Zorgen

Started by reitsieman, May 30, 2013, 07:21 AM

Previous topic - Next topic

reitsieman

Hallo allemaal,

Zorgen hebben we zo lees ik allemaal over onze financiële situatie, ik wens iedereen veel sterke toe.
Nu mij eigen situatie, die niet zo erg is, maar waar ik advies over wil vragen.
Ik heb een lening bij een bank(mag de naam niet noemen denk ik?) een bedrag a 5500 euro.
Dat is de enige schuld op dit moment, en op een spaarrekening nog een bedrag a 1800 euro.
de lening zorgt ervoor dat ik 117 euro per maand aan aflossing/rente moet betalen.
Ik maak me wel zorgen of ik dit goed vol kan houden.

Wat doe ik om dit zo snel mogelijk weg te krijgen, adviseer me a.u.b. Ik sta niet rood, heb geen overige leningen.

Misschien is dit iets voor een andere vraagbaak, maar kon het niet vinden, verplaats het bericht indien nodig.

Weegschaaltje

Hoi, welkom hier.

Zo te lezen gaat het je vooralsnog allemaal goed af. De kunst is om iig niet dieper weg te zakken.Je geeft aan dat je bang bent dat je straks misschien in de knoop komt met aflossen. Wat je kan doen is kijken of je kan bezuinigen op je maandelijkse lasten om die naar beneden te krijgen. Bv alle extra's er uit gooien. Krant, andere abonnementen. Evt je internet te verlagen en je telefoonkosten. Zo ga je maandelijks met de lasten naar beneden en kan je evt meer aflossen op je schuld zodat je er eerder mee klaar bent. Of dit geld in een extra buffer ( spaargeld ) steken zodat je wat achter de hand hebt als het moeizamer gaat straks.

Misschien kan je ook nog besparen op je wekelijkse boodschappen. Als voorbeeld. Ik ben mama met 2 inwonende kinderen. Ik red het met 55 a 60,- euro aan leefgeld. Daar doe ik alle boodschappen van.

Succes, en natuurlijk heb je net als zoveel mensen hier een schuld. Gelukkig is de lening niet giga hoog meer. Het klinkt als peanuts in vergelijking met veel andere verhalen hier  ;)

Mrnym

Hai Reitsieman,

Ik ben ook nieuw hier, maar toch welkom ;-)

Aangaande je probleem:
Zoals Weegschaaltje al zei: bezuinigen op ALLES wat mogelijk is, is echt een MUST! Internetverbinding omlaag. TV pakket downgraden, een belplafond instellen voor telefoonkosten (mobiel en vast) alle luxe abonnementen de deur uit doen.... etc... Weegschaaltje gaf al de inkopper.

Daarnaast heb je nog een andere optie:
De lening en roodstand zijn duidelijk aangegaan in een periode waarin het financieel beter ging. Anders was de bank nooit akkoord gegaan. Situatie is nu anders!

Je kan de bank vragen (in huidige economische situatie eigenlijk zelfs dwingen, maar vriendelijkheid overwint de meeste vijanden) om jouw financiele positie te herzien. Daarbij overleg je jouw vaste lasten (huur of hypotheek en kosten vereniging van eigenaar, alsmede zorglasten zijn hierbij de hoofdmoot) en je vaste inkomsten. Op basis hiervan moeten ze een herberekening maken.

Deze herberekening kan drieledig zijn:

1) roodstand wordt opgeteld bij je lening waardoor je maar eens per kwartaal nog rente betaalt, ipv 1x per maand op de roodstand en daarnaast per kwartaal nogmaals op de lening. (reken wel eerst uit welke voordeliger is. Meestal is dit het doorlopend krediet, maar dit is echt afhankelijk van de bank waar je zit)

2) Als je een doorlopend krediet had, kan het maximum leenbedrag naar beneden worden geschroefd tot het daadwerkelijk nu openstaand bedrag. Dit lagere bedrag wordt dan weer verspreid over een nieuwe termijn van 36 maanden. Hiermee wordt het bedrag aan aflossing ook aanzienlijk verlaagd.

3) Veel kredietinstanties hanteren standaard een leenpercentage tegen minimaal 2% terugbetaling per maand. Zij kennen echter ook een lager terugbetalingspercentage, maar als je er niet om vraagt, krijg je het niet. Uit ervaring weet dat ik dat dit minimum bij ING op 1,5% ligt. Bij ABN zou het echter op 1% liggen. Maar dat weet ik niet met zekerheid te bevestigen. Dat het percentage omlaag kan, weet ik echter wel.

Let wel: probeer eerst optie 1 en daarna pas 2. als je die er eenmaal doorheen hebt gekregen, ga dan pas voor optie 3. Als je ze alle 3 tegelijk probeert, kom je geen steek verder.

En houdt in acht: dit zijn geen gunsten die ze verlenen. Dit zijn je rechten! Gaan ze niet akkoord: stap naar een Juridisch loket!

Succes!

Groetjes,

Bart

Mrnym

Sorry, even niet goed gelezen: je staat dus niet rood.

Als je spaargeld bij een andere bank staat, kan je de andere twee opties nog altijd benutten. Als het bij dezelfde bank ligt, zullen ze je in dit geval altijd aangeven dat je het met spaargeld eerst vroegtijdig moet weg werken.

Overigens: ben ik het dan eerlijk gezegd met ze eens! Over langere termijn (niet allen qua rente, maar ook de druk van aflossing) kost het je meer. Hoe sneller je van een dergelijke last af kunt komen, hoe beter.

Groetjes,

Bart

reitsieman

Dank voor al jullie tips, ik ga er eens werk van maken, ik houd jullie op de hoogte, moet maar eens even mijn administratie door om te kijken wat er allemaal weg/minder kan.

Groet,

Reitsieman

kevert

He reitsieman,

Ik zou mij eerlijk gezegd niet zo druk maken.
Ok je hebt 5500 schuld en hier staat 117 euro aflossing/ rente tegenover maar ook 1800 euro spaargeld, helaas weten we voor de rest niets van jouw financiële situatie dus een goed advies kan ik hier niet te geven.

Ik zou niet als een gek gaan bezuinigen op alles maar wat je wel moet doen is even naar de bank gaan en je schuld blokkeren zodat je er niet meer aan kan komen en alleen maar kan aflossen.
Maak dan een planning hoelang je erover wilt doen om je schuld af te betalen, maak hierin ook een keuze of je die 1800 euro meeneemt hierin of dat je die lekker als buffer laat staan.

Ik weet niet hoeveel geld je kan missen maar 5500 is in 2 jaar tijd met een maandbedrag van ongeveer 250 euro afgelost. (wel tegen een rente van 7,3 en ik weet niet welke rente jij hebt)

reitsieman

Kevert, 

Dank voor je reactie, wellicht maak ik me ook meer druk dan nodig. De lening is een persoonlijke lening, dus heb geen mogelijkheid om opname te doen(zoals bij een doorlopend krediet).

Ik heb een excel overzicht gemaakt, dat houd ik iedere maand bij, met inkomen/vase lasten, dan weet ik hoeveel ik nog over heb voor de maand.

Mijn situatie 1900,- euro inkomen, 1400 euro vasten lasten(incl. 75 euro spaargeld), in dit bedrag(de vaste lasten) zit ook 300 euro voor de maand voor voeding en dergelijke. Even wat minder luxe(de variabele kosten) uitgeven, dan moet je 250 euro wel te doen zijn. Dank voor je tip.

Knibbel

Hallo Reitsieman,

Zo te lezen heb je je financien goed onder controle. En dat je schuld een persoonlijke lening is is alleen maar goed, kom je ook niet in de verleiding om weer opnieuw geld vanaf te halen zoals bij een doorlopend krediet. Het is natuurlijk beter om je schuld zo snel mogelijk af te lossen. Dus als je de mogelijkheid hebt om extra af te lossen, zou ik je inderdaad ook adviseren dat te doen. Tenminste ik ga er vanuit dat je dat boetevrij kunt doen (bij mijn persoonlijke lening kan ik dat wel). Hoe eerder je er vanaf bent hoe beter.

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

reitsieman

Knibbel, de lening is boetevrij aflosbaar, dus ik kan aan de slag. Ik houd jullie verder op de hoogte, alle tips zijn nog verder welkom uiteraard. Dank voor jullie meedenken in ieder geval!

kevert

Reitsieman,

Bedenk een plan wat het beste bij je past, jij zit nog in de gelukkige situatie dat je het nog kan bedenken.

Stippel een route uit, bedenk een bedrag wat je zeker kunt missen en wijk daar niet vanaf (desnoods % maandbedrag verhogen)
Bouw geen andere schulden op, zoals jij het nu allemaal beschrijft is dit ook zeker niet nodig (denk aan ong. 500 vrijbesteedbaar bedrag)

Voor de rest....maak je niet al te druk, je moet er toch niet aan denken om in een situatie te zitten als waar sommige forumleden in zitten.

reitsieman

Zo, schuld inmiddels tot 5000 geslonken, een en ander afbetaald. Heerlijk.
Voelt goed.

Be

Goed zo! ga zo door zou ik zeggen

reitsieman

Ging even niet zo snel, zit nu op 4700. Maar kan nu de komende maanden(als het meezit) wat meer aflossen. ik houd jullie op de hoogte.

Buster

Je gaat in elk geval vooruit.
Soms zit het even tegen.

Ben benieuwd naar de komende maanden!

reitsieman

Toch nog even een vraag, ik heb een redelijk salaris, ik hou na aftrek van vaste lasten 800 euro over voor 1 maand. Daarvan kan ik eten en leuke dingen doen, niet? Toch heb ik een inzicht dat er iets mis gaat in mijn uitgavenpatroon, het is bijna altijd op aan het eind van de maand. Wellicht eens mijn variabele uitgaven controleren? Ik begrijp het niet, van 150 tot 250 euro zou ik(als alleenstaande) per maand kunnen eten denk ik. En dan houd ik nog een behoorlijk bedrag over, niet? Maar aangezien het op gaat, wil ik niet op een gegeven moment de fout in gaan, en toch rood en wellicht in de schulden terecht komen. Gaarne jullie gedachte in deze, wellicht maak ik mij meer druk dan nodig, maar advies is nooit weg om te vragen denk ik.
Dat mag toch? Dank jullie wel alvast. Wellicht zie ik iets over het hoofd.