met de kinderen terug naar het oude huis om zelf de schulden op te lossen

Started by creatiefbankier, Jul 15, 2013, 08:45 AM

Previous topic - Next topic

creatiefbankier

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier dus weet ook niet zo goed of ik deze vraag bij t juiste topic zet.
Door de scheiding, foute advocaat, depressie bij ex zitten ex en ik ontzettend in de schulden.
Met gevolg een huis wat leeg staat en een hoop boze brieven.
Zelf probeer ik al sinds het begin bij plangroep te komen maar door omstandigheden vertrouw ik hen niet meer.
Nu is dat huis er dus nog, ex betaalt dat iedere maand maar woont er niet.
We zijn nou 5.5 jaar uit elkaar, 3 jaar officieel en sinds een 1.5 jaar staat het oude huis leeg.
Ik heb de bank meermaals om hulp gevraagd kreeg ik niet.
Nu is mijn ex langzaam aan t opruimen daar en heeft informatie bij woonlinq de makelaar gevraagd en bij de bank rabo.
En in een keer is er haast bij.
Terwijl wij net een beetje aan t stoeien zijn: wat als ik er terug ga wonen met de kinderen?
Dan komt er +\- 250/300,- vrij pm om de schuldeisers af te betalen en hoeven we beide niet in de schuldsanering.
Mag dit? Kan dit? Is het verstandig?
Hoe zetten we die afspraken zwart op wit? Waar moeten we dan op letten?

Alvast bedankt!

Buster

Hoi Creatiefbankier, welkom op het forum.

Als ik het goed begrijp is er geen achterstand en betaald je ex sinds de scheiding vaste lasten en de hypotheek van het huis?
En hij wil nu het huis gaan verkopen.
Het huis staat nog wel op beider naam?

Als het laatste het geval is heeft hij jouw toestemming nodig voor de verkoop.
Dat is juridisch.
Anderzijds is het de vraag waarom hij nu wil verkopen terwijl zijn kinderen eventueel weer in het ouderlijk huis gaan wonen.
Lijkt me sowieso verstandig om dat eens te vragen zodat je weet wat de intenties zijn.
Leg hem dan ook uit dat er geld vrijkomt om uit de schulden te komen.

Stel dat je daar gaat wonen en hij wil van het huis af kan/mag/moet je hem uitkopen.
Dan worden je lasten wel duurder.
De vraag is dus wat het verstandigst is.

Wat overige eisers betreft, je kunt gewoon een voorstel doen en starten met aflossen.
In Nederland heeft iedereen recht op een beslagvrije voet.
Dat is 90% van de bijstandsnorm plus bijtellingen rondom zorgkosten en woonlasten.
Als je kan zorgen dat je budget uitkomt op of net boven die norm heb je jezelf juridisch behoorlijk beschermd, je lost dan namelijk maximaal af.

Met wat er overblijft kun je voorstellen doen.
Zorg daarbij dat de belastingdienst altijd voorgaat, daarna schulden bij hypotheek, zorg, energie en water, daarna de rest.
Het kan zijn als je een voorstel doet dat ze dat niet genoeg vinden.
Zodra je de zin "leven van de beslagvrije voet" gebruikt geeft dat aan dat je je erin verdiept hebt en de eiser ook weet dat meer er niet inzit. Soms willen ze daar bewijs van zien, een gerechtsdeurwaarder mag dat vragen, bij een incasso is het een gunst die je ze verleent.

Libra en Sacredfour hebben veel meer kennis als het gaat om hypotheken enz.
Die kunnen vast nog meer vertellen. 

Libra

Beste Creatiefbankier, allereerst welkom!

Sowieso is het altijd heel belangrijk dat je dingen zwart op wit zet en zeker in jullie geval omdat jullie gescheiden zijn.

Als er geen achterstanden in de hypotheekbetaling zijn, zou ik je ten eerste adviseren om NIET te verkopen op dit moment!
Maar........ik kan natuurlijk niet in jullie administratie kijken en weet dus ook niet wat voor schulden er zijn of bij wie.

Zo te lezen heb je nog steeds een goede verstandhouding met je ex en dus zou ik je adviseren om met hem om de tafel te gaan zitten, jullie beider administratie daarop te gooien en te kijken hoe jullie toch gezamenlijk hieruit kunnen komen.

Er zijn een aantal scenario's mogelijk.
- Staat het huis op jullie beider naam, dan zou je er zonder problemen in kunnen gaan wonen met de kinderen, MITS jij de volledige hypotheekbetaling kunt betalen, daarbij ook aan alle andere vasten lasten kunt voldoen, voldoende leefgeld overhoudt én nog aflossingscapaciteit behoudt voor de schuldeisers.
Je zult dan op dit moment waarschijnlijk niet het huis volledig op jouw naam kunnen zetten, want daarvoor zou je je ex uit moeten kopen, waarbij de hypotheek omgezet zou moeten worden met alle bijkomende kosten.

-Een andere mogelijkheid als het huis op jullie beider naam staat is om ieder de helft van de hypotheeklasten en de bijkomende kosten van het huis zoals OZB en verzekering(en) te betalen en de rest naar evenredigheid van inkomen aan te wenden om de schuldeisers af te lossen.

- De derde mogelijkheid als het huis NIET op jullie beider naam staat, is om een huurcontract op te stellen.

Maar voor alle drie de bovenstaande mogelijkheden geldt dat jullie de schulden op papier moeten zetten, de aflossingsafspraken ook op papier moeten zetten en dit beiden ondertekenen in het bijzijn van een derde (getuige) die ook zijn handtekening hierop zet.
Dit document is dan net zo rechtsgeldig als dat je naar een notaris zou gaan, die overigens weer behoorlijk geld kost!

Wat van belang is in een dergelijke constructie, is dat de verdeelsleutel die toegepast wordt in evenredigheid gebeurd!
Als de 1 bijvoorbeeld een veel hoger inkomen heeft dan de ander, is het logisch dat de meest verdienende partij meer kan bijdragen.
Ook van belang is dat de alimentatie voor de kinderen die de vader naar ik aanneem moet betalen omdat de kinderen bij jou wonen, bij het plaatje van de vader meegenomen moet worden als een vaste last en dus buiten de verdeelsleutel blijft.
Beiden partijen hebben in dit verhaal recht op een Beslagvrije Voet (ook de vader moet wonen, eten enz.).
Die kun je hieronder uitrekenen via deze link.
Als er nog geen beslag ligt (bijvoorbeeld loonbeslag) gewoon het inkomen invullen in het tweede vakje (inkomen zonder beslag) en het eerste vakje gewoon overslaan.

Als jullie de schuldenproblematiek buiten de instanties om willen regelen en dit op een goede en eerlijke manier willen doen, is dit de manier.
En wat ook zeker van belang is, is dat jullie alle schuldeisers aan gaan schrijven en hen op de hoogte stelt dat jullie ermee bezig zijn.
Niets van je laten horen is de snelweg opgaan met als enige afrit het incassobureau of erger nog, de deurwaarder!

Heel veel succes met alles!

http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

creatiefbankier

Bedankt voor jullie input!

Het zit zo: het huis staat nu 1.5 jaar leeg... doordat ex niet lekker in zijn vel zat en de administratie liet verloederen op t huis en de alimentatie na is stroom en water afgesloten.
Ik betaal nu huur (woon in huurhuis) en kan daardoor niet aflossen.
Probeer al 4 jaar in de schuldsanering te komen maar door dat huis lukte t steeds niet.
Nu heb ik ook steeds meer kennis opgedaan over schuldsanering en banken... En ik heb totaal geen vertrouwen meer in hen.

Mocht ik terug gaan naar t huis zou ex de hypotheek blijven betalen (huis staat op beider naam)
En zou ik 300 pm overhouden. 
Voor hem blijven de kosten gelijk dus.
Met die 300 zouden we dan alle schulden kunnen betalen, die nog van ons huwelijk waren.
Dan zijn we er denk ik in vijf jaar af misschien zelfs eerder.
Daarna zou ik gewoon huur gaan kunnen betalen aan hem.

Dus als ik jullie goed begrijp. .. Kan dit gewoon.
Zo lang t allemaal maar zwart op wit is.

Ik moet denk ik wel nog vermelden dat er met enige regelmaat beslag op zijn loon ligt omdat hij dus flink wat steken heeft laten vallen in de tijd dat het niet zo lekker ging met hem. .. ook de reden waardoor we in deze situatie terecht zijn gekomen.
Het gaat nu al stukken beter wat dat betreft dus ik heb er veel vertrouwen in.

Buster

Zwart op wit is altijd een goede bescherming.

Gouden Tip; de Buffer.
Stop niet alles tot aan het gaatje in je aflossingen.
Deel jezelf ook mee als schuldeiser.
Stel nou dat,... er toch weer loonbeslag is, dat kan ook door het dwarsliggen van een eiser, dan heb je in elk geval iets in de kosten van de vaste lasten om op terug te vallen.
Maar denk ook aan reparaties aan het huis bijvoorbeeld.

Het ergste wat je met de buffer kan overkomen is dat je hem niet nodig blijkt te hebben.

Lizayra

Wat als jij een nieuwe relatie aangaat die bij jullie wil wonen, gaat je ex dan ook nog de vaste lasten betalen? Wat als je ex een nieuwe liefde krijgt, wat als jij wil verhuizen (relatie aan de andere kant van het land, nieuwe baan enz). Denk daar ook goed over na!

Knibbel

Inderdaad, wat gebeurt er in zo'n situatie? Heb dit helaas van dichtbij (familie) mogen meemaken. Scheiding, zij bleef in de woning, hij ging in een appartementje wonen. Ze betaalden ieder de helft van de hypotheek, totdat hij een nieuwe relatie kreeg. Zijn nieuwe partner wilde niet betalen voor een huis waar zijn ex in woonde. Hij is toen gestopt met betalen en het huis is alsnog versneld de verkoop in gegaan en zij stond opeens op straat.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

creatiefbankier

Hij heeft al een nieuwe relatie.
Daar zullen we zwart op wit goede afspraken over moeten maken.
En heel eerlijk... Wat als dingen kan ik nu even niets mee.
Zit al 5.5 jaar in een er is geen uitweg situatie, deze oplossing is een uitweg.
Maar idd wel meenemen in de afspraken.
Denk dat relatie van ex alleen maar blij mag zijn met een oplossing.  Nu is er geen vooruitzicht.

Bedankt moet idd ook in de afspraken.