Een op de 7 heeft betaalproblemen

Started by Dick, May 17, 2013, 10:53 AM

Previous topic - Next topic

Dick

Ongeveer 14 procent van de Nederlandse consumenten heeft betalingsproblemen. Bijna de helft van hen ligt er zelfs wakker van.

Door: ANP/NU.nl
Mvgr

Dick

Moderator Schulden-vrij.info

Chrissie

QuoteVan de 14 procent met betaalachterstanden, heeft 3 procent echt grote problemen. GGN-bestuursvoorzitter Henk Keizer noemt dat verontrustend. Maar: ''Dat meer dan de helft met problemen daar niet wakker van ligt, en 34 procent liever niet nadenkt over problemen, vind ik pas zorgwekkend.''

Het komt misschien hard over wat ik nu schrijf en sommige zullen het dus ook niet waarderen maar ze zien dus het leven meer als een feestje, als ze straks wakker worden dan mogen ze van mij uit die schuldsanering blijven en er zelf voor gaan knokken dan leren ze er direct wat mee, dat het leven totaal geen spelletje is.

Vind de schuldsanering voor mensen die er echt niets aan kunnen doen , bijvoorbeeld doordat ze ziek zijn of doordat ze te weinig inkomen hebben en het dus echt niet kunnen betalen ga zo door, dus bijzondere omstandigheden daar heb ik begrip voor.

Maar je zult zien deze personen waar het hier boven omdraait komen zonder problemen de schuldsanering in.Het zou verboden moeten worden!!

Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Buster

Chrissy, dat ben ik niet met je eens.

Wij allemaal hadden een moment van "wakker worden"
En wat deden we voor die periode?
De schulden zijn niet voor niks ontstaan.

Dat je jong bent en jezelf onoverwinnelijk voelt is niet zo gek, dat hoort bij de leeftijd.
De hoop is wel dat de schulden tegende tijd dat je wat meer na gaat denken niet dusdanig zijn dat je er haast niet meer uitkomt.
Overigens hebben jongeren het vanaf volgend jaar een stuk zwaarder.
De studiebeurs wordt afgeschaft en je kunt alleen nog via je ouders, een baan of een lening bij DUO aan je geld komen.

Kies je voor die lening, betekend dat op je 18e al een megaschuld bij de overheid,...
We weten allemaal wat dat betekend.
Op dit moment is het een wonder als je in aanmerking kan komen voor een traject.
Echt niets aan kunnen doen bestaat niet.
Je hebt altijd ergens een keuze gemaakt, hoe klein ook, die heeft geleid tot de situatie die je nu hebt.
Bij de een was de keuze kleiner en onopvallender dan bij de ander. Maar een keuze is er altijd.

Knibbel

Ok, ik ga misschien nu mijn vingers branden aan een onderwerp wat heel gevoelig ligt, maar voordat ik hier op het forum terechtkwam had ik nog totaal geen kaas gegeten van schuldhulpverlening e.d. Ik had er natuurlijk wel over gehoord of gelezen, maar thats it. Maar ik kan zowel het standpunt van Buster alsook van Chrissie begrijpen. Ik geloof niet dat mensen bewust schulden maken en leven als God in Frankrijk met het doel als de top bereikt is via schuldhulpverlening zich er uit laten helpen. Of het eigen schuld is of niet het sluipt er gewoon in en voordat je het weet zit je zo diep in de shit dat je er alleen niet meer uitkomt. Van de andere kant kan ik Chrissie's standpunt ook begrijpen, ik zie hier om mij heen ook wel mensen die het allemaal niet zo nauw nemen en weigeren een stapje terug te doen. Ik ken er zelfs een paar die gewoon zeggen: boeit het, als het niet meer gaat meld ik me bij de gemeente. Dan leef ik maar een paar jaar op het minimum, maar dan ben ik er mooi vanaf. En nu ikzelf worstel om uit de schulden te komen, ja dan kriebelt het bij mij ook een beetje als ik zoiets te horen krijg. Dan vraag ik me af: voel je je niet verantwoordelijk wat je je gezin, je eigen leven aandoet? Misschien wordt er door sommigen te gemakkelijk over gedacht, maar van de andere kant, je kunt een gezin ook niet in de kou laten staan. Waar moet je dan de grens trekken?
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Chrissie

Begrijp je heel goed Buster kan je ook prima volgen maar knibbel beschrijft ontzettend mooi hoe ik het bedoel. En ik zou ook nooit willen dat mensen op straat komen te staan vind het prima dat ze dan geholpen worden.

Buster

Je staat nooit ergens bij stil totdat je ontdekt dat het je overkomen is.

Achteraf kan je het naief noemen of onbezonnen of onvolwassen.
Zoveel schulden, zoveel oorzaken.
Ja, er zijn inderdaad mensen die de BD flessen, die meer toeslagen innen dan ze recht op hebben, die de schulden op laten lopen en dan vertrekken met de Noorderzon.

Een paar weken geleden was er zo'n verhaal bij Radar over kapper Quincy.
Tonnen aan schulden en afbetalen ho maar.
Maar wel steeds bij de politie aangifte doen tegen zijn schuldeisers.
Die mensen bestaan.
Ik denk alleen niet dat dat een doorsnee is van "de Schuldenaar" voor zover die al niet bestond.

Knibbel, je hebt een goed punt als je je afvraagt of iemand dan niet doorheeft wat schulden doen voor een gezin.
Ik durf te wedden dat 9 van 10 schulden juist vanwege de kinderen ontstaan.
Want die moeten wel op vakantie zijn geweest, die moeten wel op een club, zeggen geen verjaardagspartijtje af en elke keer een broek van de Zeeman, nee dat kan niet er moet ook iets van kwaliteit tussen zitten. Zwemmen, ozo belangrijk in Nederland. En tja ze zijn maar een keer per jaar jarig en geloven alleen nog tot 7 jaar in Sinterklaas.

Allemaal mega goede argumenten om net even iets meer uit te geven dan je eigenlijk in je budget hebt.

Begrijp me goed, het is geen aanklacht naar ouders. Je hebt allemaal het beste met je kind voor (ga ik dan even vanuit) Ik denk zelf dat het gebrek aan inzicht bij je in en uitgaven het grootste probleem, dat en niet kunnen of willen sparen.
"Dat komt later wel,.."

Chrissie

De mensen laten zich soms ook heel veel aanpraten, had zelf laatst een gesprek met een moeder over een mobiele telefoon ik hoop dat ik het goed zeg heb ook zo veel verstand van die dingen  :'(  iphoon of smartphone in ieder geval het nieuwste van het nieuwste. Ging ze me vertellen dat moest wij ook doen we moesten met de tijd meegaan dat was heel belangrijk voor de ontwikkeling van jezelf en de kinderen.

Heb haar met verstand aangekeken zei tegen lijkt me toch beter dat ik dat even zelf beslis , heb nog zo'n heerlijk eenvoudig mobieltje met alleen een radiootje en zaklamp waar je alleen mee kan sms-en en bellen en dat bevalt me toch zo geweldig goed ik ga niet met de modegrillen mee blijf liever met beide benen op de grond staan.

Wie hier gevoelig voor is gaat er zo in mee daardoor ontstaan ook vaak schulden. Dit gaat dan om een klein redelijk voorbeeldje maar het kan ook gaan om grotere duurdere dingen. Mijn dochter is hier jammer genoeg ook gevoelig voor die probeer ik ook al het nodige bij te sturen dat het juist om de eenvoudige dingen in het leven draait, maar mijn zoon zal het allemaal worst wezen.

Knibbel

Quote from: Buster on May 17, 2013, 01:54 PM
Een paar weken geleden was er zo'n verhaal bij Radar over kapper Quincy.
Tonnen aan schulden en afbetalen ho maar.
Maar wel steeds bij de politie aangifte doen tegen zijn schuldeisers.
Die mensen bestaan.
Ik denk alleen niet dat dat een doorsnee is van "de Schuldenaar" voor zover die al niet bestond.
Het is niet mijn bedoeling om mensen een etiket op te plakken en te verkondigen: jij bent een echte 'schuldenaar' en jij niet. Kijk maar naar mijzelf, had ik kunnen voorkomen dat het zo bergafwaarts kon gaan met mij? Ja, als ik me inderdaad niet door iedereen had laten beinvloeden. Wij hebben heel lang onnodige kosten gemaakt. Had ik eerder allerlei betalingsregelingen getroffen, ons gezin op het minimum leefbudget gezet en onnodige abonnementen e.d. weg gedaan, had ik mij veel eerder de moeite en de tijd genomen om uit te zoeken of energieleverancier, zorgverzekering e.d. goedkoper konden, dan zal ik toch nog wel schulden hebben gehad maar dan veel minder. Had ik eerder mijn verantwoording genomen. En ik denk zeker dat het grootste gros 'schuldenaren' dit niet gewild heeft, maar dat het gewoon ineens ontstaan is door wat voor een situatie ook.

Maar als ik iemand tegenkom waarvan ik weet dat hij fout bezig is, koopt allerlei dingen terwijl hij geen rode cent heeft en die dan ook nog doodleuk zegt: ik betaal geen cent, men ziet maar hoe ze eraan komen, verklaren ze me maar failliet of dan ga ik ook gewoon naar de gemeente voor hulp. Dan gaan mijn haren rechtop staan. En als ik hem daarop aanspreek: ok, wat jij jezelf aandoet is jouw probleem, jij bent een volwassen vent, maar sta je er ook bij stil wat je je vrouw en je kinderen aan doet? Neem je verantwoordelijkheid!! Soms zou ik dit tegen iedereen willen roepen, want om mij heen zie ik meer gezinnen in de problemen komen maar ze blijven stug doorgaan met waar ze mee bezig zijn. Hier krijg ik het benauwd van. Want zoals wij nu leven gun je een ander toch niet.
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Dit is weer zo'n onderwerp waarmee Dick de knuppel in het hoenderhok gegooid heeft. ;) ;D

Waar ik zelf denk dat het in eerste instantie fout gaat en wat ik schrikbarend vind, is dat de meeste mensen geen idee hebben van hun vaste lasten.
Als je mensen vraagt hoeveel geld ze elke maand moeten betalen voor bijvoorbeeld hun zorgverzekering of energienota, merk je heel vaak dat zij het antwoord schuldig moeten blijven.
"Tja......zo'n ......euro, of euhhmm....ongeveer....euro

Als je al niet precies weet hoeveel geld je per maand moet "vasthouden" voor je vaste lasten, raak je al heel snel het overzicht kwijt hoeveel er daadwerkelijk overblijft voor extra's.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat deze mensen dus eigenlijk geen idee hebben van hun inkomsten en uitgaven!!!

En sparen?
Dat is heel lang gezien als "oubollig" en iets wat je opa en oma deden.
Het is tegenwoordig heel normaal (geworden) dat je voor alles (van de koelkast tot een vakantie, van een auto tot een huis) een lening afsluit.
En deze tendens is ook heel sterk in de hand gewerkt door de banken en de verstrekkers van de zogenaamde "makkelijke" (flits)kredieten.
En dan laat ik de creditcardmaatschappijen nog maar even buiten beschouwing, wat in feite een verkapte vorm van lenen is.

Neem niet weg dat je altijd zelf verantwoordelijk blijft, maar......het is de mensen ook wel heel makkelijk gemaakt.

Ieder huishouden heeft altijd duurdere en minder dure maanden. Denk bijvoorbeeld maar aan de jaarnota's van energie- en waterbedrijven en sommige verzekeringen (opstal/inboedel/WA).
In de minder dure maanden is de aflossing van die lening meestal niet zo'n probleem, maar in de duurdere maanden kan dit ineens het beginpunt zijn van een heleboel narigheid!

En de jeugd?
Tja, er wordt niet voor niets gezegd dat die de "toekomst" heeft.
Door hun leventje tot dat moment, waarop zij nog geen verantwoording hoeven te dragen voor een huishouden, kan ik begrijpen dat zij de toekomst minder somber inzien.

Chrissie

Libra ik ben blij dat Dick hem in het hoenderhok heeft gegooid, hier komt zoveel mee naar voren waar velen van kunnen leren. Het geeft in ieder geval stof tot nadenken ;) En misschien kunnen er nog meer schuldenaren mee voorkomen kunnen worden of dat ze eerder hulp zoeken of het zelf eerder gaan aanpakken. Kijk nu eens naar je eigen reactie daar staan zoveel boodschappen in. ;)

Chrissie

Wil nog even iets toevoegen, is het niet beter zoals we hier al met elkaar doen dat we elkaar helpen met oplossingen dat maakt dit forum ook zo fijn en sterk. Daar hebben de mensen veel meer aan want eerlijk gezegd vindt ik het het toch in en in triest dat zoveel mensen een betalingsprobleem hebben.

Libra

Ja, lieve Chrissie, ik ben het helemaal met je eens!

Denken in oplossingen is veel constructiever en positiever dan "zwarte pieten" hoe iemand in de problemen is gekomen.
Ten eerste omdat dat totaal geen zin heeft (het feit ligt er al), maar ten tweede, en ik denk nog vele malen belangrijker, door alle tips en adviezen hier krijg je handvatten aangereikt waarmee je daadwerkelijk een omslag kan maken en het schuldenmonster op een goede manier aan kunt pakken.

Maar ook zovelen zitten nu in de problemen door de economische crisis.
Bijvoorbeeld door het verliezen van hun baan.

Mensen leven gewoon naar het inkomen wat zij hebben (iets wat overigens heel menselijk is hoor! ;)), maar op het moment dat er maar een kleine kink in de kabel komt, zijn de problemen legio!!

Wat ook niet meegeholpen heeft is dat ten tijde van de hoogconjunctuur, mensen bijvoorbeeld een hypotheek kregen gebaseerd op 2 inkomens.
Je hoeft geen geleerde te zijn om te kunnen begrijpen dat bij de minste verandering (neem bijvoorbeeld een zwangerschap), het plaatje er opeens heel anders uit komt te zien.
En dan heb ik het nog niet eens maar over de hypotheekvormen die opeens in zwang kwamen.
Aflossingsvrije hypotheken, hypotheken op basis van een levensverzekering enz. enz.

Dertig jaar geleden bestonden deze hypotheken helemaal niet!
Je had een annu