De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Libra

Knibbel

Dank je voor jullie berichtjes. Had er vandaag met een collega over en toen realiseerde ik mij eigenlijk dat mijn vader al op zeer hoge leeftijd is. De kans dat hij zijn dochter misschien voor het laatst keer gezien heeft is eigenlijk wel groot. Moet er niet aan denken.......

Quote from: Kaatje on Aug 01, 2013, 12:21 PM
Lieve Knibbel, ik zou jullie zo gaan opgeven voor All you need is love Kerstspecial :) :)
Die rentes, ja daar betaal je je bont en blauw aan. Houd je het niet bij in een excel bestand?
Oh, wat lief van je Kaatje.  :-*
Nee, houdt niet de rentes bij. Heb alleen een excel-bestand met in- en uitgavenposten en een klein excelbestand met de schuldenstand. Kan ik zo'n excelbewerking ergens downloaden of heb je die zelf gemaakt?

Quote from: Chrissie on Aug 01, 2013, 12:52 PM
vind zowel de rentes als de totale schuldenstand een geweldige spiegel dit stimuleert grandioos om de boel aan te pakken en nooit weer die fout te maken..
Daar heb je volkomen gelijk in Chrissie, ik ervaar dat precies zo. In het begin was ik alleen maar bezig om uit dat verstikkend moeras te komen. Door al die zorgen en angsten was de hoogte van de rentes het laatste waar ik interesse in had.  Nu het allemaal wat rustiger is en ik een wat stabieler aflosschema heb, nu zie ik pas hoeveel ik eigenlijk betaal. Schandalig veel. Ik hou dit dan ook als een rode lap voor mijn ogen zodat ik steeds weer mezelf voorhoud: deze fout wil ik nooit meer maken, eerst sparen dan kopen!!

Quote from: Weegschaaltje on Aug 02, 2013, 10:43 AM
Wat ga jij super goed met het aanpakken van je schuldenlast en je opbouwende bufferpotje.
Dank je wel Weegschaaltje.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

knibbel, ik heb zelf ooit een excel bestand in elkaar gezet. Vind het leuk om in Excel te werken :)
Voor Didi had ik ooit een excel bestand gemaakt om schulden te vergelijken tussen wel of niet aflossen voor een periode en wat de consequenties zijn.

Ik heb net dit excelbestand aangepast. Onderaan staat de totale schuldenlast, de totale aflossing, de rente en de netto aflossing. Weet niet of je het wat vindt, maar zo houd ik het voor mezelf bij. Ik kan dan ook direct zien wat de invloed is als ik extra wil aflossen.

Ik kan het excel bestand niet downloaden hierop :( Ik ga even een pm sturen naar admin of Peter hierover. Zodra ik het op kan loaden, dan doe ik dat :)

Knibbel

Bedankt Kaatje. Dat zou geweldig zijn. Scheelt mij weer een hoop tijd om zoiets zelf in elkaar te zetten. Als het niet gaat via pm van dit forum, aan jou wil ik wel mijn echte emailadres doorgeven. Stuur me maar een berichtje hierover.

Kaatje

knibbel, als het goed is gaat het nu werken :) met dank aan Peter :) :)

Knibbel

Het is gelukt Kaatje. Heb het gedownload. Bedankt nog en Peter, ook bedankt.  :) :)

Heb het even goed bekeken. Wat heb je dat goed gedaan. Voor iedere schuld (schuldeiser) een aparte blok, onderaan de totale schuld van die maand en nog eens apart de rente en de netto-aflossing. Pluimpje Kaatje. Kan ik meteen mee aan de slag.  :) :)

Kaatje

Graag gedaan! Als je nog een keer iets anders wil in Excel geef maar een gil :) Ik werkte daar voor mijn werk altijd mee en vind het leuk om in Excel te spelen :)

Knibbel

Knibbel

Ondanks strakke blauwe lucht en prachtig zonnig weer toch weer even zo'n akelig downgevoel. Merk dat ik veel aan mijn zus moet denken. Voel het verdriet en gemis om haar vertrek meer naar boven komen, vooral op zo'n dag als vandaag wanneer het overal zo rustig is. Niets om je gedachten bezig te houden.

Meneer Knibbel stelde nog voor om een fietstocht te maken en ergens een stukje vlaai en een kopje koffie te gaan drinken. "Het hoeft toch niet duur te zijn", was zijn redenering.

Vond dat wel heel lief van hem, vooral ook omdat wij morgen 36 jaar getrouwd zijn en hij mij daarmee een plezier wilde doen.

Toen ik jaren terug zo depressief was en wij nog een auto hadden, maakte hij mij altijd zo gelukkig met een toerritje en na afloop in een restaurant koffie drinken met een stukje vlaai. Gewoon het gevoel even verwend te worden, belangrijk te zijn, maakte mijn dag al goed.

Maar ik wilde vanmiddag toch liever bij mijn vader zijn. Had hij wel alle begrip voor. Soms heb ik toch wel een geweldig maatje!!

Knibbel

Kaatje, ik heb de gegevens van mijn schulden  in jouw berekening verwerkt. Ziet er goed uit, geeft heel duidelijk aan hoeveel rente ik betaald heb (nog moet betalen) en hoeveel afgelost is na een paar maanden.

En...... wat ik dus ook belangrijk vind, wanneer de schuld helemaal afbetaald is. Tenminste als er niets onverwachts weer tussen komt.

Kan op de berekening ook zien dat, als ik dezelfde aflossingsbedragen blijf betalen die ik nu ook betaal, van de laatste twee schulden een in juli 2016 en de allerlaatste in mei 2019 afbetaald is. Pff.... dit lijkt nog zo lang. :( :(

Kaatje

super om te horen dat je het verwerkt heb en nu een duidelijk beeld hebt, van de rente en wanneer je klaar bent met aflossen. Wat ik fijn vind is dat je echt kan spelen met het bestand en kan zien wat er gebeurt als je op een lening extra aflost.

Het lijkt inderdaad lang, is het misschien een troost dat dat van mij nog veel langer duurt??

Knibbel

Quote from: Kaatje on Aug 05, 2013, 02:49 PM
Het lijkt inderdaad lang, is het misschien een troost dat dat van mij nog veel langer duurt??
Nee nee, ik wil dit niet als een troost zien, had jou graag gegund dat het voor jou sneller zou gaan......

Knibbel

Bah..... ben erg blij dat ik eindelijk een bufferpotje heb, maar dat ik er al zo snel een paar keer een greep in moet doen was eigenlijk niet de bedoeling!!  :'( :'(

Eerst om mijn vader te helpen, wat ik natuurlijk met veel liefde heb gedaan.

Kom ik er vanmorgen achter dat mijn id-kaart vanaf 31 juli verlopen was. Foto's maken 10 euro en id-kaart aanvragen 41,90 euro, totaal 51,90 uit het bufferpotje.

Vanmorgen met mijn dochter naar het ziekenhuis voor een controlebezoek. Omdat onze ov-kaarten onder het vereiste minimumbedrag zaten moest ik die eerst opwaarderen. Kon alleen per kaart voor minimaal 10 euro, dus weer 20 euro kwijt voor het opwaarderen van twee ov-kaarten.

Komen wij bij de aanmeldbalie van het ziekenhuis: "Mevrouw, de afpsraak staat voor volgende week donderdag". Boink, daar stonden twee simpele zielen te kijken. Helaas was de arts tot maandag afwezig, anders had ze geprobeerd ons nog snel voor 11.00 uur ergens tussen te plaatsen. Jammer, en ook jammer van die onnodig 7,50 euro opgebruikte tegoed van de ov-kaart.

Zitten we in de bus, mijn dochter staat op en wij hoorden een scheurend geluid........  Ja hoor, broek gescheurd. Even paniek bij dochterlief: "ik moet dadelijk gaan werken en dit was mijn enige fatsoenlijke zwarte broek. Ik ga niet met die scheur in mijn broek werken." Dus snel stad in op zoek naar een zwarte broek, gelukkig uitverkoop alom, maar heb toch voor een nette zwarte broek 22 euro moeten neertellen. Omdat zij deze maand augustus zelf heel krap zit omdat ze nog geen 500 euro deze maand aan loon en wajong heeft en ook nog haar vaste lasten moet betalen heb ik natuurlijk voor haar die broek moeten betalen.

Nou, op een halve dag even 93,90 euro uit de bufferpot!!  :( :(  Ik geloof dat ik me de eerstkomende dagen maar in huis ga opsluiten, kan ik ook geen geld uitgeven.

Buster

Lieve lieve Knibbel,..

Je gevoel is zo herkenbaar maar vergeet niet dat juist voor dit soort zaken die buffer is.
Stel je eens voor dat je voor die â,¬91 bij een bekende had moeten aankloppen?
Je hebt nu jezelf overeind gehouden en je vader kunnen ondersteunen.
Petje af daarvoor. Hoe wrang ook, maar geniet van die overwinning.

Knibbel

Ja, als je het zo bekijkt Buster, mag ik het ook als positief zien in plaats van spijt hebben omdat ik zoveel geld heb uitgegeven. Ik zou het vreselijk hebben gevonden wanneer ik het geld bij iemand had moeten lenen en al helemaal wanneer ik mijn vader niet had kunnen helpen.

Maar ik schrok gewoon toen ik de optelsom maakte, hoe snel heb je dat uitgegeven..... dit moet geen gewoonte worden.

Merk wel dat mijn instelling veranderd is, een jaar terug zou ik me daar niet zo druk om hebben gemaakt. Zou mijn schouders hebben opgehaald en gedacht: ach, schuif ik toch een rekening naar de volgende maand.

Dit vind ik van mezelf een hele positieve instelling.  :)