doen oplopen.

Het voordeel van het overzetten naar een PL id dat je niet opnieuw krediet op kan nemen.
Je zult dan moeten roeien met de riemen die je hebt.
Daarom wil ik je op het hart drukken om niet alles in de aflossingen te pompen.
Leven met een financiële druk is leven met de wet van Murphy.
Om te zorgen dat je klappen op kan vangen doe je er goed aan om wat geld per maand opzij te zetten.
Elke opgespaarde euro is er een die je niet hoeft te lenen en die je zelf kan aanpakken.

Leven met â,¬50 per week is niet veel, het leren leven met een nieuw budget doet zeer, is zwaar maar wordt absoluut minder zwaar. Het is wennen. Ik zal niet liegen; sommige dingen wennen nooit.
Maar je patatje onderweg? Daar denk je niet meer aan als je je tanden zet in twee boterhammen met een vers gebakken ei, tomaatje, plakje kaas,... en nog gezonder ook ;)

Petje af wat betreft je administratie.
Alles op orde, je weet wat waar zit en wat je teveel hebt.
De kunst van een budget maken en administratie voeren is bijhouden.
Dat hoeft niet elke avond, maar elke week je post in mappen stoppen en eens kijken op je bankafschriften wat je hebt uitgegeven zorgt ervoor dat je een goed beeld hebt van wat erin komt en eruit gaat.

Kennis is macht ;)

Veel succes!

Weegschaaltje

Je hebt de eerste stap al gezet en je kop uit t zand gehaald. Alleen dat al vergt een berg moed. 50,- euro lijkt niet veel maar ik denk dat je het wel gaat redden daar mee. Ligt er ook aan of je hier alles van moet doen of het alleen boodschappen geld is. Ik heb t 2 maanden gered met 50,- per week voor 3 personen. En nee dat is niet fijn maar het kan wel. Heel veel succes met de nieuwe weg die je in geslagen bent.

Libra

Allereerst welkom op het forum Gatindehand!

Even over het omzetten van je doorlopend krediet: laat je even heel goed informeren in verband met (eventuele) boeterentes die je wellicht moet betalen.
Is heel vaak een addertje onder het gras bij een vervroegde algehele aflossing.
Als je deze informatie hebt, is het daarna een kwestie van plussen en minnen en kun je zien of het echt zoden aan de dijk zet voor je.

â,¬ 50,00 per week is goed te doen hoor als alleenstaande.
Ja!, het is "even" een andere koers varen en alle aanbiedingen van de supermarkten goed in de gaten houden!
Ook ik ga het niet mooier maken dan het is: het wordt zwaar!
Zeker in het begin als je hier nog helemaal aan moet wennen en je zult echt heel veel dingen die je altijd als heel normaal hebt gezien gaan missen.
Keerzijde is wel dat als je zelf gaat kokkerellen in plaats van de hoofdprijs te betalen voor, als ik het zo lees en goed begrepen heb ;), junkfood, er vanzelf ruimte in je budget ontstaat zodat je toch nog een lekker glaasje wijn kunt drinken bij je zelf klaargemaakte avondeten! ;D

Quote from: gatindehand on Aug 05, 2013, 09:07 PM
I'm a fighter, i'm gonna make it

;D

Ik denk inderdaad dat het je gaat lukken!
Want gezien het feit dat je de situatie niet alleen onder ogen hebt gezien voordat het helemaal uit de hand gelopen is, ben je er ook meteen rigoureus mee aan de slag gegaan en heb je alle juiste stappen gezet.
Respect!!

Heel veel succes!