De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Nou, wat zit een mens toch raar in elkaar, ik in ieder geval wel. Mijn man heeft bij uitzondering eens een keer zijn loon eerder dan normaal op de rekening staan. Dacht dus vanmorgen: begin maar de betalingen te doen en je betalingsschema bij te werken. Hoe eerder dat gedaan is hoe beter.

Pfff.... ondanks dat ik zeker weet geen achterstanden te hebben, geen onverwachte rekeningen tegen te komen krijg ik toch iedere keer weer stress als het naar het eind van de maand begint te gaan. Mijn witte klapper, waar ik alle rekeningen in heb zitten, zit mij al de hele tijd aan te kijken. Pfff.... krijg het iedere keer toch weer op de heupen als ik er aan moet beginnen, mijn maag draait zich dan een beetje om. Niet alleen omdat het best wel veel werk is, maar ook omdat ik bang ben dat ik ergens een fout in mijn betalingsschema heb gemaakt, hier en daar een cijfertje te weinig getypt....... moet er niet aan denken. Krijg het al benauwd bij dat idee. En altijd als ik de betalingen wil gaan doen heb ik heel even schrik om op onze bankrekening te kijken, bang dat er minder op staat dan ik verwacht te zien. Ik weet dat dat niet zo is, maar toch......

Soms denk ik bij mezelf: stel je niet aan....... maar ik wil zo graag uit die schulden komen!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Lieve Knibbel, hoe vaak heb je die map al gepakt en dat die knoop in je maag terecht bleek?

Je maag moet nog even wennen aan het feit dat je erbovenop zit.
En echt, je gaat nog een rekenfout maken. Dat doen we allemaal.
Het grote verschil is nu wel dat je hem gelijk doorhebt en razendsnel (in elk geval veel sneller) weer hebt rechtgetrokken.

Dus,.. goed gesprek met je maag hebben, knoop eruit halen en wat meer vertrouwen hebben in je eigen kunnen.
Kom op! Je kan het!!

Knibbel

Ik weet het Buster. Die klapper moet opengemaakt, de rekeningen eruit en alle betalingen doen en controleren of er nergens iets vergeten is of dat er toch nog iets onverwachts aankomt.

Het is alleen de laatste twee weken zo rustig geweest wat rekeningen betreft, geen aanmaningen, geen incassobureaus, geen dwangbevel......

Leefde even in een roes dat het allemaal wel mee valt wat rekeningen en de schulden betreft..... en nu word ik weer met mijn neus op de feiten geduwd, dat ik nog een behoorlijk bedrag aan schulden heb en dat ik nog een lange weg te gaan heb.

Ik denk dat ik nu moet oppassen dat ik er niet te licht over ga denken en een terugval ga krijgen. Die rust is daar erg verleidelijk in, merk ik!!

Buster

Die rust moet je koesteren, dat zijn dagen die niemand je afneemt.
Daarnaast vertrouwen op je eigen alertheid en leren "genieten" van het zien slinken van de schuldenbult.

I.p.v. zien wat er nog moet kun je ook steeds zien wat je al gehad hebt.
Het is maar net hoe je ernaar kijkt.

Knibbel

Quote from: Buster on Aug 28, 2013, 04:24 PM
I.p.v. zien wat er nog moet kun je ook steeds zien wat je al gehad hebt.
Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
Zal wel de bekende 'ongeduld' zijn. Je wilt i.p.v. een klein pasje meteen vijf grote sprongen maken!! Niet van ga eerst via...... naar...... Nee, meteen in een ruk door naar het einde. Helaas, dit is niet de realiteit. Vanavond na het eten die klapper maar eens oppakken.

Maar je hebt gelijk Buster, toch proberen er anders naar te kijken.

Knibbel

Het is weer zover, 2 dagen geleden nog het salaris op de rekening, alle betalingen verricht, leefgeld- en bufferpotje gevuld en onze betaalrekening staat weer volop in de roodstand (-1500 euro)!!  :( :(

Gisteravond kwamen wij terug van een lekker dagje fietsen (we hebben per slot van rekening naast het klussen ook nog vakantie) ligt er een blauwe envelop op de deurmat. Mijn man raapt die op, geeft die aan mij en zegt vervolgens: En, heb je vergeten de belasting te betalen? Hij bedoelde het eigenlijk als grapje, maar ik kreeg toch wel heel even schrik. Ook al wist ik zeker dat ik geen achterstand in de betalingen heb, op zo'n moment ga je toch heel even twijfelen.....

Gelukkig.... geen aanmaning, maar de definitieve aanslag 2012. Yes, het klopt allemaal, dus het weggelegde belastinggeld kan ik nu definitief in het bufferpotje stoppen.  :D :D

Ik heb afgelopen maand wel al uit het bufferpotje moeten halen, voor mijn vader te helpen, ID-kaart aanvragen, extra uitgaven voor reparaties enz. Zat eerst 1151,00 euro in, heb zo'n 600 euro uit moeten halen. Met het belastinggeld erbij en nog eens extra 50 euro zit er nu toch weer 1800 euro in het bufferpotje. Dat is bijna 2 maanden hypotheek of voor ca. 7 maanden eten.

Mijn schuldentotaal was op 1 augustus 20.576,00 euro.
Het totaal van de schulden is nu 19.912,00 euro.

En gelukkig heb ik nog altijd geen achterstand opgelopen. Pff..... blij toe.

Heb ook bij de schulden van de postorderbedrijven bij de laagste schuld 50 euro extra afgelost. Als ik dit volhoud heb ik die ergens halverwege volgend jaar geheel afgelost en kan ik de volgende aanpakken. Heb ook gezien dat bij de twee belastingschulden een ervan nog een openstaand bedrag van 291 euro heeft. Als ik dit bedrag met 50 euro per maand ga aflossen (is nu 31 euro) heb ik die in februari afgelost. Het zijn maar kleine bedragen maar stapje voor stapje moet ik toch bij dat einddoel zien te komen.

Vandaag ook naar het gemeentehuis gebeld, want gisteren een brief van de gemeentebelastingen ontvangen.
QuoteAan de bewoner van dit adres

Vanwege een huis-aan-huis controle voor de hondenbelasting is onze controleur bij u aan de deur geweest. Helaas heeft hij u niet thuis aangetroffen. Onze controleur heeft het vermoeden dat u een of meerdere honden in huis hebt die niet zijn aangemeld bij de gemeente.

U ontvangt binnenkort een schrijven en aanmeldformulier hierover. Het formulier dient u binnen 14 dagen ingevuld te retourneren, Niet aanmelden kan voor u gevolgen hebben.....

enz. enz.
??? ??? Wij hebben helemaal geen hond!! Ook nooit gehad!!

Contact opgenomen met het gemeentehuis: IK HEB GEEN HOND!! Nee, maar toch moet ik maandag met die brief naar het gemeentehuis en me melden bij afdeling 'publieke zaken', zodat men daar kan uitzoeken of er ergens een fout is gemaakt!! Kreeg ook nog even te horen dat het misschien kan zijn dat de hondencontroleur toch nog eens komt controleren........ Heel veel 'ambtenaren' op het gemeentehuis kennen wij persoonlijk. Het halve dorp kent ons en weet dat wij geen hond(en) hebben en als we die hadden zouden wij die heel braafjes aanmelden op het gemeentehuis. Zij maken een fout en ik mag me daarvoor gaan verantwoorden......  >:(

Kaatje

Heerlijk zeg dat de schuldenstand zakt en dat je nog geen achterstanden hebt :) En dat dan de maximale roodstand benut is, dat is dan maar zo. Er komt een moment dat je deze ook niet meer maximaal nodig hebt :) Als je de kleinere schulden afbetaald hebt, dan heb je ruimte om de roodstand te gaan verminderen.

Succes maandag bij de gemeente :) :) Ambtenaren zullen waarschijnlijk niet zo veel te doen hebben. :)

Buster

Knibbel, die meneer is hoogstwaarschijnlijk NIET langsgeweest.
Wat de gemeente doet is zo'n brief sturen, mensen met een hond die niet betalen voelen zich betrapt en betalen alsnog.

Het is niet netjes, maar dat is niet betalen ook niet.
Jammer dat het jou weer extra werk kost,... zucht.

Hey maar wat goed van de definitieve berekening!
De kleinste versneld aflossen is de beste manier.
Ik heb laatst voor proef een aantal berekeningen gemaakt en dan blijft dat de kleinste het eerst weg (mits allemaal gelijke rente percentage) het goedkoopst is. 

Knibbel

Quote from: Buster on Aug 30, 2013, 06:59 PM
Knibbel, die meneer is hoogstwaarschijnlijk NIET langsgeweest.
De envelop was niet gefrankeerd, dus iemand heeft zich in ieder geval de moeite genomen om deze brief namens de gemeentebelastingen bij ons in de brievenbus te duwen. Ik zelf vermoed dat er echt een fout is gemaakt, kan gebeuren. Vind het alleen minder dat het niet telefonisch afgehandeld kan worden en dat ik daarvoor persoonlijk naar het gemeentehuis moet gaan. Veronderstel toch dat ik nu geen vakantie zou hebben en dat ik (net als meneer Knibbel) fulltime zou werken, moet ik (of meneer Knibbel) vrij nemen om persoonlijk te komen vertellen (bewijzen) dat wij geen hond hebben.

Vraag mij trouwens af als zo'n hondencontroleur aan de deur staat, ben je dan verplicht die binnen te laten? Ook al hebben ze een legitimatiebewijs, dat zegt mij niets over de echtheid daarvan. Ooit eens niet zo'n leuke ervaring gehad dus ik ben erg voorzichtig met vreemden in mijn huis te laten, zeker als ik alleen ben.....

Quote from: Buster on Aug 30, 2013, 06:59 PMIk heb laatst voor proef een aantal berekeningen gemaakt en dan blijft dat de kleinste het eerst weg (mits allemaal gelijke rente percentage) het goedkoopst is. 
Buster, als jij dat zegt geloof ik het meteen!! Ook al is het mij niet helemaal duidelijk.

Quote from: Buster on Aug 30, 2013, 06:59 PM
Hey maar wat goed van de definitieve berekening!
Ja, hier ben ik geweldig blij mee. Ik had toch wel wat problemen met mezelf dat ik zoveel uit ons bufferpotje heb gehaald, maar dat is nu gelukkig weer meer dan genoeg bijgevuld.

Knibbel

Vandaag maar weer het rondje afgebeld. UWV geeft nu toe: het is een rommeldossier. Het  reintegratiebureau noemt  het een lastig dossier en voor de werkgever is het een zoek- en leerdossier. En voor mij? Voor mij begint het onderhand een hoofdpijndossier te worden. Maar we hebben het wel over mijn dochter.....

UWV, sorry arbeidsdeskundige van het UWV, heeft voor de derde keer op rij de loondispensatie-aanvraag van mijn dochters werkgever niet goedgekeurd. Hij mist een formulier in zijn dossier.

En dat terwijl afdeling Uitkeringen wel al goedkeuring heeft gegeven en zelf al loondispensatie heeft toegepast aan het loon van de werkgever. De werkgever heeft hier zelfs een brief over gekregen van het UWV en mag 52% loondispensatie toepassen. Met andere woorden: bij afdeling uitkeringen is het dossier dus wel compleet. Werkgever heeft dit natuurlijk ook meteen toegepast, zelfs met terugwerkende kracht over de drie maanden die mijn dochter bij hun in dienst is.

Op de site zie ik al twee maanden lang het aangepaste loon van de werkgever staan, ook wajongkering is daar nu op gebaseerd. Ze heeft al verschillende verrekeningen van zowel werkgevers kant als van UWV gekregen.

En nu komt de arbeidsdeskundige en dreigt alles weer van voren af aan te beginnen, omdat hij geen goedkeuring heeft gegeven en de werkgever de brief van het UWV niet als officieel mag aanmerken.  Als dat 'vermiste' formulier niet opduikt bij het UWV moet werkgever weer helemaal opnieuw de aanvraag doen. Daarna ligt het aan de goodwill van de arbeidsdeskundige voor welke datum hij die aanvraag laat ingaan. Per 3 juni (aanvangsdatum) of per september??

In het laatste geval is de werkgever verplicht de eerste drie maanden toch volledig minimumloon aan mijn dochter uit te betalen, dus weer met terugwerkende kracht opnieuw verrekeningen, weer wajongaanpassingen. Mijn dochter heeft nu geen loon uitbetaald gekregen omdat alles weer eerst in ijltempo verwerkt moet worden. Bah, ik raak nu het spoor al een beetje bijster, dadelijk heb ik helemaal geen overzicht meer of e.e.a. wel correct verrekend wordt allemaal. Pfff... wat een gedoe!!

Buster

Euh,.. Knibbel. Ik zit even te denken wie je verder zou kunnen helpen.

Heeft die arbeidsdeskundige een leidinggevende?
Zo nee, bel dan morgen even met de Consumentenbond.
Het is te zot voor woorden dat iedereen akkoord is en tevreden en alles is in orde behalve de arbeidsdeskundige, die overigens in het verleden ook al niet mee-werkerig was omdat hij de werkplek weigerde goed te keuren ondanks het positieve advies van begeleiding, dochter EN werkgever omdat meneer eerst op vakantie moest waardoor de baan van je dochter op de tocht kwam te staan.

Alsof er zoveel Wajong banen voor het oprapen liggen!
Echt hé,...!

Knibbel

Quote from: Buster on Sep 02, 2013, 09:39 PM
Heeft die arbeidsdeskundige een leidinggevende?
Dat denk ik toch wel! Morgen maar weer eens bellen naar het UWV en anders jouw advies: consumentenbond.

Heb dit nog niet eerder meegemaakt. En dit is nog wel de derde werkgever van mijn dochter......

Knibbel

Buster, heb vanmorgen meteen naar UWV gebeld en gevraagd naar de leidinggevende van de arbeidsdeskundige. Dat ging niet!! Als ik een klacht had kon ik die bij hun klachtenafdeling kwijt. Nou dan maar zo. Daar mijn verhaal neergelegd, kreeg de belofte dat ik binnen 3 dagen telefonisch bericht krijg over de afwikkeling van mijn klacht.....

Zojuist belt de jobcoach van mijn dochter. Klacht heeft blijkbaar toch iets opgebracht. Arbeidsdeskundige heeft contact met hem opgenomen en ze hebben afgesproken dat jobcoach en werkgever vandaag nog alles goed op papier gaan zetten, met een nieuwe aanvraag, en dat de arbeidsdeskundige met spoed alles zorgvuldig zal nakijken of het niet gewoon domme pech is geweest dat het allemaal verkeerd gelopen. Hij is dus wel van mening dat mijn dochter daar niet de dupe van mag worden. Hè Hè, eindelijk worden ze daar wakker.......

Wel komen er nog allerlei verrekeningen maar het reintegratiebureau laat een of ander bureau de berekeningen van werkgever en UWV controleren, zodat we zeker weten dat alle verrekeningen en aanpassingen correct zijn doorgevoerd. En ik hoop dat het eindelijk eens gaat zoals het hoort te gaan!!

Ondanks dat wij nog vakantie hebben kreeg mijn man vanmorgen een telefoontje van zijn werkgever. Of het mogelijk was voor hem om vanmiddag om 1 uur naar het werk te komen. Er zijn nieuwe ontwikkelingen gaande op zijn afdeling.....

Mijn man hoeft zich (nog) geen zorgen te maken, hij zit niet bij de a.s. ontslagronde, maar hij hoopt nog altijd stiekum dat ze hem vragen om met een flinke gouden handdruk vrijwillig te vertrekken!!  Gezien de crisis, de onzekerheid en onze schulden vraag ik mij af of zo'n besluit wel verstandig is? Denk het toch van niet!

Knibbel

Even een kleine update van mijn kant uit wat mijn schuldentotaal betreft.

Afgelopen maand is de schuldensom gelukkig weer wat gedaald :). Was het totaal eind augustus 19.912 euro, nu staat de teller op 19.209 euro.

Langzaam aan gaat het de goede kant op en ook al is de nullijn nog ver te zoeken, ik heb goede hoop dat ik over ca. 3 jaar echt alle schulden heb afgelost. Moet alleen blijven volhouden om heel consequent alle uitgaven bij te houden en geen cent overbodig uit te geven. Tot nu toe lukt het aardig, het is zuinigheid waar de klok slaat in huize Knibbel...... Een kleinigheidje voor een verjaardag gaat er wel nog van af, maar het blijft sober bij ons. Meneer Knibbel  echter, hoe kan het ook anders, doet nog wel eens een poging.   ;D ;D ;D

Reclame op tv over een of andere ijscreme en meteen komt zijn reactie, waarom koop jij dat soort ijs niet meer? Huh, omdat dat ander ijs goedkoper is misschien!!

Of een reclamespot over een nieuwe, dure, auto en dan komt de reactie: "kijk, Knibbeltje, die auto wil ik hebben!! Maar ja, daar hebben wij toch geen geld voor." Ja, helaas meneer Knibbel, daar hebben wij inderdaad geen geld voor!!

Maar d.m.v. het financieel overzicht die ik zowel voor mijzelf als ook voor hem heb gemaakt ziet hij, ondanks alle bomen het bos weer. Hij ziet ook wel dat ik het geld niet zomaar over de balk ben aan het smijten,  en serieus bezig ben om straks een financieel gezond huishoudboekje te krijgen.

Dit over mijn schulden.............

Het verhaal van het UWV en de loondispensatie van mijn dochter loopt nog altijd niet zoals het hoort. Bij de afdeling Uitkeringen hebben ze wel mooi de wajong aangepast aan het salaris van de werkgever van mijn dochter. De werkgever past ook allang de loondispensatie toe (wat eigenlijk officieel niet mag omdat er nog steeds geen schriftelijke goedkeuring van de arbeidsdeskundige afgegeven is). We hebben het natuurlijk over een andere afdeling van het UWV dan de afdeling Uitkeringen. Dat werkt toch allemaal zo geweldig naast elkaar door!!  ;D ;D

Die arbeidsdeskundige (ja, dezelfde waarop werkgever en dochter zolang op hebben moeten wachten voor de goedkeuring om daar te mogen werken, omdat hij eerst op vakantie moest) die met spoed alles zou afhandelen, vaart er achter zou zetten, is nu toch weer degene die de boel ophoudt omdat meneer (hou je vast Buster)......... weer voor een paar weken op vakantie is!! Grrr.....

En dadelijk krijgt hij het in zijn hoofd om het weer af te keuren, kunnen werkgever en afdeling Uitkeringen weer al die maanden gaan aanpassen en krijgt mijn dochter weer te maken met allerlei verrekeningen. Ik ben nu al het spoor bijster, weet nu al niet meer of alle verrekeningen goed zijn gebeurt. Zal maar niet hier op vooruitlopen, maar hoop dat er nu eens definitief de goedkeuring komt. Het begin onderhand op een soapserie te lijken.  >:( >:(

Libra

Lieve Knibbel ik kan niet anders zeggen dan "wat ben jij fantastisch bezig"!!!!

De schuldenmeter weer met â,¬ 703 gezakt!!
Als je in dit tempo doorgaat betekent dit dat je aan het einde van oktober echt een mijlpaal bij kunt schrijven, want dan verander je de "19" in "18"!!
En dan doe ik een dansje voor je! ;D

En hier kun je je aan vasthouden op de dagen als het eens wat minder gaat.
Houdt dit dus voor ogen lieve Knibbel, want hoe moeilijk het ook is en hoe langzaam het soms ook lijkt te gaan, de dalende lijn zit er goed in!

Je bent een topper!!
Heel veel liefs.