De eerste maanden overleefd maar de weg is nog zo lang.....

Started by Knibbel, Jul 23, 2013, 11:08 AM

Previous topic - Next topic

Libra

Hahahahaha

Ondanks dat ik op dit moment even hevig in de kreukels lig, waag ik mijn rug er toch maar weer even aan en doe een mega dans voor jou, lieve Knibbel!!! ;) ;D ;D

Lieve dame, wat fantastisch!!!!

Maar........ ;), ik ga het nog gekker maken! ;D

Besef je je wel goed dat als je in dit tempo door blijft en kunt gaan, de teller volgende maand naar de 17 gaat?

Maak me gek!!!!! ;D ;D

Heel veel liefs.
:-*

Knibbel

Quote from: Libra on Oct 29, 2013, 01:10 PM
Ondanks dat ik op dit moment even hevig in de kreukels lig, waag ik mijn rug er toch maar weer even aan en doe een mega dans voor jou, lieve Knibbel!!! ;) ;D ;D
Dat vind ik nou ontzettend lief van je.... zal ik je na afloop even komen masseren? :D

Quote from: Libra on Oct 29, 2013, 01:10 PM
Besef je je wel goed dat als je in dit tempo door blijft en kunt gaan, de teller volgende maand naar de 17 gaat?

Maak me gek!!!!! ;D ;D
Nee, maak mij gek! Ik zit nog een beetje beduusd te staren op het cijfertje 18 en heb het cijfer 17 nog niet eens in mijn hoofd zitten!! Alweer een opsteker voor de maand november....  ;D ;D ;D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Knibbel

Ach, lieve Libra, vergeet ik in alle opwinding nog helemaal te zeggen: beterschap met je rug (het is toch je rug?)!!  :-* :-*

Liefs van Knibbel

Libra

Klopt, maar gaat vanzelf wel weer over voordat ik een jongetje ben. :P ;)

En jouw positieve opwinding is als een hele fijne pleister op de wond!! ;D ;D

Liefs terug.
:-*

Chrissie

Wat heerlijk eerst flits die een mooie mijlpaal heeft bereikt, nu jij ook lieve knibbel!
Deze berichten zijn zo ongelofelijk mooi om te lezen klasse gedaan dame!
Jammer dat er maar zo weinig smileys zijn mis er een die een dansje maakt met sprongen in de lucht, zette hem direct voor je neer hier.

Op naar de 17! :-* :-*
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Knibbel

Twee weken ziektebed...... te ziek om me ergens druk om te maken.......  rust, heel veel rust..... ondanks ziektegevoel ideaal moment om energiemeter op te laden. Blijkt toch wel nodig te zijn, want nog niet helemaal opgeknapt komt het weer..... UWV en hun 'heerlijke' samenwerking.

Mijn dochter krijgt afgelopen week bericht dat haar werkgever haar contract wil verlengen, ondanks alle perikelen voorheen met het UWV. Natuurlijk blijdschap en opluchting. Maar.... maandag ligt brief van UWV op de mat en meteen beginnen alle alarmbellen weer te rinkelen en komt de vraag in mij op: O jee, wil werkgever nu nog wel verder....??

Werkgever kreeg vorige maand als eerste brief van UWV met toestemming om met terugwerkende kracht loondispensatie vanaf 1 juni tot en met eind december toe te passen. Wij echter krijgen nu een 2e brief van een andere afdeling: loondispensatie wordt toegepast vanaf 1 september tot en met 1 december. Meteen afgelopen met het ziekzijn, weer het rondje af bellen. UWV: werkgever moet hun brief doormailen of opsturen, anders geldt de laatste brief die wij ontvangen hebben. Paniek bij werkgever: waar is die brief gebleven? Hem erop gewezen dat die brief toch cruciaal van belang is daar hij anders zelfs 'strafbaar' is, want er is zonder toestemming al loondispensatie toegepast. Brief gevonden, gelukkig..... Werkgever op gewezen dat, als hij mijn dochter nog verlenging wil geven, hij er voor moet zorgen dat de aanvraag voor de verlenging nu wel op tijd verstuurd wordt. Ok, laat hij mijn dochter die brief op de post doen met mededeling dat dit erg dringend is, omdat ZIJ anders problemen krijgt met het UWV. Meteen op de vingers getikt: graag in het vervolg hier zelf zorg voor dragen, is niet de verantwoording van MIJN dochter, ZIJN verantwoording. En niet MIJN dochter krijgt dan problemen maar HIJ krijgt problemen. Was even bang dat werkgever mij als 'lastig' persoon zou ervaren, maar mijn dochter laat andere geluiden horen. Hmmm.... ben blijkbaar in achting gestegen  :) :)

Op mijn werk zijn ook weer allerlei veranderingen gaande (teveel personeel, te weinig klanten), dus worden offers gevraagd aan iedereen. Ga in ieder geval in januari minder uren werken, maar achteraf gezien vind ik het eigenlijk niet zo erg, want het werk werd mij fysiek toch wel wat zwaar. Meneer Knibbel en ik breien er wel een oplossing aan, desnoods wordt de broekriem nog ietsjes meer aangetrokken.

Ook op het werk van meneer Knibbel zijn weer nieuwe plannen gelanceerd...... Men gaat met 'bonussen' werken, collectief als ook individueel..... Om hiervoor in aanmerking te komen moet je 'genomineerd' worden door collega's en leidinggevende..... Heerlijke basis voor een geweldig spanningsveld onderling..... Meneer Knibbel en meerdere collega's hebben hier zo hun vraagtekens bij!!

Kaatje

Jeetje bij jou staat het leven ook niet stil! Misschien dat de ziektebed wel even heel goed was voor je. Even 2 weken rust. Heeft een mens zeker nodig! En alle veranderingen die er aan komen, daar sla jij je zeker wel door heen! Hoop dat je nu wel iets opgeknapt bent en eerst aan je eigen gezondheid denkt.

Knibbel

Dank je, lieve Kaatje. Ben nog niet helemaal de oude, maar het gaat steeds beter. En ja, we slaan ons er wel door heen. Ben al bezig om mijn begroting voor 2014 aan te passen, want er komt toch minder inkomen binnen. Gelukkig heb ik in januari een belastingschuld afbetaald en in maart de laatste belastingschuld, hierdoor komt vanaf maart weer 100 euro extra in het laatje. Eigenlijk had ik dit willen gebruiken als extra aflossingen voor de schulden, maar als het niet mogelijk is dan niet. Dan duurt het i.p.v 2 jaar dan maar 3 jaar, voor mijn part 4 jaar, voordat wij alle schulden hebben afgelost. Het moet toch ook 'leefbaar' blijven.

Ook heb ik globaal uitgerekend hoe het in 2014 zit met onze maandelijkse teruggave. Als ik een wijziging doorgeef, i.v.m. mijn dalend inkomen, gaat deze teruggave omhoog. Twijfel alleen of ik dat wel moet gaan doen of toch proberen om zonder uit te komen. Wil niet achteraf een flinke aanslag krijgen.

En.... we hebben de eindafrekening van de energieleverancier ontvangen. We krijgen geld terug en..... mijn voorschot is met 40 euro per maand verlaagd. Vind eigenlijk dat er nog meer vanaf kan, dat ga ik proberen voor mekaar te krijgen. Maar in ieder geval weer 40 euro extra erbij.

Het geld wat we terugkrijgen had ik eigenlijk willen gebruiken om voor meneer Knibbel en mijzelf weer eens, zolang ons budget dat toelaat, voor de feestdagen eindelijk na zoveel maanden eens wat nieuwe kleding aan te schaffen.

Maar zoals je zelf al zei Kaatje, het leven staat niet stil. Familielid in grote nood.... geen twijfels voor mij, het budget voor de nieuwe outfit wordt meer dan gehalveerd. En ach, die nieuwe winterjas..... die van mij is nog helemaal goed, heb hem al vier jaar, kan nog wel een wintertje mee.... wie weet, volgend jaar misschien??

Kaatje

Ik zou wel de teruggave aanvragen en al het geld apart zetten op een rekening en maandelijks bijhouden of jullie inkomen niet wijzigt waardoor de teruggave ook kan wijzigen. En na een jaar als je de definitieve aanslag hebt, dan weet je dat het geld echt voor jullie is.

Knibbel

Daar dacht ik ook al aan Kaatje. Het gaat toch om zo'n 100 euro per maand wat ik extra krijg. Je weet maar nooit, straks heb ik het misschien hard nodig. Ga inderdaad wel goed de inkomsten in de gaten houden.....

Libra

Lieve Knibbel,

De mallemolen van het leven......... en die staat nooit stil!

Ik vind het een heel goed plan van Kaatje om de wijziging wel door te geven aan de Belastingdienst en het bedrag wat je nu meer gaat krijgen dan op een spaarrekening apart te zetten.
Je slaat hiermee twee vliegen in één klap!
Ten eerste behoud je het maandelijkse VT bedrag wat je nu ook al krijgt bij je inkomsten en ten tweede krijg je hier ook nog rente over.

Als er zich dan in de loop van 2014 weer wijzigingen voordoen, is het een fluitje van een cent om het weer aan te passen bij de BD.
Op die manier houd je het gewoon zelf in de hand en jij kunt dit zeker!

Ik zou alleen wel een beetje voorzichtig zijn met het nog meer naar beneden bijstellen van het maandelijkse voorschot bedrag van de energieleverancier en zeker met de winter nog voor de deur.
Het enige wat we absoluut niet in de hand hebben is het weer!
Ondanks dat ik helemaal snap dat elke cent meer dan welkom is nu je erop achteruit gaat qua inkomen, zou ik toch proberen het nu vastgestelde voorschot te handhaven.

Ik neem aan dat je nog steeds bezig bent met "versneld aflossen".
Als je niet meer uitkomt zou je dat geld zolang in kunnen zetten om je leefbudget rond te krijgen.
Als dan de betaling aan de BD wegvalt in februari en vervolgens in april kun je altijd nog kijken hoe je deze vrijgekomen bedragen gaat inzetten.
En inderdaad! Beter 4 jaar leefbaar schulden inlossen, dan 3 jaar onleefbaar!!!

Het komt goed, schatje!!! ;)

Heel veel liefs

Knibbel

Quote from: Libra on Nov 22, 2013, 03:09 PM
Ik vind het een heel goed plan van Kaatje....
Vind het ook een goed plan, heb de wijziging al online doorgegeven aan de belastingdienst, dan ben ik er zeker van dat ik in januari de verhoging erbij heb zitten.

Libra, wat het bijstellen van de maandelijkse voorschot bedrag van de energieleverancier betreft, misschien moet ik hier mee wachten tot na de winter. In maart/april heb ik een beetje inzicht of ik zuiniger gestookt heb en minder elektriciteit heb verbruikt via de verbruiksmonitor. Misschien kan ik dan het voorschot wat lager zetten. Ik ga er wel voor om nog zuiniger te doen. Verwarming gaat nu i.p.v. om 23.00 uur al om 22.00 uur uit. Dan komen de fleece-dekens uit de kast......

Quote from: Libra on Nov 22, 2013, 03:09 PM
Ik neem aan dat je nog steeds bezig bent met "versneld aflossen".
Als je niet meer uitkomt zou je dat geld zolang in kunnen zetten om je leefbudget rond te krijgen.
Als dan de betaling aan de BD wegvalt in februari en vervolgens in april kun je altijd nog kijken hoe je deze vrijgekomen bedragen gaat inzetten.
En inderdaad! Beter 4 jaar leefbaar schulden inlossen, dan 3 jaar onleefbaar!!!
Ja, ik ben nog altijd aan het 'versneld aflossen' en zolang ik die mogelijkheid heb blijf ik hiermee doorgaan. Verwacht zelf dat januari en februari een beetje moeilijk gaan worden, nieuwe situatie, maar het gaat allemaal wel goedkomen. Daar blijf ik op vertrouwen....

Libra

Je bent een topper, lieve Knibbel!!! ;D

Elke keer weer ben ik plezierig verrast om te zien welke verstandige beslissingen je neemt.
Hoewel me dat zo langzamerhand toch niet meer zou moeten verbazen..... ;) ;D

Je bent een ware inspiratiebron voor iedereen die zelf de schulden aan wil pakken!
Diepe, diepe buiging voor jou, lieve dame!!!

Heel veel liefs

Knibbel

Bah, ik baal als een stekker!! Mijn dochter heeft nog nooit een oproep gekregen om belastingaangifte te doen, en ik heb het ook gewoon al die tijd zo laten lopen. Nu krijgt zij ineens het 'vriendelijk' verzoek om alsnog belastingaangifte te doen over 2012.

En natuurlijk had zij in 2012, zoals altijd, ook 'bijzondere ziektekosten'. Ik ben in dat jaar  wel verscheidene keren  met haar naar ziekenhuis en speciale angstkliniek geweest met openbaar vervoer en particulier vervoer. Verscheidene zalfjes en tabletten bij apotheek gehaald op recept, anticonceptiemiddelen. Enkele tandtechnische ingrepen die gedeeltelijk vergoed werden. Allemaal niet zo'n hoge bedragen, maar alles bij elkaar voor een heel jaar..... En dan begin 2012 drie intakegesprekken met de narcotiseur die niet vergoed werden. Alleen die intakegespreken van de narcotiseur waren al ca. 160 euro.

En nu ben ik zo dom geweest om deze rekeningen niet te bewaren. Kan ze niet meer vinden. Mijn administratie was toen nog een grote puinhoop en nou ondervind ik daar alsnog de consequenties van. Balen balen..... vooral voor mijn dochter!!

Belastingformulier vanavond ingevuld, resultaat: ze moet 600 euro betalen!!

Voel me hier best wel schuldig om en ben zeker van plan om haar daar niet voor te laten opdraaien. Ik ga hier ook aan mee betalen. Ga proberen of ik misschien bij apotheker en angstkliniek nog kopieen van de rekeningen over 2012 kan krijgen en zo niet hoop ik dat de belastingdienst, zoals normaal, traag reageert. Dan kan ik met mijn vakantiegeld in mei in ieder geval een groot deel van haar 'schuld' voor mijn rekening nemen.

Kaatje

Heb je die kosten niet toevallig per bank betaald en dat je de bankafschriften nog hebt? Of overzichten van de zorgverzekeraar dat die kosten niet vergoed werden? Wilde toch even snel reageren want sta op t punt om m'n oogjes dicht te doen.