De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Zat me nog te bedenken,...
Naast die â,¬7000 die jullie hebben afgelost is er geen druk meer van de kredieten, geen bijna aanmelding bij het CVZ en een behoorlijke rust gekomen in jullie situatie.
Hoeveel is dat niet waard?

2014 wordt voor jullie sowieso een topjaar!

Knibbel

Quote from: Buster on Dec 13, 2013, 11:49 PM
Zat me nog te bedenken,...
Naast die â,¬7000 die jullie hebben afgelost is er geen druk meer van de kredieten, geen bijna aanmelding bij het CVZ en een behoorlijke rust gekomen in jullie situatie.
Hoeveel is dat niet waard?
Dat is alle ellende helemaal waard!! Ik kijk nog steeds met verbazing en verwondering terug op het afgelopen jaar. Zelfs in mijn stoutste dromen had ik dit nooit verwacht.

Ik was me al jaren bewust dat het fout ging, dat ik moest bezuinigen en serieuze stappen moest ondernemen om van mijn schulden af te komen en iedere keer weer mislukte het, in plaats van dalen stegen mijn schulden alleen maar, totdat ik (gelukkig nog tijdig om erger te kunnen voorkomen) op dit forum terechtkwam.

En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zonder de steun en het vertrouwen van jullie, dames en heren op dit forum, was mij dit nooit gelukt. Jullie hebben zo vaak een buiging voor mij gemaakt, ik maak een buiging voor jullie. Voor mij zijn jullie echte kanjers!! Dat mag best wel eens gezegd worden.

Zoals Libra altijd zegt: niets is toeval. Iets heeft mij de weg naar jullie gewezen en ik heb daar dankbaar gebruik van gemaakt. Ja, 2014 wordt zeker een heel ander jaar, maar.... niet zonder jullie ondersteuning op z'n tijd!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Lieve, lieve Knibbel,

Mijn hemel lieve dame, wat een resultaat!!!!!!

Quote from: Knibbel on Dec 14, 2013, 10:56 AM
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: zonder de steun en het vertrouwen van jullie, dames en heren op dit forum, was mij dit nooit gelukt. Jullie hebben zo vaak een buiging voor mij gemaakt, ik maak een buiging voor jullie.

Weet je, al die buigingen, stuk voor stuk, heb je zelf verdient!!!!

We kunnen ondersteunen, we kunnen adviezen geven, maar aan het einde van de rit komt het er toch echt op aan wat je daar zelf mee doet!!
En jij (jullie) hebt echt mega gedaan!!

Quote from: Buster on Dec 10, 2013, 01:24 AM
Whahahahahaha

QuoteVind het een beetje jammer dat het er niet meer in zit om het jaar 2013 af te sluiten met een stand onder de 17.000..... want 877 euro of meer in deze maand zit er echt niet in. Maar ondanks dat ben ik heel heel erg blij met dit resultaat.

Lief mal mens,....

Jullie zijn kanjers!

ps, wat was je beginstand ook alweer in JANUARI 2013????

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Ik had het niet beter kunnen verwoorden en sluit me volledig bij Buster aan! ;) ;D ;D

Heel veel liefs

Knibbel

Dacht dat in deze moderne tijd een druk op de knop van de computer je alle gegevens van een client laat zien. Niet dus, bel je met CAK over een vraag, eindelijk na minuten wachten: "ik kan u hier niet bij helpen, deze gegevens zien wij niet in ons systeem, u moet hiervoor een andere afdeling hebben, ik zal u het telefoonnummer hiervan geven." Bellen, weer minuten wachten.....

Vanmorgen log ik in op CAK-pagina van mijn dochter. Wat staat daar nou vermeld?  ???

De medebewoner, waarmee mijn dochter binnen de woonvorm haar appartement deelt, staat vermeld als 'partner' van mijn dochter. Terwijl ze helemaal niets van mekaar zijn. Ze delen alleen een appartement omdat de Stichting van de woonvorm dat zo bepaald heeft. Wat ik nog erger vind is dat alle gegevens zoals salaris van deze medebewoner zijn te lezen bij mijn dochter. En dit zal natuurlijk andersom ook zijn.

Dit vind ik absurd, dit kan toch niet, dit zijn prive-gegevens, bellen met CAK!!

"Ja mevrouw, dit is echt vreemd, dit is niet gebruikelijk, hier is een fout gemaakt. Het zal uitgezocht worden hoe deze fout is ontstaan en een van mijn collega's belt u binnen 3 tot 5 werkdagen hierover terug......"

Bij de ene afdeling staat 'ongehuwd' en bij de andere afdeling staat 'partner'.
En dan denk je dat je gegevens beschermd en beveiligd zijn, blijkbaar moet je alles controleren!!

Knibbel

Leuk als het CAK met het bericht komt dat mijn dochters zaak een uniek geval is, volgens meneertje nog niet eerder meegemaakt. Minder leuk is dat ze nu niet een twee drie een oplossing weten hoe alles correct aangepast moet worden. Gegevens worden opgevraagd bij GBA van de gemeente, als daar twee mensen op eenzelfde woonadres wonen worden ze genoteerd als partners. Van al die keren is dit voor 99% juist, mijn dochter is natuurlijk weer die ene procent waar het niet juist is!!  >:( >:(

Nu is het weer zaak om in de gaten te houden dat ze bij het CAK voor de eigen bijdrage AWBZ voor 2014 de inkomsten van beide dames wel apart houden en niet bijeen gooien. Of kan dat sowieso niet?  ???

Pfff... eerlijk gezegd heb ik er onderhand mijn buik vol van.....

Knibbel

Pfff.... mijn hart stond vanmorgen bijna even stil van schrik. Had al in december een brief gekregen dat de kortingen uit het AWBZ in 2014 verdwijnen, dus krijgt mijn dochter een hogere eigen bijdrage. Tot op heden nog niet de nieuwe berekening ontvangen van het CAK.

Daar de eigen bijdrage van de AWBZ rechtstreeks van de wajonguitkering van mijn dochter wordt ingehouden lees ik nu heel toevallig op haar betaalspecificatie van januari de nieuwe eigen bijdrage AWBZ voor 2014. Zij gaat van 352,00 naar 497,00 euro per maand eigen bijdrage. Een behoorlijk forse verhoging.

Zie de bui al hangen, hoe ga ik dat mijn dochter bijbrengen. Ik schrik hier al zelf van, hoe gaat zij dan hierop reageren? Die wil gegarandeerd meteen weer thuis komen wonen!!

Zou ze niet goedkoper uit zijn met een normaal huurappartementje (buiten de stichting om) dicht bij ons in de buurt, zodat wij snel bij haar zijn als er iets is, en dan ambulante begeleiding vanuit een PGB? Maar dan komt de druk en verantwoordelijkheid weer op mij te liggen, waar ik juist weer meer afstand van wilde nemen.

Weer iets om over na te denken.......

chapter

hoi knibbel
als ze zzp 1 of 2 heeft ziet het er toch al naar uit dat deze weer zelfstandig moeten gaan wonen met de plannen van regering.
op zich kan ambulant goedkoper zijn maar ook daar ben je vaak 30-40 euro per uur mee kwijt en geld ook nog dat regels om pgb te krijgen steeds strenger wordt.
bv korting als er gen professionele hulpverlener is etc
daarbij is het voor je dochter mogelijk ook fijner zelfstandig te worden zonder dat jullie belast worden.
ik werk zelf ook wel geregeld op jongerenwoning waar ze hun eigen appartement hebben en zorg van ons krijgen 24 uur per dag aanwezigheid, velen geven aan dat ze het perfect vinden en er niet aan moeten denken naast of in straat van ouders te wonen die staan te dichtbij.

Knibbel

Ja Chapter, ik had ook al vernomen van weer allerlei nieuwe plannen, zeg maar gerust bezuinigingen wat PGB en ZIN betreft. Ik heb me daar nog niet in verdiept, het gaat allemaal zo snel achter elkaar, zo is er een wijziging komen ze weer met een nieuwe wijziging.... Mijn dochter heeft een zorgzwaartepakket VG03, dus ZZP3. Ze heeft een CIZ-beschikking tot eind 2026. Maar volgens mij heeft dit allemaal niet zoveel te zeggen, want die betweters in Den Haag kunnen zomaar weer met nieuwe plannen en wijzigingen komen, dat ze misschien volgend jaar  niet meer gebruik kan maken van het beschermd wonen. Niets is meer zeker tegenwoordig.

PGB heeft zij eigenlijk wel twee jaar gehad (maar toen waren de regels inderdaad soepeler dan tegenwoordig), maar mijn dochter wilde geen hulpverleners/begeleiders van buitenaf. Dus heb ik geprobeerd mijzelf vanuit het PGB te betalen, maar dit werkte zo bezwarend op mijn gemoed, al die dingen die ik voor haar deed zou ik ook gedaan hebben als er geen PGB was. Alles wat ik deed voelde voor mij aan als ouderplicht, met als gevolg dat meer dan driekwart van het PGB-geld weer terug ging naar het zorgkantoor. Heb dus maar na twee jaar het PGB opgezegd en ben overgestapt naar ZIN. Nou kijk ik daar anders tegen aan, maar waarschijnlijk, zoals jij al zegt wordt het nu door al die strenge regels moeilijker om voor haar een PGB te krijgen. Dan moet ik al een behoorlijk goede zorgplan gaan overleggen. Net zoals een ondernemer die geld van de bank wilt lenen een ondernemersplan moet overleggen. Wat een eisen allemaal....

Maar wie weet wat er in de toekomst allemaal nog staat te gebeuren. Ik had een paar jaar geleden ook niet gedacht of verwacht dat mijn dochter met haar beperkingen ooit aan het werk zou gaan. Of dat ze anno 2014 grote kans loopt haar vangnet, de WAJONG, kwijt te raken omdat men in Den Haag liever de rekening van de Wajongers bij de gemeente wilt leggen. Dan wordt het de bijstand voor haar.

Dat ze weer thuis komt wonen wil ik sowieso niet, ik vind het goed dat ze leert zelfstandig te wonen en zonder onze hulp haar plaats in de maatschappij te vinden. Wij hebben namelijk niet het eeuwige leven......

En bij ons in de buurt wonen mag voor mij ook een paar straten verder zijn, als ik er met mijn fiets maar snel kan zijn als er iets ernstigs aan de hand is. Mijn dochter kan namelijk heel snel in paniek raken (autistisch). Maar dit is natuurlijk niet onze eerste optie!!

Voor nu ga ik maar weer alles meten en passen in haar financien, zodat ze toch ook een klein beetje sociaal leven kan overhouden, b.v. voor haar hobby zingen.

Boeddha

Lieve Knibbel, een vriendin van mij is zelfstandige en werkt voor mensen met een beperking. Voornamelijk met en voor autisten. Ze begeleid mensen ook bij de aanvraag voor een pgb en heel uniek, ze is kapper gericht op autisten.
Ze werkt vanuit Brabant maar komt door heel Nederland. Als je er prijs op stelt kan ik je haar gegevens geven.
(en but not least, ze is een ex-schuldenaar :-) )
Be strong, have faith!

chapter

Hoi knibbel
laatste wat ik heb gehoord is dat je alleen nog nieuwe pgb aan kan vragen met meer als 10 begeleidingsuren per week
ga je uit van 10 uur keer 30 euro keer 4 weken kom je al ruim boven de eigen bijdrage terecht en zal er netto niet veel veranderen
als je zelf de zorg gaat geven is er als je geen diploma ervoor bent (professional) een max zitten van 20 euro per uur hier moet je zelf nog belasting etc over afdragen aangezien je dan als zzp wordt gezien

Knibbel

Quote from: Boeddha on Jan 08, 2014, 07:25 AM
Lieve Knibbel, een vriendin van mij is zelfstandige en werkt voor mensen met een beperking. Voornamelijk met en voor autisten. Ze begeleid mensen ook bij de aanvraag voor een pgb en heel uniek, ze is kapper gericht op autisten.
Ze werkt vanuit Brabant maar komt door heel Nederland. Als je er prijs op stelt kan ik je haar gegevens geven.
(en but not least, ze is een ex-schuldenaar :-) )
Dank je Boeddha, als het nodig mocht zijn kom ik hier graag op terug. Heb vanmiddag gesprek gehad met de begeleiding van mijn dochter. Blijkt nu dat vanuit de stichting ook ambulante begeleiding wordt gegeven aan cliënten die vanuit beschermde woonvorm zelfstandig buiten de woonvorm willen gaan wonen. Hoe het precies werkt en of het dan vanuit PGB of ZIN wordt betaald wist ze ook niet. Ze zou hierover informatie vragen bij de verantwoordelijke hierover. Even afwachten dan maar.

Quote from: chapter on Jan 08, 2014, 01:07 PM
Hoi knibbel
laatste wat ik heb gehoord is dat je alleen nog nieuwe pgb aan kan vragen met meer als 10 begeleidingsuren per week
Mijn dochter zit op 10,5 tot 13 uur per week. Dat zou dus inhouden dat ze waarschijnlijk wel voor PGB in aanmerking zou komen.

Quote from: chapter on Jan 08, 2014, 01:07 PM
als je zelf de zorg gaat geven is er als je geen diploma ervoor bent (professional) een max zitten van 20 euro per uur hier moet je zelf nog belasting etc over afdragen aangezien je dan als zzp wordt gezien
Als je als familielid een zorgcontract hebt kun je de uitbetalingen via het SVB laten lopen. Die verzorgen dan gratis de gehele lsalarisadministratie voor de budgethoude. Althans zo hebben wij dat toen gedaan. Mijn dochter gaf de uren dat ik begeleiding heb gegeven door aan het SVB en die maakten dan mijn loonafschriften, zodat mijn dochter aan de hand van deze loonoverzichten mij kon uitbetalen vanuit haar PGB. Van het SVB kreeg mijn dochter ook een loonheffingsnummer bij de belasting en zij verzorgden ook alle jaarlijkse belastingaangiftes voor de loonheffing werknemers. In feite was mijn dochter mijn werkgever. Het ironische hieraan was dat mijn dochter vanwege haar verstandelijke beperkingen dit zelf niet kon.

En nu mag je raden wie dit allemaal verzorgde. Juist, ik stuurde mijn eigen uren door naar het SVB en betaalde vervolgens mijzelf uit vanuit haar speciale PGB-rekening, want zij was nog minderjarig en ik haar wettelijke voogd. Ik kon niet wennen aan het idee dat mijn dochter mij eigenlijk moest betalen om bijvoorbeeld mee naar een huisarts te gaan. En omdat de jonge dame toen geen andere begeleider wilde, ben ik maar snel hiermee gestopt. Maar nu ze minder moeite heeft met andere hulpverleners is het weer een ander verhaal.

chapter

het is nu al of volgt snel dat alle budgetten beheerd worden door svb en de client dus niet meer zelf het geld beheert.
als je bv per kwartaal kreeg gaat het per kwartaal naar svb en hun geef je opdracht tot uitbetaling
Ik bedoel meer als je geen gediplomeerde kracht bent en nog max 20 euro mag verdienen en daar nog verzekeringen belasting etc van moet betalen houd je amper wat over, naar mijn idee wordt het dus ontmoedigt om niet professionele krachten in te zetten.
Toen ik pgb werk deed kreeg ik 35-40 euro per uur met belasting en verzekeringen etc hielp ik ongeveer hetzelfde over als nu ik 16 euro bruto verdien 

Knibbel

Chapiter, dat het SVB de budgetten gaat beheren zou ik enorm toejuichen. Dat maakt het tenminste moeilijker om fraude te plegen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het nu allemaal zit, maar in mijn tijd had ik ook een uurloon van 20 euro, dat hadden ze me zelfs bij het zorgkantoor geadviseerd. Van een loon van bijvoorbeeld 200 euro hield ik dan netto 125 euro over. Dan houd ik inderdaad met mijn lager bruto inkomen netto meer over. Maar mezelf weer laten inhuren als begeleidster bij mijn dochter is niet mijn keus. Persoonlijk vind ik het niet zo erg dat men niet-professionele hulp wil ontmoedigen, maar in het geval van autisten is dat soms een beetje moeilijk, omdat je dan toch gauw weer op moeder of vader moet terugvallen. Ga eerst maar eens afwachten waarmee de ze bij de woonvorm komen.

Knibbel

Dacht ik het nieuwe jaar 2014 goed en stabiel te beginnen.....

Afgelopen week mijn laatste salaris van 2013 ontvangen, eind januari zal deze ca. 250 euro minder zijn, omdat ik vanaf deze maand minder uren heb. Komt wel bij dat ik begin februari een belastingschuld minder heb, dus 50 euro extra erbij. Komt nog ca. 90 euro voor de voorlopige teruggave bij. Dus ca. 140 euro in totaal. Tot en met maart (is de tweede belastingschuld afbetaald) dus een tekort van 110 euro per maand, na maart wordt dat een tekort van 60 euro per maand.

Nu zullen er wellicht mensen zijn die denken: waar maakt zij zich druk om, het zijn toch maar 60 euro per maand die ze te kort komt. Kan je toch makkelijk ergens op besparen. Helaas bij ons niet, alles waarop bezuinigd kon worden is al bekort of wegbezuinigd. Komt ook nog bij dat ze op het werk van meneer Knibbel aan de tweede ontslagronde bezig zijn. Er ligt al een sociaal plan.....

Grote vraag blijft: WIE, WANNEER en WAT houdt dat sociaal plan in?

Mijn man zit bij een groot internationaal bedrijf die verschillende bedrijfstakken heeft. Ironisch genoeg is bij een van die bedrijfstakken nog niet zo lang terug actie gevoerd voor betere cao-voorwaarden. Laat nou juist bij deze bedrijfstak ook een reorganisatie komen, waarbij zo'n 500 banen verloren gaan.

Voel zo langzaam aan die knoop weer terugkomen in mijn maag....

huubV

Hoi Knibbel,
Wat vervelend, maar om de lichtpuntjes  aan te geven. Er komt een sociaal plan en dat is heel wat
meer dan ontslag te krijgen zonder, oa bij een faillissement wat de meesten overkomt . En dat zou best eens mee kunnen vallen hoewel jullie situatie weinig ruimte heeft.