De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Wat fijn Knibbel,... goed dat ze het hoger op hebben gezocht.

Knibbel

Tijd voor een kleine update. De schuldenlast blijft gelukkig nog dalen. Wel is het nog altijd alles strak in de hand houden en de ene maand gaat dat soepel en een andere maand krijg je weer iets onverwachts op jouw weg en wordt het echt weer rekenen, rekenen en nog eens rekenen. Ook  moet ik er ontzettend voor waken om geen onnodige, impulsieve aankopen te doen, hoe klein die ook is. Dit is ook mijn grote valkuil. Zelfs de kleinzoon merkt dat oma vaker 'nee, vandaag niet' verkoopt wanneer het manneke een klein autootje van 2 euro wilt, alhoewel ik hier tegenwoordig een middenweg in zoek. Hou van dat glunderend gezichtje en wil niet al te streng hier in zijn. Maar al die kleine beetjes maken een grote berg en daar zit ik absoluut niet meer op te wachten....

Mijn schuldenstand was op 1 maart nog 15.919,00 euro.
En per 1 augustus stond ie op 13.207,00 euro.

Had eigenlijk gehoopt eind van het jaar onder de 10.000 euro te kunnen komen, maar ben bang dat dit het niet gaat worden. Dus ga ik proberen om voor de 11.000 te gaan.

Het was mij ook gelukt om al die maanden geen achterstand meer op te lopen.... op een enkele keer na. Door onachtzaamheid is een maandelijkse automatische incasso van de gemeentebelastingen fout gegaan en liep ik daardoor een maand achterstand op. Maar.... ik ben zo blij met mijn gemeente, mijn dorp, die het laatste jaar meer oog en zorg heeft voor de financiele problemen van haar 'burgers'. Kreeg je vroeger meteen een aanmaning en het verzoek binnen tien dagen het geld op hun rekening te storten, nu kreeg ik een brief: 'uw maandelijkse incasso is helaas niet gelukt. Wij zullen het ontbrekende bedrag verdelen over de nog volgende termijnen, waardoor deze iets verhoogd worden. Rond …... zullen wij de volgende termijn afschrijven, mogen wij u verzoeken voor voldoende saldo te zorgen.'  Kijk, zo wil ik wel altijd een herinnering krijgen.  ;D

Meneer Knibbel heeft nu al zijn eigen risico voor 2014 helemaal verbruikt, vanwege zijn medicijnen en regelmatige controlebezoeken in het ziekenhuis. En ik was al zo blij dat ik in ieder geval de eerste maanden nog niet gebruik heb hoeven te maken van mijn eigen risico van de zorgverzekeraar. Val ik drie weken terug na het douchen in de badkuip en maak een flinke smak op mijn achterhoofd. Wordt naar de Eerste Hulp gestuurd en krijg allerlei onderzoeken. Behalve een lichte hersenschudding, pijnlijke botten en gekneusd stuitje, heb ik ook een flinke kater hieraan over gehouden, want alles, ook de pijnstillers die ze mij hebben gegeven, valt binnen mijn eigen risico. In een dag mijn hele risico opgebruikt. Hier word ik dus echt niet vrolijk van....  :'( :'(

Gelukkig heeft meneer Knibbel nog altijd zijn baan en gezien de geruchten gaat het ook weer beter op zijn bedrijf. Hopelijk blijft dit zo. Alleen mijn dochter is nu werkeloos en loopt een beetje met haar ziel onder de arm, dus dat is momenteel wel een zorgpunt voor ons. Is haar reintegratie-traject hierdoor ook nog gestopt dus moeten wij weer een nieuw traject aanvragen bij het UWV. Dit zal wel, gezien al die bezuinigingen rondom de Wajong, een erg uitgekleed traject worden. Kan ik mijn energie weer in gaan steken!!

Maar al met al loopt het hier zoals het loopt. In juni weer oma geworden van een kleindochter en hier geniet ik ook met volle teugen van en eind volgende week neemt mijn broer ons voor een paar dagen mee naar Marseille. Iets waar ik al een hele tijd naar uit kijk....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

tonnie64

Goedemorgen knibbel

super dat het bedrag alweer gedaald is, ja helaas krijg soms met die rot tegenslagen te maken,maar zoals ik zie heb je het goed opgevangen en voor de 11000 gaan is ook een goed streven. Hoop dat je weer geheel genezen bent en dat het goed komt met je dochter haar werk, het gaat de goede kant op

fijn weekend

groetjes tonnie

Knibbel

Dank je wel Tonnie. Heb zojuist jouw topic zitten bij-lezen (als je een tijdje niet op het forum bent geweest schrik je van al die nieuw bijgekomen berichtjes). Jij hebt ook het nodige achter de rug. Vind het knap hoe je jezelf hierin sterk houdt, ondanks die grote druk,  Weet zeker dat jij er ook komt....

tonnie64

Dank je knibbel,dat heb ik grotedeels aan, aan mijn nieuwe partner en mijn schoonouwelui,en natuurlijk de mensen hier van het forum,die trekken je weer door een dip heen.
Ik kom er ook wel weer,maar af en toe heb je die dagen dat je ff alles niet meer ziet zitten,maar dat gaat wel over. maar julliezijn echt goed bezig, petje af

Robin Hood

Woww, in 5 maanden tijd â,¬2500 aflossen vind ik echt heel knap!! Ik heb zelf gemerkt dat je soms hele ambitieuse doelstellingen kan hebben wat betreft je streefbedrag aan het eind van het jaar.. Ik vind dat je apetrots kan zijn op wat je al bereikt heb dit jaar en wat je waarschijnlijk nog gaat bereiken, of dit nou boven de â,¬11000 of daaronder, want er is toch weer een flinke hap af gegaan. Chapeau en geniet ze van de kleine deugnieten.

free

Knibbel, je gaf mij een compliment maar jij hebt er zeker ook een verdiend!!! Wat ben jij (zijn jullie) toch goed bezig zeg! Het is echt heel knap dat je je schuld al naar zo'n bedrag naar beneden hebt kunnen brengen en je mag super trots op jezelf zijn  :)
Weet zeker dat jullie er zullen komen  :D

Free
Wie geen fouten maakt, maakt meestal niets

Knibbel

Toch nog maar even een update..... want hier gebeuren toch wel wat wonderlijke dingen.....

Na bijna twee jaar zuinig doen, administratie goed bijhouden, alle reclames aflopen en super alert zijn op onnodige uitgaves ben ik in de valkuil terechtgekomen waar waarschijnlijk ook anderen in vallen. Ik dacht te gemakkelijk dat het allemaal wel soepeltjes loopt en dat ik het allemaal goed onder controle heb. Met als gevolg dat je wat meer achterover gaat leunen en de controle en alertheid een beetje laat varen. Achteraf zo stom van mij.

Ook denk je dat de opgebouwde buffer groot genoeg is om  onverwachte tegenslagen aan te kunnen en..... om familie met schrijnende geldproblemen te helpen. Totdat je opeens met schrik bijna de bodem van de buffer ziet verschijnen. En zoals altijd met de wet van Murphy: de ene pech volgt op de andere.

Niet lang daarna krijg ik een gepeperde zorgkostennota. Ik dacht dat meneer Knibbel zijn gehele eigen risico voor 2014 in augustus had opgebruikt dus ik ging er vanuit dat wij daar voor de rest van het jaar vanaf waren. Fout gedacht dus! Sinds een paar maanden krijgt meneer Knibbel andere medicijnen en nu blijkt dat hij daarvoor een wettelijke eigen bijdrage moet betalen. Of wij even voor een half jaar willen betalen. Dag erna komt nog een zorgkostennota: die van mijzelf. Zoals al verwacht heb ik met mijn ziekenhuisbezoek na mijn noodlottige val, mijn gehele eigen risico verbruikt, 350 euro in totaal. Wat ik niet had verwacht was dat men zo snel al met de rekening zou komen, normaal doen ze daar bijna een jaar over.  Blijk ik in de vakantieperiode ook nog een automatische maandelijkse incasso van de  gemeentebelastingen te zijn misgelopen, dus kreeg ik daar afgelopen maand ook nog eens een aanmaning voor en of ik de gehele restsom binnen 14 dagen wil betalen. In die periode ook een maandelijkse betaling van het postorderbedrijf vergeten zodat ik nu een betalingsachterstand van 2 maanden heb. Of ik dat ook even in een keer wil betalen, dan was ik weer helemaal bij werd mij vriendelijk maar dringend aan de telefoon verteld.

Dus dan maar weer gelijk betalingsafspraken maken, was geen probleem allemaal. Gemeentelijke belastingen kon in twee keer betaald worden, bij de zorgverzekeraar zou een betalingsregeling van 8 maanden komen voor de zorgkostennota's, maar dan mag er absoluut geen achterstand worden opgelopen. Nee, geen probleem hoor....

Ik weet niet hoe het kan, gewoon nonchalantheid van mij zullen we maar zeggen, maar het ging gewoon weer fout. Ik was iets te laat met het aanvullen van de betaalrekening vanuit mijn sterk afgeslankte buffer. Gevolg: de laatste termijnbetaling van de Gemeentelijke belastingen kon niet geincasseerd worden. Bij de zorgverzekeraar kon wel de termijnbetaling van de betalingsregeling betaald worden maar de premiebetaling van die maand weer niet. Te weinig saldo op de rekening. Dit krijg je dus als je geen kredietfaciliteit voor roodstaan op deze rekening hebt. Dit wilde ik toen niet, bang weer in de fout te gaan.

En dan dringt het besef tot je door dat je gewoon 'nog' niet achteruit kunt leunen, dat je nog altijd iedere dag weer opnieuw op je tellen moet letten. Bijhouden, bijhouden en nog eens bijhouden, alles tweemaal controleren. En dan komt weer die bekende stress en met lood in mijn schoenen dan toch maar weer contact gezocht met deze schuldeisers, want deze rekeningen en de achterstand van het postorderbedrijf deze maand nog in zijn geheel betalen gaat echt niet lukken.

Ik weet niet meer wat ik gezegd of gedaan heb, maar iedereen was super aardig en begripvol en moeiteloos werden nieuwe betalingsafspraken gemaakt. Het postorderbedrijf vraagt voor deze maand een termijnbetaling en de achterstand mag in 3 termijnen betaald worden. 

Bij de Gemeentelijke belastingen werd mij zelfs verteld dat zij toch nog een keer een betalingsregeling mogen afspreken en de restbetaling gaan verdelen in 3 maanden, zodat het voor 1 januari 2015 betaald is. Deze zijn normaal gesproken erg snel met een dwangbevel....!!!

Maar mijn zorgverzekeraar spande de kroon, heel vreemd allemaal. Mij werd door twee verschillende personen van de afdeling betalingen verteld dat normaal gesproken bij een betalingsregeling geen nieuwe achterstand mag ontstaan, gebeurt dit wel vervalt onmiddellijk de betalingsregeling. Zij waren verbaasd en begrepen niet waarom dit nog niet gebeurd was, ergens heeft iemand besloten dit nog niet te doen. Na overleg met hun supervisor krijg ik alsnog een kans de gemiste premiebetaling te betalen binnen drie dagen. Mocht het door omstandigheden toch niet lukken binnen drie dagen krijg ik bij hoge uitzondering nog eenmaal de kans om een nieuwe betalingsregeling aan te vragen.

Wat is hier loos? Begint het misschien door te dringen dat heel veel mensen betalingsproblemen hebben en dat een keihard beleid averechts werkt en zij zichzelf hiermee in de vingers snijden?? Bij mijn zorgverzekeraar zou ik haast denken dat de werkgever van mijn man hier een vinger in de pap heeft. Bijna alle werknemers hebben een collectieve verzekering bij deze zorgverzekeraar, en aangezien deze werkgever duizenden werknemers in dienst heeft is deze dus een 'grote' klant van hun. Bovendien weet ik dat bij veel werknemers loonbeslagen ligt of dreigt en dat is iets wat deze werkgever wil voorkomen....

Voor mij lijkt het in ieder geval wel alsof er een wonder is gebeurd. En daar ben ik ontzettend blij en dankbaar voor. Het heeft mij in ieder geval ontzettend gemotiveerd om deze kans met beide handen aan te nemen en ervoor te waken dat ik de schuld bij deze schuldeisers zonder verdere problemen zal voldoen.

burningspirit

Valkuil: eigen risico en eigen bijdrage verhaspelen, vergeten het ene te checken als je het andere al achter de rug hebt; eigen risico opgebruikt en betaald, achterover leunen en vergeten dat sommige medicijnen/behandelingen ook nog eigen bijdrage met zich mee kunnen brengen..... herkenning helaas!

Buffer opgebouwd en opeens is de bodem ervan in zicht, omdat je maar al te goed weet hoe het is om niks te hebben of te kunnen.... wet van murphy: opeens gaat er ook bij jou van alles fout.... herkenning wederom helaas!

Maar dan het lichtpuntje: je bent zó getraind, gepokt en gemazeld, dat je automatisch de goede woorden gebruikt aan telefoon, weet wat je juist niet moet zeggen en wat wél.... gelukkig: herkenning!

Van de ene fout komt weer de andere, maar dat is in deze tijd bij (te) veel mensen zo. Dus gaan schuldeisers/instanties een klein beetje de wind uit de zeilen nemen, omdat ze er waarschijnlijk zelf ook knettergek van worden om iedereen meteen te bestoken met dwangbevelen en andere onsympathieke maatregelen.... gelukkig: herkenning!

Beste Knibbel, ik denk dat je dankbaarheid terecht is maar dat je ook trots mag zijn op jezelf hierdoor. Op een of andere manier heb je de juiste toon gevonden en ik kan je zeggen dat dit voor mij ook heel inspirerend is om dit te lezen.

Zelf merk ik het op een heel ander gebied, dat bijvoorbeeld onze gemeente heel anders begint te acteren. Met een laatste krachtsinspanning worden mij/ons nu allerlei trainingen aangeboden. In eerste instantie dacht ik : ja hoorrrr, het zal wel, klinkt mooi maar ik moet eerst het nut er nog van zien. Nu denk ik al een beetje anders. De trainingen hebben me een boel inzicht opgeleverd en zelfs een baan voor 10 uur. Mijn mening begint zich ook om te draaien. Moet denken ook aan de opmerking van Buster, zó vaak gemaakt: met stroop bereik je meer dan met azijn..... Op het moment dat ik mijn trainers op een beeldende manier vertel over mijn avonturen bij sollicitatie gesprekken, geef ik ze weer stof voor de volgende training. Zij geven dan door, wat ik van ze heb geleerd en helpen zo ook anderen weer op een beter spoor. Klinkt misschien vaag, maar zo werkt het wél!

Dank je wel Knibbel voor je update!

Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

tuthola

Jeetje Knibbel dat is ff balen die zorgkosten bijdrage....vind het wel raar dat de apotheek niet heeft gezegd dat je een eigen bijdrage voor dit medicijn moet betalen dan had je nog de keuze gehad om een alternatief te proberen (als je dit zou willen).
Gelukkig heb je op tijd ontdekt dat je de touwtjes even heb laten vieren en helaas met je neus op de feiten word gedrukt dat je moet blijven rekenen.

Goed opgelost Kibbeltje  ;)

Chrissie

Wat ben jij toch een kanjer ;)
En inderdaad wij ( geldt natuurlijk ook voor anderen) kunnen nooit de touwtjes laten vieren dat is mijn ervaring ook!
Maar je hebt het prima opgelost ben trots op je!!!
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Knibbel

Dank jullie wel voor jullie reacties. Maar helaas lijkt het wel alsof ik ineens in een neerwaartse spiraal terecht gekomen ben. En dit is iets wat ik absoluut had willen voorkomen. Voel me hier echt totaal niet lekker bij.

Ben ik blij dit allemaal 'goed' opgelost te hebben, de afspraken passen nog net binnen mijn budget, kondigt zich alweer het volgende probleem aan. Ik weet niet of er al mensen zijn die de jaarafrekening van hun energiebedrijf hebben ontvangen, nou ik wel dus.

Of ik even voor 11 november een bijbetaling van 340 euro wil doen en daar bovenop komt ook nog eens 190 euro voorschot van december. Dus ik mag nu even volgende maand 530 euro ophoesten. Ik begrijp hier dus totaal niets van!! Ik ben zo zuinig geweest het afgelopen jaar, minder gas verbruikt, minder elektriciteit. Vorig jaar kreeg ik terug en nu moet ik ineens zoveel bijbetalen terwijl ik de verwarming nauwelijks nog aan zet. Wat moet of kan ik dan nog meer doen? Dan maar helemaal geen verwarming meer aanzetten.....!!

Ik baal als een stekker hiervan en heb vanmiddag even heel erg in een dip gezeten, paniek begon weer als vanouds op te borrelen. Probeer nu weer rust in mijn hoofd te krijgen zodat ik weer voor mezelf plannen kan maken hoe dit weer op te lossen. Betalingsregeling zien te krijgen bij de energiemaatschappij, weer terug naar een strakke betalingsplanning per week op papier zetten.

Ook ben ik mij bewust dat ik dit geheel aan mezelf te danken heb, heb te snel de touwtjes laten vieren. En natuurlijk had ik beter eerst aan mezelf moeten denken in plaats van aan anderen en over mijn buffer moeten waken alsof het mijn grootste schat is. Toch heb ik van dit laatste geen spijt, ik heb een paar keer een behoorlijke greep in mijn buffer gedaan om anderen te helpen en daar ben ik tot nu toe erg blij om. Waarschijnlijk zou ik dat een volgende keer weer doen.

Heel eerlijk gezegd dacht ik al dat ik het alleen best kon redden en dat ik dit forum niet meer zo hard nodig had. Daarom kwam ik steeds minder op het forum, loslaten heet dat.... Niet zo mooi gedacht van mij en Ik moet hier dan ook op terugkomen, ik heb dit forum en jullie allemaal nog heel hard nodig. Natuurlijk om mijn verhaal kwijt te kunnen maar vooral om het meeleven, advies of opbeurende en bemoedigend woorden te krijgen. Dit is die stimulans en motivatie die ik nodig heb om door te gaan op de ingeslagen weg. Jullie zorgen ervoor dat ik gefocust blijf op mijn schulden.

Quote from: tuthola on Oct 24, 2014, 10:30 AM
Jeetje Knibbel dat is ff balen die zorgkosten bijdrage....vind het wel raar dat de apotheek niet heeft gezegd dat je een eigen bijdrage voor dit medicijn moet betalen dan had je nog de keuze gehad om een alternatief te proberen (als je dit zou willen).
Helaas Tuthola, heeft meneer Knibbel deze medicijnen nodig. En nee, zowel huisarts als apotheker hebben ons niet verwittigd dat op deze medicijnen een wettelijke eigen bijdrage zat. En dan betaal je ook nog eens 6 euro extra aan de apotheker vanwege 'eerste uitgifte', maar dit vertellen ze je er niet bij (of weten zij dat zelf ook niet?) Maar.... misschien kan ik wel proberen bij de huisarts te achterhalen of hier niet een ander alternatief voor is die 'minder' duur of misschien geheel 'kosteloos´ is. Of misschien moet ik daarvoor bij de zorgverzekeraar zijn?! Ga daar volgende week eens navraag over doen.

Boeddha

Jeetje lieve Knibbel, wat ontzettend balen dat je geld moet bijbetalen! Toen je vorig jaar geld terug kreeg is je maandbedrag ook naar beneden gesteld vermoedelijk? Misschien heeft het daarmee te maken? Ik kreeg verleden jaar en dit jaar geld terug, ze hadden mijn maandbedrag ook aangepast maar ik heb het bedrag weer teruggezet naar hoe het was.

Je komt vast en zeker weer terug op de rit, al is dit wel enorm zuur voor je.

Dikke knuffel voor jou, lieve Knibbel.
Be strong, have faith!

tuthola

He jakkes wat een tegenslag ik hoop dan ook dat je een goede betalingsregeling kan treffen bij het energie bedrijf. Ik vind 190 euro in de maand best veel voor 2 personen en dan nog bijbetalen!!
Het is heel lief dat je een ander uit de brand wilt helpen en naar wat ik begrepen heb is dat ook een knelpunt voor jou. Het nee zeggen is moeilijk maar dat zou je toch eens moeten doen meis want nu zit je zelf met de gebakken peren. Ik weet het dat is moeilijk......

Misschien kan je voor de medicijnen van je man bij de apotheek zelf info vragen die weten vast wat wel en niet vergoed word, dan zou ik met je huisarts overleggen wat het beste is. Nu ik het opschrijf vraag ik me af of de apotheek ook kosten berekend over het vragen van info ??? Lijkt mij van niet maar weet dit niet zeker.

En ja ik zit met angst en beven te wachten op de jaarafrekening  :-\

Chrissie

Knibbel mag ik je iets vragen? houdt je ook wekelijks je meterstanden bij?
Je kan wel ergens een lek hebben bijvoorbeeld bij de gasmeter totaal ergens anders.
Of hebben ze je na het vorige jaar in maandbedrag heel erg naar beneden gegooid dat het daar op mis gegaan? Zelf ga ik meestal ongeveer 5 à 10 euro boven hun geschatte bedrag zitten al gelang naar wat ik kan missen krijg dan meestal terug. Hoop dat je hier iets mee kan.

Ik heb vorige maand de afrekening gekregen wij moesten vorig jaar terugbetalen maar daar had ik rekening mee gehouden omdat er toen steeds storingen met de ketel waren, maar kon helaas toen geen buffer voor achteruit leggen doordat ik niet goed alles meer overzag ging het bij ons verkeerd. Wij hebben tijdens de renovatie van ons huis een nieuwe ketel gekregen heb daarna het maandbedrag naar beneden gegooid met in het achterhoofd hoe hoog ik hem had staan in het oude huis dus dit jaar hebben wij terug gekregen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.