Problemen met incassobureau

Started by frank, Jun 29, 2013, 09:33 AM

Previous topic - Next topic

frank

Door mijn eigen fout is een factuur pas bij de 1e brief van het incassobureau betaald, enkel de oorspronkelijke factuur, dus exclusief de incassokosten. Hoofdsom (factuur) was 83,55. Het Incassobureau rekent hier 131,- incassokosten! waarvan 85,- leges en registratiekosten.

Vervolgens krijg ik nu, allemaal dreigemail en SMS'n, dat ik moeten betalen, anders vervolgen er gerechtelijke stappen. Wij hebben al een aangetekende brief verzonden, waarin ik verwijs naar de incassowet, maar hier wordt niet op gereageerd.

Op de emails hebben wij een autorespondeer aan toegevoegd, als er een email binnen komt, krijgen zij een automatisch antwoord, met als bijlage de brief en een (gescande)  copy van het verzendbewijs. Betalen ga ik zeker niet doen, omdat de kosten buitensporig hoog zijn. Ondertussen begin, ik die SMS’n aardig zat, aan het worden.

Iemand enig idee, hoe ik dit kan laten stoppen?

Buster

Hoi Frank, welkom op het forum.

Wat even belangrijk is, is wat er in die eerste brief stond van het incassobureau.
En of je een waarschuwing hebt gehad van het oorspronkelijke bedrijf waarbij je 14 dagen de tijd hebt gehad om alsnog te betalen.
In die brief horen alle kosten die het incassobureau mag rekenen in genoemd staan.

Het incassobureau mag maximaal rekenen;
Hoofdsom â,¬ 83,55
Incassokosten â,¬ 40
Wettelijke rente â,¬ 3,70
Totaal â,¬ 127,25

Wat de meeste incassobureaus doen is je bij de eerste brief nog eens een aantal dagen geven om zonder de extra kosten alsnog te betalen, maar dat zijn ze niet verplicht.

Wat je nu kunt doen wat het incassobureau betreft, heb je gedaan.
Je hebt betaald en de hoogte van de kosten aan de kaak gesteld.
Je kunt een klacht indienen bij het oorspronkelijke bedrijf of bij de NVI, als het bureau daar bij is aangesloten. Zijn ze dat niet kun je een klacht indienen bij de Consumentenbond.

NVI
http://www.nvio.nl/
Consumentenbond
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/incasso/incassobureau/#item0

Succes!

Libra

Welkom op het forum Frank.

Zoals ik het lees heb je dus wel de hoofdsom van â,¬ 83,55 betaald, maar geen incassokosten.
Op het moment dat je een brief krijgt van het incassobureau mogen zij wel de wettelijke kosten in rekening brengen en ben je deze dus ook gewoon verschuldigd.

Ik zou dus nog wel even de incassokosten (â,¬ 40,00) plus de wettelijke rente (â,¬ 3,70) alsnog betalen.
Hiermee heb je dan namelijk aan alle verplichtingen voldaan en kan jou dan (wettelijk) niets verweten worden.
Je kunt dit (eventueel) per email of per brief aan hen bevestigen.

En inderdaad, daarna even een klacht indienen!

Succes!

Buster

@Libra, dat ligt er dus aan wat er in de brief van het incassobureau stond.

Als Frank nog een aantal dagen heeft gekregen om te betalen en hij kan dat bewijzen met zijn bankafschrift hoeft hij deze kosten niet te betalen.
Maar ik vermoed dat het een directe blaf-brief was.

Frank?

frank

Het was een brief vol, met juridisch termen en volzinnen. Ik heb het oorspronkelijke bedrag betaald rechtstreeks aan de schuldeiser. Die zegt, dat alles heeft over gedragen aan het incassobureau en met mij geen zaken wil doen. Het incassobureau en de schuldeiser hebben zich niet aan de incassowet gehouden, begrijp ik ook uit de berichten en reacties op het forum.

Ik heb alles gedaan, wat ik moet doen, ik wacht de rechtszaak (volgens incassobureau) met veel plezier af.

Frank

sacredfour

Frank, je moet ze helemaal niks meer betalen. Om irritante mailtjes te stoppen stuur ze dit bericht;
QuoteIk verzoek u om mij in deze zaak uitsluitend schriftelijk mededelingen te doen. Ik geef uw organisatie geen toestemming om mij per telefoon te benaderen, mocht u ondanks deze waarschuwing dit verzaken, dan kan ik niks anders dan dit zien als bedreiging,  intimidatie en afpersing,  met de bedoeling mij psychisch nadeel toe te brengen, en in dat geval zal ik stappen moeten ondernemen om u strafrechtelijk te laten vervolgen, ( Art.285b) en een procedure starten voor schadevergoeding (art 6:106 BW ). Daarbij zal ik de publiciteit zoeken teneinde verdere ruchtbaarheid te geven aan uw handelswijze.
Verder schrijf ze dat hun incassokosten niet conform de wet zijn. Ga pas over tot betaling van de juiste bedragen als het incassobureau een aangepaste factuur stuurt en een verontschuldiging.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

frank

Ik heb het oorspronkelijke bedrag betaald aan de "schuldeiser".

Onderstaande tekst heb ik toegevoegd aan mijn brief en mijn email.

"Ik verzoek u om mij in deze zaak uitsluitend schriftelijk mededelingen te doen. Ik geef uw organisatie geen toestemming om mij per telefoon te benaderen, mocht u ondanks deze waarschuwing dit verzaken, dan kan ik niks anders dan dit zien als bedreiging,  intimidatie en afpersing,  met de bedoeling mij psychisch nadeel toe te brengen, en in dat geval zal ik stappen moeten ondernemen om u strafrechtelijk te laten vervolgen, ( Art.285b) en een procedure starten voor schadevergoeding (art 6:106 BW ). Daarbij zal ik de publiciteit zoeken teneinde verdere ruchtbaarheid te geven aan uw handelswijze."

Zonder schriftelijk tegenbericht binnen 14 dagen verwacht ik deze zaak is afgehandeld.