Gezinnen door crisis op straat

Started by Kaatje, Jul 23, 2013, 09:23 AM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Meestal lees ik 's ochtends niet direct het nieuws. Geen idee waarom vandaag wel, maar het is heel vreemd om gezichten te zien bij dit nieuws.

Bron: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21753741/__Gezinnen_door_crisis_op_straat__.html

GELDROP -
Als gevolg van de economische crisis wordt een groeiend aantal gezinnen in ons land dakloos en blijkt niemand in staat hen te helpen. Het Leger des Heils en de Federatie Opvang luiden de noodklok, zij maken zich zorgen over deze nieuwe groep daklozen.

Jurgen en Reachel Gerrits dreigen op straat te belanden als niemand ingrijpt. Hun spulletjes staan al ingepakt klaar...

Jurgen en Reachel Gerrits uit Geldrop zijn zo'n nieuw geval. Tot vorig jaar was Jurgen zzp’er in de bouw met een koophuis, maar als er geen noodoplossing komt is het gezin morgen dakloos. In 2007 kochten ze een huis om een nieuw gezin te vormen. De verkoopster en bouwvakker moesten hard werken om rond te komen, maar het ging. Nu dreigen ze morgen met een ton aan schulden op straat te staan.

Knibbel

Kaatje, ik heb dat artikel vanmorgen ook gelezen. Het is zonder meer in en in triest dat dit in ons land mogelijk is, alleen mij viel de foto ook op. Misschien op een andere manier dan jij, maar ik had daar meteen mijn vraagtekens bij. Ik denk dat de bedoeling van het artikel is om de nijpende toestand en de urgentie van hulp in deze situaties onder de aandacht te brengen. Als dat de bedoeling was, heb ik voor mijzelf het gevoel dat ze met deze foto de plank mis hebben geslagen. Als ik naar de foto kijk zie ik een mooi huis in een mooie omgeving met garage, bord met VERKOCHT erop, twee mensen met ieder een fiets (en niet zomaar een fiets, ik heb die niet). Dit is niet het plaatje die ik hier in de buurt al twee keer heb gezien. Huilende vader en moeder met kinderen die toekijken hoe hun flatje wordt leeggehaald. Een klein mijnwerkershuisje waar men hardhandig de spullen naar buiten waren aan het gooien terwijl de bewoner driftig van de zenuwen de ene sigaret na de ander opsteekt. Ja, zelfs dit gebeurt in zo'n klein dorp waar ik woon. Maar die foto in de telegraaf roept natuurlijk reacties op als: eigen schuld, dikke bult - weer zo'n stel wat zo dom is geweest om een huis te kopen die ze niet kunnen betalen - ze kunnen toch een particulier gehuurd gaan wonen. Mensen kunnen soms zo kortzichtig reageren. Waarschijnlijk kom ik nu erg hard over. Natuurlijk is het voor deze mensen gewoon erg en ik zou niet met ze willen ruilen, maar zelfs ik, die normaal gesproken meteen hartpijn krijg als ik zoiets lees, hoor of zie,  zelfs ik keek verbaasd toen ik deze foto zag.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Het kan heel goed zijn dat de foto uit een archief komt, dat gebeurt wel vaker.

Ook de tekst is erg vertekenend.
In de jaren voor de bankencrisis zijn er talloze hypotheken verstrekt zonder dat er spaargeld ingelegd werd, werd er extra hypotheek verstrekt voor het opknappen van het huis wat vervolgens niet geheel werd gestoken in het opknappen en er was weinig oog voor "wat als,.."

Net als Gewoon eerder schreef over het grote lenen gaat dat hier ook op.
Je hebt een eigen verantwoording, maar vertrouwd daarnaast op het advies van een professional.
Als die vervolgens een aanbod doet wat goed klinkt ga je daar op goed vertrouwen in mee.
De waarheid ligt dan dus aan twee kanten.
En nu de markt in elkaar is gestort en de huizen niet alleen niet de hypotheek meer opbrengen laat staan de extra investering zit je ineens met een schuld waar je U tegen zegt met een schuldeiser die zich allerlei voorrechten toe eigent die vervolgens ook nog eens zwart op wit in een contract staan.

Dat is het lastige van schulden, je wilt er niet over nadenken totdat het te laat is.

Knibbel

Quote from: Buster on Jul 23, 2013, 11:51 AM
In de jaren voor de bankencrisis zijn er talloze hypotheken verstrekt zonder dat er spaargeld ingelegd werd, werd er extra hypotheek verstrekt voor het opknappen van het huis wat vervolgens niet geheel werd gestoken in het opknappen en er was weinig oog voor "wat als,.."
Klopt, kijk maar naar ons. Als je een gezin hebt met jonge kinderen, je als moeder min of meer gedwongen voelt om je baan op te zeggen omdat de zorg voor een gehandicapt kind teveel aandacht en tijd vraagt, en er komt dan zo'n bankmeneer met een geweldig voorstel dan zwicht je wel.

Onze eerste hypotheek, een geheel aflosbare hypotheek van 30 jaar lang, hebben wij toen omgezet naar een aflossingsvrije hypotheek. Nu achteraf hebben wij daar ontzettend spijt van, maar ja gebeurt is gebeurt. In ieder geval scheelde ons dat enkele honderden guldens (hadden we nog de gulden) en als diezelfde bankmeneer dan ook nog ziet dat onze oorspronkelijk hypotheek vrij laag is en de waarde van het huis tweemaal zo hoog is geworden (toen in die gouden tijd), wordt je een heel mooi verkoopplaatje voor je neus gehouden waar je bijna geen nee tegen kan zeggen. 'Waarom niet een hogere hypotheek, kunnen juliie tenminste een gezinsauto kopen.'

Op zo'n moment voelde je je zelfs vereerd dat je zo kredietwaardig bent dankzij je woning. Om dan na een jaar of twee erachter te komen dat, ondanks de lage hypotheekrente, alle andere bijkomstige betalingen steeds meer hun tol gingen eisen. En als je dan ineens van hypotheek moet veranderen en je gaat van 360 naar 1050 euro in de maand, en in de loop der jaren ook nog allerlei schulden hebt opgebouwd, ja dan zakt alles in elkaar..

gewoon

Hoi wil toch iets zeggen over aangaan van schulden en verandwoordig nemen heb in 85 een spaarverzekering genomen vooruit lopend op een huis rendement is nu 400 % van mijn inleg maar het was moeizaam ook een woning te vinden als zelfstandig en heb in 95 de stekker er uit getrokken omdat de prijzen ver boven de normale waarde begon te stijgen en geen woning meer gezocht.
En van af 2000 ben zeer aktief geweest naar vrienden en familie er zeer dringend op te wijzen dat dit helemaal fout gaat en dat je een grote schuld aan gaat.
Op het diepte punt gingen woningen van 120.000 als warme broodje de deur uit voor 200.000 is 40% te veel dat is 80.000 euro wel te verstaan nu zijn de prijzen weer aan het zakken dat huisje staad er nu bij voor 150.000 en de langlopende waarde zal nu 130.000 zijn dus klopt het wel dat verwacht kan worden dat de huizen markt weer zal aan trekken ergens de komende jaren.
Maar dat is voor starters zo die rustig kunnen gaan bieden met 140.000 euro zeker als je wat spaar geld hebt.
Maar wat de makelaars en banken zullen hoog dravend beweren stap nu in dit is een histories lage prijs en daar mee niet de waarheid de prijs klopt weer een beetje en kunnen onze kinderen binnen kort mee geven de het LIJKT gunstig te zijn want niet is zeker.
Wat wel zeker is dat je als zzp,er geen inkomens gerantie hebt en dus twee keer moet nadenken voor dat je een grote lening neemt.
En over dat aantreken van de huizen markt dat is ook maar waar voor de helft, die mensen die 200.000 zomaar konden lenen zullen tot 2035 ongeveer moet wachten dat de waarde weer die 200.000 zal zijn en dat is een hele zit.
Tot die tijd zullen zulke gevallen van onderwaarde regelmatig voorbij komen.

Ik zeg dit omdat een beetje ondernemer dit aan kon zien komen hoord ook bij ondernemen met de huizen nu is dus weinig mis maar de zeepbel van het extreem lenen is door geprikt.

Gewoon

Knibbel

Quote from: gewoon on Jul 23, 2013, 12:54 PM
En van af 2000 ben zeer aktief geweest naar vrienden en familie er zeer dringend op te wijzen dat dit helemaal fout gaat en dat je een grote schuld aan gaat.
Wat zorgzaam en lief van je, Gewoon.

Quote from: gewoon on Jul 23, 2013, 12:54 PM
En over dat aantreken van de huizen markt dat is ook maar waar voor de helft, die mensen die 200.000 zomaar konden lenen zullen tot 2035 ongeveer moet wachten dat de waarde weer die 200.000 zal zijn en dat is een hele zit.
Wij hebben toendertijd de overstap van huur- naar koopwoning gemaakt juist na aandringen van familie en vrienden. Iedereen verklaarde ons voor gek, kopen was veel goedkoper en je bouwde slapend kapitaal op. Nu zie ik de zin van een koopwoning totaal niet meer in. Ons huis is inmiddels in drie jaar tijd (het zuiden van het land is vrij lang bespaard gebleven van grote dalingen in verkoopwaarde van de woningen, maar nu gaan wij het hier ook goed merken) 40.000 euro in eventuele verkoopwaarde gezakt. Wij hebben zelfs een woz-waarde van 136.000 euro met een hypotheek van 148.000 euro. Over drie jaar is de helft afbetaald, blijft 74.000 euro schuld over. We hebben een overlijdens/spaarverzekering die bij leven van beiden in 2025 een gegarandeerd bedrag van 40.000 uitbetaald. Dan komt de hypotheek op 34.000 euro te staan. Maar.... in 2025 ben ik 70 jaar!! En gezien mijn gezonheidsproblemen waarschijnlijk tegen die tijd genoodzaakt in een gelijkvloers flatje te gaan wonen. Dus als de prijzen weer iets aantrekken en wij de mogelijkheid hebben om te verkopen en zo quitte te kunnen spelen, ik zou dan heel sterk daarover gaan nadenken.

gewoon

Hoi ga mijn berichtje weg halen omdat ik weer te boos ben maar vindt dat makelaars ook niet eerlijk zijn en dat ook niet zullen worden, wat ik schreef is dan wel juist maar wie wil het weten

Gewoon

Knibbel

Lieve Gewoon, ik vind dat je altijd heel zinnige dingen schrijft, je zet mij altijd aan het nadenken daarover. En je hebt een uitstekende en verhelderende blik in hoe dingen lopen of zouden moeten lopen. En als je je afvraagt wie dit wil weten: nou, ik zeker. En met mij waarschijnlijk veel meer mensen.

Buster

QuoteWij hebben toendertijd de overstap van huur- naar koopwoning gemaakt juist na aandringen van familie en vrienden. Iedereen verklaarde ons voor gek, kopen was veel goedkoper en je bouwde slapend kapitaal op.

Deden mijn ouders ook bij mij.
Ik heb ze verteld dat ik zonder de hypotheekrente aftrek enorm in de problemen zou komen en daarom de gok niet wilde wagen. Ben blij dat ik het niet gedaan heb.

gewoon

Beste Knibbel

Dankje voor je berichtje maar was toch niet iets wat iedereen wil horen ik heb inderdaad een paar mensen kunnen sparen in mijn prive sfeer, en het is dus een dubbel krom dat er nu mensen hoopvol kijken dat de waarde weer gaat aansluiten bij de hypotheek dat duurt dus nog een tijd ondanks dat de huizen markt op het punt staat weer aan te trekken.

Gewoon

Knibbel

Quote from: gewoon on Jul 23, 2013, 02:15 PM
Beste Knibbel

Dankje voor je berichtje maar was toch niet iets wat iedereen wil horen ik heb inderdaad een paar mensen kunnen sparen in mijn prive sfeer, en het is dus een dubbel krom dat er nu mensen hoopvol kijken dat de waarde weer gaat aansluiten bij de hypotheek dat duurt dus nog een tijd ondanks dat de huizen markt op het punt staat weer aan te trekken.

Gewoon
Ik snap wat je bedoelt Gewoon, maar het is toch al mooi dat je mensen hebt kunnen behoeden om zo'n fout te maken. En dat wij, achteraf gezien, beter niet hadden kunnen kopen, tja als we alles van te voren wisten...... Kijk, dat is nu ook onze verantwoordelijkheid. Voor ons is het nu gewoon het beste om te blijven zitten en door de zure appel heen te bijten. Over drie jaar komt er voor ons weer meer lucht vrij van zo'n 450 euro p.mnd.

Buster

Het gezin uit het krantenartikel zat vanavond bij Knevel en van den Brink.

Huis was â,¬240.000 toen, nu â,¬170.000.
Zij werkte in een winkel, hij als ZZP er in de bouw.
Konden de kinderopvang niet meer betalen dus stopte zij met werken en kwam bij hem in dienst.
Hij kreeg een burnout, wel verzekerd maar minus de premie â,¬500 uitgekeerd per maand.
Sociale huurwoning is een wachttijd van 6 jaar en crisisopvang heeft een wachttijd van 1 jaar.

De gemeente heeft nu een leegstaande koopwoning (ex huurwoning) ter beschikking gesteld voor maximaal 6 maanden, tenzij de woning tussentijds verkocht wordt.
Ze hebben hiervoor moeten tekenen dat er na deze woning geen hulp meer mogelijk is vanuit de gemeente.

Wat een geweldig land is dit toch.
Ik blijf wel bij mijn standpunt van eigen verantwoording, maar de gemeente faalt echt op alle fronten.
Ook deze gemeente (Geldrop-Mierlo) kent, net als bij Ania geen urgentie regeling.   

peter

QuoteWat een geweldig land is dit toch.
Ik blijf wel bij mijn standpunt van eigen verantwoording, maar de gemeente faalt echt op alle fronten.
Ook deze gemeente (Geldrop-Mierlo) kent, net als bij Ania geen urgentie regeling.   

Ik vind het heel zorgelijk, omdat de gevolgen van de crisis, nog onder water zit. Elke dag komen er meer probleemgevallen bij.
Peter
Administrator Forum

Buster

Het is het eeuwenoude imago van eigen schuld dikke bult.

Als ik puur naar mijn eigen gemeente kijk dan heb ik de beleidsmedewerker voor de WMO en schuldhulpverlening aan de telefoon die er toch echt van overtuigd is dat alle schulden komen omdat mensen weigeren de auto de deur uit te doen en op basis daarvan is het al snel basta.

Nederland barst van de regeltjes en voorwaarden waar je aan moet voldoen en er wordt van een burger verwacht dat hij die regels wel kent en daar op tijd op in kan spelen. Op eigen initiatief, actief Burgerschap noemen ze dat,..
Zo werkt het niet.

gewoon

Hoi heb gelezen dat het naar de 30% gaat de woningen die onderwater staan en dat zal wel een tijdje zo blijven en is inderdaad een reden tot zorg en is jammer in een landje die zo goed is in dijken maken.
Dit is wel een probleem wat ons alle treft, ook al heb je geen eigenwoning de kosten die deze huizenbubbel met zich mee draagt is groot wij zijn wereldkampioen wat hypotheeken betreft en nu zakken de prijzen langzaam naar normale waarden ( we zij er nog niet ).

Voor de overheid is het dat de hypoteekrente aftrek in 10 jaar meer dan verdubbeld is tot boven de 34 miljard terwijl de huizen het niet meer waard zijn, blijven die hoge aflossingvrije hypotheken die kosten post geven voor jaren.

In die zin raakt het ons alle die huizenbubbel

Gewoon