90% van de huishoudens maakt gebruik van sociale regelingen

Started by Kaatje, Jul 31, 2013, 12:46 PM

Previous topic - Next topic

Kaatje

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/2952/90-procent-van-de-huishoudens-maakt-gebruik-van-sociale-regelingen?cmpid=NLC|Elsevier%20Fiscaal|31-jul-2013|90%20procent%20van%20de%20huishoudens%20maakt%20gebruik%20van%20sociale%20regelingen

Ruim negentig procent van de huishoudens in Nederland maakt gebruik van een of meer sociale regelingen, zoals de zorgtoeslag of een bijstandsuitkering.  Dat blijkt uit berekeningen die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gemaakt in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken.

Zestien inkomensregelingen

Slechts 674.335 van de 7.732.400 huishoudens maken geen gebruik van een sociale regeling.  Er zijn zelfs twintig huishoudens die elk gebruikmaken van zestien inkomensregelingen, zoals het kindgebonden budget, de bijzondere bijstand, de huurtoeslag en schuldsanering.

De grootste groep zijn de huishoudens die aanspraak maken op twee regelingen en/of voorzieningen: ruim 1,7 miljoen huishoudens. De meest voorkomende sociale regeling is de zorgtoeslag waar 4,8 miljoen Nederlandse huishoudens gebruik van maken.

Stapeleffect
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil zo achterhalen wat het effect van voorgenomen kabinetsmaatregelen is, om zo te voorkomen dat bezuinigingen zich per gezin opstapelen.

Kaatje

Begrijp niet dat ik bij die kleine 10% hoor die geen gebruik maakt van sociale regelingen. En waarom niet? Omdat ik net overal buiten val. Zorgtoeslag zou de 1e zijn waarvoor ik in aanmerking zou kunnen komen, maar verdien daar net wat te veel voor. Schuldsanering.....mijn schulden zijn niet problematisch genoeg.

Gek genoeg weet ik niet hoe ik het straks moet gaan redden bij langdurig ziekte en een ZW uitkering.

Ben ik de enige die net overal buiten valt en bij die kleine 10% hoort?

Lizayra

Wij krijgen alleen 67 euro zorgtoeslag voor het hele gezin (6 man), voor de rest vallen wij overal ook net buiten. Of kinderbijslag moet meetellen, dat krijgen we ook natuurlijk.

En bij een zw uitkering gaan er waarschijnlijk wel wat potjes voor je open, dat scheelt dan weer (zw is ook een sociale regeling neem ik aan dus dan hoor je niet meer bij de minderheid)

Kaatje

Lizayra, balen zeg dat jullie met 6 personen ook overal net buiten vallen. Dat maakt het er vast ook niet makkelijker op of wel? En 67 euro zorgtoeslag is in elk geval 67 euro, maar is ook niet veel als je het vergelijkt tov de premie die je moet betalen.

Door de ZW uitkering plus het inkomen van de afgelopen 6 maanden kom ik boven de grenzen uit voor o.a. zorgtoeslag. Huurtoeslag kom ik zeker niet voor in aanmerking. Andere potjes misschien, maar ik acht de kans klein.

Knibbel

Voor jou is het ook balen Kaatje, dat je net overal buiten valt. Had gedacht, en gehoopt, dat je je inkomstenverlies voor een deel kon compenseren met eventuele toeslagen. Vindt het heel jammer voor je dat je nu (toch weer) tussen wal en schip valt.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Ik ben eigenlijk niets anders gewend Knibbel, maar nu doordat ik niet weet waar ik aan toe ben en wanneer ik weer in staat ben om volledig te gaan werken, wordt het gevoel er wel anders bij. Positief proberen te blijven, hoe moeilijk dat ook is.

Lizayra

Als je inkomen uitsluitend uit zw bestaat, zou je dan wel ergens voor in aanmerking komen? Je kunt eenvoudig een proefberekening maken op de site van de belastingdienst.

Ook zou je bij inkomstendaling eens moeten nagaan of middelen iets extra's oplevert, ook dit kun je vinden op de site van de belastingdienst.

Kaatje

Als mijn inkomen uitsluitend uit ZW bestaat, dan zou ik denk ik nog wel voor zorgtoeslag in aanmerking komen en eventueel voor een sociale huurwoning. Echter kijken ze naar het inkomen over het gehele jaar en dat zorgt ervoor dat ik voor beide niet in aanmerking kom. Ook volgend jaar niet bij een sociale huurwoning, omdat ze dan kijken over het inkomen van 2013. Tenzij ik heel volgend jaar ook nog in ZW of WW zit, dan wel, maar ik ga van het positieve uit. Dat ik volgend jaar uit de ZW ben en niet meer in de WW zit.