nog geen grote problemen, maar het moet zo niet blijven gaan.

Started by Jantine, Jul 10, 2013, 06:57 PM

Previous topic - Next topic

Jantine

Hallo allemaal,

Ik heb jullie verhalen zitten lezen en ik vind het net zo eerlijk om mijn verhaal aan jullie te vertellen.

Ik ben sinds een paar maanden mijn baan kwijt. Ik schrok ervan hoe weinig WW ik trek. Voor mijn gevoel kun je daar niet van leven.  Ik moet dus flink gaan consuminderen om problemen te voorkomen.

Tijdens mijn baan had ik aflossingen aan de belastingdienst en aan mijn tante. Te veel ontvangen huurtoeslag en zorgtoeslag bij de belasting. En een oude auto die ik van mijn tante over genomen heb, tante krijgt nog 2000 euro van mij. Dat kan wachten tot ik werk kan vinden.
De belasting heb ik af kunnen lossen, de laatste aflossing heeft me mijn vakantiegeld gekost. Maar ik ben er van af. Die schulden had ik opgelopen dankzij ondeskundige hulpverleners. Ik was herstellende van een ziekte en hun kwamen mij helpen om alles weer op de rit te krijgen.  Die hulpverleners vulden netto bedragen in waar je dus bruto in moet vullen.  Ik was totaal onbekend met deze dingen dus ik geloofde wat ze mij vertelden in te vullen.  Toch ben ik bang dat ik van 2011 nog terug moet gaan betalen.

Ik was heel blij met die baan, ik heb totaal ongeveer 4000 euro afgelost in 18 maanden. Toch kon ik toen enigszins comfortabel leven.  Ik kon soms nog eens een dagje weg. Soms eens gaan uit eten.  Een van de grootste onkostenposten was mijn eetstoornis, (stress eter). Kostte me soms echt 75 - 100 euro per week bij de lokale supermarkt. 

Het is dit jaar weer mis aan het gaan. Ik zag het aankomen dat ik mijn werk kwijt ging raken. Ik wilde een Gastric Bypass operatie( maagverkleining + inkorten dunnen darm) vanwege overgewicht en het voorkomen van gezondheidsklachten.  En de werkgever was bang dat ik langdurig ziekteverlof nodig zou hebben. Dus dan geen contractverlenging voor mij.

Ik heb dus eens een staatje gemaakt van de inkomsten en de uitgaven. En ik bleek 20 euro voor de hele maand te hebben. Daar moeten mijn hond en ik van leven. De rest gaat op aan vaste lasten. 
Nu dus flink snoeien in de uitgaven. Het verzekeringspakket is al flink uitgedund, geen rechtsbijstand meer, geen reisverzekering en de autoverzekering omlaag. Het 3-in-1 pakket naar de laagste snelheid, 10 euro voor onbeperkt bellen. De wasdroger wat  minder gebruiken. Het mobile abonnement had ik al naar een sim-only gegooid. Helaas geen coulance van T-mobile om alsnog een nog lager abonnement te nemen. Ik zit aan hun contract vast tot augustus volgend jaar.

De hulpverlening om ernstige schulden te voorkomen is een drama in dit land. Ik moet 2 maanden wachten tot er iemand van maatschappelijk werk eens mee kan kijken naar mijn inkomsten en uitgaven. Te druk en het is vakantietijd.

Dus ik naar de gemeente gebeld. Die zijn helemaal krankzinnig. Hun advies was om te gaan verhuizen naar een huis waar ik minder energiekosten zou hebben. Dat zou mij 50 euro per maand op kunnen leveren. Dat zo'n huurwoning veel duurder is had ze geen oplossing voor. En de verhuiskosten kon ik betalen van een lening die ik bij mijn bank of bij de kredietbank aan kon vragen.  En de rest van die lening zou als buffertje kunnen dienen als ik voor onverwachte afschrijvingen zou komen staan.  Mijn geschatte jaarinkomen is net boven de huurtoeslaggrens omdat ik dus 4 maanden een inkomen heb gehad dit jaar. Een duurdere woning kan ik niet eens betalen.

En elke hulpverlener adviseert om de auto weg te doen en een andere te kopen als ik werk vind.  Met 1 dorps-supermarkt heb je de benzinekosten er gelijk uit als je 1 keer per week naar een grote supermarkt gaat.  Daarbij hoop ik toch werk te kunnen vinden,( in ploegendienst waarschijnlijk) en openbaar vervoer hebben we niet. En ik moet meerdere keren per maand naar het ziekenhuis ter controle of voor de nazorg. Dat is geen doen met die 5 streekbusjes die hier op een dag voorbij rijden.
Voor de rest blijft de auto op de oprit staan, (kosten wegenbelasting en verzekering totaal 56 euro per maand). Ik kan met 1 tank benzine makkelijk 2 maanden doen.

En ik kom er achter dat ik niet met geld om kan gaan.  Ik heb het gedonder met en 4wekelijks inkomen met maandelijkse lasten verkeerd ingeschat. En de bankrekening loopt dus elke keer net voor een paar dagen in het rood. De bank is het beu en gaat nu automatische afschrijvingen terugboeken als ik rood kom te staan.

Tot nu toe bestaan mijn schulden uit 250 euro bij Wehkamp en 2000 euro bij mijn tante. En dat wilde ik graag proberen zo te houden.

Buster

Hoi Jantine,

Welkom op het forum en wat fijn dat je je verhaal wilt delen.
Als ik het zo lees ben je precies op tijd.
Je hebt nu nog de kans om erger te voorkomen.

Omgaan met geld kun je leren.
De vraag is of je het jezelf aan kan leren of dat je hierbij goede hulp nodig denkt te hebben.
Ik bedoel dus iemand die snapt dat de belastingdienst altijd werkt met Bruto bedragen,..

Wat je kunt doen om zelf overzicht te maken en te leren met een maand te werken i.p.v. 4 weken is goede vriendjes worden met je rekenmachine.
Een maand telt 4,5 week, die halve is echt belangrijk zoals je zelf nu hebt gezien.
Een jaar telt 52 weken of 12 maanden.

Als je dus kosten uit wilt rekenen kun je die sommetjes goed gebruiken.

Dan, consuminderen.
Wat je kunt doen is je beslagvrije voet uitrekenen.
Meestal is dat 90% van het bijstandsniveau waar je in jouw leefsituatie recht op zou hebben plus een bijtelling voor woon en zorgkosten.
Als je zorgt dat je zo dicht mogelijk bij dat bedrag blijft heb je jezelf behoorlijk beschermd tegen eventuele tegenvallers.

Het advies wat de gemeente je gaf komt goed uit voor de gemeente maar zoals je zelf al bedacht had is dat voor jou niet haalbaar.
Boven de sociale grens huren betekend geen recht op huursubsidie ook al keldert je inkomen.
Je auto heb je gewoon nodig om de kans op werk zo groot mogelijk te houden.
Wat je wel moet doen als je hiervoor kiest is â,¬30 per maand reserveren voor de APK, dus dan is de auto geen â,¬56 maar â,¬86 per maand.

Hier is een link voor de beslagvrije voet, je kunt hem invullen alsof er loonbeslag ligt.
http://www.jwgd.nl/beslagvrije-voet-berekenen

Succes!

Jantine

Een beslagvrije voet had ik nog nooit van gehoord. Voor mijn inkomen zou ik 1037 euro beslagvrij houden en ik heb 1125 euro. In de bijstand zou het echter 964 euro zijn en dan is de voet 944 euro. Dus ik moet nog meer bezuinigingen kunnen vinden.

Hebben jullie nog tips wie mij kan helpen of ik ergens nog kan bezuinigen of moet ik het proberen uit te houden tot maatschappelijk werk eens tijd heeft?. Ik ga zeker maandag terugbellen dat ik geen 2 maanden kan wachten. De bank wil stoppen met de automatische afschrijvingen als ik daardoor in de min kom. Ik ga zeker geen 500 euro roodstand aanvragen, ik krijg dat niet eens. Lijkt me ook niet verstandig. Microkrediet ga ik niet eens aan denken. Dat zijn woekerrentes.

-Ik wil kleding vaker buiten gaan luchten, niet gelijk in de was gooien. Tot nu toe doe ik dat wel makkelijk.
-De wasdroger alleen gebruiken als het buiten regent Binnen drogen gaat niet.
-De vaatwasser wordt hooguit 1 keer per week gebruikt, soms niet eens. Meestal doe ik snel even zelf de vaat. Hij is al oud, op marktplaats krijg ik er geen 25 euro voor. Daarvoor doe ik hem niet weg.
-Ik heb niet anders dan spaarlampen. Er branden 2 lampen ik de kamer, in de tuin zijn het lampen met bewegingsmelder. In de bijkeuken 1 spaarlamp met bewegingsmelder om niet elke keer het TL licht aan te moeten doen als iemand naar de WC moet. Dat is een akelig donker gangetje waar je elke keer je schenen stoot aan de dingen die er staan.
-Ik las ergens dat je een handdoek waarmee je je afgedroogd hebt best nog een keertje kunt gebruiken. Ik snap de redenatie, je hebt je tenslotte gewassen voor je je afdroogde.
-Mijn bankpas ligt bij mijn moeder, dat voorkomt impulsaankopen. Ik heb de app ook van de telefoon afgegooid.
-Ik koop vooral zaterdag vlees en groentepakketten dat dan voor 50% weg mag omdat het op de laatste dag is. Dat gaat allemaal de vriezer in. Schilt echt flink
-Ik luister niet naar mijn diëtiste die zweert bij Optimel, becel en andere dure A-merken. Ik heb geleerd dat B of C merken vaak net zo goed smaken en stukken goedkoper zijn. Alleen zitten daar vaak net wat meer suikers en vetten in. En dat mag allemaal niet van haar.
-De auto gebruik ik alleen als het echt noodzakelijk is. Ik heb 25 euro benzine per maand in gedachte.
- Ik isoleer zo veel mogelijk met simpele oplossingen. Afgelopen winter een dik plastic voor de ramen geplakt tegen de tocht en overal zit tochtstrip in. Met een dekentje op de bank geslapen en de deur naar boven afgeplakt tegen de tocht. De badkamer is beneden, maar de deur moet open blijven als het echt koud wordt, anders bevriest de waterleiding van het bad. Net als de dichte kast van de geiser, die moet ook open als het flink vriest. Anders bevriest ook hier de waterleiding.
-Voor de hond koop ik voer per zakken van 25 kilo als ze in de reclame zijn. Dat schilt best veel geld.
-Ik doe mee met alle geld terug acties van artikelen die ik goed kan gebruiken. Verder koop ik zo veel mogelijk dingen in de aanbieding te kopen.
-De computer eens wat sneller uit zetten. Vaak laat ik die gemakzuchtig aanstaan als ik weet dat ik er over 1 uurtje weer aan ga zitten.

Ik moet alleen echt wat doen aan mijn maandelijkse energie rekening. 150 euro voor een alleenstaande is veel te veel. Deze woning is via particuliere huur en heeft energielabel G. Geen isolatie en geeneens een CV installatie. 2 gas gevelkacheltjes en een oude geiser. En het huis heeft veel "natuurlijke ventilatie" (lees: tocht)

Heeft iemand ervaringen met overstappen van energieleverancier?. Met een energiecollectief of een vastgestelde prijs?. Ik wil voor de beste keus gaan, niet voor het leukste cadeautje. Maakt het echt uit dat je overstapt?.

Met internet, tv en telefoon kan ik volgens mij niet verder zakken. Zo veel keus heb je hier niet. Ziggo is de goedkoopste en eigenlijk de enigste. Ik heb al 10 euro onbeperkt bellen genomen. Zeker met al dat bellen naar uitzendbureaus lijkt me dit verstandig.

Verder is het knokken tegen mijn eetstoornis. Ik wil nogal eens de neiging krijgen om dingen uit stress op te gaan eten. En geldzorgen hebben is veel stress.  Stress is eten en eten kost geld. Die cirkel hoop ik blijven doorbroken te hebben nu. Daar is oa die nazorg in het ziekenhuis voor. Zorgen dat ik het onder controle krijg.

Ik ga zeker wel denken aan een low budget verhuizing. Alleen of dat volgend jaar al gaat lukken weet ik niet. Maar ik ga er niet voor lenen.

Buster

Jantine,

Wat verhuizen betreft, als je vorig jaar meer dan â,¬34.230 bruto verdiende dan heb je straks te maken met een minimale huur van â,¬681,03 en krijg je geen huursubsidie.

Dus, hoeveel betaal je nu?
En tel daar dan â,¬150 bij op, ben je dan goedkoper uit dan â,¬681,03 dan zou ik lekker nog even blijven zitten tot je de boel op orde hebt.
Sparen is altijd goed!

Even over de beslagvrije voet, die veranderd niet met je inkomen, die veranderd met je lasten.
Wordt je huur lager, is er een lagere bijtelling voor je huur.
Voor die bijtellingen (dat geld voor woon en zorgkosten) zit wel een maximum op.

Als je bijstand ontvangt ontvang je daarnaast vaak ook toeslagen, zorg, huur, of andere medische toeslagen. Dus is je inkomen, in een normale situatie niet alleen bijstand, maar bijstand plus toeslagen.

Als ik je lijstje zo lees doe je al best veel om te bezuinigen.
Zuinig met energie, weet trouwens wel dat oude apparaten meer energie kosten dan nieuwe, dat kan ook nog veel schelen in de jaarafrekening, maar dan moet je de luxe hebben om een nieuw apparaat aan te kunnen schaffen, dus dat is wellicht een idee voor een later moment.

Ik heb zelf geen ervaring met een collectief, maar ik denk dat je daarvoor het beste kan kijken bij de consumentenbond of bij consuwijzer.
Die geven, zover ik weet, een echt eerlijk advies.

Jantine

Zo hoog is mijn inkomen niet, ik zit net boven de huurtoeslaggrens. Ik kom dit jaar op 22.500 euro bruto. Ik heb 4 maanden goed verdiend en nu wordt het 8 maanden goed opletten.

Mijn huur is 400 euro kale huur. Ik kwam tot de conclusie om tot er een financiele buffer is hier te blijven wonen. Dan maar geen 2de wc, geen cv verwarming en geen rommelzolder om de was te drogen.

Wat is oud voor witgoedapparaten?. De vaatwasser is 11, het vrieskastje is 7,5, de koelkast, wasdroger, magnetron en stofzuiger zijn 4,5 jaar. De wasmachine is 7 maanden. Mocht de vaatwasser kapot gaan dan komt er geen andere.

Ik ga mij zeker nog eens verder verdiepen in die beslagvrije voet.

Ik durf niet zo goed te beginnen aan een vaste energieprijs. Ik weet dat de energieprijs aan de olieprijs is gekoppeld. Wel met een 18 maanden achterstand. Zakt de olieprijs dan zakken anderhalf jaar later de gas en stroomprijzen. En vaak hoor ik dat achteraf het maandelijkse bedrag hoger uitkomt dan bij de vorige energieleverancier. Ook zijn er genoeg problemen tijdens de overstap doordat het overal administratief fout gaat.
Ik vraag me af of het dit allemaal waard is. Of is het voor die paar euro niet de moeite om al die heisa op je hals te halen?. Of is de winst meer dan een paar euro?.

Ik moet nu geduld hebben om te weten wat ik nu over ga houden. Ik heb best bij veel dingen bezuinigd. Nu wachten tot het overal is ingevoerd. Vaak zit er een volle maand tussen eer het administratief mogelijk is.

Buster

De grootste besparing die je kan plegen is gewoon minder energie verbruiken.

4,5 jaar is niet zo oud, maar 11 en 7,5 wel.

Als je nu â,¬400 betaald zou ik lekker blijven zitten waar je zit.
Stel dat je in een nieuw huis de helft van de kosten kwijt bent van wat je nu verstookt dan heb je het over een huur van â,¬475 of minder wil het je een besparing opleveren.
De vraag is of je daarvoor in aanmerking komt (qua inkomen) en wat je er dan voor terugkrijgt, want dan moet het wel een A label huis zijn, voor â,¬475? Ik weet het niet hoor.

Volgens mij is Gewoon (ook actief op het forum) er wel eens ingedoken.
Ik weet zeker als hij dit leest dat hij een goed advies voor je heeft.

Jantine

Een woning met energielabel A of B kost hier al snel bijna 600 euro. Maar dan wordt het een grote gezinswoning, flatjes zijn hier volgens mij niet. Dan stook je nog net zo veel voor dat huis als ik nu stook voor dit kleine huisje.  En een flatje wil ik niet en dat gaat niet met mijn hond.

Verder hoop ik dat er adviezen zijn voor mij. Waarop ik nog eventueel kan bezuinigen. Of een energiecollectief nut heeft of niet
Ik probeer echt mijn uitgaven aan te passen aan mijn inkomsten.