Zorgen

Started by reitsieman, May 30, 2013, 07:21 AM

Previous topic - Next topic

Boeddha

Begin er mee om niet je pinpas mee te nemen. Pin elke week je weekgeld en daar moet je het mee doen, die week.
Deel Een maand Door 4.5 week.
Be strong, have faith!

Buster

Reitsieman, er zijn veel zaken die je makkelijk over het hoofd ziet.
Budgeteren is reserveren. Je reserveert van te voren een bedrag voor een uitgave waarvan je weet dat het eraan zit te komen en daarnaast reserveer je geld voor zaken die je niet aan ziet komen.

Een paar voorbeelden:
- Verplicht eigen risico â,¬30 per volwassene per maand
- APK en onderhoud auto â,¬ 30 per maand minimaal
- Vervanging huishoudelijke apparaten â,¬20 per maand
- Bijbetalingen energienota â,¬ 20 per maand
- Gemeentelijke heffingen â,¬ totaalbedrag delen door 12
- Belastingaanslag â,¬ 50

Je kunt zelf in je afschriften terug zien hoeveel je hebt uitgegeven het afgelopen jaar.
En dus ook welke jaarlijkse kosten je nog niet in je berekening hebt zitten.
Als je eens gaat zitten, inlogt en de lijst doorloopt kun je op een vel papier je uitgaven verdelen.

Voeding (boodschappen)
kleding (lijkt me duidelijk)
huishoudelijk (boodschappen die geen eten zijn)
ontspanning (afhaal maaltijden, uitjes, entree)
groot onderhoud (noodzakelijke uitgaven om je huishouden draaiende te houden)
vervoer (benzine kosten, ov kosten, onderhoud aan je vervoersmiddel)

Als je op deze manier naar je uitgaven kijkt krijg je meer duidelijkheid waar alles blijft.
Je krijgt zo een goed beeld waar het meeste geld aan wordt besteed en je kunt je afvragen of het een willen of moeten uitgave is geweest. 
Stel je koopt elke ochtend een kopje koffie van â,¬1, dat doe je 5 keer per week, 40 weken per jaar.
Dan ben je per jaar â,¬ 200 kwijt aan koffie, als daar een broodje bij komt van â,¬2 is dat â,¬ 400 per jaar, samen â,¬ 600 per jaar. Vaak gaat het hem in dat soort kleine uitgaven zitten.

Wat bij mij altijd werkte was me afvragen of het iets was wat ik wilde of echt nodig had.
Willen is uit den boze, nodig bracht me bij een volgende vraag; nu, of kan later ook?

Heb je hier wat aan? 

An0niempje

Afschriften nakijken, is idd heel nuttig, maar kan ook heel confronterend zijn, zoals Buster ook al aangaf met dat voorbeeld van een kopje koffie iedere dag.
En idd minder pinnen. Met pinnen heb je veel minder door hoeveel je nu eigenlijk uitgeeft, met vast bedrag pinnen en dat gebruiken voor je boodschappen, dan is op echt op... Op die manier leer je veel creatiever met je uitgaven om te gaan. Omdat je echt ziet wat je uitgeeft.....

gewoon

Ja zo werkt het heel goed om er een kolommen overzicht van te maken, en wat ook werkt is dan per kolom met een marker kleur te geven aan de uitgaven,s. wat de reden is.

Bijvoorbeeld rood voor kosten, herinneringen die niet nodig waren, hoge rente,s kosten ed   boetes

oranje voor gewoonte verslavingen, tabak drank natuurlijk, maar ook altijd iets pakken bij een benzine pomp, even gokken, een uur lang in de badkamer, tot te hard rijden aan toe, zijn er veel van deze dure gewoontes.

Geel Luxe uitgaven aan hobby,s merk kleding, uitgaan, overbodige dingen of spullen, enz die je later onzinnig lijken.

Dit kun je verder in vullen, maar op een gegeven moment heb je helder waarom het met E 250,-- kan en het bij jou E 800,-- per maand is.

reitsieman

Dank je wel voor al jullie tips, ik ga hier mee aan de slag. Ik ga alle afschriften maar eens langs. En iets minder impulsaankoop is ook een goede tip. Kosten voor vervoer zijn bij mij alleen de trein of bus. Ik heb geen auto. Maar ook dat kan prijzig zijn. Ik laat wel horen of ik eruit ben, zodra ik alles op een rijtje heb. Dank tot dus ver!

reitsieman

Geen goede tijd achter de rug, mezelf stomweg in de schulden verder geholpen.(impulsaankopen) (had een lening van  4700, ging naar 7500)Met wat hulp nu van een goede vriend, die samen met mij de financiën heeft doorgenomen even alles op de rit gezet. Mijn vakantiegeld is zo goed als helemaal naar de lening gegaan en een deel van de lening afgelost, zit nu weer op 5900. Dat voelt wel weer ok. Maar stom van mezelf om toch weer bij te lenen. ik zat op de goede weg. Komende maanden weer verder aflossen. En niet weer de verleiding opzoeken. Dat is wel de les denk ik.
Wilde het wel even laten weten. ik wil er wel voor gaan om dit snel weg te hebben. Als je nog tips hebt hoor ik dat wel.

Buster

Reitsieman, allereerst complimenten voor je moed.

Het zal niet niks zijn geweest om dit bericht te tikken.
Je vraagt om tips;

Verwijd alle verleiding van het doen van impuls aankopen.
Doe boodschappen met een lijstje en neem cash geld mee.
Je pinpas laat je thuis.
Ga niet surfen op Marktplaats en dat soort sites.
Plak een Ja/Nee of Nee/Nee sticker op je brievenbus.

En wees eerlijk naar jezelf, â,¬2800, dat is niet zomaar een impuls, dat is meer dan een maandsalaris.
Alleen jij kan beoordelen waar dat aan nop is gegaan en hoe de vork in de steel zit.
Ik schrijf dit niet om je rotter te laten voelen, maar de oplossing ligt echt bij jezelf.

Succes!

reitsieman

Even een update van mijn kant, tijdje niets laten horen. Moest ineens aan jullie denken. Ik wens iedereen veel succes met de afwikkeling van de schulden.  Nu ik:

Ik heb zowaar ondanks nog een kleine schuld die uitstond een huis gekocht(gelijk een grote schuld erbij....AUW(haha).

Dit was onder andere mogelijk door wat spaargeld wat nog bij mijn ouders stond. En een hypotheek uiteraard.

Hierdoor heb ik mijn maandlasten omlaag gebracht(vorige huis had een erg hoge huur) en ben ook nog groter gaan wonen. Niet gek toch? Voelt goed, nu kan ik de onnodige schulden gaan aflossen, en daarna de hypotheek.