Kinderalimentatie direct aan kind en kosten

Started by Gracy, Jun 29, 2013, 08:19 PM

Previous topic - Next topic

Gracy

Hallo,

Later dit jaar zijn we eindelijk toe aan schuldhulpverlening. Of het dan via minnelijk traject of wsnp gaat lopen weten we nog niet.
We zitten nu in de fase om alles rustig te krijgen, door afloop eigen bedrijf duurt dat langer.

Ik ontvang 135 euro kinderalimentatie, maar eigenlijk gaat dat alleen maar op aan allerlei maandelijkse kosten.
Mijn zoon van 15jr krijgt geen zak/kleedgeld, geen sport, te weinig kleren enz. Hij woont bij ons en staat bij ons ingeschreven.

Mag je regelen met je ex dat hij alle kosten overneemt en zoon kleedgeld geeft van de alimentatie.
Dat hij een bankrekening voor zoon opent op zijn adres.

Wij hebben destijds hetzelfde vastgelegd voor de kinderen van mijn man. Dat is toen door de rechtbank en moeder geaccepteerd.

Schuldhulpmaatje attendeerde ons er ook op dat het mogelijk is dat schuldeisers het geld van mijn zoon bij zijn vader weghalen. Dat is juist wat ik wil voor komen.

Heeft iemand hiermee ervaring?

Greetz

Buster

Hoi Lydia, allereerst welkom op het forum.

Kinderalimentatie wordt gezien als inkomen.
Bij een uitkering wordt dit verrekend omdat het inkomen is en bij een traject, bij beide trajecten, wordt dit ook gezien als inkomen.

Vanuit jullie totale inkomen wordt een VTLB berekening gemaakt. Dat is de beslagvrije voet en een aantal reserveringen. Waaronder ook bijvoorbeeld "eigen risico reservering" of bijvoorbeeld een reservering voor vervoer als dit noodzakelijk is volgens de regels van het traject.
De alimentatie wordt daarin opgenomen.

Als de rechter een bedrag heeft vastgesteld en je probeert dit om te zetten naar een natura regeling kan dat als fraude worden gezien. Je ontneemt de schuldeisers dan een stukje inkomen waar zij aanspraak op hadden kunnen maken.

Ik heb nog even gezocht en gevonden dat kinderalimentatie onder de beslag wetgeving valt. Dat houdt in dat als er loonbeslag wordt gelegd dat er bij de berekening van de beslagvrij voet de alimentatie als inkomen wordt meegeteld. Een schuldeiser kan volgens mij geen beslag zomaar gaan plegen bij een ex onder het excuus "ja maar, dat geld is van ons."

Wat betreft de baan van je zoon, je hebt straks de plicht om je inkomen te vergroten. Als jouw zoon werk heeft zal hem gevraagd worden kostgeld te betalen. Alhoewel ik me afvraag hoeveel zin dat heeft, met 15 zal hij hooguit verdienen met een krantenwijk.

tuthola

Volgens mij klopt dit niet helemaal dat een minderjarig kind van zijn bijbaantje kostgeld moet betalen, ik ga ervan uit dat de 15 jarige nog op school zit.

Buster

Sorry, Tuthola je hebt gelijk,..

Vanaf 16 mag er gewerkt worden.
Onder de 15 zijn er maar een aantal baantjes waar in gewerkt mag worden.
Zoals een krantenwijk.

Wellicht handig om deze site even door te lezen.
http://www.svb.nl/int/nl/kinderbijslag/levensloop/hoeveel_bijverdienen/

Alles hangt af van het totaal wat hij per jaar gaat verdienen.

Gracy

Ah ik las het verkeerd.
Het gaat inderdaad om bijbaantje, voorlopig zit tie nog wel ff op school.

Ja tzt kostgeld.... zolang het maar om normaal kostgeld gaat. Volgens nibud enzo.
Maar dat niet al zijn zuur-verdiende geld erin op gaat.
(ik dacht dat apart bericht hierover handiger was, zal ik die andere weghalen en hierin verwerken?)

Het was schuldmaatje die zei dat het mogelijk is dat schuldeisers ook naar ex gaan, zolang het geld op naam van het kind staat. Dan maakt adres niet uit...

En als ex vraagt om wijziging alimentatie omdat hij wil dat het meer aan zijn zoon ten goede komt?

Buster

Lydia,

De vraag is dus of zijn inkomen wordt meegeteld als er sprake is van loonbeslag.
Het antwoord daarom is nee.
Zijn inkomen wordt dan niet meegeteld.

Gracy

Hi,

Bedankt voor jullie snelle reakties.

Zijn inkomsten van bijbaantje kunnen dus gerust op zijn eigen rekening staan. Stel dat hij daar over een jaar 1000 euro op heeft staan, dan wordt hem dat niet afgepakt?

Wat betreft de kinderalimentatie.
Kan ik het toch maken dat hij op een sport gaat, kleedgeld krijgt zoals bij zijn leeftijd past?
We hebben ook nog met voedselbank te maken...
Maar ik zou graag willen dat hij gewoon de dingen kan doen die bij zijn leeftijd passen en daarmee ook kan leren met geld om te gaan.

Ik baal ervan dat de alimentatie op de grote stapel komt, waar alles van betaald moet worden. Dingen voor kind komen dan ook onderaan. En ook dingen als ouderbijdrage enzo.
Scheelt mij boel kopzorgen als dat via zijn vader kon lopen.

Maar tis dus beter om niet zulke fratsen uit te halen?

Buster

Zodra hij 16 wordt gaat zijn inkomen gevolgen hebben.
Het verschilt weer per organisatie in hoeverre dat gevolgen heeft.

Zo heb je te maken met kinderbijslag, daar geld een vrije voet voor â,¬ 800 per kwartaal met een max van â,¬1300 in de zomervakantie. (netto bedragen)
Dan heb je straks ook nog te maken met het UWV, die verrekent met sommige uitkeringen de alimentatie, daar wordt je dan op gekort, maar ook weer niet met alle uitkeringen, de WW bijvoorbeeld heeft dat niet.
De bijstand weer wel.
Het is dus de vraag welke uitkering je straks krijgt en of zij de alimentatie verrekenen.
Inkomsten van kinderen onder de 18 worden dacht ik niet verrekend.
Dan zijn er wéér aparte regels rondom bijzondere bijstand, maar dat verschilt per gemeente.

Qua schuldhulpverlening weet ik niet precies hoe het zit met de voet en de leeftijd.
Op het intake formulier moet je wel invullen of je zoon financieel afhankelijk van je is en hoeveel hij eventueel verdiend. Het lijkt me verstandig dat je dat met je contactpersoon van de gemeente goed doorspreekt. Juist omdat hij bijna 16 is.

Bij inkomsten voor toeslagen worden inkomsten bij kinderen onder de 23 niet meegerekend. Dat is belangrijk voor de sociale huurgrens, de huursubsidie, kind gebonden budget en zorgtoeslag.

Hoe de meneer van schuldhulpmaatje daarbij komt weet ik niet.
Ik kan me wel voorstellen als de ex niet betaald, dat ze het dan gaan verhalen.
Maar dat is niet het geval.

Gracy

Hoi Buster,

Dank voor je uitgebreide uitleg.

Tot 23 kan hij dus gewoon bijbaantje hebben en geld sparen en hoef ik niet bang te zijn dat ze zomaar aan zijn bankrekening komen.

Van schuldhulpmaatje was juist reaktie, als vader de kinderalimentatie niet meer zou betalen. Dat men het dan mogelijk alsnog gaat verhalen. Uit jullie reakties maak ik op dat deze constructie niet aan te bevelen is en inderdaad problemen kan geven.

Ik zou willen dat vader hierin initiatief nam, maar zo zit hij niet in elkaar. Wij hebben voor mijn stiefkinderen namelijk vast laten leggen bij de rechter dat we vrijwel geen kinderalimentatie hoeven te betalen, maar dat wij alle kosten voor onze rekening nemen. Maar dan ligt dat vast via de rechter. En dat moet dan uitgaan van de betalende partij...

Rest mij nog wel 1 vraag:
Mag je je kind gewoon het normale (vlg nibud) kleed/zakgeld geven? En een sport betalen enzo. Kun je dat bij je maandelijkse begroting van afloscapaciteit (en voor voedselbank) opgeven?
Ik wil hem dat graag kunnen geven, maar merk dat het onder op de prioriteiten komt.

Vader wat extra vragen zit er niet in. Ik wil mn handje niet ophouden en hij is niet de makkelijkste als ik iets extra's vraag. Hij is heel erg zuinig (mede daarom ben ik gescheiden) en zal ook zijn zoon niks extra's toestoppen.

Mijn uitkering zal gelukkig geen probleem zijn :)
Ik ga wajong krijgen. Daar ben ik eeuwig dankbaar voor! Na gatenkaas cv, mag ik eindelijk beetje achterover leunen en gaan kijken hoe ik wél iets kan bijdragen.

Buster

FlexJoly,

Als je straks te maken gaat krijgen met schuldhulpverlening ga je leven met een budget.
Dat budget moet voldoende zijn voor de basis vaste lasten en afhankelijk van je omstandigheden wordt er extra geld vrij gemaakt. Daarmee bedoel ik bijvoorbeeld op geld voor een auto mits je een x aantal kilometer van je werk af woont. Alle andere zaken moeten betaald worden uit het leefgeld.
Hoe hoog dat is, is moeilijk te zeggen. Alles hangt af van de inkomsten en de hoogte van de schulden.

Het klinkt enorm hard wat ik nu ga tikken maar de ontspanning van je zoon krijgt daarbij geen voorrang. 
Ik begrijp je gevoel enorm goed, je wil je kinderen hiervoor behoeden, maar de werkelijkheid is dat dat niet gaat.
De enige schrale troost die er tegenover staat is dat het traject drie jaar duurt en geen tien jaar.

Quote from: flexJoly on Jun 30, 2013, 10:28 PM
Wij hebben voor mijn stiefkinderen namelijk vast laten leggen bij de rechter dat we vrijwel geen kinderalimentatie hoeven te betalen, maar dat wij alle kosten voor onze rekening nemen. Maar dan ligt dat vast via de rechter. En dat moet dan uitgaan van de betalende partij...

Laat je daarover goed informeren bij het aanvragen van de hulp. De kans is groot dat deze uitgaven  er niet meer in zullen zitten. Het is namelijk gebruikelijk als het om alimentatie gaat dat er via de rechter een nihil stelling wordt aangevraagd zodat er tijdens het traject geen alimentatieplicht meer is.