Bijstandsgerechten

Started by Buster, Jul 11, 2013, 11:45 AM

Previous topic - Next topic

Buster

Ik ben een site tegengekomen die echt hele goede bespaartips heeft;

http://www.bijstandsgerechten.nl/

Eten, ontspanning, en nog veel meer.
En dan echt bedacht voor de lege portemonnee,..

Kaatje

Hey Buster, dank je wel voor het delen van deze site. Is zeker een leuke site :)

tuthola

Hoi Buster.....bedankt voor de link ik heb hem geliked en op de favoriet gezet

Buster

Gerties wasmiddel; 25 wasbeurten voor â,¬0,35

Volgens mij kan je het geurtje ook aanbrengen door wat takjes lavendel in het wasmiddel te laten trekken.

http://www.bijstandsgerechten.nl/gerties-wasmiddel/

Buster

Ok, ik heb dus vandaag staan te koken en een wasmiddel bereid.
Echt super eenvoudig. Ondertussen via het wereld wijde web ook weer wat wijzer geworden.

Het recept is 16 gram huishoudzeep en 16 gram soda per liter water.
Kook een liter water en giet dat op de zeep en soda (zeep even raspen met een grove rasp)
Goed roeren tot alles is opgelost en laten afkoelen.
Tijdens het afkoelen word het mengsel harder.
Als het koud is goed doorroeren en zie daar een liter wasmiddel.

Nu las ik dat soda een blekende werking heeft, dus voor bonte was hetzelfde recept zonder de soda.
Je kunt een geurtje toevoegen met bijvoorbeeld etherische olie als het mengsel nog heet is.
Als wasverzachter kun je een scheutje azijn toevoegen.

Hoeveel verschil het in totaal maakt heb ik nog niet precies uitgerekend, maar voor een liter mengsel met soda ben je ongeveer â,¬0,06 kwijt. Zonder soda â,¬ 0,05.
Er zijn ook andere zepen verkrijgbaar, met geurtjes, of ecologisch verantwoord maar wat die kosten weet ik niet.   

tuthola

Wat leuk dat je dit gemaakt hebt, ik neem aan dat je het daarna in een lege fles giet.
Het lijkt me nogal veel werk dus ik ga dit proberen als het wat minder mooi weer is.
Ik heb wel de aardappel koekjes van de bijstandgerechten gemaakt en ze waren heerlijk.

Brandon

Deze website ga ik zeer zeker aanraden bij diverse cliënten van mij. :-)

tuthola

Buster hoe bevalt je eigen  gemaakte wasmiddel ??

Buster

Ik heb hem nog niet gebruikt. Ben niet zo blij met de geur en oude wasmiddel is nog niet op.
Denk dat ik van de week even een nieuw brouwsel maak, maar dan met een beetje geurende olie erin.

Ik hou je op de hoogte ;)
Trouwens, deze site is ontzettend goed ontvangen door diverse woningbouw verenigingen die huurders met een kleine portemonnee erop wijzen.
Vind het echt een heel goed initiatief.

gewoon

Hoi Buster wat een leuk idee

Je bent nu nog niet tevreden met de geur maar dan kun je het toch gebruiken als voor wasmiddel en de hoofd was met je normale was poeder.

niet gebruiken is ook zonde

gewoon

Buster

Hoi Gewoon,

Ik had maar een liter gemaakt, dus niet gebruiken kost me nog geen â,¬0,10.
Ik heb er nu wel twee handwasjes mee gedaan en dan werd niet alles helemaal schoon, maar dat lukt me ook niet met gewoon wasmiddel (handwas zijn slabbetjes vol met avondeten zoals spaghetti saus of rode bieten) maar het is leuk uitproberen zo.

gewoon

okee

Nog een keertje over wassen en zuinig doen die reclame van calgon dat je wasmachiene langer zou leven is volstekt een broodje aap dus geef daar geen geld aan uit.

De reclames van nu, zijn bijna komisch aan het worden nu dit bekend is, zie je nu dat je zwarte smeurie in je machiene zou hebben, om het een tandje zwaarder bij te zetten in de reclame.

als of je een fiets ketting gewassen heb  :)

gewoon

en nog een tip die ik gebruik

Ik wissel niet zomaar van bond naar wit goed maar doe na de bond te was een was beurd die heet moet gewassen om schoon te krijgen.

Zodat de vervuiling die wel in de machiene is ( stof ) ook goed schoon is, en geen grouwsluier kan geven op de wittewas.

een  kleine moeite

Buster

Ok,... hierbij mijn ervaring met het wasmiddel.

Het maken is best makkelijk, de geur van de zeep is echter niet heel lekker (vind ik) dus ik heb er wat etherische olie bij gedaan. Daardoor werd het wel weer wat duurder.
De was wordt er net zo schoon van als met een wasmiddel maar ruikt minder heftig omdat je zelf bepaald hoeveel olie je erbij doet.
Je hebt ongeveer 80-90 cc nodig voor een wasbeurt.

Het nadeel vind ik dat het wasmiddel weer hard wordt na een tijdje en je dus flink moet schudden.
Vanmorgen deed ik de was in de machine en het middel erbij en terwijl ik de deur dicht wil doen staat onze zoon van 2,5 met zijn grijpgrage vingers en trekt zo de hele fles omver. Alles ruikt nu wel lekker fris, dat dan weer wel.

Ik ga weer terug naar het poeder,...

tuthola

Hoi Buster jammer dat het niet het gewenste resultaat heeft gegeven, maar wel fijn dat je het meld dan hoef ik het niet te gaan maken :-). Ook heel herkenbaar die grijpgrage handjes van je zoontje haha.
Ik gebruik altijd het goedkoopste merk bij de Vomar die is 1,59 per 2 kilo, ik heb nog een groot verpakking van de Lidle en daar gooi ik dan 4 zakken in zo heb ik meestal voor 2 maanden genoeg.
Als ik eind vd maand centjes krijg van mijn familie koop ik 2 liter wasverzachter bij het Kruidvat daar doe ik dan als ik zuinig ben een maand mee.