Aftrek zorgkosten

Started by Buster, Jul 16, 2013, 02:47 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Er is dus wel degelijk wat aan het veranderen op grote schaal rondom de zorgkosten.

http://www.telegraaf.nl/overgeld/experts/bartcombee/21732840/__Aftrek_zorgkosten__.html

De zorgtoeslag zijn niet verdwijnen maar de compensatieregelingen, vooral voor de minderbedeelden worden sterk verminderd.
De zorgkosten zijn nu nog fiscaal aftrekbaar voor een gedeelte.
Dat gaat veranderen.
In 2014 zal de gemeente beslissen of je in aanmerking komt voor de compensatie.
Het budget hiervoor is veel minder dan het voorheen was.

Uit het artikel;
QuoteZo verdwijnt de fiscale aftrek van specifieke zorgkosten. Daaronder vallen genees- en heelkundige behandelingen, voorgeschreven medicijnen en hulpmiddelen, maar ook speciale diëten en vervoerskosten. Ook verdwijnen de tegemoetkoming voor kosten door een chronische ziekte of handicap, de tegemoetkoming voor arbeidsongeschikten, de compensatie eigen risico zorgverzekering en de tegemoetkoming specifieke zorgkosten.

gewoon

Hoi Buster

Waar heb je dit gelezen dit was toch van tafel geveegd nov 2012 staat het nu weer op de agenda ?

Gewoon

Buster

Hoi Gewoon ik was net bezig de bronnen erbij te vinden.
Blijkt dat ik een column heb gelezen van een dame die zelf haar bronnen niet op een rijtje heeft.
Ik zal het bericht aanpassen.

gewoon

Hoi goed dat je het even uitgezocht hebt, uit Den Haag kun je alles verwachten, vorig jaar onder het mom van nivelleren werd een goed systeem bijna vernield door de P vd A en nu kunnen wij deze feliciteren met een... denivillering.

Dus P vd A bij waterpassen luchtbelletje moet in het midden.

Gewoon

Knibbel

Quote from: gewoon on Jul 17, 2013, 06:06 PM
Dus P vd A bij waterpassen luchtbelletje moet in het midden.
;D ;D ;D
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Mhhh......nou Gewoon......een goed systeem??

Ik kan het toch niet echt een goed systeem vinden als mensen niet meer naar een dokter of de tandarts kunnen gaan omdat ze het hoge eigen risico niet meer kunnen betalen.

Persoonlijk was ik erg blij met de insteek van de PvdA om dit eerlijker te verdelen naar inkomen.
Dat de achterban van de VVD, die over het algemeen bivakkeren in het hoogste segment qua inkomen, op hun achterste poten stonden kon ik dan ook volkomen begrijpen.

Tja......de lasten zouden toch eens eerlijk(er) verdeeld worden in Nederland..... :P

Laten we wel wezen, wat je politieke kleur of voorkeur ook is, ik denk niet dat iemand nog kan ontkennen dat we met z'n allen een stap van minimaal 60 jaar terug hebben gedaan.
Want helaas leven we weer in een maatschappij waarin straks alleen de "bevoorrrechten" toegang hebben tot al die zaken die voor iedereen "normaal" en toegankelijk waren geworden.
En dan praat ik niet alleen over een bezoek aan de dokter of tandarts, maar zeker ook over het volgen van een studie.

Gelukkig kennen wij geen armoede volgens onze regering.
Mogen ze mij toch eens uitleggen waarom de voedselbanken de aanvragen niet meer aankunnen en waarom er weer een stichting Heppie in het leven is geroepen voor kinderen wiens ouders op of onder de armoedegrens leven.

Tja.......ik ben blond.
Dat zal het vast wel wezen........ :P :(

gewoon

Hoi Libra er was niks mis met de gedachte vorig jaar om te nivelleren maar het was nogal vervelend dit te willen met de premie,s van ziekte kosten, die zijn nu inzichtlijk wat hoogte betreft, en dat nivell eren daar is de belastingdienst voor uit gevonden dit te doen.

De adminstratieve rompslomp die dit zou geven daar is mijn bezwaar, dus niet de gedachte dat er eens genivelleerd word, en vandaar mijn opmerking wat er nu gedaan word is juist Denivelleren dat weer de armste en zieke de rekening krijgen.

Dus ben het met je bericht eens

Gewoon

Libra

Oké, ik snap het Gewoon. :)

In mijn optiek was het beste systeem wat we hadden het systeem wat zo nodig afgeschaft moest worden, namelijk het ziekenfonds of particulier verzekerd zijn.
Dat was in ieder geval eerlijk(er) voor de kleine(re) inkomens.

Wil daar gelijk wel even een kanttekening bij zetten, want er is natuurlijk in het verleden ook wel klakkeloos mee omgegaan met de gedachte dat het allemaal niet op kon.

Maar alle prachtige plannen ten spijt, juist de zwakkeren in de samenleving worden hier keihard de dupe van!
En met name ook onze oudere medemensen, die keihard gewerkt hebben om ons land en onze economie op te bouwen.
Om dan nog maar te zwijgen over de (chronisch) zieken en gehandicapten, die de hulp zo hard nodig hebben.

Bah......ik kan hier echt helemaal verdrietig van worden als ik er echt over na ga denken.

Buster

Sorry Libra, oneens.

Als ZF kreeg je geen voorrang en minder keuze.
Om die wachtlijsten weg te werken is het voor iedereen gelijk gemaakt met het huidige premie stelsel.
Ik denk persoonlijk dat we ons erop verkijken wat bepaalde diensten kosten.
Voorheen kreeg ik de facturen nooit onder ogen, sinds vorig jaar wel (nieuwe verzekeraar)
En als ik dan zie dat even bellen met de assistent van de huisarts â,¬7,90 kost die ik natuurlijk niet hoef te betalen, is geen eigen risico, maar het wordt me wel duidelijk dat die dame die me dan uit de brand heeft geholpen dat niet uit aardigheid doet, dat is haar werk.

Zorg kost geld, heel veel geld.
En natuurlijk moet er wel een oplossing komen omdat een particulier dat onmogelijk zelf kan betalen.
Een van de oplossingen is om verspilling, zowel door arts als patiënt als apotheek tegen te gaan.
Waar het spaak loopt is heel Nederlands, wij houden ontzettend van regeltjes.
Want daar kan je een ander aan houden of op wijzen.

Maar mensen zijn geen regeltjes, geen enkele situatie is hetzelfde en het grote gevaar van regeltjes, er raken altijd mensen tussen wal en schip.
Het lijkt me een goed begin  om iedereen die op een illegale manier zijn zakken heeft gevuld in deze sector, uit deze sector te weren. Laat dat dan een regel zijn.
Zorgfraude staat voorlopig op â,¬2,5 MILJARD.

Het plan zoals dat nu wordt gelanceerd dat gemeenten bepalen voor welke behandeling je in aanmerking komt klinkt als een slecht plan. Een echte andere oplossing heb ik ook niet.
Maar gemeenten zijn TE verschillend. En zorg hoort landelijk gedekt te zijn.   

Kaatje

Libra

Quote from: Buster on Jul 17, 2013, 08:07 PM

Als ZF kreeg je geen voorrang en minder keuze.
Om die wachtlijsten weg te werken is het voor iedereen gelijk gemaakt met het huidige premie stelsel.

;D ;D ;D ;D Sorry Buster, oneens!  ;)

We hebben nog altijd mega wachtlijsten.
Misschien niet in Tietjerksteradeel ofzo, maar hier in het westen van het land zijn ze echt niet korter geworden!
Als er al iets fout gegaan is in die zorgvuldig uitgedachte THEORETISCHE oplossing, dan is het dat wel!

Maar waar ik me nog het meest aan erger, zijn degenen die echt mega hun zakken hebben gevuld en overigens zelfs in het huidige economische klimaat nog steeds vullen, zijn de verzekeringsmaatschappijen en de topbestuurders hiervan!!
Op de voet gevolgd door inderdaad de farmaceutische industrie.

Iedereen kan begrijpen dat met een sterk vergrijzende maatschappij er een steeds grotere druk komt te liggen op de zorgsector.
Ik wilde dat ik een een kant en klare oplossing had voor dit probleem, maar helaas....., die heb ik ook niet.
Tja, of we zouden van de diverse verzekeringsmaatschappijen 1 staatsverzekeringmaatschappij moeten maken......

Maar dat neemt niet weg dat ik het van de zotte vind dat juist diegenen die deze hulp zo hard nodig hebben, zo ontzettend in de kou worden gezet, de rekening betalen en er anderen zijn (waaronder de verzekeringsmaatschappijen) over juist hun ruggen schathemeltje rijk worden.

Kaatje

Ook in het ziekenhuis waar ik terecht kom, zijn lange wachtlijsten. Tussen mijn laatste gesprek en de volgende zou 3 tot 4 weken zitten, maar er zit maar liefst 7 weken tussen. Na dat gesprek vindt een eventuele operatie pas plaats na 6 tot 12 weken. Ik ga er van uit dat dit ook langer duurt dan nu op hun site staat. Op de afdeling waar ik terecht moet staat uitgelegd dat er onderbezetting is van aparatuur/personeel, ruimte voor spoedoperaties, mede door deze oorzaken de wachttijd lang is. :(

Ik hoorde gisteren, dat sommige mensen met andere klachten al naar andere ziekenhuizen zijn gestuurd voor behandeling, omdat het daar wel sneller kon. Toch eigenlijk te zot voor woorden?

Deze maand heb ik ook de nota's van de zorgverzekeraar gezien. 1 doosje medicijnen van exact hetzelfde merk met het gelijke aantal is op 1 dag rustig 2 euro duurder dan een andere dag. Ik heb hierover toen de verzekeraar gebeld en die gaf aan dat het merkgebonden is en aan de inkoopsprijs ligt en dan kan dit verschil er binnen een paar dagen er al zijn. Ik wist dit niet eens. Nooit echt medicijnen nodig gehad en doordat ik het nu wel nodig heb, zie ik het pas. Ik schrok daar zelf best van eigenlijk toen ik de nota zag.

tuthola

En weer ben ik de klos ben ik bang....word er soms zo moedeloos van

Buster

Ja, Tuthola, ik ben bang dat je met deze plannen afhankelijk bent van die geweldige afdelinge bij je gemeente.

Libra, het verschil is wel dat nu iedereen op de wachtlijst staat.
Voorheen stond je als ziekenfonds patiënt altijd lager dan een particuliere patiënt.
Kortom toen was de minima het ondergeschoven kindje.

En idd met deze plannen schiet het niet veel op.
Moet je voor je extra kosten gaan vragen of je ze alsjeblieft vergoed krijgt.
Nee fijn,..

Een staatsverzekering zal het niet worden, bovendien heb je ook recht op keuzes.
Maar door de verzekering verplicht te maken oogsten de maatschappijen nu veel winst.
Winst die niet bij de verzekerde terecht komt.

gewoon

Hoi Kaatje ik heb ook de gedachte gelezen dat Minister Schippers het geen goed plan vindt dat de winst van 1,6 miljard in reserves terecht komt omdat het ons geld is, en mogen we voor dat geld zorg verwachten of verlaging van de premie,s.

Een winst van 1,6 miljard , naast de fraude van 2,5 miljard, zo je toch hier en daar wat bestuurders een bonus onder de je weet wel willen geven.

dus als er een beetje normaal gedaan word blijft het betaalbaar komende jaren

Gewoon