We zijn er bijna!!

Started by Robin Hood, Jul 31, 2013, 11:24 AM

Previous topic - Next topic

Robin Hood

Ik lees nu een poosje mee en wil allereerst mijn grote bewondering voor jullie allemaal uitspreken. Ten eerste omdat jullie allemaal bezig zijn met een strijd die jezelf moet voeren en ten tweede omdat jullie elkaar helpen met deze strijd.. En dat laatste is toch vrij bijzonder in deze toch wel egocentrisch ingestelde wereld.

Mijn situatie is als volgt:

Ik ben een man van 32 jaar, al bijna 9 jaar gelukkig samen met mijn vriendin waar ik 2 lieve kinderen mee heb.

Toen we samen een relatie kregen had ik al een schuld van bijna â,¬13.000. Deze was vooral opgebouwd door teveel geld uitgeven wat ik niet had.. De schuld stond op een aantal verschillende banken.
Ik ben vervolgens bij mijn vriendin ingetrokken. 2 jaar later samen een nieuw huis gekocht met het oog op gezinsuitbreiding. Helaas hebben we haar huis  moeten verkopen met een restschuld van â,¬6000.

Mijn ouders hebben toen de totale schuld van â,¬19.000 overgenomen waardoor ik alle schulden op 1 post had staan en waardoor de rente stukken lager zou zijn.

Ik heb vervolgens een hele periode niet afgelost, dit tot frustatie van mijn moeder (mijn vader vindt alles prima).. We hebben daar regelmatig een woordenwisseling over gehad maar zo achteraf ben ik haar daar zo verschrikkelijk dankbaar voor geweest. Ze heeft mij geleerd om het huishouden en de daarbij behorende schulden te zien als een bedrijf. Hierdoor kreeg ik inzichtelijk wat er binnenkwam en wat ik aan vaste lasten kwijt was (om en nabij de â,¬2750 aan inkomsten en â,¬1750 aan vaste lasten excl tanken en boodschappen). Dit was zo'n 2,5 jaar geleden.

Anno nu kan ik melden dat we nog zo'n â,¬6000 aan schuld hebben staan. Elke maand los ik minimaal â,¬450 af. We leven al 2,5 jaar vrij sober maar het went echt wel. Ik heb nu een berekening gemaakt waarbij het de bedoeling is dat ik binnen 11 maanden klaar ben met aflossen. Dan is het nog de bedoeling om nog een jaar door te gaan met â,¬450 weg te zetten zodat we over 2 jaar een mooie spaarpot hebben staan..

Ik weet dat mijn verhaal peanuts is bij vele van jullie maar ik heb mijn verhaal met een andere bedoeling voor jullie geschreven. 2 redenen namelijk:

- Ik hoop jullie inspiratie te kunnen geven als je er weer een keer doorheen zit en je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb die momenten ook heel vaak gehad maar er schijnt absoluut licht aan het einde van de tunnel
- Ik hoop dat ik de rol van mijn moeder over mag nemen en haar tips door kan geven aan ieder van jullie. Zij heeft op een gegeven moment ervoor gezorgd dat ik het aflossen als een soort van sport ben gaan zien. Daarnaast zie ik de financiën van het gezin als de financiën van een bedrijf. Ik maak dus ook budgetten en begrotingen en dat helpt mij enorm.

Chrissie

Welkom Robin Hood,

Allereerst wil ik zeggen dat jullie goed bezig zijn, Petje af! En het zal jullie zeker lukken om over 11 maanden schuldenvrij te zijn. Maar misschien toch nog een tip probeer ook in te calculeren dat je tegenslagen kan krijgen en dat je er iets langer bijvoorbeeld 2 tot 3 maanden over gaat doen om uit je schulden te komen.

Zelf heb nog maar een schuld/ lening van 5600 euro ( van 30.000 naar 5600) maar ik totaal niet zeggen wanneer ik eruit ben eerlijk gezegd interesseert het mij ook geen biet meer. Houdt me nog aan mijn verantwoordelijkheden en dat is het ook, eens raakt hij ooit leeg, op mijn laatste bankafschrift staat er nog 37 maanden voldaan moeten worden dan is hij leeg, maar het doel was het liefst eerder. Voor een kleine twee jaar terug was het ook voor mij een sport geworden maakte met alle forumbewoners vaak een dansje als hij weer gezakt was en als ik de afschrift binnen kreeg gaf ik het een dikke kus en riep yes yes en stond de dansen in huis zo van weer een hap minder. Schrijf nu nog gewoon de standen op maar nu met andere gevoelens, door omstandigheden ben ik een depressie gekomen met gedachten die je eigenlijk niet hoort te hebben en beter maar ook niet kunt hebben maar soms gebeurt er iets in iemand leven wat net teveel is dan kun je het niet meer aan. Heb deze ook gedachten eerlijk gezegd nog nooit gehad, maar probeer toch met hangen en wurgen door te zetten en mijn gedachten met alle kracht om te zetten naar de positieve kant.

Wens jou ontzettend veel succes met de laatste loodjes, zet hem op je kunt het!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Robin Hood

Hoi Chrissie,

Bedankt voor je reactie en je warme welkom. Ik begrijp je boodschap en ben het helemaal met je eens dat er geen druk op hoeft te staan. Toch voel ik mezelf tegenover m'n ouders verplicht om de lening zo snel mogelijk af te lossen. Dat geeft mij rust en daarna ook een nieuwe uitdaging namelijk sparen!! Natuurlijk zorgen we er wel voor dat we ook nog wat te besteden hebben aan de kinderen en aan ons zelf.

Ik ben ook redelijk stil geworden van jou verhaal. Niemand kiest ervoor om in die situatie te komen. Ik kan en wil je heel veel kracht en sterkte wensen om uit deze fase te geraken. Ik hoop dat je jezelf altijd op de 1e plaats kan zetten en je liefde mag en wil ontvangen van de mensen die je liefhebt.

Robin Hood

Na een lange tijd alleen maar meegelezen te hebben vind ik het tijd om een korte update te geven. Er is namelijk wel het een en ander gebeurd.

In oktober heb ik te horen gekregen dat mijn contract helaas niet wordt verlengd. Dit betekend dat ik vanaf januari een uitkering krijg en dus ook werkloos ben. Een flinke kink in de kabel voor wat betreft mijn ambities om onze schulden af te lossen (je hebt mij ervoor gewaarschuwd Chrissie). Huidige schuldenstand is nu â,¬4990 en mijn doel was om in de zomer van 2014 schuldenvrij te zijn. Dit gaat mij dus helaas niet lukken maar ik heb mij er al bij neergelegd. Ik kan in de nieuwe situatie nog â,¬100 aflossen (ipv â,¬450 in de oude situatie) en daarnaast hebben we de laatste maanden heel hard gewerkt om een buffer te kweken op de spaarrekening (â,¬3000). Nu twijfel ik eraan om dit bedrag in zijn geheel in de schuldenput te steken of dat ik dit bedrag achter de hand hou voor het geval dat.... Wat vinden jullie??

Als laatste wil ik nogmaals aangeven dat jullie allemaal kanjers zijn. Soms steken jullie elkaar een hart onder de riem en soms wordt de waarheid gezegd maar wordt dit ook geaccepteerd. Was onze "normale" maatschappij maar zo'n goed team!!!!

Lizayra

Ik weet niet hoeveel spaargeld je mag hebben voor bijstand, is 3000 teveel dan zou je het beter (of een gedeelte) naar de aflossing kunnen doen. Het kan wel hoor, schulden aflossen als je op bijstandsniveau leeft. Alleen wordt het wat langer puzzelen en gaat het uiteraard edn stuk langzamer.

ik heb vroeger 15000 gulden weggewerkt toen ik een uitkering had en 2 kleine hele kleine kinderen. Werkte wel 3 dagen dus dan zit je iets ruimer.

Xdewit

Chrissie, wat een prestatie! Ik vind je erg knap!
Robin Hood, het spijt me om te horen dat je je baan kwijt bent, wat een domper. Wel goed dat je je zo flexibel opstelt!. Ik vind het een lastige vraag of je je spaargeld als aflossing zal gebruiken. Eigenlijk is het natuurlijk ook niet 'jouw' geld omdat je nog schuld hebt (Chrissie zei dat veel mooier dan ik). Heb je al met je moeder gesproken?
Ben nog wel benieuwd naar de tips van je moeder :)

Buster

Hoi Robin,

Wat een dubbele update,...
Allereerst gefeliciteerd met de stand, die is behoorlijk gezakt!

En wat rot dat je baanverlies nu roet in het eten gooit.
Voor een WW uitkering is je spaargeld niet van belang.
Voor een WWB uitkering (bijstand) mag je maximaal, gezamenlijk â,¬ 11.700 aan vermogen hebben.
Dus die â,¬3000 zou geen probleem moeten zijn.

Mijn eerste gedachte was een voorstel doen tegen finale kwijting, maar nu ik je bericht teruglees gaat het om een lening bij je ouders, en dan is dat (denk ik) geen optie.
Zoals je zelf al had berekend, gewoon doorgaan, minder aflossen tot het weer omhoog kan.
Zodra je weer werk hebt kan dat dus.

Het grote voordeel is wel dat je je lasten al dusdanig naar beneden had bijgesteld dat die in elk geval niet in de knoei komen.

Hou vol!

Libra

Wat een fantastische prestatie heb je gerealiseerd Robin Hood!

De aflossing wordt inderdaad minder nu doordat je je baan kwijt bent, maar aan de andere kant: jouw schuldeiser zijn jouw ouders, die als geen ander op de hoogte zijn van de situatie!
Ik kan me dan ook niet voorstellen dat dit van hen uit een probleem oplevert, maar kan me ook heel goed voorstellen dat het voor jou een lelijke kink in de (aflossings)kabel is.

Ik zou dat spaargeld nu niet aanwenden om de schuld af te lossen, juist omdat je je baan kwijtgeraakt bent!
Nu je teruggaat in inkomen heb je niet de mogelijkheid om eventuele financiële tegenvallers die op je pad zouden kunnen komen op te vangen!
Het is dan beter om (hopelijk tijdelijk) de aflossing naar beneden bij te stellen, dan dat je echt (weer) in de problemen zou kunnen raken omdat er bijvoorbeeld iets in huis kapot gaat of een onverwachte rekening krijgt.

Maar wat heb jij/jullie de schuldenstand geweldig naar beneden gebracht.
Komplimenten daarvoor!!

Ik hoop dat je snel een andere baan zult vinden en wens je heel veel succes!!

Robin Hood

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties. Na overleg te hebben gehad met mijn ouders heb ik besloten om het spaargeld te laten staan als buffer. Daarnaast heb ik de bufferberekenaar van het NIBUD ingevuld en daar kwam toch wel uit dat ik zelfs met die â,¬3000 nog te weinig buffer heb. Volgenshet NIBUD hebben vergelijkbare huishoudens een buffer van â,¬27000!!!! Hoe in hemelsnaam is dat nou mogelijk??

Ik heb ook de afgelopen periode veel bespaar maatregelen genomen nml

- budgetteren van o.a de boodschappen. â,¬70 per week voor een gezin met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen
- in de avond vaak de open haard aan ipv de kachel
- timer op de wasmachine is ook gevonden. Dus elke nacht wordt er nu gewassen
- aanvullende verzekeringen eraf gehaald en eigen risico hoog gezet (reservering zit o.a in het spaargeld)
- alle stekkers uit het stopcontact
- timer op de douche gezet
- 1 dag is "restjesdag". Op deze dag eten we alleen maar restjes

Als laatste is de grootste winst behaald in het feit dat we dit echt samen doen. Ik hou me vooral bezig met de financiële huishouding maar mijn vrouw let vooral op de budgetten e.d. We vinden het allebei een sport om dit samen aan te pakken en samen het "schuldenmonster" te verslaan.

Boeddha

Quote from: Robin Hood on Jan 10, 2014, 07:39 AM

Als laatste is de grootste winst behaald in het feit dat we dit echt samen doen. Ik hou me vooral bezig met de financiële huishouding maar mijn vrouw let vooral op de budgetten e.d. We vinden het allebei een sport om dit samen aan te pakken en samen het "schuldenmonster" te verslaan.

En dat...dat is inderdaad de grootste winst, om SAMEN de schulden aan te pakken!

Be strong, have faith!

Knibbel

Quote from: Boeddha on Jan 10, 2014, 08:50 AM
En dat...dat is inderdaad de grootste winst, om SAMEN de schulden aan te pakken!
Ik sluit me geheel aan bij Boeddha.... Ik vind dat je het geweldig goed aanpakt om uit de schulden te komen, maar het SAMEN doen is inderdaad de grootste winst hierin.   :) :)
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Daarnaast heb ik de bufferberekenaar van het NIBUD ingevuld en daar kwam toch wel uit dat ik zelfs met die â,¬3000 nog te weinig buffer heb. Volgenshet NIBUD hebben vergelijkbare huishoudens een buffer van â,¬27000!!!! Hoe in hemelsnaam is dat nou mogelijk??

Ach ja....... het NIBUD....... :P (sprak zij overtuigend smalend!!)

Het is mij nog altijd een raadsel waar zij hun cijfers en bevindingen vandaan halen, maar dat deze ver bezijden de realiteit zijn voor een schuldenaar, is iedereen inmiddels wel duidelijk.
De enige huishoudens in Nederland die een dergelijke buffer tot hun beschikking hebben vind je alleen in het hoogste segment van de inkomens.

Na overleg te hebben gehad met mijn ouders heb ik besloten om het spaargeld te laten staan als buffer.

Wat een fantastisch nieuws!
Dat is het fijne als je naasten als schuldeiser hebt, maar ik denk ook dat het feit dat jouw ouders zien hoe goed jullie bezig zijn en hoe hard jullie hiervoor gewerkt hebben, mede de reden is geweest dat zij zich zo coulant opstellen.

En dat is de mooiste update die we ons maar kunnen wensen!! :)

Buster

Robin, wat een geweldig plan!

Ik sluit me helemaal aan bij de berichten hierboven.
Wat super dat jullie het SAMEN doen!

Robin Hood

Een korte update.

Ik heb nog steeds geen nieuwe baan en dat zit me toch goed dwars. De WW loopt nog door tot en met april 2015 maar er zit geen schot geen. Ik ben nu aan het onderzoeken of ik voor mezelf kan gaan beginnen en hoe groot het risico is wat ik dan ga lopen.

Wat betreft mijn schuld gaat het gestaag naar beneden. We zitten nu op een stand van â,¬3600 waar ik stiekem best trots op ben. Ondanks dat ik in de WW zit hebben we toch nog â,¬1400 kunnen wegwerken in 2014.

Voor de rest is het blijven opletten op de kleintjes en creatief te werk gaan om het allemaal te regelen. Vakantie is deze week geboekt via vakantieveilingen. Voor â,¬52 totaal hebben we een week vakantie geboekt in nederland met de caravan van mijn ouders.. Boom in de tuin is gekapt, waarna ik er open haardhout van heb gemaakt. Dit is voor de winter!!

Ik lees nog steeds dagelijks alle posts op dit forum. Het blijft motiverend en leerzaam om dit te blijven volgen.

Chrissie

QuoteWat betreft mijn schuld gaat het gestaag naar beneden. We zitten nu op een stand van â,¬3600 waar ik stiekem best trots op ben. Ondanks dat ik in de WW zit hebben we toch nog â,¬1400 kunnen wegwerken in 2014.

Wat lees ik nu waar je stiekem best trots op bent???? Je mag er hartstikke trots op zijn!!!! In ieder geval ben ik heel trots op je Robin Hood jouw schuld zakt hartstikke mooi  ga zo verder  ;) :)
Sinds januari 2016 schuldenvrij.