Mag bij iemand inwonen, maar hoe zorg ik dat diegene niet gedupeert word??

Started by annab67, Jul 04, 2013, 11:29 AM

Previous topic - Next topic

annab67

Hallo,
Na lang dralen toch maar mijn verhaal.. In de afgelopen jaren heb ik veel schulden opgebouwd door de welbekende kop in het zand methode..een vreselijk periode in mijn leven waar ik vreselijk voor schaam en me enorm schuldig over voel tegenover mijn dochtertje. Ben gewoon een paar jaar op de vlucht geweest om geldeisers te ontwijken, overdag niet thuis, geen post openen etc.etc. Met niemand, echt niemand hierover kunnen/willen praten want de schaamte was/is zo groot Uiteindelijk heeft dit als resultaat gehad dat mijn koophuis per executie is verkocht, ik mijn huis moet verlaten.

Ik heb mijn verhaal uiteindelijk gedaan bij een hele goede vriend van mij. Hij heeft me aangeboden dat ik met mijn dochter tijdelijk een kamer kan huren bij hem en aangezien er op dit moment geen andere, veilige opties voor mij zijn wil ik heel graag zijn aanbod aannemen. Maar ik zou heel graag weten hoe ik hem buiten mijn misere kan houden. Het mag namelijk nooit zo zijn dat hij op enige manier benadeeld wordt voor zijn hulp aan mij.

Weten jullie hoe wij dit het beste juridisch kunnen aanpakken? Ik wil bijv. graag een contract maken, maar hoe moet dat er dan uitzien. Hoe zit het met de financiele vergoeding..van huur wil hij niets horen maar ik wil hem natuurlijk compenseren voor inwoning, zijn maandelijkse lasten stijgen nu ook (energie, water etc) Hij heeft een koopwoning, werkt en het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij geconfronteerd word met naheffingen o.i.d. En hoe kunnen we zijn eigendommen etc. beschermen???

Hoop dat jullie iets wijs kunnen worden uit mijn verhaal en dat jullie me op enige manier kunnen helpen

Ps. Ik ben inmiddels bezig met het aanvragen van schuldhulpverlening bij de gemeente. Tenminste: De papieren zijn gehaald en ik zit nu moed te verzamelen om 2 grote dozen post, die ik in de afgelopen jaren heb ontweken, te gaan openen om de gevraagde informatie in te kunnen vullen. Alles in mij wil weer in de vluchtstand, maar ik moet er nu door!

Buster

Hoi Annab67,

Allereerst welkom en wat moedig dat je nu eindelijk toch je verhaal hebt durven doen.
Petje af!

Wat betreft je vraag, je vriend doet er goed aan om je wel te laten betalen voor de ruimte.
Het belangrijkste is dat bij een eventueel beslag op inboedel zijn spullen beschermd zijn. Dat kan op een paar manieren.
- Bonnetjes van de aankoop
- Huurovereenkomst
- een slot op de kamer waar jij verblijft
- een plattegrond van de woning bij het huurcontract waarbij staat aangegeven welke ruimte je huurt

De beste bescherming is zorgen dat er geen beslag komt.
Voor een gedeelte heb je dat zelf in de hand.
Je kunt zelf gaan aflossen of hulp gaan vragen.
Je had het over een executieverkoop, dan is de kans groot dat de schuld dusdanig hoog is dat je hulp nodig hebt van je gemeente.

Zelf aflossen kan altijd.
Wat je dan het beste kan doen is je beslagvrije voet uitrekenen.
Dat is 90% van het bijstandsbedrag waar je in jouw situatie recht op hebt plus een aantal bijtellingen voor je zorgverzekering en woonlasten.
Als je alle inkomsten die daarbovenuit komen gebruikt om mee af te lossen ben je juridisch behoorlijk beschermd.
Wat je verder kan doen is je administratie onder handen nemen. Zelf aflossen betekend je schulden aanpakken zonder bescherming.
Je administratie wordt dan je bescherming. Alles wat op papier staat waar jij mee kan aantonen dat je bezig bent met een oplossing, dat je aflost, dat je vindbaar bent, dat je contact opneemt werkt in je voordeel.

Hier lees je daar meer over.
http://www.schulden-vrij.info/index.php/topic,46250.0.html

Succes!

Libra

Hai Annab67,

Welkom!

Voor wat die vriend die jou nu onderdak geeft betreft, hij zou er niet alleen goed aan doen, maar sterker nog, het is absoluut noodzakelijk dat hij jou huur laat betalen en jullie een huurcontract opstellen!!!
Dat is namelijk de enige manier waarop hij buiten jouw "misère" kan blijven!!

Ook is het heel verstandig om even op het internet te kijken wat de gemiddelde kamerhuur is bij jou in de buurt, want om alle schijn van welke soort van belangenverstrengeling dan ook te voorkomen, moet je wel een reële huur gaan betalen.
Dit hoeft niet meteen het hoogst gangbare te zijn, maar wel een beetje geloofwaardig.

Je vriend krijgt inderdaad hogere kosten.
Niet alleen gas, elektriciteit en water, maar ook een hogere aanslag voor de rioolbelasting.

Ik lees dat je schuldhulpverlening bij de Gemeente wilt aanvragen.
Lieve dame, hoe moeilijk ook het openen van alle post en het echt op een rijtje zetten hoe groot de schade (lees: schuldenlast) is, is de tweede stap die je zult moeten zetten als je hieruit wilt komen.
En nee!!!! Dat is verre van leuk en heel confronterend!
Maar je hebt de moed gevonden om die eerste, nog veel moeilijkere stap te zetten en dat is om het onder ogen te zien, het iemand te vertellen (ook hier op het forum) en daadwerkelijk om hulp te vragen!
Alleen al daarvoor verdien je alle respect!

Pak alle hulp die je maar kunt krijgen met 2 handen aan, weet dat je niet de enige bent en zeker niet alleen staat.
We hebben hier een heel forum vol met niet alleen gelijkgestemden, maar ook met lotgenoten die precies weten waarover je praat.

Dus ga die brieven openen, zet alles op een rijtje en ga zo snel mogelijk een afspraak maken bij de Gemeente.
En welke vraag je ook maar mag hebben, stel ze gerust!
Wij zullen er hier alles aan doen om je te helpen en met raad en advies terzijde te staan.

Heel veel succes en sterkte!!