De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Bloem2

Hartstikke fijn Knibbel dat het je gelukt is van dat geld af te blijven!
Héérlijk.
Volgens mij loop jij nu zingend door de kamer.
Misschien kun je gedurende het jaar kadootjes verzamelen voor de verjaardagen,
zodat je evt. gebruik kunt maken van aanbiedingen. Maak een soort van kadomand
waar je dan uit kunt pakken.
e

Knibbel

Hmmm, het lijkt alsof onze zorgverzekeraar hun incassoprocedure hebben veranderd. Alleen begrijp ik niet waarom er verschil wordt gemaakt tussen ons en onze dochter. Wij zitten allemaal bij dezelfde zorgverzekeraar. Mijn man en ik vallen binnen de collectieve verzekering van werkgever van mijn man. Mijn dochter echter niet. Zij betaalt daarom ook meer premie voor dezelfde verzekering. Incassoprocedure was tot dit jaar altijd: eind van de maand incasso voor nieuwe maand. Lukt deze niet, na 15 dagen nieuwe poging. Mislukt ook deze komt herinneringsbrief en daarna aanmaning met 10 euro extra voor incassokosten. Omdat zij vanaf januari een nieuwe incassodatum hanteren (voordat ons salaris binnen is) is voor ons de premie van januari en februari na de 2e incasso betaald. Wij hebben nu wel aanpassing van de betaaldag aangevraagd. Dus voor ons lijkt alles bij het oude te zijn gebleven. Bij mijn dochter echter geen 2e incasso, geen herinneringsbrief, maar meteen na zo'n veertien dagen een brief van Flanderijn. Bij deze brief worden dan wel nog geen incassokosten berekend, maar alleen rente over de te betalen periode. Ook geen btw. Incassokosten en btw wordt pas bij het tweede betaalverzoek berekend. Ik kan me wel voorstellen dat mensen misschien schrikken van zo'n brief en dan sneller betalen, of dat men wil voorkomen dat hierdoor een achterstand ontstaat met alle vervelende gevolgen vandien. Maar echt lekker voelt zich dit niet aan bij mij. En dat terwijl mijn dochter in al die jaren maar een enkele keer aanmaning kreeg wegens te laat betalen van premie of zorgkosten......
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Ik had dit ook en nu kreeg ik van de week een brief dat de aanvullende verzekeringen zijn stopgezet. Let dus goed op!!

tuthola

Ook mijn zorgverzekering heeft incasso datum veranderd van de 1ste van de maand naar de 27ste voor mij maakt het niet uit daar ik voor die datum vang, ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen een probleem is.
Vind het ook niet netjes om dit zonder berichtgeving te doen.

Joy2014

Wat raar zeg, niet eens een herinnering. Vraag me af of dit klopt?

Wat vervelend Kaatje, kan je dit wel weer fixen?

Boeddha

Wat raar Knibbel! Zullen ze onderscheid maken met mensen die collectief verzekerd zijn en niet? Omdat ze denken de collectieve hebben een kleinere kans om een achterstand te krijgen?
Be strong, have faith!

Knibbel

Quote from: tuthola on Feb 19, 2015, 11:07 PM
Vind het ook niet netjes om dit zonder berichtgeving te doen.
Dat vond ik ook Tuthola..... Maar volgens mijn zorgverzekeraar hebben wij daar dus in december een brief over gehad. Wel ja, laten we het probleem bij de postbode neer leggen.

Van de mevrouw aan de telefoon kom je ook niet veel wijzer. Voor haar was het ook niet duidelijk waarom bij mijn dochter al meteen een incassobureau wordt ingeschakeld. Het gaat om de premie van februari terwijl de maand februari nog niet eens is afgelopen. Alsof mijn dochter een wanbetaler is.

Ik weet dat ze het nu ontzettend druk hebben vanwege de overgang van het PGB naar zorgverzekeraar en gemeentes en dat het momenteel een chaos is, maar om dan maar meteen de 'administratie' bij een incassobureau te leggen, die ook nog eens hun naam groot en duidelijk op de envelop zetten..... Komt toch weer even die schaamte om de hoek kijken....

Knibbel

Heeft de belastingdienst een foutje gemaakt? Zelf hierover navraag doen of gewoon afwachten wat er gaat gebeuren?

Zoonlief moest over 2012 en 2013 kindertoeslag/kindgebonden budget terugbetalen. Heeft een betalingsregeling aangevraagd om deze bedragen in twee jaar te mogen afbetalen. Na iedere betaling krijgt hij een overzicht waarop staat vermeld wat er nog open staat. 17 februari kreeg hij deze overzichten weer en ineens stond daar een veel lager openstaand bedrag...... Er bleek op beide overzichten bij het bedrag betaald/verrekend ineens een veel hoger bedrag vermeld te staan dan in de overzichten van januari. Alsof hij in februari bijna 900 euro had betaald voor beide aanslagen. Eigenlijk zou hij nog zo'n jaar moeten betalen, maar als dit klopt is hij er met ca. 3 maanden vanaf. Ik hoop natuurlijk voor hem dat het geen foutje is, want zij hebben het al niet breed en voor een huishouden met vier man is 70 euro per maand missen toch wel behoorlijk veel.

Boeddha

Wow dat is erg fijn! Alleen hoop ik voor hem dat het geen foutje is en het alsnog gecorrigeerd gaat worden.

En wat is wijsheid? Slapende honden wakker maken? Of het zo laten zitten?
Persoonlijk zou ik ze bellen want stel voor dat het wel fout is en ze komen er vroeg of laat achter? Dan mag hij het alsnog gaan terugbetalen.

En er zijn geen andere toeslagen ingehouden waardoor hij zoveel is ingelopen? Of een voorlopige teruggave?
Be strong, have faith!

Knibbel

Ai Boeddha, zie ik nu pas jouw laatste reactie....

Quote from: Boeddha on Feb 27, 2015, 08:42 AM
En wat is wijsheid? Slapende honden wakker maken? Of het zo laten zitten?
Zoonlief heeft toch besloten om het zo te laten en gewoon af te wachten. Nou ja, zijn keuze!

Quote from: Boeddha on Feb 27, 2015, 08:42 AM
En er zijn geen andere toeslagen ingehouden waardoor hij zoveel is ingelopen? Of een voorlopige teruggave?
Nee, dus dit komt voor hun zomaar uit de lucht vallen. We zullen zien. Ze weten in ieder geval als het een vergissing is hoeveel ze dan alsnog moeten betalen.  En mocht dit gebeuren vragen ze gewoon weer de betalingsregeling opnieuw aan, zij hebben de bedragen niet veranderd, maar de belastingdienst zelf. Ze reserveren in ieder geval een deel van het vakantiegeld hiervoor apart. We zullen zien wat er gaat gebeuren.

Vandaag werd ik even overrompeld door de bewindvoerder van de vriend van mijn dochter. Eind deze maand gaat mijn dochter bij haar vriend inwonen. Haar vriend staat onder vrijwillige bewindvoerder. Zijn bewindvoerder wist al een hele tijd dat deze twee plannen hadden om samen te gaan wonen. De vriend van mijn dochter heeft al verscheidene keren gevraagd of ze contact wil opnemen met mij, omdat ik de financien van mijn dochter beheer zodat wij samen om de tafel kunnen gaan zitten en afspraken gaan maken. Dochterlief en haar vriend hebben samen onderling al besproken hoe de kosten verdeeld gaan worden. Maar... beiden hebben een wajonguitkering en voor de belasting worden ze dan toeslagpartners. Hij zal waarschijnlijk vermindering van de huurtoeslag krijgen en hun zorgtoeslag zal misscien nu samengevoegd worden naar een gezamenlijke zorgtoeslag in plaats van beiden apart. Dat moet ik nog navragen. Maar daarvoor moeten ze zelf deze gegevens wijzigen bij de belastingdienst. En ik dus maar wachten op dat telefoontje......

En ineens krijgt haar vriend een telefoontje van zijn bewindvoerder: of zij een lijstje kan krijgen over de inkomsten van mijn dochter. Haar vriend heeft haar meteen bijgebracht dat hij zich niet met de financien van zijn vriendin gaat bemoeien, omdat schoonmamma die beheer, dus zal bewindvoerder daarover met mij contact moeten opnemen.

Paar uur daarna krijgt hij weer telefoon van zijn bewindvoerder: of zij de digid-code van mijn dochter kan hebben. Waarschijnlijk wilde ze die hebben om op de belastingsite te kunnen inloggen....?! Maar hiermee kan ze ook inloggen en gegevens inzien van mijn dochter bij UWV, zorgverzekeraar, mijn overheid..... Maar bovenal vind ik dat zij totaal niets te zoeken heeft op sites waar gevoelige informatie over mijn dochter vermeld staat!! Mijn dochter riep al meteen: dan heeft ze aan mijn moeder een goede, die geeft die nooit af !!!

Ik heb zelf ook al zitten rondneuzen op de belastingdienst en dan inderdaad met name over het onderwerp toeslagen. En ja, daar wordt bij het doorgeven van de wijzigingen gevraagd om een digid-code, maar dan van degene die de wijziging doorgeeft. Bij mijn dochter wordt gevraagd om HAAR digid-code, maar er wordt wel aanvullende informatie gevraagd over haar toeslagpartner, zoals zijn geboortedatum, jaarinkomen.... Er wordt helemaal niet gevraagd om de digid-code van aar vriend....

Ben best een beetje beduusd, wat een brutaliteit. Gelukkig dat mijn dochter haar digid-code niet kent, met een beetje ompraterij en onder druk zetten zou ze die zomaar hebben afgegeven.

Joy2014

Jeetje Knibbel, wat raar!Kan me niet voorstellen dat daarom gevraagd mag worden??? Daar kan je inderdaad alles mee doen. En inderdaad, die zijn niet nodig hoor! Degene die een wijziging stuurt moet alleen zijn Digid invullen, ik vind dit heel vreemd.

Wat je zoon betreft, ik denk dat ik die post gemist heb. Ik heb eerder zoiets gehad. Ik had een betalingsregeling voor het terugbetalen van een toeslag. Als ik me niet vergis is dat toen verrekend met de toeslag van het lopende jaar. Er stond iets in het systeem waardoor dat automatischgebeurde ook al was je maar heel iets te laat. Het werd dan wel maandelijks verrekend hoor, dus niet dat je een paar maanden geen toeslag krijgt ofzo.

Het is al even geleden dus ik weet het niet meer helemaal zeker, maar dit is wat ik me herinner.

Ik moet eerlijk zeggen, ik zou zoiets niet op z'n beloop laten en zou zeker wel bellen als ik je zoon was, al is het inderdaad zijn keus natuurlijk.

Boeddha

Wat schandalig Knibbel! Een digi-d is persoonlijk en mag niet afgegeven worden!!

En je dochter kent je goed dat ze al zegt dat ze aan jou een goeie heeft :-)
Be strong, have faith!

Knibbel

Hmmm.... eigenlijk niet zo verstandig gehandeld, maar van de andere kant, de fut en energie ontbrak vanwege omstandigheden om weer aan het touwtrekken te beginnen.

Kreeg pas geleden een brief van EDR voor mijn dochter met de sommatie om binnen 7 dagen na datering brief een openstaande vordering van PRO ASSIST te betalen. De brief ontving ik pas 5 dagen na datering (postbode???). Het ging over een vordering van oktober 2012, dus geen verjaring.

Mijn dochter heeft dus inderdaad zo'n 5 jaar terug een telefoon gehad met verzekering bij PRO ASSIST. Dit is toendertijd opgezegd en van een achterstand weet en wist ik niets af. Het ging om een benullig bedrag van ca. 23 euro. Had ik misschien meteen moeten betalen, maar door de prive-omstandigheden en vanwege het korte tijdsbestek is dit helaas blijven liggen. Meteen na verstrijken van die datum krijgt  ze weer een brief en nu met verhoging van buitengerechtelijke kosten en werd het bedrag ca. 65 euro (rente erbij geteld). Of ze dat meteen binnen 7 dagen wil betalen anders adviseerden ze hun client gerechtelijke stappen te ondernemen. Niets client, EDR heeft van PRO ASSIST gewoon oude al afgeschreven vorderingen opgekocht en probeert nu snel te vangen. Tenminste in mijn ogen.

Ik was eigenlijk al bereid om te betalen om zelf rust te hebben en om mijn dochter niet nog meer problemen te bezorgen. Maar eerst heb ik telefonisch contact opgenomen met EDR met de vraag over welke maand(en) dit bedrag gaat, want ik wilde toch wel graag weten of dit bedrag wel klopt. Maar daar wilde de dame in kwestie niet op ingaan. Mijn dochter had gewoon te betalen, meer niet. En anders gingen ze andere stappen ondernemen. De dame was, op zijn minst gezegd, behoorlijk onbeschoft, brutaal en behoorlijk geirriteerd aan de telefoon. Aangezien ik zelf ook al een tijdje gespannen ben, is het gesprek een beetje de verkeerde kant opgegaan en ge-explodeerd. Heb telefoon neergekwakt en heb, puur uit kwaadheid, meteen het bedrag overgemaakt. Ik wilde absoluut niets meer met EDR te maken hebben.

Ben nog steeds boos over de manier waarop ik behandeld was geworden, alsof ik een of andere misdaad had begaan. Misschien had ik mijn poot stijf moeten houden, misschien ook niet. In ieder geval blijkt nu weer dat kwaadheid niet altijd een goede raadgever is.

tw50

Hallo Knibbel! Ik ben hier nog maar kort en heb vanmiddag jouw hele verhaal zitten lezen. Ik heb er veel herkenning in voor wat betreft jouw dochter (ik heb een zoon van 28 met autisme). Verder heb ik alleen maar diep respect voor hoe je het allemaal doet en wat je al bereikt hebt met de schulden! Ik vind het echt knap!
"One thing I've learned about life is that if you really let go, it's just a joy ride" (Ricky Williams)

Joy2014

Hai Knibbel, ik hoop dat het goed met je gaat. Zag je naam staan en moest meteen denken aan meneer Knibbel met zijn overkapping ;)