De schaamte voorbij

Started by Lotus, May 16, 2013, 07:32 PM

Previous topic - Next topic

Lotus

Vandaag heb ik voor het eerst onder ogen gezien dat ik wel degelijk schulden heb. En niet zo'n beetje ook.

Ik ben 27, heb een fulltime baan en een leuk koophuisje waar ik alleen woon. Mijn omgeving denkt dat ik behoorlijk geld heb, net als ik altijd dacht. Alle kredieten telde ik op bij mijn vermogen, omdat dat geld voorhanden was. Helaas is dat niet zo, en ben ik al jaren bezig het ene gat te dichten met het andere. Tot ik vandaag de stand van zaken opnam en zag dat ik nog maar 60 euro kan opnemen tot komende week vrijdag. Thuis dacht ik het wel even over te boeken van mijn creditcard. Helaas, limiet bereikt.

Op dit moment is de stand van zaken als volgt:
- roodstand bank: 2500
- VISA creditcard: 2500
- belastingschuld: 2200
- schuld bij mama: 800
- Studieschuld: 19.000

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de rest van de berichten niet heb gelezen, maar echt even mijn ei kwijt moet. Ik weet eigenlijk helemaal niet of het de bedoeling is dat ik hier open en bloot alles neerzet, maar ik moet het zelf gewoon onder ogen komen.

Ik heb inmiddels een plan de campagne gemaakt en volgens mijn berekeningen ben ik september 2014 klaar met de VISA, roodstand, belastingdienst en moeders. Als ik me aan mijn budget kan houden tenminste. De studieschuld ga ik niet redden binnen een jaar, dus die staat dan nog open.

Inmiddels ben ik van de grootste schrik bekomen en enigszins gemotiveerd om al die schulden weg te werken, maar ik schaam me kapot dat ik het zover heb laten komen  :'(

Weegschaaltje

Ten eerste welkom hier op dit forum. Een forum waarbij je op allerlei manieren hulp en tips gaat krijgen van mede schuldenaren. Heel herkenbaar hoor wat je hier nu schrijft. Je bent zelf zo vrij om hier de dingen neer te zetten zoals je zelf wilt. Met exacte cijfers of zonder. Ik heb zelf ervaren dat als je precies zwart op wit hebt wat de schuldenlast is, het in het begin ontzettend schrikken is. Maar je raakt er ook ontzettend gemotiveerd van, omdat je er aan wilt werken.

Ik snap dat je je behoorlijk schaamt maar soms lopen dingen in het leven anders als je voor ogen had gezien. Je hebt al een hele grote stap voorwaarts gemaakt. Je erkent dat je schulden hebt en tevens wil je er wat aan gaan doen. Dat dit met vallen en opstaan gaat zal je waarschijnlijk ook nog wel ondervinden. Op die momenten zijn wij er om je te steunen.

Schrijf hier maar lekker van je af. Dat is het voordeel van zo een anoniem forum.

Libra

Hai Lotus, van harte welkom hier!

Je mag hier net zoveel neerzetten als je zelf wilt!
Niemand hier zal daar aanstoot aan nemen en sterker nog, niemand hier zal je veroordelen om wat je gedaan hebt.

Ook de schaamte die je nu voelt is heel herkenbaar voor ons allemaal.
Net als de schrik en de pijn als je werkelijk onder ogen gaat ziet hoe de vlag erbij staat.

Quote from: Lotus on May 16, 2013, 07:32 PM
Ik heb inmiddels een plan de campagne gemaakt en volgens mijn berekeningen ben ik september 2014 klaar met de VISA, roodstand, belastingdienst en moeders. Als ik me aan mijn budget kan houden tenminste.

Hier valt en staat alles mee!
Wil je echt je schulden aan gaan pakken, dan heb je domweg geen keuze!!!

Hier zeggen we dan altijd, ga je beslagvrije voet uitrekenen en ga daarnaar leven!
Gooi alle overbodige zaken overboord (abonnementen op tijdschriften bijvoorbeeld) en ga kijken waar je op kunt bezuinigen (dure abonnementen van mobiel, internet en tv, overbodige verzekeringen).

Leven met schulden is zwaar!
Het betekent dat alles wat je tot nu toe als "normaal" beschouwde voor een lange tijd helemaal niet meer normaal en gewoon is.
Alle extra's en luxe dingen, zoals uitgaan, dure kleding kopen, elke maand naar de kapper enz. enz., moet op een heel laag pitje gezet worden of eigenlijk afgeschaft worden.

Als eerste is het belangrijk om je beslagvrije voet uit te rekenen.
Dat kun je doen op onderstaande link.
http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php

Van dit bedrag moet je alle vaste maandelijkse lasten betalen (hypotheek, gas, licht, water, opstalverzekering, WOZ Belasting, telefoon, internet, tv, waterschapsbelasting, verzekeringen en alle andere vaste posten die je verder nog hebt) en van leven (geld om te eten en te drinken).

Wat er dan overblijft heb je om de schulden mee af te lossen.

Als tweede is het heel belangrijk dat je communiceert met je schuldeisers!
Probeer met hen betalingsafspraken te maken. Zeker wat de Belastingdienst betreft, is dit heel belangrijk omdat zij altijd voorrang hebben op wie dan ook, maar tevens alle middelen zoals loonbeslag en bankbeslag mogen toepassen zonder tussenkomst van een rechter.
Daar tegenover staat dat zij heel soepel zijn in het treffen van een betalingsregeling.

Maar ook voor jou geldt net als voor ieder ander, maak geen afspraken die je niet na kunt komen, zet jezelf niet zo krap dat je geen kant meer op kunt bij eventuele onverwachte rekeningen/financi

Chrissie

Welkom Lotus,

Iedereen die hier op het forum schrijft weet zo goed hoe het voelt om met schulden te leven dus je hoeft je nergens voor te schamen. Gooi dat lekker naast je neer en voeg je bij onze club. ;)

Inderdaad als je op gaat tellen dan schrik je je het apezuur en denkt direct hoe heb ik ooit zo dom kunnen zijn. Maar je bent niet dom. Je bent nu heel goed bezig om weer die positieve kant op te gaan dat is hartstikke verstandig.

Dat je niet direct andere berichten leest heel normaal je hebt toch een cultuurshock gekregen en kan het andere even niet verwerken. Later komt het vanzelf dus voel je niet schuldig.

Hoop dat je samen met ons mee blijft schrijven dat werkt heel stimulerend.

groet Chrissie
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Boeddha

Welkom Lotus, eerste stap heb je gezet en dat is onder ogen zien dat er schulden zijn. Je bent niet stil in een hoekje gaan zitten maar je bent meteen in actie gekomen!

Je treft hier vele deskundigen, lotgenoten en een steun voor de aankomende periode!

Heel veel succes en over 1.5 jaar (wat zijn 18 maanden op de rest van je schuldvrije leven?!) begint er weer een nieuw leven (voor velen begint er een nieuwe fase als ze 30 worden!)

groet Boeddha (een mede lotgenote)
Be strong, have faith!

Lotus

Wow, wat een fijne reacties. Ik heb net moeders gebeld en voorzichtig gemeld dat ik toch niet zo heel erg in de slappe was zit als zij denken. Deels wisten ze het (zie lening, voor belastingdienst was dat overigens), maar niet dat ik nota bene roodstond! Dat is een soort scheldwoord in onze familie.

Anyhow, ik zal eea even toelichten.
In 2010 had ik een huurwoning en kreeg ik huurtoeslag waar ik toen recht op had. In december dat jaar kreeg ik een fulltime baan waardoor ik teveel verdiende en de huurtoeslag (3100 eu) moest terugbetalen. Daar staat nog 2200 van open. Ik ben boos, omdat ik ervan baal dat het per jaar ging, en niet per maand. Als ik in januari wist dat ik in december die baan zou krijgen, had ik het nooit aangevraagd. Aan de andere kant is dat een illusie, want ik had de huur niet eens kunnen betalen zonder toeslag.

De rest van het geld heb ik gewoon over de balk gesmeten eigenlijk. Avondjes uit, kleding, vakantie, Ikea, noem maar op... Ik dacht mezelf rijk met een inkomen van 2100 per maand, maar ook dat houdt gewoon op nu.

Mijn lichtpuntjes:
- volgende week vakantiegeld, waarvan 800 naar moeders gaat, de rest is voor de APK.
- januari 2014 klaar met afbetalen van auto ad 221 eu per maand sinds 2010.
- december eindejaarsuitkering ad 1600
- aug '13 en jan '14 beide keren 70 eu loonsverhoging p/m.

Ik weet dat ik totaal niets te klagen mag hebben, maar ik ben echt heel erg geschrokken van mijn onnadenkendheid. Daarnaast heb ik adhd, waardoor ik nogal moeilijk op lange termijn kan denken. Het kan maar zo dat ik morgen dit hele plan in de kliko gooi en een vakantie boek. Ik zie het meeste op tegen geen impuls-aankopen meer. Niet meer even een nieuw t-shirt kopen, of een avondje uit, of dagje IKEA. Voor mij voelt het komende jaar nu als een weekje waar ik even doorheen moet, appeltje eitje. Maar soms voelt het als de rest van mijn leven, ik kan dat tijdsbestek zo verschrikkelijk moeilijk inschatten.

Mijn grootste angst is nu dat ik dit niet volhou en deurwaarders aan de deur krijg of mijn collega's erachter komen. Of dat dit van kwaad tot erger gaat...

Knibbel

Hallo Lotus, je hoeft je niet te schamen. Het doet er niet toe hoe het allemaal gekomen is, feit is dat je nu stappen onderneemt om aan je schulden te gaan werken. Dat is op zich al lovenswaardig. Wij herkennen allemaal het begin wanneer je beseft dat je schulden je aan het verstikken zijn, eerst komt de schrik, dan de schaamte en dan het zoeken naar een weg om hier weer uit te komen. Maar op dit forum staan wij allemaal klaar, wij weten per slot van rekening hoe zwaar deze weg kan zijn, om je te steunen. Ieder op zijn eigen manier.

Schrijf gerust alles wat je kwijt wilt op dit forum, je zult merken dat het heel erg opluchtend kan werken. Hou vol Lotus.

Liefs van Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Quote from: Lotus on May 16, 2013, 08:42 PM
Mijn grootste angst is nu dat ik dit niet volhou en deurwaarders aan de deur krijg of mijn collega's erachter komen. Of dat dit van kwaad tot erger gaat...

Is het misschien een idee om kontakt op te nemen met Schuldhulpmaatje of Humanitas?
Zij helpen totaal belangeloos/kosteloos schuldenaren die, om wat voor reden dan ook, het niet in hun eentje redden.
Je zou er misschien enorm mee geholpen zijn als iemand het traject met je meeloopt en met je meekijkt.

http://schuldhulpmaatje.nl

Weegschaaltje

Lotus zolang je geen achterstanden hebt. Daar bedoel ik mee te late betalingen bij je schuldeisers. Is de kans vrij klein dat je deurwaarders aan je deur staan. Voordat zo iets gaat gebeuren gaat er nog een heel traject aan voor af. Herinneringen, aanmaningen incasso bureaus, deurwaarders  ;)

Het impulsieve koopgedrag herken ik als geen ander. Gewoon maar kopen en niet verder denken. Maakt niet uit waar t geld vandaan komt. Pas later, dus aan het traject waar je nu staat, komt het besef, wat heb ik gedaan.

We zitten hier allemaal in het zelfde schuitje en weten heel goed hoe jij je nu voelt. Maar ik geef je bij voorbaat al een dikke pluim. Omdat je erkent dat er nu wat moet gebeuren. En geloof me, daar is heel veel kracht en moed voor nodig geweest.

Buster

Hoi Lotus, welkom!

Ik sluit me bij mn voorgangers aan.
Iedereen herkent waar je nu mee bezig bent.
Door hier te schrijven sta je er niet helemaal alleen voor.
Enne,.. klasse dat je de boel gaat aanpakken.

Ik zit net je uitleg te lezen en snap even iets niet,..
De berekening wordt gemaakt over het hele jaar en wordt of achteraf uitgekeerd voor vooraf en dan per maand. Nooit in een keer voor een heel jaar vooruit.

Het kan niet zo zijn dat jij in een maand zoveel hebt verdiend dat je ineens geen recht meer had op de volle

Lotus

Quote from: Buster on May 16, 2013, 10:23 PM
Hoi Lotus, welkom!

Ik zit net je uitleg te lezen en snap even iets niet,..
De berekening wordt gemaakt over het hele jaar en wordt of achteraf uitgekeerd voor vooraf en dan per maand. Nooit in een keer voor een heel jaar vooruit.

Het kan niet zo zijn dat jij in een maand zoveel hebt verdiend dat je ineens geen recht meer had op de volle

Buster

Ik denk dat er toch iets fout is gegaan bij de BD.
Als je met

moederbeest4

Hoi Lotus

Allereerst welkom hier!!!
Onlangs ben ook ik hier terecht gekomen.
Je schrikt, wordt met de neus op de feiten gedrukt, je schaamt je, bent boos op jezelf enz.
En dan wil je ineens alles liever vandaag dan  morgen aflossen ook al weet je dat dat niet kan, want de schulden zijn ook niet allemaal in 1 dag ontstaan.
Zoals je bij mijn verhaal kan lezen heb ik al kleine tegenslagen gehad de afgelopen week.
Ik heb het een en ander betaald en toch zie ik mijn last nu niet verminderen, maar op sommige plekken juist vermeerderen. Lang leve de incassokosten en storneringen vd bank ;)
Mijn emoties gaan van go with the flow tot hoe moet het nu verder enz. Het zal wel bij het verwerkingsproces horen.
Om anderen die er misschien achterkomen maak ik me minder zorgen.
Tegen mij is verteld dat van de 10 gezinnen er nu wel 2 a 3 zo zitten als dat ik zit en sommige zelfs al iets te ver (dreiging uithuisplaatsing enz)
Ook hier wacht de auto een APK en gelukkig komt het vakantiegeld. Na de apk ga ik bekijken wat heb ik over. Daarvan hoe dubbel het ook voelt zal ik een deel apart zetten op de spaarrekening en een deel gebruiken om af te lossen. Idem met teruggave BD.
Bij mij ligt de eerste prioriteit bij woningbouw en ziektekostenverzekering.Zijn de grootste bedragen, maar ook de bedragen die mij buikpijn geven.
Als ik die weg zou kunnen strepen werd mijn leven al meteen een stuk rustiger.
Meer dan overuren maken, zuinig aan doen en stukjes betalen kan ik niet.
Ik wil je iig succes wensen en weet je ook wij beginnelingen gaan het redden!!! Over een poos horen we gewoon bij de gevorderden en kunnen wij ook tips geven aan de nieuwelingen.

Zet m op Lotus je kan het, zeker met al deze lieve mensen op dit forum.
Zij geven mij kracht en doorzettingsvermogen, hoop dat jij hetzelfde mag ervaren

Groetjes Moederbeest4