Gemeentebelasting 2013 via versnelde invordering art 10

Started by Gracy, Jul 07, 2013, 06:36 PM

Previous topic - Next topic

Gracy

Hallo,

Eind maart kregen we een dwangbevel voor de gemeentebelasting 2013(!!) terwijl de betaaltermijn nog niet eens overschreden was.

We hadden hier al een achterstand, maar mijn partner probeerde daarover juist afspraken te maken en maar het was bijna niet mogelijk om contact te krijgen met de gemeente.
Hij wel gemaild en daar ook bevestigingen van.

We dachten dat het allemaal wel goed zou komen, maar afgelopen week bleek dat ze beslag op ons huis gelegd hebben, dus ben ik toch verder gaan zoeken. Vandaar nu pas deze vraag.

Er schijnt een art. 10 en 15 in de invorderingswet te zijn, waarmee nieuwe vordering gelijk onder dwang gezet mogen worden.
We hadden 2012 helemaal nog niet betaald. Ons bedrijf ging stuk en wij ook.
Voor 2011 hadden we een regeling; zijn we toch de laatste termijn vergeten in de stress in 2012 :(

Maar halverwege 2012 in contact geweest met schuldhulpverlening. Nu (nog steeds) bezig met stabiliseren. (lukt op zich goed, nu wachten op adm. bedrijf en afspraken belastingdienst)
Dan mag je toch wel verwachten dat die gemeente instanties elkaar beetje op de hoogte houden in deze geautomatiseerde tijd.... nou niks hoor :(
Privacy hebben we niet meer, maar belangrijke informatie kunnen ze niet mee omgaan :(

Ik snap die art 10 en 15 niet zo goed. Wij probeerden tot gesprek te komen. We hebben steeds gezegd dat we gaan proberen alles te betalen. Waarom dan deze maatregel?
Mag dat zomaar?

Greetz, Gracy

Buster

Lydia,

Als ik de artikelen van die wet goed lees gaat het daar om rijksbelastingen, niet om gemeentebelastingen.
Of ik heb ergens overheen gelezen.

Buster

Lydia, zolang er nog geen akkoord is met eisers ben je onbeschermd.

Er mag in die periode beslag gelegd worden op loon, inboedel, bank of een woning.
Voordat dat gebeurt moet er wel toestemming gegeven worden door een rechter, tenminste bij particuliere schuldeisers.
Dan zijn er ook eisers met een status aparte, de bank mag bij achterstand beslag leggen op je spaar tegoeden of je inkomsten. De overheid mag acties plegen zonder tussenkomst van de rechter.

Het is daarom belangrijk dat je in gesprek blijft met je eisers en aangeeft dat je werkt aan een oplossing.
Het geduld van eisers is niet oneindig. Als ik je verhaal begrijp ben je nu al meer dan een jaar bezig.
Dat kan de reden zijn dat er nu wel tot actie wordt overgegaan. 

Gracy

Nou dat is juist het bizarre.

We waren juist in gesprek met de gemeente en ccc.
Maar onderwijl gingen ze escaleren.
Eerst in maart dit jaar: 2013 versneld incasseren, terwijl de betaaltermijn nog niet eens voorbij was.
(voor 31-3 eerste betaling mogelijk, 28-3 dwangbevel via deurwaarder)
Dat schijnt onder voorwaarden te mogen. Maar wij waren juist met ze in gesprek, tenminste dat probeerden we vanaf onze kant.

Eind mei heb ik met de schuldeisers gebeld en een update-brief gestuurd omdat het allemaal zo lang duurt bij ons.
Die mail is in goede orde ontvangen bij ccc. Maar verder hoorde ik niets. Omdat het met de anderen allemaal goed gegaan was, had ik het nog afgewacht. (met allemaal voorlopige kleine aflossing afgesproken)
Nu blijkt dat gemeente paar dagen na mijn mail, de vordering bij ccc teruggehaald heeft en exec. beslag gelegd heeft. Er zou envelop in de bus gedaan zijn, maar wij kunnen ons niets herinneren. Heb inmiddels kopie per mail gehad, zonder briefhoofd enzo. Vind het maar vaag allemaal.
Morgen maar weer bellen en schuldhulpmaatje komt dan ook.
Dit laatste had ik via aparte post willen vragen, het loopt allemaal zo door elkaar, anders. maar misschien maakt dat ook niet uit.

Tis gewoon raar dat de gemeente je moet helpen, via schuldhulpverlening. We zijn daar bekend. We houden contact.
Maar andere deel van de gemeente jaagt je gewoon nog verder op kosten.
Je bent in overleg met het incassoburo, maar ze halen de vordering gewoon terug en maken het nog erger.
Wat willen ze dan? Dat we ons huis verkopen en in aanmerking komen voor huurtoeslag?
Weer een woningzoeker erbij? En dat voor 2000 euro? Ja vond meneer aan de telefoon bij gemeente erg hoog.... en voldoende reden om iemand te dwingen tot huisverkoop.
Ik wou dat ik het ook hoog vond :(

Buster

Ja, het is raar.

Je zou denken dat "de overheid" en dus ook de gemeente een groot orgaan is.
In de praktijk zijn het eerder elkaars tegenstanders.
Iedere afdeling heeft een potje met geld erin en hoe minder er uit dat potje hoeft hoe meer er overblijft.
Elke afdeling doet daarom zijn best om je onder te brengen onder een ander potje.

Toeslagen is weer een hele andere afdeling dan afdeling WMO van de gemeente, die op zijn beurt weer een andere afdeling is dan gemeentebelastingen.

Gracy

Hoi Buster,

Ja klopt :(
Had ik kunnen weten.
En zo modderen we voort, van het kastje naar de muur en terug.
Absurd!

Schuldhulpverlening en de overheid, vertellen je wat je in brieven moet schrijven. En vooral: 'vergroot mijn schuldenpakket niet' en maar via de vóórdeur helpen ze je gewoon verder de problemen in.
Belachelijk!
Ze geven niet eens het goeie voorbeeld!