LET OP! Belastingdienst

Started by Kaatje, May 31, 2013, 10:57 AM

Previous topic - Next topic

Kaatje

Ik kreeg net een brief van de Belastingdienst dat ik volgens hun gegevens over 2011 waarschijnlijk bijna â,¬ 700 terug zou krijgen. Ik heb over dat jaar alleen fulltime gewerkt en verder niets. Aangifteprogramma geeft aan dat het over dat jaar nihil is.

Ik heb net de Belastingdienst gebeld. Ze kunnen me geen zinnig antwoord geven. Er zijn aan ongeveer 160.000 mensen dit soort brieven verstuurd. Ik heb de man ook gevraagd waarom ze mij die brief verstuurd hebben, want op basis van de gegevens die op de achterkant van hun brief staan, krijg ik volgens hun aangifteprogramma niets terug. En hoe zij er bij komen dat ik dat zo veel geld terug kan krijgen. Maar daar kon hij mij geen duidelijk antwoord op geven.

Hoezo mensen blij maken met een dood paard!

Ik kan me hier zo boos over maken! Ze controleren dus niets, hebben het vermoeden dat je geld terug krijgt, maar de situatie niet zo is.

Mocht je dus een brief krijgen dat je waarschijnlijk geld terug krijgt, let dan goed op en controleer echt alles voordat het ergens mis gaat! Ik begrijp niet waarom ze geld verspillen aan het versturen van totaal verkeerde informatie. Als het nu over een paar euro in de brief ging, maar ze noemen een bedrag van bijna â,¬ 700!!!

Buster

Ik sluit me aan bij Kaatje.

Wij ontvingen hier net een brief van de inspecteur over het jaar 2010.
Of we even bewijsstukken willen inleveren.
Prima, die heb ik hoor.

Definitief vs. Voorlopig zucht, het is een rot systeem!

Kaatje

Met bewijsstukken aanleveren heb ik geen moeite, maar die onzinnige brieven dat je waarschijnlijk geld terugkrijgt, terwijl ik dat niet krijg, niet op basis van hun gegevens en dat ze me ook geen uitleg kunnen geven die ik begrijp (terwijl ik in mijn werk, vaak genoeg te maken heb gehad met belastingen, belastingdienst, aangiften, etc.)

Het is inderdaad een rotsysteem. Ik snap dat ze soms bewijsstukken willen, omdat ze die zelf niet kunnen krijgen van de instanties. Maar mensen blij maken met een dood paard. Grrrrrrrrrr............ Sorry, maar moet toch ff mijn frustratie over die brief vandaag uiten. :( :(

Knibbel

Heb hetzelfde meegemaakt aantal jaren terug. Kreeg op een gegeven moment de voorlopige aanslag waarin stond: terug te ontvangen 800 euro. Geld was ook daadwerkelijk op mijn rekening gestort. Terwijl ik volgens mijn aangifteformulier een klein bedrag moest betalen. Dit klopte gewoon niet.

Ik dus gebeld naar belastingdienst. Volgens mij hebben jullie een fout gemaakt, ik krijg niet terug, ik moet juist betalen. Nee, mevrouw, volgens onze gegevens krijgt u echt dat bedrag terug. Zeker weten meneer, ik kan dat geld gewoon opmaken? Ja mevrouw, het klopt als een bus!! Omdat ik, eigenwijs als ik ben, zeker wist dat het niet klopte heb ik het geld gelukkig opzij gelegd. En inderdaad, ca. 4 maanden daarna definitieve aanslag. Of ik even ca. 900 euro wilde betalen.

Je zult het geld maar hebben opgemaakt!!
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Kaatje

Het is toch erg dat er zulke fouten worden gemaakt door de belastingdienst. Als je niet oplet of er geen verstand van hebt, dan zit je op een gegeven moment wel met de gebakken peren.

De brief die ik van hun had gekregen was meer een brief ter herinnering dat ik volgens hun gegevens circa â,¬ 700 zou terug kunnen krijgen, hoefde alleen maar de aangifte in te sturen. Aangifte geeft toch echt iets anders aan.

Knibbel, wel goed zeg dat jij toen wist dat het niet klopte en dat je het geld toen opzij had gezet!

Blijkt maar weer dat je echt alles moet controleren, zelfs bij de overheidsinstanties, of moet ik zeggen, juist bij de overheidsinstanties.

Knibbel

Oh, maar Kaatje, het kan nog erger. Zoon en schoondochter kregen vorig jaar ieder een brief van de belastingdienst, de zoon moest zorgtoeslag terugbetalen en de schoondochter moest het kindgebonden budget (of zoiets dergelijks) terugbetalen, was ongeveer samen ca. 600 euro. Dit geld hadden ze helemaal niet eens, ze hadden nauwelijks genoeg leefbudget voor 3 personen. Dus paniek, beiden in zak en as, snel gebeld naar belastingdienst of ze een betalingsregeling konden krijgen. Was geen probleem, eindelijk weer wat rust in de tent, ze konden weer slapen. Paar weken daarna krijgen ze beiden weer een brief van de belastingdienst, hun aanslag was veranderd, foutje, ze hoefden niet te betalen integendeel ze kregen zelfs een klein bedrag terug. Al die paniek om niets!!!

Libra

Lieve, lieve mensen,

Terwijl ik dit zo lees, lopen echt de rillingen over mijn rug!!!!

Want als er 1 schuldeiser is die je absoluut niet wilt hebben en die je echt helemaal in de afgrond kan storten dan is het de Staat oftewel de Belastingdienst wel!!!!

Vandaar ook dat ik er in andere topics zo hard op aangedrongen heb GEBRUIK HET GELD VAN DE VOORLOPIGE AANSLAG NIET!!!!!!

Geld wat je terugkrijgt van de Belastingdienst kun je pas echt gaan gebruiken als je de DEFINITIEVE AANSLAG zwart op wit van de Belastingdienst in je handen hebt!!!

Kaatje.....CHAPEAU!!!!!!
En echt met hoofdletters, want ik vind het geweldig dat je dit hier gepost hebt, omdat we allemaal weten hoe groot de verleiding als schuldenaar is om elke cent waar je maar je handen op kunt leggen meteen aan te wenden om schulden af te betalen!
Maar aan de andere kant, als je dat geld voor andere doeleinden gebruikt dan diezelfde Belastingdienst, kun je weleens van een hele koude kermis thuiskomen, met alle hartverscheurende en vernietigende consequenties vandien!!

En dit is niet overdreven!!
Want de Belastingdienst kan je echt, bij wijze van spreken, afslachten!
Zij zijn namelijk niet gebonden, noch gehouden aan zaken zoals een Beslagvrije Voet of een VTLB!
De ellende waar je dan in terecht kunt komen, is met geen pen te beschrijven en gun je niemand!!

Je bent een kanjer Kaatje!!
:-*

Kaatje

Libra, mijn wangetjes worden een beetje schaamrood :) Ik wilde het gewoon delen, omdat ik er zelf zo boos over werd en was gisteren. Moet zeggen dat ik dat niet snel ben.

Ik was in eerste instantie heel blij met de brief die ik gisteren kreeg dat ik waarschijnlijk volgens hun daar recht op had en alleen nog maar aangifte hoef te doen. Gelijk mijn jaaropgave erbij gepakt, programma gedownload en daar kwam toch echt 0 uit. In mijn hoofd was ik het geld aan het uitgeven, dacht dat zou fijn zijn als ik dat inderdaad ga krijgen. Een kwartier later wist ik al, dit is het niet en ben gelijk gaan bellen. Ik vind het niet kunnen dat de overheid zulke brieven stuurt zonder echte controle. Nog 160.000 hebben zo'n brief gehad. En de man aan de telefoon kon mij geen duidelijk antwoord geven waar ik tevreden mee was, en zei elke keer: maar in de brief staat er ook waarschijnlijk heeft u daar recht op. Zo moe werd ik er van! Maar het is echt oppassen geblazen!

Voor hetzelfde geld ga je er wel van uit en pas je je afspraken er op aan, omdat je niet beter weet en ben je inderdaad echt de pineut, want de afspraken kan je dan niet nakomen.

En inderdaad wachten op de definitieve aanslag voordat je het geld van de voorlopige gaat uitgeven. 

Knibbel

Quote from: Kaatje on Jun 01, 2013, 09:09 AM
In mijn hoofd was ik het geld aan het uitgeven, dacht dat zou fijn zijn als ik dat inderdaad ga krijgen.
Geldt hetzelfde voor meneer Knibbel, alleen is het voor hem een nog grotere domper. Het geld van de belastingteruggave staat op de spaarrekening en hij mag er niet aankomen, want moeder de vrouw waakt erover als een leeuwin over haar welpen. Ik neem het advies van jullie erg streng ter harte: ik blijf er met mijn handen vanaf tot de definitieve aanslag binnen is.

Kaatje

Knibbel, heel goed dat je als een leeuwin erover waakt! Mijn geluk is dat ik niets gestort krijg, dus dat komt bij mij goed :) Ik hoop wel dat bij meneer Knibbel de knop ook om gaat dat je soms wat langer moet wachten voordat je het gaat uitgeven :)

Knibbel

Quote from: Kaatje on Jun 01, 2013, 09:50 AM
Ik hoop wel dat bij meneer Knibbel de knop ook om gaat dat je soms wat langer moet wachten voordat je het gaat uitgeven :)
Komt wel goed, ik compenseer het wel met een extra portie liefde!! ;)

Libra

Quote from: Kaatje on Jun 01, 2013, 09:09 AM
Libra, mijn wangetjes worden een beetje schaamrood :) Ik wilde het gewoon delen, omdat ik er zelf zo boos over werd en was gisteren. Moet zeggen dat ik dat niet snel ben.

;D ;D ;D ;D ;D

Dat is echt niet nodig hoor, lieve Kaatje.
Het maakt niet uit waarom je iets schrijft, het maakt wel uit dat het anderen kan helpen, of zoals in dit geval waarschuwen.

Heel veel liefs

Boeddha

ik kan er over meespreken wat Libra schrijft, belastingdienst heeft echt overal maling aan. Ze kunnen je echt compleet de afgrond in helpen  >:(

Be strong, have faith!

Chrissie

Mooi dat dit er neer hebt gezet Kaatje, mijn vader heeft ook zo'n papier gekregen gisteren alleen was het bedrag stukken lager maar toevallig weet ik doordat ik vorig jaar met bepaalde vragen kwam te zitten of mijn vader voor kwijtschelding in aanmerking kon komen,  twee aanvragen lopen nog, maar deze mevrouw heeft direct zijn belasting bekeken, dus ik weet dat  het niet klopt  heb de brief direct in prullenbak gedaan hoef er geen energie in te steken hoef nu voor één keer niet te stuiteren dat ik weer zaken moet regelen dat voelt toch zo heerlijk.

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Even lachen hoor,...

Krijg ik vandaag een brief van de belastingdienst,... ik zit er over te denken om de volgende reactie te geven;
Geachte meneer/mevrouw,

Hedenochtend trof ik mijn brievenbus uw schrijven waarin u verzoekt de teveel uitgekeerde zorgtoeslag uit het belastingjaar 2011, u te doen toekomen.

Momenteel ben ik niet in staat om de door u opgegeven som in een termijn te voldoen.

Ik verzoek u mij toe te staan dit middels een persoonlijk aflos plan van 24 maanden te voldoen.

De specificatie wordt dan als volgt:

Hoofdsom â,¬ 1
Wettelijke rente over 24 maanden â,¬  0,06
Totaal â,¬ 1,06

24 termijnen van â,¬ 0,04

U kunt mijn eerste betaling spoedig tegemoet zien.

Hopende u hiermee voldoende te hebben ge?informeerd,….

Of zal ik bezwaar aantekenen?
pfffff,...  ::)