De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Lieve Knibbel, die avonden en gezelligheid op het forum die kan ik me nog heel goed herinneren :) Er voor elkaar zijn met een lach en traan! Veel geleerd van bijzondere mensen hier. Echt super! :) :)

Weegschaaltje

Knibbel je hebt al zo een lange weg afgelegd. Hele grote respect daarvoor. Ook al post ik niet zo veel meer. Ik lees nog wel regelmatig mee. Ook ik ben door dit forum uit het dal geklommen. Heb nog een lange weg te gaan maar de eerste en grootste hobbels zijn genomen. Mede dankzij iedereen hier op t forum.

Joy2014

Knibbel, ik ben nieuw hier op het forum en heb het een en ander doorgelezen. Wat knap van je dat je toch onder die 11000 terecht bent gekomen met vallen en opstaan en struggelingen tussendoor. Ik heb ook erg veel geleerd van jou en van anderen uit dit topic. Heb zelfs direct nog mijn buffer met een paar euro aangevuld. :)

Knibbel

Joepie, de maand december is voorbij en hier is iemand  super blij en ongelooflijk trots op zichzelf. Hopelijk vinden jullie mij nu niet verwaand of ijdel. Maar het is mij na zoveel jaren eindelijk gelukt om het oude jaar af te sluiten zonder iets weggesnoept te hebben van het vooruitbetaalde salaris van januari van manlief.

Hoezo is ze hier zo blij om, zullen sommigen wellicht denken.....

In december krijgt manlief zijn salaris van januari altijd al halverwege de maand december in plaats van eind december. Altijd leuk zo voor de 'dure' feestdagen. Voor mij is dat altijd een doodsteek geweest. Zie maar eens zo vlak voor kerst en nieuwjaar van dat geld af te blijven, terwijl je zo graag iedereen in de watten wil leggen, wil verwennen met cadeautjes en lekker eten. Alles delen met anderen, want dat is toch de gedachte achter het kerstfeest (heb ik mezelf altijd wijsgemaakt) en deze gedachte  nam ik altijd heel letterlijk!!

Het lukte mij al jarenlang niet om zo gedisciplineerd met het geld om te gaan dat ik begin januari nog het gehele salaris intakt had. Januari was dan ook altijd de maand bij uitstek die ik met schrik en beven tegemoet zag, omdat ik altijd veel, heel veel geld tekort kwam in die maand.

Vooral de laatste jaren, voordat bij mij de knop om ging, toen was het zelfs zo erg dat ik voor de hele maand januari bijna niets meer van geld had, terwijl nog alle rekeningen zoals hypotheek, energie zorgverzekering e.d. betaald moesten worden. Januari was dan ook altijd de maand dat ik kapot van stress en stijf van zenuwen naarstig op zoek ging naar potentiele geldschieters die mij uit de brand moesten helpen..... Ik krijg nu nog altijd rillingen als ik aan al die jaren terugdenk.

Maar dit jaar..... geen cadeaus voor en door anderen, geen 'nieuwe' kleding aanschaffen, geen duur feestmaaltijd.... geen kerstaccessoires voor in en om het huis. Gewoon dezelfde oude troep: functioneel genoeg.... en bijna hele kamer bezaaid met theelichtjes van de action. Goedkoop en toch supergezellig en sfeervol.  Alleen iets extra's uitgegeven voor eten, maar ook de andere gezinsleden droegen hun steentje bij.

Jeetje, ik heb nog geen enkele kerstmis meegemaakt dat ik alle verleidelijke, feestelijk uitgedoste winkels zomaar voorbij kon lopen. Het boeide mij gewoon niet. Voor mij was het dit jaar  alleen  van belang om met mijn gezin en vrienden op gezellige en ontspannen wijze kerst en nieuwjaar te kunnen vieren. zonder al die glans en glamour, zonder al die franjes en zonder verplichtingen van onze kant, maar ook niet van hun kant. En het belangrijkste.... zonder mezelf in de problemen te brengen.

En nu is het januari en ik heb nog het hele salaris van manlief voor alle vaste lasten, betalingsverplichtingen enz. Dit is voor het eerst sinds tientallen jaren dat ik kalm en rustig de maand januari in ga. Pfff... voel me net een kind wat een of andere moeilijke prestatie heeft volbracht!!  :D :D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Knibbel, dit is echt MEGA super!! Wat zijn jij en meneer Knibbel heel fijn het nieuwe jaar in gegaan! Enne....gezelligheid kost geen geld met de feestdagen :)

Jij bent echt een voorbeeld dat veranderen van gedrag qua geld echt mogelijk is. SUPER!!!

Knibbel

Quote from: Kaatje on Jan 02, 2015, 10:07 PM
Wat zijn jij en meneer Knibbel heel fijn het nieuwe jaar in gegaan!!
Ja Kaatje dat klopt, maar voelt nog een beetje onwezenlijk en vreemd aan. Geen kopzorgen, geen slapeloze nachten, geen gepieker en rekenen hoe de maand door te komen en.... de maand februari ingaan zonder achterstanden te hebben opgebouwd!! Natuurlijk weet ik niet wat er allemaal nog aankomt in de toekomst en misschien krijgen we in februari wel te maken met onverwachte zorgkosten (meneer Knibbel heeft recent zorgelijke gezondheidsproblemen gekregen), maar voor nu, voor dit moment, wil ik even genieten.....

tuthola

Ohhh Knibbel wat goed van je ik herinner die januari maanden nog heel goed, dus snap precies waar je het over hebt. Ook hier geen nieuwe kleding of kerst spullen kopen en moet toegeven dat het geen verschil maakt je komt er dan achter dat de aandacht en de gezelligheid met elkaar hetzelfde is en met plezier terug kijkt op een sobere kerst.

Je mag best trots zijn dat je dit gedaan hebt want de verleiding blijft altijd groot.

Kaatje

Groot gelijk heb je Knibbel! GENIET er van!! Het is je zo gegund.

En die zorgkosten, tja....die blijven altijd vervelend. Je weet altijd dat je in ieder geval je eigen risico kwijt zal zijn als je pech hebt. Nu niet over nadenken. Nu heerlijk genieten van dit fijne gevoel. :) :) :) :)

Knibbel

Dit waardeer ik zo erg aan jullie en aan dit forum.... jullie weten wat het betekent en jullie herkennen ook de valkuilen van zo'n dure maand als december. Maar eerlijk gezegd ben ik blij dat ie voorbij is, pfff.....

burningspirit

Hier nog eentje met een sobere kerst, die niet minder fijn was dan andere jaren
Ik had twee mooie rode kaarsen op de kop getikt, gekocht in de periode dat die kleur niet klopte, dus spotgoedkoop toen. Was erg nieuwsgierig of ze zouden doen wat ik zo mooi vind: in vlindervorm naarmate ze verder opbranden en JA, dat deden deze kaarsen dus wél. Alleen al daarom was ik blij. Maar nog meer om de lieve dingen van de kinderen, de rustige avonden, ongedwongen en gezellig. Simpele smakelijke afgepaste maaltijden, geen overdreven gedoe, genieten van lekkers dat deze en gene ons had toegestopt.
Ook voor het eerst sinds tijden nog geld over voor januari en niet de kinderbijslag al uitgegeven voordattie dr was... ;D. Kortom: eindelijk eens een heerlijke relaxte tijd gehad.

Inmiddels weer twee kaarsen gescoord voor weinig: limoengroen dus verre van populair nu. Die zijn voor als de lente weer nadert hier. Voel me net een tevreden spinnende kat nu..... hahahah.
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Kortom: eindelijk eens een heerlijke relaxte tijd gehad......fijn om te lezen BS.

Robin Hood

Knibbel, wat fijn om te lezen dat je de maand december zo goed ben doorgekomen. Het is toch iedere x weer een uitdaging. Voor ons is en blijft het een dure maand. Zowel mijn vrouw als mijn zoontje zijn jarig in december, sinterklaascadeaus en kerstcadeaus. Kortom, een rib uit mijn lijf maar tegenwoordig wel een gebudgetteerde rib. Dit betekend dus dat ik in de maanden ervoor al geld opzij heb gezet om de decembermaand aan te kunnen. Daardoor heb ik ook in de maand december een fikse aflossing kunnen doen op de schuldenstand.

Joy2014

Top Knibbel! :) wat fijn om te lezen, dat moet een heerlijk gevoel geven.

Burningspirit, wat fijn ook dat jullie het zo heerlijk hebben gehad, voor bijna niks :) En wat die kinderbijslag betreft, ik herken her helemaal. Deze keer was voor mij ook de eerste keer dat die helemaal 'over' was sinds jaren :)

Robin Hood, ook nog verjaardagen die maand, oh jey, maar goed gedaan! Zelfs nog extra kunnen aflossen, top!

Be

Goed gedaan Knibbel!! Wat kun je daar superblij van worden, niet?

Knibbel

Quote from: Be on Jan 03, 2015, 02:04 PM
Goed gedaan Knibbel!! Wat kun je daar superblij van worden, niet?
Inderdaad Be, hier word ik heel blij en vrolijk van.

Robin Hood, ben ik blij dat ik in december geen verjaardagen te vieren heb. Wat goed van jou dat je daar al maanden van te voren rekening mee hebt gehouden en iedere keer iets opzij hebt gelegd. Ik probeer nu ook vooruit te denken en reserves opzij te leggen voor een bepaald doel. Ik heb al een kleine buffer, maar dat is meer voor onverwachte tegenslagen. Een verjaardag of b.v. etentje of bioscoopje, daar is mijn buffer niet voor bestemd. Moet mezelf gaan aanleren om nog een aparte spaarpotje te maken voor deze aangelegenheden!!