De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Dat is het zeker en ook die mag je in je zak steken.
Meten is weten.

En dit gebeurt niet elke maand, deze maand was het echt even dubbel.
Leven met schulden is leven met de wet van Murphy, ken je die?
Als er iets mis gaat, gaat ook alles mis.

Je hebt deze horde zelf getackeld en dat is iets om trots op te zijn.

Weegschaaltje

Je buffer potje is voor onvoorziene zagen, zoals Buster al aangeeft. Het is al geweldig dat je er op terug kan vallen. Wat raar dat je alleen je ov met 10,- kan opwaarderen. hier gaat t vanaf 5,- Voordeel is dat je nu weer een tegoed er op hebt staan voor een volgende keer.

Alles is gewoon zo rete duur. herken t gevoel wel dat t geld je zak uit vliegt. ook al doe je helemaal geen extreme dingen.

Knibbel

Quote from: Weegschaaltje on Aug 09, 2013, 07:58 AM
Wat raar dat je alleen je ov met 10,- kan opwaarderen. hier gaat t vanaf 5,-
Ja, ik vind dit ook raar en erger me daar best om. Op het ns-station waar mijn dochter woont kun je die ook vanaf 5 euro opwaarderen. Hier in ons dorp moeten we dat doen bij zo'n klein winkeltje die tevens servicepunt is voor van alles en nog wat. Kiala, staatsloterij, lotto en dus ook oplaadservice ov-kaarten. Het apparaat geeft aan minimum oplaadbedrag moet 10 euro zijn. Winkelier zegt dat hij daar geen zeggenschap over heeft.

Quote from: Weegschaaltje on Aug 09, 2013, 07:58 AM
Alles is gewoon zo rete duur. herken t gevoel wel dat t geld je zak uit vliegt. ook al doe je helemaal geen extreme dingen.
Helemaal mee eens. Impuls-aankopen zijn bij mij de laatste maanden bijna tot nihil gedaald. Heb al een half jaar geen kleding of dergelijks voor mezelf gekocht, zelfs niet als ze grandioos afgeprijsd zijn. Voor mij is dit een unicum!! Op een enkel gevalletje na, zoals een paar zwarte gym-instappers die pas geleden in de winkel waren afgeprijsd naar 4,99 euro. Kon ik gewoon niet voorbij laten gaan en heb ze nu bijna dagelijks aan. Iedere keer als ik nu naar mijn voeten kijk denk ik: ooh, zien toch goed uit voor 4,99 euro!!  :) :)  :)

Een jaar terug zou ik echt niet zo sentimenteel doen over zo'n paar instappertjes...... 
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Weegschaaltje

Hihi herkenbaar. Ik had laatst een paar blauwe gympen bij de Action gehaald voor 3,99 En ze lopen toch lekker.

Knibbel

Hmmm..... dacht dat het eindelijk goed ging komen met  salaris en wajong van mijn dochter!!
Salarisstorting dochter op de bank 200 euro maar een loonstrookje waarop staat vermeld nettoloon 864 euro.  ??? ??? 

Dit vraagt weer om uitleg...... dit loonstrookje kan ik toch niet doorsturen naar het UWV?

Buster

Nee, dat kan idd niet, ik zou haar bankafschrift (kopie) meesturen.
Wat een gedoe zeg.

Knibbel

Ik ga dat gelijk maandag doen Buster. Misschien nog een begeleidend briefje erbij om het nog eens goed uit te leggen? Duidelijker kan ik het niet maken, als ze dan nog vragen hebben moeten ze zich maar tot de werkgever wenden.

De werkgever wil ik dit eigenlijk niet kwalijk nemen, want zij doen zelf niet de loonadministratie, dat doet een extern administratiekantoor voor hun. En daar weten ze (nog) niet  over het hoe en wat wanneer je een wajonger in dienst neemt. Datzelfde was ook bij de vorige werkgever van mijn dochter. Daar ging het altijd in de maand januari steevast fout en kreeg ze gelijk minder betaald!! Na aankaarten bij de werkgever werd dat in februari wel weer gecorrigeerd en omdat mijn dochter toen nog thuis woonde was dat nog niet zo'n probleem. Maar wel vervelend als je zo achter je geld aan moet. Begrijp niet waar iedere keer weer het probleem zit of misschien denk ik te simpel......

Knibbel

Goh, vanmorgen een heel behulpzame UWV aan de telefoon. Mijn dochter had zaterdag nog twee loonbriefjes over de maand juli in de brievenbus liggen. Nu heeft ze drie loonstrookje voor de maand juli: een waarop staat netto uitbetalen 806,00 euro - tweede netto uitbetalen -806,00 euro, derde netto uitbetalen -127,00!!

'Mevrouw stuur alles maar naar ons, wij zoeken wel uit of de verrekeningen juist zijn gedaan. En ik zie dat de hoogte van de wajong van uw dochter alweer is aangepast......'

In twee maanden tijd aanpassingen wajong: van bruto 1100 naar 504 naar 300, en nu weer naar 415,00 euro.

Neemt iemand het mij kwalijk als ik heel af en toe stiekum denk: was alles maar bij het oude gebleven!!

Knibbel

Goed begin van de eerste dag van mijn vakantie. Dochter belt weer in paniek op. Alles rondom de woonvorm is afgesloten vanwege een of andere grootst opgezette wielerfestijn. Ze had van te voren al aan haar begeleiding gevraagd of er iemand een stuk mee kan lopen of haar uitleggen welke route ze  moet nemen om op haar werkplek te komen. Geen probleem, je kunt overal gewoon lopen werd haar gezegd. Nou, mooi niet dus.

Na vijf minuten kwam ze al niet meer verder. Belt ze mij op: 'mam, ik weet niet hoe ik moet lopen, hier is het een grote chaos, allemaal mensen, auto's, fietsers.' Heb haar geadviseerd om meteen haar begeleiding te bellen, zij zitten het dichtst bij en hebben een beter overzicht van de situatie. Ik zit in een dorp, drie kwartier van haar vandaan. Ik weet niet hoe de situatie daar bij haar is. Krijgt ze van de begeleiding te horen dat er verkeersregelaars zijn die helpen met oversteken. Daarmee was voor hun de kous af.

Niet dus!!!  Geen verkeersregelaars, van ellende belt ze mij weer op. 'Mam blijf aan de telefoon, het is hier zo druk en chaotisch. Alles is hier afgesloten met dranghekken. Ik weet niet hoe ik aan de overkant moet komen.' Dus ik haar telefonisch maar gerustgesteld, begeleidt en verteld wat ze moet doen om toch op haar werkplek te komen. Gelukkig ben ik wel bekend met de weg daar. Heb samen met haar aan de telefoon een opening gezocht zodat ze de drukke straat over kon steken. Is allemaal wel gelukt.

Maar...... kwaad ben ik!! Iemand met autisme in die drukte en chaos zo in de steek te laten. Bij de laatste bijeenkomst van ons met de begeleiding werd mijn dochter gezegd als er problemen waren ze niet meteen mij moest bellen. Altijd de begeleiding bellen, zij zorgen er voor. Dat hebben ze nu maar weer eens bewezen.

Dat ze het nu maar niet in hun hoofd halen om mijn dochter hierover weer aan te spreken!!!   >:( >:( >:(

Libra

Tjonge, jonge.............
Je zou toch verwachten van mensen die een opleiding hebben gedaan om met deze mensen te kunnen werken, dat ze adequater en beter met dit soort situaties om zouden gaan! :(

Quote from: Knibbel on Aug 16, 2013, 10:55 AM
Dat ze het nu maar niet in hun hoofd halen om mijn dochter hiervoor weer aan te spreken!!!   >:( >:( >:(

;D ;D ;D

Persoonlijk zou ik dat ze niet adviseren..... ;)
Tenzij ze zich de toorn van moeder Knibbel op hun hals willen halen. :P

Maar even serieus lieve Knibbel, je bent een moeder uit duizenden!
Fijn dat je er (weer) voor haar was om haar te helpen.
Ze weet als geen ander dat ze altijd terug kan vallen op jou, wat de begeleiding ook zegt!

Hoewel je altijd meer vliegen vangt met stroop dan azijn, zou ik dit verhaal toch rustig aankaarten bij het hoofd, want ze hebben zich hier wel met een Jantje van Leiden vanaf gemaakt!
Dit is tenslotte hun werk en hier worden ze voor betaald!

Heel veel liefs

Buster

Wat Libra zegt,....

Pffff je zou bijna zeggen dat het rustiger is voor jezelf en je dochter als ze weer thuis woont.
Nee zonder grappen, dit kan echt niet hoor.
Stimuleren van zelfredzaamheid is een ding, iemand aan zijn lot overlaten is heel wat anders.

Knibbel

Geloof me, mijn dochter durft gegarandeerd niet aan de begeleiding te vertellen dat ik haar heb geholpen via de telefoon. Bang dat ze een 'standje' krijgt van de begeleiding. Ja ja, dat heb je met autisten. Eenmaal een reprimande en ze durven geen tweede keer meer te komen.

Quote from: Libra on Aug 16, 2013, 11:12 AM
Tjonge, jonge.............
Je zou toch verwachten van mensen die een opleiding hebben gedaan om met deze mensen te kunnen werken, dat ze adequater en beter met dit soort situaties om zouden gaan! :(
Ja, soms vraag ik me ook wel eens af waar ze hun 'wijsheid' vandaan hebben. Er zijn meer zaken waarvan ik dan denk: weten jullie nou wel wat autisme inhoudt?? Wat mij het meest stoort bij sommigen is de nonchalantheid wat betreft het nakomen van afspraken. Afspraken worden gauw gemaakt maar ook weer even gauw gecanceld. Voor iemand met autisme de ideale voedingsbodem voor angst, paniek en onzekerheid.

Zal maar niet meteen contact opnemen, moet eerst mijn boosheid wat laten zakken, want ik ken mezelf. Als het om mijn dochter gaat dan kan ik zo erg uitbarsten dat ik mezelf soms helemaal vergeet. Maar morgen gaat er meteen een mailtje naar haar vaste begeleidster en naar het hoofd van haar woonvorm.

Knibbel

Dit is weer typisch meneer Knibbel!

Onze buren hebben vandaag een  overkapping (serre) vooral uit glas bestaand achter het huis laten aanbrengen. Binnen een halve dag stond ie, helemaal met glas en al. Volgens mij een of ander kliksysteem. Meneer Knibbel zou meneer Knibbel niet wezen, als hij daar niet het zijne van moet weten. Dus praatje maken met die werklui. Enthousiast, een beet te enthousiast, krijg ik het hele relaas te horen.

'Lieve Knibbeltje, het ziet mooi uit en helemaal niet duur!! Voor 2500 euro hebben ze die voor ons zo geplaatst, wel met gewoon glas. Misschien volgend jaar met ons vakantiegeld?'

::) ::) 'Ja, lieve schat, je hebt volkomen gelijk: 2500 euro is helemaal niet veel NAAST EEN SCHULD VAN 21.000 EURO.......'

Ik mag vanavond meneer Knibbel weer even bijbrengen dat dat voorlopig geen optie voor ons is!!

Weegschaaltje

Stiekem moet ik er een beetje om gniffelen. Vind dit echt een mannen actie. 2500,- euro voor een uitbouw lijkt weinig maar is giga veel geld als je schulden hebt.

Libra

Quote from: Knibbel on Aug 16, 2013, 06:25 PM
Ik mag vanavond meneer Knibbel weer even bijbrengen dat dat voorlopig geen optie voor ons is!!

Ook ik moest lachen toen ik dit gisteravond las en zag dat je niet aanwezig was! ;D

Ach ja.......zo heeft ieder z'n eigen rol. ;)

Waarschijnlijk had meneer Knibbel (naast het feit dat hij "even" de schuldenlast vergeten was) ook nog niet gedacht aan de andere extra kostenposten die een uitbouw van enkel glas met zich meebrengt.
Namelijk de verhoging van de OZB in verband met de waardevermeerdering van jullie huis, maar daarnaast ook nog eens de extra stookkosten!!

En heel stiekem heb ik toch ook wel een heel klein beetje medelijden met hem hoor! ;)
Het valt niet mee als je telkens weer tegen die rotschulden oploopt, die elke droom en enthousiasme voor iets onmiddellijk in de kiem smoren.

Helaas heb jij de rol toebedeeld gekregen van de "boeman" die altijd maar weer "nee" moet verkopen en heb je de zwarte piet uit het kaartspel getrokken. :(
Daarom een respectvolle buiging voor jou, omdat je toch telkens weer die rol op je neemt en met succes!

Heel veel liefs