Met de handen in het haar....

Started by Hopeless, May 28, 2013, 11:31 AM

Previous topic - Next topic

Hopeless

Hallo allemaal....

Sinds een jaar of 5 gaan wij gepaard onder schulden.
Dit begon toen wij moesten verhuizen, omdat de woning waar wij woonde gesloopt ging worden.

Hierna snel intrek genomen in een andere woning, en de subsidie's aangevraagd zoals het hoorde.
Helaas werd dit elke maand verkeerd gestuurd, en kwam dit bij de oude verhuurder terecht.
Elke maand weer hetzelfde verhaal, bellen, brieven, langsgaan noem maar op...

Na een maand of 3, moest het ene gat opgevuld worden met het andere en konden wij de huur niet geheel opbrengen.
Hier begon de ellende.
De huursubsidie is ongeveer 7 maanden fout gegaan, tot ze eindelijk door hadden waar de fout zat.

Vervolgens kwam er natuurlijk een deurwaarder, omdat de huur een achterstand had opgelopen en diverse andere rekeningen, om tussendoor natuurlijk wel je beste kant te laten zien met de woningbouw.

Na 2 jaar ongeveer, heeft mijn vriendin een bewindvoerder aangevraagd.
Deze is door de rechter aangewezen, en hier begon nog meer ellende.
Helaas hebben wij een gezins-uitkering door prive omstandigheden, hier werken we aan, en hopen er snel vanaf te zijn.

Wij hadden een betalings regeling met de deurwaarder van 50 euro per maand, MITS de lopende huur betaald werd.
Dit ging een jaartje goed, tot wij een brief kregen, dat het huis binnen 3 weken ontruimd zou worden.
Wij bellen naar de bewindvoerder, die niet thuis gaf.

Dan maar de stoute schoenen aan, en gewoon langs de deurwaarder(wij mochten zelf eigenlijk niets meer regelen van de deurwaarder).
Hier hoorden wij, dat de huur al 3 maanden niet betaald was, evenals de regeling.
Om dit terug te draaien, moesten alle 3 de maanden direct betaald worden, en ging de regeling van 50p/m naar 250p/m.

Inmiddels werd door de bewindvoerder diverse dingen niet meer betaald.
Wij mochten geen schulden meer maken, maar dan doen hun het toch gewoon...
Internet werd niet opgezegt maar gewoon niet meer betaald - schuld
Telefoon zelfde verhaal - schuld
Gas/water en licht, zelfde verhaal - schuld
Ziekenfonds verzekering - schuld
en ga zo nog maar ff door.

Ook doet de bewindvoerder niets voor mij, omdat mijn vriendin hem toen aangevraagd heeft, en ik er niet bij was bij de intake.
Hierdoor word van mij niets betaald, en van ons weekgeld is dit niet haalbaar.

Ook kregen we opeens bericht van de belastingdienst dat wij onterecht 20.000 euro aan kinder-opvang toeslag hebben ontvangen, wat wij nooit hebben aangevraagd of gekregen.
Wij moesten dus aangifte doen van fraude bij de politie...
Zo gezegt, niet zo gedaan, de politie kan er niets mee, en zal dus geen aangifte opnemen.

Inmiddels zijn we van een kleine 5000 euro schuld naar 40.000++ gegaan door dezelfde bewindvoerder.

Inmiddels hadden we een schuldhulpverlening aangevraagd, deze zou afgelopen 24 mei een uitspraak doen, maar helaas hebben wij hier nog niets van vernomen.
Mocht dit niet door gaan, staan wij alsnog met 2 kinderen op straat.

Wat kunnen wij nog, als ook de shv ons weigerd?

Wij zitten nu dus echt met de handen in het haar, en heb inmiddels vaker met het idee gelopen er maar gewoon een eind aan te maken...
Maar dit wil ik mijn gezin niet aandoen....

Buster

Beste Hopeless,

Jeetje wat een verhaal, ik krijg er koude rillingen van.

Concreet wat je nu het beste kan doen is jezelf beschermen door documenten te verzamelen.
- Bank afschriften
- Contracten
- Afbetalingsregelingen
Alle post waar je je handen op kan leggen.

Dan; de Bewindvoerder, is die aangesloten bij het BPBI?
Zo ja, dat is een serieus keurmerk en dar dien je direct een klacht in.
Zo nee, meld je bij de consumentenbond en bij het juridisch loket.
Dit kan allemaal via het internet.

De kans is groot dat dit linksom of rechtsom voor een rechter beland en dan is het van groot belang dat je door middel van documenten aan kan tonen dat je zelf alles hebt gedaan wat in je macht lag om hier een einde aan te maken.  
Als er aantoonbaar fraude is gepleegd door de bewindvoerder kan hij veroordeeld worden in het terug betalen van de schulden plus het terugbetalen van de ontvangen maandbedragen.

Wat betreft de ontruiming en het voorkomen daarvan kun je contact opnemen met de stichting Eropaf.

Da de politie je aangifte in eerste instantie niet opneemt komt denk omdat dit rechtsgebied onbekend voor ze is. Dat wil niet zeggen dat je op moet geven. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden.
Onthou bij alle stappen dat je (hoe moeilijk ook) je emoties de baas blijft, zakelijk uitlegt in welke situatie je nu verkeerd en dat je op zoek bent naar een oplossing.

Wat betreft je vraag hoe nu verder, wat als de gemeente ons afwijst?
Ook na een afwijzing is er een mogelijkheid om van je schulden af te komen.
Zelf aflossen kost discipline en doorzettingsvermogen, ook duurt het langer dan een traject, maar je hebt wel alles zelf in de hand.
Als het zover is dan vraag je maar raak ;)

Wat ik wel vreemd vind; er is dreiging van ontruiming dan zou er met spoed een uitslag moeten zijn. Blijf aan de bel trekken (op een aardige manier) of er al meer informatie bekend is.

Hier zijn wat linken die je op weg kunnen helpen;
www.juridischloket
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/
http://eropaf.org/
http://www.bpbi.nl/

Succes!

Hopeless

Bedankt voor de reactie.

Helaas kunnen wij geen bank-afschriften krijgen.
Omdat wij geen internet-bankieren mogen hebben van de schuldhulp verlening.
Om de afschriften te verkrijgen moeten we 5 euro per blad(abn uitzuigers) betalen.

De rest hebben we gelukkig wel.

Er is momenteel geen sprake van directe uitzetting, omdat er een moratorium is aangevraagd.
Maar de woningbouw blijft natuurlijk niet maanden wachten.

De schuldhulp verlener,is aangesloten bij de Brancevereniging PBI.

Nu weet ik, dat als je een abonnement afsluit, je tot een bepaalde dag hebt, om hem af te zeggen.
Doe je dit niet, zit je er aan vast.
Heeft de SHV ook niet zoiets?
Ze hadden tot de 24-05-2013, maar hebben niet gereageerd.
Is er niet ergens een addertje dat nu sist, ja jammer voor jullie, maar nu moeten jullie helpen  :D
T zal wel niet, maar wie weet....

Buster

Balen van de bankafschriften.

Vraag daar wel om zodra de BV eraf wordt gehaald dat je graag de bankafschriften voor je eigen administratie wil hebben.

Helaas zul je moeten wachten op antwoord.
Waar naar gekeken wordt is hoe hoog de schulden zijn, hoe hoog je inkomsten zijn, of er sprake is van fraude (door eigen toedoen) en af je ze zelf af kunt lossen binnen drie jaar. Elke gemeente hanteert weer eigen regels voor toelating of afwijzing, maar dat zijn de mest gangbare punten.

Ze hebben in elk geval een mortuarium aangevraagd.
De woningbouw vereniging mag dan niets doen in een tijdsbestek van (ik dacht) 3 maanden. Binnen die tijd moet de gemeente met een plan van aanpak komen waar ze mee akkoord kunnen gaan.

Stel het komt tot een akkoord met alle eisers dan start vanaf de datum dat iedereen akkoord is de 3 jaar van het traject.
Stel dat het niet tot een akkoord komt dan zal de gemeente je helpen bij een aanvraag WSNP. Daarbij worden de eisers, als er geen gronden zijn om je af te wijzen, gedwongen om mee te werken. Daar staat wel tegenover dat je weer een BV krijgt die uit de boedel betaald wordt.
(in een minnelijk traject word de bewindvoering door de gemeente betaald)

Ik zou zeker een klacht indienen bij het BPBI of in elk geval om opheldering vragen. Een BV kan geen lasten betalen van geld dat er niet is, daarom moet hij ervoor zorgen dat de lasten niet hoger zijn dan de inkomsten. Dat gaat meestal in overleg.

Als er sprake is dat er KOT is aangevraagd terwijl jullie daar geen gebruik van gemaakt hebben is dat regelrechte fraude.
Waar ik me ook zorgen over maak, naast de huur is de achterstand in de zorgverzekering, dit kan echt verstrekkende gevolgen hebben zodra dat hoger oploopt dan 6 maanden.

Daarom zou ik toch echt even contact opnemen met het juridisch loket.
Want al neemt de politie de aangifte niet op, dat betekend niet dat je er niet mee naar de rechter kan stappen.

Succes!

ps, dat schiet me net te binnen, de gemeente kijkt nooit na of een eis rechtmatig is. Dat moet je dus echt zelf aan de kaak stellen. Nu is het wel zo dat zolang je bezig bent om het aan de kaak te stellen dat de gemeente je niet op kan nemen in een traject, omdat de hoogte van de schuld dan nog niet duidelijk is. Keuzes, keuzes, keuzes,...

Buster

Ben nog even aan het zoeken geweest, de BV hort een maal per jaar verantwoording af te leggen bij de Kantonrechter.
Zijn jullie daarbij aanwezig geweest?
Dat is het moment om dit soort dingen aan te kaarten.

Hopeless

Quote from: Buster on May 28, 2013, 03:01 PM
Ben nog even aan het zoeken geweest, de BV hort een maal per jaar verantwoording af te leggen bij de Kantonrechter.
Zijn jullie daarbij aanwezig geweest?
Dat is het moment om dit soort dingen aan te kaarten.

Voor zover ons bekend is, is dit tot nu toe ook nooit gebeurd, athans, hierover hebben wij nooit bericht gehad.
Niet voor een gesprek en ook niet na.

Wij hebben ook een gezinscoach, die ons bijstaat.
Zodra zij naar de BV belt, word ze afgewimpeld met het verhaal dat de desbetreffende persoon of op vakantie, of in gesprek of niet aanwezig is.

Zo ook vorige week woensdag.
Zij belt, en de meneer is vrij.
Mijn vriendin belt 5sec. later, en word wel door geschakeld.
En dit terwijl de gezinscoach, wel in de CC's staat bij mail verkeer, zowel vanaf ons naar BV als vanaf BV naar ons.
Normaal kreeg zij ze juist wel te pakken en wij niet.
Ik vermoed dat hun de vragen op deze manier proberen te ontlopen.

Ik heb inmiddels het adres achterhaald van dit bedrijf(staat niet op hun site alleen een postbus adres).
Er zijn al mensen in mijn omgeving die een direct bezoekje willen gaan plegen, maar daar heb ik alleen mezelf en mijn gezin maar mee.

Buster

Precies (die laatste zin) dat moet je dus niet doen.
Wat je wil is dat de schulden en de bijkomende fraudeurs status van je naam verdwijnt en dat gebeurt niet met een persoonlijk bezoekje.

Er zijn dus een behoorlijk aantal aantoonbare zaken niet volgens de regels van het BPBI gegaan, sterker nog, omdat er KOT is aangevraagd in jullie naam is er staatsfraude gepleegd.

Die laatste is voor jullie buiten alle andere schulden om het belangrijkste om boven water te krijgen. Schulden bij de staat kunnen ernstige gevolgen hebben voor een minnelijk of WSNP traject.
Zorg dat je kunt aantonen dat dit zonder toestemming is gebeurt.
Dan kan een rechter oordelen dat de BV verantwoordelijk wordt gesteld tot het terugbetalen incl. rente.

Hopeless

Vandaag kwamen we erachter, dat er minder leefgeld was overgemaakt.
Natuurlijk gingen wij direct naar het ABN kantoor, om daar na te laten kijken hoeveel er gestort was.

Dit bleek wel het gehele bedrag te zijn, maar hier was de pas-kosten afgehaald.
Dit vind ik zeer logisch, hier zeur ik ook niet om.

Maar er waren ook 2 uitdraaien opgevraagd door de BV(die 5 euro per stuk kosten).
Dit is dus ook van ons weekgeld betaald.
Mag dit zomaar?

Buster

Hopeless,... je doet jezelf echt een plezier als je deze vraag eens bij het BPBI stelt.

Volgens mij niet, leefgeld is om van te leven.
Zelfs de kosten van de pas hadden hier niet af gemogen.
Dat zijn kosten die opgenomen moeten zijn in het budget.
Het is de taak van de BV om de lasten passend te maken naar het inkomen.
Op die manier moet hij nieuwe schulden voorkomen, daar staat tegenover dat je via de rechter volledige overgave geeft aan een vakman die daarvoor is aangesteld, voor heeft geleerd en werkt volgens een keurmerk.

De zaken die je de afgelopen dagen hier zo neerzet zijn een voor een gronden om uit zijn vak te worden gezet.
Ik zou nu echt aan de bel gaan trekken bij het BPBI.
Al was het alleen al om erger te voorkomen.
Wij kunnen hier niet zoveel voor je doen, het BPBI wel.

Waarom betaald hij â,¬5 per pagina als hij via internet bankieren gewoon toegang heeft?  

Dit artikel kwam ik net tegen en moest gelijk aan jullie denken.
Het is toch niet dezelfde?
http://www.omroepbrabant.nl/?news/194262812/Bewindvoerder+ontslagen+na+wanorde+in+dossiers+gehandicapte+Brabanders.aspx

Hopeless

Ik ga hier zeker mee aan de slag.
Heb ze ook zojuist een email gestuurd met wat vragen en of ze asap contact wilden opnemen.

De bewindvoerder uit het stukje is niet dezelfde.
Die van ons, komt uit Culemborg.

Momenteel bewaar ik alle mails, en brieven.
Ik probeer ze tot nu toe zo min mogelijk te vervelen.
Dit omdat ze dan waarschijnlijk nog vervelender gaan doen en gaan tegenwerken.

Ik zal natuurlijk wel even contact opnemen met het PBI.
Dit eerst zonder directe benoeming van de BV, om te kijken welke stappen er mogelijk zijn.

Ik zie overigens net, dat het BPBI nog geen 5 minuten bij ons vandaan zit.
Misschien een mogelijkheid om eens een bezoekje te brengen, en daar iets te overleggen.

Buster

Zou geen gek idee zijn, al weet ik niet of dat gebruikelijk is.

Wat je wel even goed in je hoofd moet prenten is dat je je emoties de baas blijft.
Als het aankomt op een hij zei, zij zei verhaal dan werken (boze) emoties in je nadeel.

Begin het gesprek met een vraag om uitleg en informatie. Dat leg je uit an de hand van de bewijzen die je hebt. Of zij als organisatie eens mee willen kijken aangezien je er zelf niets van snapt en de bewindvoerder het niet kan uitleggen.

Zodra ze met je meekijken naar papieren die niet liegen is de kans groot/groter dat ze het op basis daarvan oppakken. Als je binnenkomt met een verhaal over een slechte bewindvoerder zal het standaard antwoord zijn; "Dat zult u met hem zelf moeten bespreken" en daar kom je niet zoveel verder mee.  

Als ze dan naar je papieren hebben gekeken kun je tussen neus en lippen door vragen, "dat verantwoording afleggen bij de Kantonrechter? Moet ik daarbij zijn? Ow en dan had ik nog een vraagje,... hoe zit het met het aanvragen van Kinderopvangtoeslag, onze kinderen gaan namelijk helemaal niet naar de opvang."  

Het is eigenlijk van de zotte dat het zo moet,...

Succes!

Knibbel

Hallo Hopeless, heb een beetje ademloos jouw draadje zitten lezen. Wat een rot situatie waar je met je gezin in terecht bent gekomen. Ik blijf mij afvragen hoe een bewindvoerder, officieel aangesteld door een rechter, een gezin zo naar de afgrond kan brengen. Buster heeft je al veel handreikingen
gegeven om hier werk van te maken, weet dus niet wat ik daar nog aan toe kan voegen. Ik wens je heel veel sterkte en veel succes met de verdere stappen die je gaat ondernemen. Ik hoop dat alles zich ten goede keert voor jou en je gezin. Ik denk aan jullie.

Hou vol en veel liefs.....
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Welkom Hopeless!!!

Hemellief.....wat een verhaal!

Het is heel verdrietig, maar helaas zitten er onder bewindvoerders ook kaf onder het koren.
Met andere woorden: ze zijn niet allemaal goed in hun werk.
Als je dit treft is dat, op z'n zachtst gezegd, héél vervelend.

Buster heeft je hele goede tips gegeven en ik hoop voor je dat je daar iets mee kunt.
En nog veel belangrijker: als jullie nog weer een andere bewindvoerder nodig hebben hoop ik van harte dat jullie wel een goede krijgen!!

Heel veel succes en sterkte.

Hopeless

Bedankt allemaal.

Momenteel zijn wij in gesprek met iemand die ons zeer waarschijnlijk kan helpen.
Niet op het financieële vlak, maar al het papier-werk, voor een gerechtelijke procedure tegen deze bewindvoerder.

Ook blijken er vele te zijn, die dezelfde problemen hebben ondervonden met deze bewindvoerder.
Dit hebben wij gevonden via het forum van kassa.

We zitten niet stil...

Buster

Super, samen sta je sterk(er)

Heel veel succes!