mag dit?

Started by king2008, May 15, 2013, 10:15 PM

Previous topic - Next topic

king2008

beste lezers,

ik heb een belangrijke vraag,
mijn man en ik hebben nu bijna een jaar geleden schuldhulpverlening aangevraagd bij de gemeente.
we zitten nog steeds niet in het minnelijk traject omdat ze eerst wouden dat ons huis is verkocht. we hebben sinds januari dit jaar ons huis verkocht en nu willen ze weer wachten tot we uit de woning zijn. dit is 1 augustus.
we mogen echter nog geen andere woning betrekken in verband met dubbele lasten en dat wilt de gemeente niet hebben.
nu hebben wij al hulp van het maatschappelijk werk ingeschakeld omdat we niet tevreden zijn over hoe de gemeente ons behandeld.
3 weken wachten eens je eens een telefoontje terug krijgt over de stand van zaken is natuurlijk niet de bedoeling.

nu is het zo dat we misschien bij iemand in kunnen gaan wonen. maar dit is in een andere gemeente.
mijn man en ik hebben toen een rekensom gemaakt en we zouden dan zonder hulp van de gemeente binnen 4 maanden schuldenvrij zijn. het maatschappelijk werk zegt dat we dit zeker moeten.
maar nu is mijn vraag mag dit zomaar?
we zitten nog niet in het traject en ik ga niet 3 jaar in schuldhulpverlening zitten als ik er zelf binnen 4 maanden uit kan zijn.

graag had ik jullie mening en misschien nog adviezen.

groetjes
king2008

Buster

Beste King,

Ja dat mag.
Zolang je geen akkoord hebt ondertekend waarmee je afspraken hebt gemaakt met de schuldeisers kun je gewoon gaan en staan waar je wil.
Vraag het wel eerst na bij je contact persoon, het kan zijn dat er in jullie geval een soort van contract is opgesteld. Iedere gemeente heeft namelijk weer andere regels.

Wat je in zo'n geval het beste kunt doen is de schuldeiser direct op de hoogte stellen.
Bijvoorbeeld door ze een brief te schrijven in de trant van;

Geachte,

Zoals u weet wachten wij al lange tijd op hulp van onze gemeente.
Het wachten is voor u, net als voor ons niet prettig.
Daarom hebben we besloten om de openstaande vorderingen zelf te voldoen.

Zodra wij de administratie terug hebben ontvangen van de gemeente zullen wij u een passend voorstel doen aan de hand van onze afloscapaciteit na aftrek van de beslagvrije voet.

Hopende u hiermee voldoende te hebben ge

king2008

er is inderdaad een soort van contract gemaakt. maar dat staat in dat alles pas van kracht gaat bij de verkoop van het huis.
we hebben bij de hypotheek geen restschuld. wij hebben namelijk het huis verkocht met een overwaarde. (wat erg bijzonder is in deze tijd) maar we zijn er blij mee.

doordat we het huis met een leuke overwaarde hebben verkocht is de schuld al bijna met de helft verminderd.
vandaar dat we het ook zelf kunnen gaan doen.
ook ben ik een tijd lang werkeloos geweest en ben nu bezig met een baan. (gastouder)
dus nu hebben we achter een 2 maanden ongeveer 2 inkomens en dat maakt het natuurlijk alleen maar makkelijker om schulden te betalen en om misschien al een klein bedrag iedere maand aan de kant te leggen voor dadelijk in ons nieuwe huisje.

bedankt voor de tip met de brief ik zal het zeer zeker zo doen, dan heb ik namelijk alles op papier staan en dan kan ik ten aller tijden alles na kijken, dit was ik ook al van plan omdat we problemen hebben gehad met de woningbouwvereninging waar we de schulden aan af  betaald hadden en zei zeiden toen van niet. dit was voor ons een goede leer.

groetjes
king2008

Buster

Nou, dan ziet er naar uit dat de toekomst naar jullie glimlacht.
Gefeliciteerd met de verkoop zonder restschuld, dat is zeker een prestatie.

Als je aan de slag gaat met het berekenen wat je af kunt lossen, tel dan de inkomsten als gastouder niet mee.
Mocht er een kind een dag ziek zijn of op vakantie dan zijn er minder inkomsten waardoor je eventueel in de knel kan komen met de aflossingen. Dat zou zonde zijn.

Ik zou (maar dat ben ik, spaarfreak) de inkomsten apart houden en zo nu en dan een extra aflossing doen. Dat toont alleen nog maar meer aan dat je bereidwillig bent om af te lossen.

Succes!