De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Knibbel

Gesprek gehad met werkgevers..... Liep zoals te verwachten niet meteen soepeltjes, we waren meteen al aan het steggelen over het nieuwe werkrooster voor a.s. week..... die was vandaag nog steeds niet bekend!!  Ik weet nog steeds niet op welke dag en welke tijden ik volgende week moet werken, had ook graag mijn eigen afspraken voor volgende week willen inplannen. Van een CAO hebben ze zeker nog nooit gehoord!!  >:( >:(

Heb wel mijn ongenoegen kunnen spuien over het feit dat ik op papier minder vaste uren heb en dus ook minder loon ontvang, maar wel voor meer uren ingepland wordt en dat die extra uren niet uitbetaald worden maar in dat tvt-potje verdwijnen. Natuurlijk meteen het verhaal dat ik me geen zorgen moest maken, al die extra uren kan ik straks in de zomer, als er weinig werk in de zaak is, als verlof opnemen. Nu gaat dat helaas niet, want dit is de drukke periode van het jaar. Nou, daar ben ik dus niet gelukkig mee, of de extra uren uitbetaald krijgen of terug naar mijn oude aantal vaste uren. Gevolg: ik doe niet meer mee aan de tvt-regeling. Financieel zal ik hier niet zozeer spectaculair op vooruit gaan, op een paar extra gewerkte uren na, maar voor mij is het meer het gevoel dat er niet 'gebruik' van je wordt gemaakt......

Heb vanavond ook maar weer eens mijn schuldenstand bijgewerkt. De lijn is nog altijd dalende, maar begin ook een beetje het gevoel te krijgen alsof het allemaal zo langzaam gaat. Ik weet niet wat het is, ongeduld misschien? In drie maanden tijd bijna 2000 euro aflossen is toch geen kattepis, zou men zeggen. Toch voelt het bij mij niet aan als een overwinning, geen jubelstemming, euforie-gevoel. Kijk naar de cijfers en denk alleen maar, is dat alles.... Komt misschien omdat voor mijn gevoel de laatste drie maanden wel 6 maanden leken.... moet het misschien toch maar weer maandelijks gaan bijhouden??

Mijn schuldentotaal was op:
1-12-2013 een stand van â,¬ 17.877,00
1-03-2014 een stand van â,¬ 15.919,00

Een lichtpuntje: mijn twee belastingschulden zijn nu afbetaald en volgende maand kan ik nog een schuldeiser afschrijven....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

missyB

joehoe, ik slinger even mega aan de bel

Weet je dat dat kei en keiveel is in 3 maanden tijd????????

Sta daar even een momentje bij stil wat je daar allemaal mee kan doen, visualiseer je dat eens!

misschien komt je jubelmomentje dan vast wel even.

Knibbel

Hoi MissyB, ik weet dat klinkt als een enorm bedrag, maar dat is helaas wat ik in 3 maanden tijd heb moeten aflossen aan schulden. Poeh, moet er niet aan denken wat je niet met zoveel geld kan doen..... Ik zit meer met het gevoel dat ik liever vandaag dan morgen van alle schulden af wil zijn. Maar dat willen we natuurlijk allemaal....  :) Ik staar teveel naar de einstanden en dan zie je niet zo snel hoeveel er eigenlijk vanaf is gegaan. Je denkt alleen maar: ik wil onder die 15.000, onder die 10.000.....

Het ironische is dat aan de ene kant zo'n bulk geld eruit gaat en aan de andere kant is het bezuinigen en nog eens bezuinigen. Ik heb een paar laarzen (gekocht  eind december voor 19,95 bij Bristol). Gelukkig is het niet zo'n strenge winter, want het zijn maar superdunne laarsjes. De zolen zijn nu zodanig afgesleten dat ik natte voeten krijg bij regenweer. Geld voor nieuwe laarzen zit nu even niet in mijn budget, moet hier  nog een maandje mee wachten, dus draai ik bij regenweer een stukje krant en een plastic zakje om mijn voeten. Krijg in ieder geval geen koude natte voeten hierdoor. Soms denk ik wel eens, waar ben je mee bezig.... maar alles voor die nulstand straks..... later.....

nooitmeer

@MissyB,
Sorry moet even laggen over dat "kei en keiveel" .. di hellimunds vestoan ze nie zo goe op di forum.

Neemt niet weg dat 2k wegwerken in 2 maanden tijd behoorlijk is, en als het dadelijk onder de 15k komt ben je trots. En over een aantal maanden onder de 10k.. nou .. dan mag voor heel, heel even het dak er toch af?
zing, vecht, huil, bid, lach, werk en bewonder!

Buster

Kan je nagaan hoeveel je straks kan sparen als de teller op 0 staat!
Dat had je vroeger ook niet bedacht

*oppeppertje tegen het blindstaren op die meter,...

Knibbel

@nooitmeer,
Limburg??

@Buster,
Inderdaad wat zou ik daar niet mee kunnen doen.... of meneer Knibbel  ;)
Maar vooralsnog is het nog lang niet zo ver. Je weet maar nooit wat er nog allemaal op je pad komt.
De derde ontslagronde bij meneer Knibbels werk is nog niet begonnen. Dit gaat zich waarschijnlijk in de zomer afspelen.

missyB

knibbel welke maat heb je? Ik heb paar nieuwe nikes staan in maat 40, gisteren vd buurman gekregen maar niemand in die maat hier en voor zoon moet ik ze nog 3 jaar laten staan dan , je mag ze zo van me hebben.

Libra

De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....
« on: July 23, 2013, 11:08:09 AM »

Zes maanden lang heb ik alles op alles gegooid om achterstanden en de urgentste schulden weg te werken. Mijn hersens hebben overuren gemaakt met rekenen, piekeren, oplossingen zoeken. En als ik nu terugkijk ben ik zelf erg verbaasd, en ook wel wat trots, dat ik dit overleefd heb. Pfff...... Maar ik ben er nog lang niet. Er is nog een lange weg te gaan.

Op dit moment is het totale schuldenplaatje  â,¬  21.180.

Quote from: Knibbel on Mar 05, 2014, 11:30 PM

Mijn schuldentotaal was op:
1-12-2013 een stand van â,¬ 17.877,00
1-03-2014 een stand van â,¬ 15.919,00

Ik heb hier helemaal niets meer over te zeggen, behalve: diepe, hele diepe buiging voor jou, lieve dame!!
Want realiseer jij je wel dat die schuldenstand die je er in eerste instantie opgezet had bereikt werd nadat je al 6 maanden aan het buffelen was geweest en je al een behoorlijke bult weggewerkt had?

Ik snap dat het je niet snel genoeg gaat en dat voor je gevoel die teller maar niet naar beneden lijkt te gaan, maar niets is minder waar!!
Natuurlijk zou je het liefst willen dat je die meter naar 0 zou kunnen kijken.
Wedden dat je dan dag in, dag uit niets anders meer zou doen?! ;)

Maar oh....., wat mag jij trots op jezelf zijn!!!
Jij bent er een van 24 karaats goud op dit forum!!
Dus val jezelf niet zo zwaar en ga eens even lekker genieten van de cijfertjes die ik hier voor je geplaatst heb.
En dan mag je ook gaan dagdromen over die mega buffer die je straks gaat aanleggen. ;D

Als ik jou een beetje ken dan durf ik te zweren dat je ook nog gewoon op de ingeslagen weg doorgaat en dat je, als je ook maar enigszins de mogelijkheid hebt, de bedragen die vrijkomen gewoon inzet om de volgende schuld versneld af te lossen.
Jij bent een parel en een voorbeeld voor alle schuldenaren!

Heel veel liefs!

gewoon

Hoi misschien moet het klein zien en dat is dat 2000 euro minder je echt bij 6% je weer E 120,-- ruimte geven.

Of  bij een dure persoonlijke lening of roodstand is dat meer dan 10 % rente besparing per jaar.

Die 0 die komt er wel en ieder bedrag minder is minder kosten.

Knibbel

@MissyB,
Bedankt voor het aanbod, vind het erg aardig van je, maar ik heb helaas maat 37.......

@Libra,
Twee zielen een gedachte  ;). Laat ik nou toevallig vanmiddag mijn eerste topic, die ik bij mijn aanmelding in december 2012 heb aangemaakt, hebben nagelezen. Daarin ben ik op 1-2-2013 begonnen met mijn schuldentotaal op te schrijven.

De schuldenstand stond toen nog op 25.250 euro en een achterstand van 478,00 euro.
Ja, en als ik dan nu kijk: schuldenstand 15.919,00 euro en geen achterstanden..... Jeetje, dat zijn bijna 10.000 euro op een jaar tijd. Heb het tweemaal nagelezen en gerekend, maar het klopt echt. Hebben we natuurlijk wel die onverwachte uitkering van die verzekering van 2000 euro als extraatje gehad voor extra aflossing van de schulden. Maar dan nog.... Wat een bedrag, kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik de afgelopen jaren zoveel schulden heb gemaakt. Hoor meneer Knibbel nu al roepen: voor dat geld hadden we wel twee overkappingen in de tuin van kunnen maken, of eindelijk weer eens een autootje kunnen kopen.....

Maar nogmaals, zonder jullie onophoudelijke steun was dit nooit gelukt. En wat heb ik gehuild, maar ook gelachen met jullie in het afgelopen jaar!!  :-*

@Gewoon,
Je hebt volkomen gelijk, die nul komt er, vroeg of laat. En het geld van de vrijgekomen schuldeisers wordt volgens plan doorgesluisd naar de volgende schuldeiser. Hierdoor worden daar de (rente)kosten minder en de aflossingen groter. Dus ook sneller de schuld afgelost. En zo gaan we iedere schuldeiser op de trap wegwerken. Vrouwen hebben wel eens de eigenschap ongeduldig te zijn, dus dit wordt een echte opgave voor mij, maar stapje voor stapje zal ik er komen.... En anders kan ik nog altijd mijn schilderij onder mijn bed, mijn Cuberos, verkopen (nee hoor, grapje, die gaat niet weg). :D

tuthola

10.000 euro in een jaar tijd !!!
Dit is toch wel een schouderklopje waard, ook al gaat het voor jou niet snel genoeg als je zo doorgaat komt die 0,00 euro er zeker sneller dan je verwacht.

Ik vind het een top prestatie  ;)

chapter

wow knibbel wat een enorm resultaat
de rest komt ook wel, heb je schuldeisers gevraagd te rente te stoppen dat doen ze wel eens en dat scheelt ook veel geld
of tegen finale kwijting afkopen

immy

Hartstikke goed hoor!!

En heel herkenbaar het gevoel van: Wat hadden we een hoop geld gehad als we eerder verstandig waren geworden  :-[
Wij zijn ook in een verhoogd tempo aan het aflossen en wij gaan door tot het bedrag wat er eerst in rode cijfers stond, er in groene cijfers staat! Dat moet met jouw wilskracht ook gaan lukken! Als het natuurlijk goed blijft gaan met je man zijn baan... daar duimen we voor!

Knibbel

Ja hoor, vandaag was mijn schaammoment. Tijdens het maken van een groentesoepje kom ik erachter dat ik geen blikje tomatenpuree meer heb. Gisteravond gemerkt dat ook de waspoeder en afwasmiddel op is. Geen probleem toch, supermarkt is hier zondags vanaf 10.00 uur open. Dus sjees ik richting supermarkt, boodschappen in het mandje en afrekenen aan de kassa. 'Eh, pinnen graag.' O jee, schrikken, ik hoor een bekend geluidje en lees: geen saldo, betaal anders. Dat kan niet, schiet het door mijn hoofd, er moet nog 20 euro op de rekening staan. Dan nog maar eens proberen. Weer hetzelfde. En ik, stommerik, roep ook nog heel luid: 'wat geen saldo, dat kan toch niet', me niet realiserend van de rij mensen die achter mij staan te wachten. Het is maar goed dat ik mezelf niet in de spiegel kon zien, want ik voelde toch vanonder mijn tenen een hittegolf omhoog schieten, denk dat mij hoofd steeds roder en roder werd. Het bedrag was 3,50, maar ik had niet meer dan 0,20 in mijn beurs, dacht ik dus...... Dan maar alles terug? Roept een vrouwtje uit de rij: ach kom maar, ik schiet het je wel even voor, kom je toch vaak genoeg tegen, geef je het me maar eens een keer terug. Ik heb het maar aangenomen want ik wilde zo snel mogelijk de winkel uit. Was totaal de kluts kwijt, dacht alleen maar: hoe kan dit nou, waarmee moet ik morgen boodschappen doen. Sta ik buiten bij mijn fiets kom ik er ineens achter dat ik gisteravond die 20 euro voor de zekerheid maar van de rekening had afgehaald. Want als het goed is wordt morgen de maandelijkse belastingteruggave op de rekening gestort, maar er staan ook een paar betalingen ingepland. Dus ik dacht slim te zijn, want die 20 euro was mijn hele kapitaal nog en als morgen onverhoopt het geld van de belasting nog niet op de rekening staat heb ik dus helemaal niets meer om wat boodschappen te doen. Dom, dom, dom...... Maar het vervelendst vind ik dat die vrouw die mij het geld heeft gegeven ook nog een oud klasgenootje van mij is, die ook nog eens postbode in mijn dorp is en die vorig jaar al die brieven van de incassobureau's (die met naam en adres op de envelop vermeld stonden) bijna dagelijks bij mij in de brievenbus heeft gedaan...... Ik blijf voorlopig een paar daagjes thuis en vermijd maar even de supermarkt.....

tuthola

He bah knibbel wat een genant moment zal dat voor je zijn geweest, gelukkig heb ik dit nooit gehad daar ik altijd contact 1x per maand mijn leefgeld ophaal, maar kan me voorstellen dat je op zo een moment het liefst door de grond wilt zakken.
Lief dat deze mevrouw het even voor je wilde voorschieten, ook al voel je je er ongemakkelijk bij dat ze de brieven van deurwaarders door je brievenbus heeft gegooid ze vond je wel de moeite waard om te helpen  ;)