De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Quote from: Joy2014 on May 28, 2015, 04:19 PM
Hai Knibbel, ik hoop dat het goed met je gaat. Zag je naam staan en moest meteen denken aan meneer Knibbel met zijn overkapping ;)
Met de aanpak van de schulden gaat het eigenlijk redelijk goed, alleen bestaat het leven uit meer dan alleen maar schulden en daar willen nog wel eens vervelende dingen gebeuren. En dat vraagt ook wel zijn nodige tol. Meneer Knibbel droomt nog altijd van zijn overkapping, staat bovenaan op zijn wenslijst en aangezien wij geen achterstanden meer hebben en de betalingen aan de schuldeisers te behappen zijn heb ik al een groot deel van het vakantiegeld hiervoor opzij gezet. Maar.... daarvoor gaan wij dit jaar ook absoluut niet weg tijdens onze vakantie, ook geen weekendje uitwaaien aan zee, geen nieuwe fiets... Gewoon lekker thuis in de tuin of wandelen net rugzak en lunchpakketje. Bovendien krijgt meneer Knibbel dit jaar een bonus omdat ie zoveel jaar in dienst is. Het zal niet zoveel zijn, want hij krijgt daarnaast een geheel verzorgde receptie aangeboden door zijn werkgever (eerlijk gezegd had ik liever het geld hiervoor op onze bankrekening willen hebben, maar dat schijnt nu eenmaal traditie te zijn), en ook dat gaat in het 'overkappingspotje'.

Nu is het alweer een half jaar geleden dat ik mijn schuldentotaal heb genoteerd.

De stand was op 1 december 2014 nog 10.998,00 euro.
Op 1 juli 2015 is onze berg gezakt naar 7.918,00 euro.

Yes, ik zit eindelijk onder de 10.000 grens......  :)

Helaas is er weer een behoorlijke aanslag op mijn bufferpotje gedaan. Onze achterpoort was hoognodig aan vervanging toe, hij viel zowat uit elkaar en werd met touwtjes bij elkaar gehouden. Een beetje  poort met beslag en slot ging toch al gauw zo'n 300 tot 350 euro kosten. Vonden wij eigenlijk behoorlijk veel geld. Dus zoeken naar een ander alternatief, zelf een poort maken, dat scheelt zeker in de kosten, volgens meneer Knibbel. Nu had meneer Knibbel een collega gevonden die het geraamte van de poort zou maken, geheel gelast van ijzer en die zou hij ook nog zelf komen inhangen. De deur bekleden zou meneer Knibbel dan zelf doen. Kosten voor de deur 250 euro, en volgens  meneer Knibbel hadden we dan wel een degelijke ijzeren poort die je nooit voor die prijs in een winkel kunt kopen. OK, poort kwam er, zag er heel goed en stevig uit, mooi aan elkaar gelast, zelfs met beslag en cilinderslot.... alleen die zaten niet in de prijs inbegrepen. Oeps, geen 250 euro, maar 350 euro werd de prijs. Had ik ook nog vrede mee, alleen.... de poort was nog niet bekleed. We hadden alleen het geraamte van de deur hangen. Dus er moest nog hout gekocht worden, verf, lijm..... En bij zo'n stevige deur hoort natuurlijk ook degelijk goed hout, geen ,'schrootjeshout' volgens meneer Knibbel. Pffff.... Uiteindelijk heeft die deur ons toch zo'n 600 euro gekost. En heeft meneer Knibbel in die hitte van afgelopen dagen zitten zagen, schuren, verven....

Daarna hebben we nog eens de reclameblaadjes van de bouwmarkten afgezocht naar houten poorten (hadden wij natuurlijk niet moeten doen) en hebben ons alleen aangekeken met een blik van: misschien een beetje impulsief en dom gehandeld? Eigenlijk zien die andere poorten ook degelijk uit maar zijn wel stukken goedkoper.... Spijt komt altijd na de zonde, toch?

Wij hebben ook nog een badkamerkraan die springt van koud naar behoorlijk warm water, het duurt nogal een behoorlijke tijd voor je een beetje normale watertemperatuur krijgt, dit kost onnodig water en de boiler blijft maar warmen. Dus ook dit vraagt vervanging.

En nu maar hopen dat mijn wasmachine het niet begeeft, want dan wordt er een aanslag op het overkappingspotje gedaan......  ;)

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Meelezertje

Nou ja, die poort verslijt je je leven niet meer. Die heb je dan toch.

De schuldenstand is wel heerlijk naar beneden gegaan en dan zit er ook nog wat in de pot voor de overkapping. Wat zal meneer Knibbel blij zijn. Wij hebben 3 jaar geleden ook een overkapping achterin de tuin gemaakt. En bij ons was het precies andersom. Ik wou het heeel graag en man vond het zonde van het geld. Maar nu genieten we er beiden zo heel erg veel van en bijkomend voordeel is dat de achterburen niet meer zo de tuin inkijken. Niet dat ze dat nu bewust deden... maar het idee. Al jaren is 600 euro per jaar van ons budget bestemd voor huis/ tuin. Ik heb in 2 jaar tijd bijna 900 kunnen overhouden en voor dat bedrag heeft man het kunnen maken. Ziet er echt mooi uit.  Met 2 dichte wanden. Vanaf najaar 2011 ben ik materialen gaan verzamelen, deels nieuw en deels tweedehands. Bijvoorbeeld 2e hands dakpannen gratis kunnen ophalen. Er is echt veel te krijgen als je het een beetje uitkient.
Ik ben een potjes mens; op de pc alleen, geen echte potjes in de kast of zo. Gewoon alles noteren. Voor iedereen zal dat anders werken.
Ook wat je kraan betreft, die worden soms gloedje nieuw aangeboden op mp of soms bij de aldi. Gewoon geduld.
Na de overkapping hebben we in een jaar tijd ons bankstel  en meubels vervangen, 2 bijna nieuwe super goede matrassen  in een breed ledikant ( 1.80 cm oisterwijk eiken) gescoord, hier en daar laminaat gekocht.  Zelfs nieuwe lampen en assessoires . Alles 2e hands en binnen budget.
Daarna ben ik behang en verf gaan verzamelen en raamuitzetters, materiaal om horren te maken.
Inmiddels zit ook het hele huis strak in de verf en is behangen en gesausd.
Nu zit er nog maar 65 euro in de huis/ tuin pot. Hopelijk valt de onderhoudsbeurt voor de ketel mee volgende week. Nu willen we de 50 per maand gaan sparen voor een nieuwe verwarmingsketel ( 11 jaar oud)en apparatuur, ook allemaal gedateerd inmiddels.

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is dat het misschien een idee is om de materialen in delen aan te schaffen, naar wat op dat moment voordelig te krijgen is. En begin als je alles binnen hebt. Dan heb je ook geen overschrijding van budget.
Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45