+-

Author Topic: Reset: de enige manier om verder te gaan?  (Read 1247 times)

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
Reset: de enige manier om verder te gaan?
« on: July 15, 2015, 10:40:13 AM »
Het lezen van een column in Metro bracht me vanmorgen een helder inzicht opeens. Het stukje ging over faillissement als resetknop. Letterlijke betekenis van resetten: opnieuw beginnen vanaf nul, herpakken, alle overbodig ballast weggooien en 'from scratch' opnieuw beginnen. Inzicht, dat wel ja, maar ook helaas bergen vragen die in me opkomen.

Ik denk aan mijn telefoon en computer die ik soms moet resetten, omdat ze gewoon niet meer doet wat ze behoren te doen. Ik druk dan op wat knoppen, voer een paar codes in en klaar is kees. Was het maar zo'n feest bij het resetten van je leven, nadat iets (bijvoorbeeld je financiële situatie) de boel heeft laten ontploffen......
Wat is het toch gek dat ik vaak blijf hangen in het zoeken naar een oorzaak, het proberen te begrijpen wat er fout ging op dit gebied. En nog gekker: hele reeksen antwoorden heb ik soms al op een rijtje staan en dan nóg denk ik: Nee, dit kan gewoon niet, er moet toch nóg iets zijn..... In plaats van af te sluiten en opnieuw te beginnen blijf ik door zoeken, zodat er van de verandering niet veel terecht komt.

Maar dan..... zó gek is het nu ook weer niet. Heb ik, net als vele anderen, ook die 'eens-maar-nooit-weer' modus ergens een keer aangezet? Zit er dik in. Hoe groot moet de klap eigenlijk zijn, vóór ik eindelijk tot het besef kom, dat ik het over een heel andere boeg moet gooien?
Mijn hoofd zit altijd vol verhalen en de 'ja-maar's' zijn niet te tellen.

Ik vind het zo ongelooflijk knap dat sommigen onder ons welgemeend en standvastig kunnen zeggen: Been there. Done that. Daar klinkt een acceptatie in door, waar ik gewoonweg jaloers op begin te worden nu. Hoe doen jullie dat? Wat kan ik doen om te kunnen accepteren dat ik fouten heb gemaakt, dat mensen mij dingen hebben aangedaan? Hoe eet je je bord leeg terwijl het niet te vreten is wat er op ligt? Neus dicht en doorslikken? Of, zoals een vroegere vriendin deed, als ze de onsmakelijke prak van haar oma naar binnen moest zien te werken: ze mengde het eten met iets dat ze wél lekker vond en kreeg het op die manier dan weg. Is weggooien van eten eigenlijk een optie? Weggooien van het verleden, je opvoeding, de rommel opruimen die in je leven is ontstaan..... hoe doe je dat eigenlijk?

Ik weet het het nog niet helemaal voor mezelf eigenlijk. Iemand tips?
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
Re: Reset: de enige manier om verder te gaan?
« Reply #1 on: July 15, 2015, 11:41:54 AM »
Beste Burningspirit, ik denk dat je moet stoppen met zoeken naar 'fouten' die je hebt gemaakt. Per slot van rekening zijn wij allemaal mensen en mensen maken nu eenmaal fouten. Gelukkig maar, want anders zouden wij geen mensen zijn, maar robots die feilloos zijn, maar ook emotieloos, gevoelloos, puur drijvend op succes en perfectheid. Niet meer dan een paar radertjes die draaien en onverbiddelijk dezelfde weg blijven lopen zonder te genieten van al het moois en liefdevols wat je kunt tegenkomen in het leven. Laat mij dan maar fouten maken....

BS, dit hoort allemaal bij het menszijn, fouten maken en ervan leren. Het is ook geen kwestie van accepteren van de fouten die je gemaakt hebt, maar accepteren dat de situatie is zoals ie is. Niet meer en niet minder. Wat je niet moet doen is blijven hangen in een poel van zelfverwijt en terugkijken. Eigenlijk zou je moeten zeggen: het verleden ligt achter mij. En natuurlijk kun je dit niet zomaar even van je afschudden en geheel vrij en met een lege rugzak een nieuw leven in stappen. Wat je wel kunt doen is een nieuwe rugzak pakken en die vullen met het nu, de toekomst, en hier in gaan werken, anticiperen op nieuwe veranderingen en nieuwe ervaringen. Alleen zo maak je voortgang en niet stilstand. En je zult zien dat al gaandeweg die twee rugzakken steeds meer in evenwicht komen en ooit komt de dag dat jouw rugzak van toekomst zwaarder gaat wegen dan die van het verleden. Je moet alleen vertrouwen hebben in jouw eigen kracht....

Je denkt dat het resetten, op een knop duwen (of zoals jij het noemt een faillissement) misschien de oplossing is. Ik heb geen verstand van faillissementen, dus of dit een verstandige stap is, ik weet het niet. Ik ken wel enkele mensen die een persoonlijk faillissement hebben gekregen, maar dit heeft hun echt niet uit de zorgen geholpen, integendeel het blijft hun hun hele leven lang achtervolgen en worden ook hierdoor beperkt in hun verdere toekomst. Waarschijnlijk zullen er ook mensen zij die hier wel beter van zijn geworden, maar helaas heb ik die nog niet ontmoet.

Jij wilt het liefst een resetknop, alles wegwissen en geheel blanco opnieuw beginnen, maar hiermee gooi je je eigen identiteit weg, jouw hele voorgaande leven in feite, niet alleen de vervelende maar ook alle goede ervaringen verdwijnen dan. Kijk, en dat zou ik persoonlijk zo jammer vinden van jou.

BS, jij bent een inspiratiebron voor anderen. Juist door jouw verleden ben jij in staat mensen te helpen, bij te staan en misschien zelfs te behoeden om castrofale beslissingen te nemen. Juist jouw ervaringen in goede en 'ondoordachte' beslissingen en keuzes maken jou zoals je nu bent. Een rijk en gezegend mens die heel veel voor anderen kan betekenen.

En natuurlijk kom ik weer met mijn ellenlange berichten.... Neem het mij maar niet kwalijk.  ::)

Misschien kijk je nu een beetje anders naar jezelf. Houdt moed, het komt allemaal goed!!

« Last Edit: July 15, 2015, 11:43:47 AM by Knibbel »
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Schulden Forum

« Reply #1 on: July 15, 2015, 11:41:54 AM »

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #2 on: July 15, 2015, 12:35:40 PM »
Nog even dit, lieve Burningspirit

Wat kan ik doen om te kunnen accepteren dat ik fouten heb gemaakt, dat mensen mij dingen hebben aangedaan?
Zoals al eerder gezegd: door zelfverwijt blijf je in de situatie hangen, maar ook door steeds anderen het te verwijten, steeds weer het vingertje naar anderen wijzen. Dit werkt ook min of meer verlammend. Ik bedoel dit niet kwaad BS, maar vind het juist jammer dat jij jouw boosheid hierin niet gebruikt om die om te zetten in positieve energie. Strikt genomen heb jij alle redenen om boos te zijn, je bent misleid, men heeft jou misschien een beeld voorgeschetst die achteraf helemaal niet klopte en dit kan natuurlijk boosaardig en opzettelijk bedoelt zijn geweest of niet, maar daar kun je nu toch niets meer aan veranderen. Je kunt de klok niet terugdraaien, helaas. Was het maar zo gemakkelijk. Maar verspil hier geen onnodige energie aan. Want eerlijk gezegd: mensen kunnen soms inderdaad kwalijke bedoelingen hebben maar de keuze om hierin mee te gaan ligt ook bij jezelf. Nogmaals niet kwaad bedoelt van mij, ik probeer alleen van buitenaf naar jouw dilemma te kijken.

Zie het als een huishouden van Jan Steen. Een grote chaos, alles ligt overhoop, niets ligt op zijn plaats. Je kunt ernaar blijven kijken en zeggen: ja maar, die ruimt zijn rotzooi niet op, en die ander haalt maar alles uit de kast, dat ze het maar zelf opruimen, ik doe het niet. Gevolg: het blijft een huishouden van Jan Steen, niets verandert, je windt je alleen meer op en begint het moedeloos in te zien.  Jij bent degene die hier orde in kunt scheppen, zelfs als de anderen niet meewerken. Zoek voor alles een vaste plek, als het er ongewild weer uitvalt weet je tenminste waar je het kunt terugstoppen. Doe dingen weg die nutteloos, onbruikbaar zijn (ik denk dat je wel weet wat ik bedoel), dit zorgt alleen voor onnodige troep (ballast). Maak ruimte en orde in jouw huis, zodat je ook ruimte en orde in jouw hoofd en in jouw gevoel krijg.

Ik weet, het klinkt zo makkelijk maar begin er maar eens aan....

Liefs

Offline gewoon

• VIP-2
  • Top Poster
« Reply #3 on: July 15, 2015, 12:50:02 PM »
Ha BS

Is weer erg mooi wat Knibbel schrijft.

Het is immers zo dat iedere fout waar je van leert een groot succes is.

Een reset zou een ramp beteken moet je dan alles opnieuw fout doen.

Het is een herstel punt die je zoekt, om van daar verder te mogen en is al enige jaren een gevecht dit te krijgen, om verder reizen.

En wat Knibbel schrijft er zullen mensen zijn en komen die met je oplopen al luisterend.       

Offline burningspirit

• Vip Members
  • Top Poster
  • Be a glow and burning spirit (Rom.12:11)
« Reply #4 on: July 15, 2015, 05:45:23 PM »
Lieve Knibbel, lieve Gewoon,
Het woord 'faillissement' was in de column, net als in mijn tekst, symbolisch bedoeld. Het staat voor 'ramp', ' chaos, 'verdriet', 'teleurstelling', 'problematische schulden', 'depressie' en 'vul-maar-in'.
In het column werden voorbeelden aangehaald van mensen die letterlijk over-de-kop zijn gegaan, waarna ze zó veel lering hadden getrokken uit hun persoonlijke situatie dat ze mega-succesvol werden daarna. Voorbeelden zijn Walt Disney en Bill Gates: beiden gingen ze bankroet en beiden hebben daarna een enorm imperium opgebouwd. Zo beschouwd kan het bankroet de spreekwoordelijke resetknop in financiële situaties zijn. De schrijfster haalde ook nog aan dat je van fouten leert. Als je in financieel moeilijke tijden door jan-en-alleman geholpen wordt met leningen en giften, kan het vaak vrij lang duren voordat het lichtje gaat branden.

Resetten in dit verhaal staat voor waardevolle zaken kwijtraken, waardoor er weer ruimte komt voor werkelijk waardevolle dingen, meegenomen uit het verleden óf voor het eerst herkenbaar nadat je overbodige ballast hebt achtergelaten. Zo kijk ik er ook wel tegenaan. In die zin is er eerst de ramp, daarna de reset en daarna ruimte voor nieuwe dingen. Om de vergelijking door te trekken: bij verkeerde reset blijf je hangen en dat is nu juist wat vermeden zou moeten worden. Andere reset zoeken dan dus. Voorbeeld uit mijn ervaring: ik was een tijdlang ongelooflijk boos op de instanties en stak dat niet onder stoelen of banken. Tot ik merkte dat ik er geen sikkepit mee opschoot en mede door Buster op het spoor gezet werd van 'liever stroop dan azijn' gebruiken. De knop ging bij mij op een gegeven ogenblik helemaal om en ik zag direct positief resultaat. Het begon ermee dat ik me tevredener en rustiger voelde. Tot heden bewijst me die houding telkens opnieuw goede diensten. Ik weet nu: het komt wel goed. Moet alleen nog wat geduld hebben en zelf actief blijven.

Wat ik voornamelijk lastig vindt is, om te beoordelen wat belangrijk is om mee te nemen. Om te beslissen wat achtergelaten gaat worden. Maar ik leer het al hoor!  ;D Wees niet bevreesd, ik ga niet terugvallen. Misschien hooguit een keertje twee stappen terug, terwijl ik er ééntje vooruit heb gezet. Maar mijn alarmsysteem werkt tegenwoordig prima. Veel erger dan dat zal het niet meer worden. Onze schuldsituatie is lang niet het heetste vuur waar we voor hebben gestaan.

Overigens dank jullie wel voor de complimenten aan mijn adres! Ik doe mijn best en ..... van mij zijn jullie nog niet af hoor!  ;D ;D ;D

Greetz en liefs van mij
Festina Lente Cauta Fac Omnia Mente
(=Haast je langzaam, doe alles met je verstand)

Schulden Forum

« Reply #4 on: July 15, 2015, 05:45:23 PM »

Offline Knibbel

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #5 on: July 15, 2015, 06:45:32 PM »
Ha Burningspirit, dan heb ik het dus helemaal verkeerd gelezen en begrepen (en Gewoon waarschijnlijk ook). Laat ik nou het idee hebben gehad dat jij met vragen zat of in ieder geval met twijfels. Heb je me toch even op een dwaalspoor gezet. En dan kom ik ook nog met een hoop ongevraagde antwoorden....  ::)

Wel fijn om te lezen dat dit gelukkig niet het geval is bij jou.

Ach, laat ik maar mijn gevleugelde excuus gebruiken als ik een misser maak: oeps foutje, zal wel door de leeftijd komen....  ;D  ;D

Offline Meelezertje

• Vip Members
  • Top Poster
« Reply #6 on: July 15, 2015, 10:07:53 PM »
Resetten; wat kan ik nog zeggen. Het is al goed verwoord. Op zoek naar het herstelpunt.

Wat er voor mij uitsprong was deze opmerking:

Als je in financieel moeilijke tijden door jan-en-alleman geholpen wordt met leningen en giften, kan het vaak vrij lang duren voordat het lichtje gaat branden.

Van redelijk dichtbij maak ik mee dat vader en moeder flink financieel bijsprongen bij alleenstaande dochter met kinderen, die in de schuldsanering zat. Vader heeft meer dan 3 jaar een bijbaan gehad om leefgeld van dochter van 80 euro naar 180!!! per week te brengen. Niet zolang geleden heeft ze een schone lei gekregen. Maar het gaat nu weer grandioos fout tot grote frustratie van de ouders. Als je blijft denken dat je 'recht' hebt op een bepaald leven... Ik zou mijn kinderen ook helpen waar ik kon hoor. Lastige dilemma's.

Indien iemand echter van u in wijsheid tekort schiet, dan bidde hij God daarom, die aan allen geeft, eenvoudigweg en zonder verwijt. Jacobus in het jaar 45

+-User

Welcome, Guest.
Please login or register.

Forgot your password?

+-Stats ezBlock

Members
Total Members: 3164
Latest: Larsw
New This Month: 7
New This Week: 2
New Today: 1
Stats
Total Posts: 45072
Total Topics: 5597
Most Online Today: 944
Most Online Ever: 5770
(August 14, 2019, 06:58:38 PM)
Users Online
Members: 0
Guests: 838
Total: 838

Laatste berichten

Coderingvrij BKR en belangenafweging by Damar
Yesterday at 10:08:41 PM

leefgeld schulden stand by flits
August 18, 2019, 11:02:17 AM

Niet (meer) studerende kinderen by equestrian
August 05, 2019, 05:15:27 PM

overkreditering/zorgplicht persoonlijke lening by chapter
August 03, 2019, 01:18:19 AM

Wat is beste hulpmiddel om je schulden inzichtelijk te maken by Marjan12
July 27, 2019, 09:48:07 AM

OPR-bedrijfskrediet nieuwe Woekeraar ? by sacredfour
July 27, 2019, 06:59:15 AM

Te warm by Marjan12
July 25, 2019, 09:37:37 PM

Mijn Schulden meter by Marjan12
July 22, 2019, 06:16:10 PM

43000 schuld na executieverkoop by chapter
July 06, 2019, 11:15:09 PM

Creditcards by Rotterdam01
July 03, 2019, 12:31:14 PM

Vraag over BRP en inschrijvingen van medebewoners met apart huishouden by jan
July 02, 2019, 04:42:43 PM

Heeft u nog een beleggingsverzekering (woekerpolis)? by jan
June 30, 2019, 02:35:38 PM

Huizenbezitters betalen niet meer dan het financiële nadeel bij rentemiddeling by Dick
June 27, 2019, 08:43:36 PM

Hall of fame (Leden die schulden-vrij zijn) by jan
June 24, 2019, 04:23:50 PM

programma voor bewind by Marjan12
June 24, 2019, 03:16:33 PM

Vrouw uit Almelo doet aangifte tegen haar bewindvoerder: ‘Nog dieper in de schul by Marjan12
June 24, 2019, 03:14:50 PM

Brieven by jan
June 19, 2019, 07:46:31 AM

Bijbaan en WSNP by equestrian
June 17, 2019, 09:21:30 PM

Schulden by Robke71
June 17, 2019, 09:08:34 PM

BKR registratie niet verwijderd door incassobureau by Robke71
June 17, 2019, 06:34:16 AM