Mag bank achterstand hypotheek incasseren, zodra er extra geld is?

Started by Gracy, Jul 07, 2013, 06:13 PM

Previous topic - Next topic

Gracy

Hallo,

We hebben hypotheek met achterstand bij ING. Die is gekoppeld aan je gewone bankrekening.
Afgelopen tijd kregen we ineens allerlei belasting terug.
Omdat we deze bankrekening weinig gebruiken, zagen we het pas na 3 weken :(

10 juni: belastingteruggave van meer dan 2000 euro
11 juni: alles weg door ca 10 incasso's van de hypotheek.

Nou fijn.... zo trekt de hypotheek zichzelf ff voor op andere schuldeisers.

Het wrange is dat we afgelopen week een brief van de hypotheek kregen met advies om ons huis maar zelf te verkopen, want gemeente had beslag gelegd en bij hypotheek ook veel achterstand, dus...

Ik zag de post http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46707.msg64928.html (5 punten iz schuldenproblematiek)
En bedacht mij dat dit soort dingen ook niet door de beugel kunnen....
Het wordt gewoon ff voor je beslist.

Nah, morgen maar eens bellen met ing intensief beheer...

Greetz

gewoon

Hoi Gracy

Als je googelt,.. Spelregels automatische inkasso,s ...word je een hoop wijzer, waar onder dat zonder opgaaf van reden je het recht heb deze afschrijvingen te laten storneren binnen 56 dagen.

Uitzonderingen zijn natuulijk, loterijen CJIB enzo meer.

Dit geld niet voor de hypotheek en zou je dus binnen 56 dagen kunnen laten storneren.

Gewoon

Heb de naam even veranderd in gracy

Buster

Lydia,

Hij het afsluiten van de hypotheekakte staat er in en algemene voorwaarden meestal iets genoemd dat de bank zich dit recht voorbehoud. Vaak gaat het ook over loonbeslag.
Ze mogen dat niet zomaar doen, er moet dan aantoonbaar een achterstand zijn.

Of dat helemaal rechtmatig is weet ik niet, dat is Sacredfours gebied ;)
Ik weet wel dat de NVVK (de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening) een samenwerkingsverband is aangegaan met de meeste grote banken. Onder de naam Schakel! wordt er samengewerkt om tot een goed einde te komen, wie weet kunnen ze je daar bij de schuldhulpverlening meer over vertellen. 

Incasso_deskundige

Ik denk dat dit wel degelijk kan en mag. Waarschijnlijk doen ze gewoon een beroep op "verrekening". Ook is het zo dat een hpotheekakte bijna altijd ook een executoriale titel is die ten uitvoer gelegd kan worden (door een deurwaarder).
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Libra

Het mag en kan inderdaad zonder slag of stoot Gracy.
Zoals Incasso-deskundige terecht aangeeft staat dit vermeld in de hypotheekakte en kan bij een achterstand van 3 of meer maanden de vordering, zo overgedragen worden aan een deurwaarder.

In de euforie van het moment van de overdracht, leest eigenlijk niemand echt de bepalingen die in de hypotheekakte opgenomen zijn ten aanzien van betalingsachterstanden.
Zolang alles goed gaat qua betalingen, hoor of zie je niets van de bank.
Op het moment dat er een probleem is beroepen ze zich onmiddellijk op de bepalingen.
Doordat de bank een automatische incasso heeft, kunnen ze bij achterstanden op elke moment dat er "extra" geld binnenkomt, dit afboeken op de openstaande vordering.
Voor wat het "normale" salaris betreft, daar zijn ook zij gehouden de Beslagvrije Voet te honoreren.

Incasso_deskundige

Een beslagvrije voet is in beginsel enkel van toepassing bij beslag op inkomen/uitkering. Bij beslag op een bankrekening geldt (in beginsel) geen beslagvrije voet, omdat het geld op een bankrekening wordt gezien als vermogen en (in beginsel) niet meer als inkomen/uitkering.
Je kunt niet iedereen helpen, maar iedereen kan iemand helpen.

Buster

Zoals Incasso_Deskundige schrijft wordt er bij bankbeslag geen rekening gehouden met de beslagvrije voet. Als het bankbeslag wordt gepleegd op de dag het loon of de uitkering is gestort kun  je wel een verzoek indienen bij de beslaglegger om in elk geval de beslagvrije voet te hanteren omdat er anders grote problemen ontstaan in de basis levensbehoeften zoals onderdak, water en eten.

Bankbeslag mag maar op een dag worden gepleegd, als er de dag erna geld wordt gestort valt dat buiten  het beslag. Er is wel een pilot met het waterschap (in elk geval in Schiedam, ik weet niet of dit landelijk is) dat deze partij 3x bankbeslag mag leggen. Er moet wel steeds een maand tussen zitten. 

Hier vind je een voorbeeld brief voor het verzoek om rekening te houden met de beslagvrije voet;
http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=102#c734