De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

chapter

he gets knibbel
Ik snap dat 60 euro best veel is als je al zoveel als mogelijk heb bezuinigd.
Ik weet dat je zover nog niet bent maar zou toch echt gaan overwegen om een informatief gesprek met gemeente te hebben.
En niet te wachten tot je helemaal verzuipt.
de ellende is namelijk al doe je het 5 jaar zelf en het lukt niet krijg je geen enkele 'korting'op duur van je traject.
Ook voor je gezin zou het fijn zijn als je over 3 jaar gewoon schuldenvrij bent en opneiuw kan beginnen in financiele zin.
Ik snap best dat je ertegenop ziet maar denk dat je meer overhoud in wsnp als je nu houd.
Als voorbeeld ik krijg ruim 2000 aan vtlb mijn vaste lasten zijn rond de 1000 euro.
600 per maand gaat naar mijn uitgeefrekening voor voeding benzine etc en 400 blijft op rekening voor autokosten etc.
Toen ik met loonbeslag zat etc had ik uiteindelijk na veel babbelen een bvv van 1497 maar geen enkele toeslag meer want die lagen ook onder beslag.
zo heb ik jaren gezeten, nu was er bij mij verdenking niet te goede trouw waardoor toetreding langer duurde maar het wordt ook gewoonweg steeds moeilijker om erin te komen.
Heb mij in 2008 al gemeld die 5 jaar ploeteren heeft me geen enkel voordeel opgeleverd want vaak met aflossen kom je niet verder als de rente betalen

tuthola

Wat een onzekerheid weer met de baan van je man, en dan nu ook al 60 euro minder in de maand te besteden,dit is toch pak weg een week eten.
Het enige wat je kan doen is afwachten wat niet wegneemt dat ik hoop dat je man zijn baan mag behouden....sterkte en hou moed.

Buster

QuoteHeb mij in 2008 al gemeld die 5 jaar ploeteren heeft me geen enkel voordeel opgeleverd want vaak met aflossen kom je niet verder als de rente betalen

Daar heb je een punt Chapter, in het geval van Knibbel heeft ze een plan gemaakt waarbij ze meer aflost dan alleen de rente en de looptijd even lang is als een traject.

@Knibbel, een sociaal plan houdt in dat er een plan wordt gemaakt met een begeleiding naar ander werk of een re integratie traject wordt gestart. Hou wel een slag om de arm, zoals Chapter al aangaf, als het aflossen nu, door vermindering van inkomen langer gaat duren dan 36 maanden kun je alsnog overwegen om hulp te vragen bij de gemeente.

Knibbel

Quote from: chapter on Jan 14, 2014, 11:50 AM
Ik weet dat je zover nog niet bent maar zou toch echt gaan overwegen om een informatief gesprek met gemeente te hebben.
De reden waarom ik in het begin besloten heb om zelf een schuldentraject op te zetten is heel kort en bondig: schaamte, schuldgevoel, trots. Wij zijn niet in de problemen gekomen door inkomensverlies, ziekte of dergelijks, nee, gewoon omdat deze dame zo ontzettend veel moeite had om nee te zeggen aan anderen. Ik stak mezelf liever in de schulden dan anderen iets te weigeren. Ja, en dan kom je na jaren zo te leven ineens compleet vast te zitten. En aangezien ik een koppig typetje ben vond ik dat ik het zelf veroorzaakt had en dus ook maar zelf eruit moest zien te komen. Tot nu toe is het wel leven met een heel strak budget, maar het lukt wel. Moet natuurlijk geen kink in de kabel komen.....

Quote from: Buster on Jan 14, 2014, 02:32 PM
Daar heb je een punt Chapter, in het geval van Knibbel heeft ze een plan gemaakt waarbij ze meer aflost dan alleen de rente en de looptijd even lang is als een traject.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Quote from: chapter on Jan 14, 2014, 11:50 AM
De reden waarom ik in het begin besloten heb om zelf een schuldentraject op te zetten is heel kort en bondig: schaamte, schuldgevoel, trots. Wij zijn niet in de problemen gekomen door inkomensverlies, ziekte of dergelijks, nee, gewoon omdat deze dame zo ontzettend veel moeite had om nee te zeggen aan anderen. Ik stak mezelf liever in de schulden dan anderen iets te weigeren. Ja, en dan kom je na jaren zo te leven ineens compleet vast te zitten. En aangezien ik een koppig typetje ben vond ik dat ik het zelf veroorzaakt had en dus ook maar zelf eruit moest zien te komen. Tot nu toe is het wel leven met een heel strak budget, maar het lukt wel. Moet natuurlijk geen kink in de kabel komen.....

Quote from: Buster on Jan 14, 2014, 02:32 PM
Dat plan loopt nog altijd gewoon door Buster. Die 100 euro van de twee belastingschulden, die ik straks extra heb gaat naar de volgende schuldeiser op de ladder.  Ik had mij alleen verrekend, dacht dat ik door minder uren 200 euro achteruit zou gaan, maar dit is dus 250 euro. En i.p.v. 100 euro krijg ik maar ca. 90 euro voorlopige teruggave. Wij hadden voor onszelf al uitgekiend dat door die 100 euro belastingteruggave wij alleen nog maar 100 euro links en rechts moesten beknibbelen. Maar nu zit ik dus met een extra gat van 60 euro. Had mij al opgegeven bij onze sportvereniging voor vrijwilligerswerk, eigenlijk om daarmee 2 x per maand weer zanglessen voor mezelf te kunnen bekostigen (want het kriebelt enorm in mijn keel ;)), maar dan moet ik daar maar mee wachten en de eventuele vrijwilligersbijdrage in dat extra gat stoppen.

En mocht het toch zo zijn Buster, dat meneer Knibbel bij de volgende ontslagronde zit en dat hierdoor ons traject gevaar loopt dan zullen wij toch die gang naar de gemeente moeten maken. Ik ben het stadium van schaamte en trots inmiddels al gepasseerd, alleen moet bij meneer Knibbel die knop nog om.

huubV

Chapeau Knibbel,
Maar waarom niet parallel dit traject in. De SHV is een stroperige organisatie, kan maanden duren
voordat je in het traject zit. Die maanden zijn het ergste. Dus gesprek (van jouw kant vrijblijvend) aanvragen en kijken wat ze van jouw situatie vinden en of je als je zou doorzetten, opgenomen wordt in het traject. Alle voorbereidingen treffen die zij willen en mocht het onverhoopt fout gaan staat knibbel
weer op de stoep.Tís maar een ideetje

Knibbel

Quote from: huubV on Jan 14, 2014, 04:31 PM
Tís maar een ideetje
En eigenlijk geen verkeerd ideetje, alleen voor meneer Knibbel is dit nog net een stap te ver.

Bovendien voorzie ik toch een probleem, wij hebben wel al onze achterstanden weggewerkt, hebben nu een stabiel aflossingsschema, geen nieuwe schulden, alleen.... wij hebben ook een koopwoning, die ook nog eens behoorlijk onder water staat..... Dus moeten ook wij eerst ons huis verkocht zien te krijgen, denk ik....

Boeddha

een collega van mij zit in het minnelijk traject en hij hoeft zijn huis niet te verkopen.

wellicht iets om te bespreken?
Be strong, have faith!

Buster

Het huis moet verkocht worden als er een schuld op rust. Als jullie woonlasten binnen een VTLB passen is er geen reden om het huis te verkopen en de schuldenlast te verzwaren.
Ter info ;)

Xdewit

Knibbel, wat ontzettend balen die onzekerheid! Wat ik wel heel goed vind ik is dat je zelf de problemen wel hebt aangepakt! Ik ben daar niet zo goed in, ik ben meer het tiepje van gordijnen dicht en ik ben niet thuis... Succes met je te nemen beslissingen. Ik weet wel dat als alles geregeld is, de rust echt terug is gekeerd.

Knibbel

Lieve allemaal, bedankt het meedenken!!

Vooralsnog blijf ik er maar vanuit gaan dat meneer Knibbel gewoon zijn baan behoudt en wij ons eigen traject kunnen vervolgen. Ga in ieder geval iedere avond maar een kaarsje opsteken......

Toch voor de zekerheid maar ons vtlb uitgerekend, je weet maar nooit.

Loop ik meteen tegen twee onduidelijkheden aan: heb ik het goed begrepen dat bij de berekening alleen de hypotheekrente opgegeven mag worden en geen aflossing?? Ik heb voor de berekening in ieder geval alleen de hypotheekrente ingevuld.

En dan bij het vakje 'Correctie woonkostentoeslag boven maximum' moet ik daar nu ja of nee invullen. Ik heb daar in eerste instantie 'nee' ingevuld en daarna nog eens met 'ja'. Als ik ja invul wordt mijn vtlb-bedrag maar liefst 200 euro hoger. Vind dit nogal een forse verhoging. Ik snap die vraag niet goed.....

chapter

Hoi knibbel
Het is dubbel denk ik aan ene kant hoop je dan man zijn baan behouden maar een goede uitkoopregeling kan ook resulteren in schuldenvrij.
Vriendin van mij hadden ook reorganisatie, iemand had bedrijf over genomen en wilde van haar af kreeg wel 60.000 euro mee en 3 jaar ww.
Ik kan me voorstellen dat deze situatie energie van vreet

Knibbel

Daar heb je inderdaad gelijk in Chapter. Vervelende is alleen dat wij niet weten wat er precies gaat gebeuren. Ze hebben al een eerste ontslagronde achter de rug en toen kreeg werkgever van het UWV toestemming om, vanwege economische redenen, een groot aantal mensen te ontslaan. Geen ontslagvergoeding, alleen ww. Hoorde van meneer Knibbel vanavond dat er geruchten gaan dat bij de eerste ontslagronde mensen benaderd worden om vrijwillig te vertrekken en die krijgen een ontslagvergoeding mee en dat zelfs daar nog het stamrecht bv toegepast gaat worden.

Maar dit zou gaan om werkgevers met hogere functies. En daar hoort meneer Knibbel helaas niet bij.....

Bij de volgende ontslagronde, iets later, gaat pas de grote groep eruit en die gaan ze echt niet allemaal zo'n ontslagvergoeding aanbieden. Die gaan er gewoon om economische redenen uit.

huubV

Hoeveel dienstjaren heeft Meneer Knibbel bij het bedrijf?

chapter

idd in jullie geval was een vergoeding wel welkom geweest om de schuld af te lossen maar in deze tijd een andere baan zoeken valt ook niet mee