incasso bureaus

Started by jamy2010, May 11, 2013, 11:45 AM

Previous topic - Next topic

sacredfour

Buster,
De wettige status van een incassobureau is dat van de achterman in geval van bevoegdheid.
In geval van cessie heeft het de zelfde bevoegdheden als elk ander rechtspersoon zoals jij en ik.
De menselijke geest die tijd en ruimte in het leven geroepen heeft om een model te creëren van het bestaan, is zijn werkelijke aard vergeten. Hij is het model geworden.

jamy2010

Ik ben er nog steeds mee bezig, ze belde mij gisteren op een een  nieuw voorstel te doen om te betaling te komen. Ik kan hier niet aan voldoen, heb ze dat ook verteld, ze dringen er op aan dat ik teken en terugstuur, inclusief een akte van cessie. Heb nog niks terug gestuurd, heb ze gevraagd om de algemene voorwaarden, maar snappen mijn vraag niet. Nog maar een mail gestuurd dat die vraag toch niet zo moeilijk is dat ieder bedrijf toch wel algemene voorwaarden heeft. ben benieuwd of ik ik ze krijg.

jamy2010

het onderstaande krijg ik als antwoord op mijn vraag over de algemene voorwaarden.

Voor de voorwaarden inzake uw vordering verwijs ik u naar gesloten overeenkomst met de geldverstrekker, bemiddelaar en de payment provider.

Daar vindt u alle informatie.

Maar de vraag is en blijft waar u heen wilt, gaat u de regeling aanleveren of maakt u geen gebruik van het voorstel van mijn collega?

Hoogachtend,

Infare.nl

Buster

NIET TEKENEN!!!!!!!!!

Hiermee geef je ze bepaalde bevoegdheden waar ze ABSOLUUT geen recht op hebben.
Jamy, het lijkt me verstandig dat je je gaat melden bij het Juridisch Loket.

Even ter uitleg; als jij ondertekend en je kunt je op een bepaald moment niet aan de betalingsregeling houden dan hebben zij een wettig stuk in handen waarmee ze beslag op je loon of uitkering kunnen leggen.

jamy2010

Daar zijn wij dus gisteren geweest, krijg je als antwoord ja u moet ze wel betalen, kom ik dus ook niet verder mee, waren niet echt behulpzaam. Had al de e-mail meegenomen, hebben ze nog niet ingekeken, waar zijn zij voor vraag ik mij dus af.

jamy2010

Vergeten te vertellen, tekenen doen wij zo en zo niet, heb nu een email naar de jurofoon gestuurd. hebben ook een afspraak staan bij sociale raadslieden, alleen kon niet eerder dan vrijdag 24 mei, is wel balen.

Buster

Wat slecht, dat had ik niet verwacht.

Ze mogen je niet dwingen tot het tekenen van een akte van cessie. Dat te eerste.
Ik weet niet waar je nu van rondkomt maar het enige wat ze van je mogen eisen is dat je maximaal aflost. Maximaal is volgens de wetgeving ongeveer alles boven 90% van het bijstandsniveau.

Als je dat al doet kunnen ze hoog of laag springen maar dan is de kans groot dat een rechter ze geen gelijk gaat geven.

Vers van Twitter; ondertekening onder dwang (het is dwang omdat ze het als voorwaarde stellen van de aflossingen) niet rechtsgeldig is.
(ik lees net je laatste bericht, wat goed!)

@SF weet jij hoe het zit rondom die akte? Dat mag toch helemaal niet?

Libra

Wat een boeven!!!! :(

Wat ze nu dus proberen te doen is jou de akte van cessie te laten ondertekenen, waardoor zij aangemerkt worden als de eisende partij!

Ook ik benadruk heel sterk: NIET TEKENEN!!!!!

Bewaar alles wat je schriftelijk van hen gekregen hebt heel goed!!
Is het via de email binnengekomen: uitprinten!!
En ze niet meer te woord staan aan de telefoon, behalve om aan te geven dat je alle correspondentie met hen voortaan via de mail wenst te laten verlopen.

Het kan gebeuren dat degene die je spreekt bij het Juridisch Loket bijvoorbeeld (nog) niet op de hoogte is van de nieuwste incasso wetgeving.
Zou niet zo moeten zijn!, maar het kan een keer gebeuren.
Mijn eigen ervaringen met het Juridisch Loket waren wel heel goed.

Ik hoop en verwacht dat Sacredfour je een voorbeeldbrief kan sturen die je op jouw beurt aan deze incasso bureaus kunt sturen voorzien van keurig nette, doch gespierde taal met de bijbehorende wetsartikelen.

Nogmaals, ondanks de druk die ze op je uitoefenen, laat je niet gek maken en hou vol!!

Wij blijven hier zeker met je meekijken en meewerken!!

jamy2010

Ik moet voor 17 uur  de betalingsregeling terug sturen, heb al een paar keer uitstel gehad met smoesjes van mij uit verzinnen, reageer ik niet gaan ze beslag leggen, en dit over een bedrag van 2000 euro, dan zal het wel meer worden.
Ik vind het ook raar dat ze gisteren dus met een ander betalingsvoorstel kwamen.

Libra

Lieve Jamy........een incasso bureau KAN HELEMAAL G

jowie46

@jamy2010

Als ik het goed begrepen heb kan een incassobureau geen beslag leggen en heeft een incasso geen rechten. Dus dit is een pure druk.
Beslag leggen kan alleen als het bij de rechter is geweest.

Maar goed net wat Buster zegt kijk uit ga niks tekenen..

Wat een rot situatie dit allemaal..

Hou je sterk

Het ging hierbij toch omdat krediet gebeuren via betaalpasje of zo, wat ook nog eens geen vergunning heeft? als dat zo is, dan is die beslaglegging volgens mij helemaal ver te zoeken.

n.b.
Want hoe zou zo iets bij de rechter komen, een dossier van een bedrijf zonder vergunningen? en illegaal op de markt bezig is. Die bij de rechter eist dat een persoon die in zijn praktijken is getrapt tot het dwingen te betalen. 

Libra

Jamy,

Omdat ik het gevoel heb dat je toch ten onder dreigt te gaan aan de druk van het incasso bureau heb ik onderstaand artikel van de Ombudsman even voor je gekopieerd.
Zoals je wellicht weet is de Ombudsman een stichting die opkomt voor de belangen en rechten van de burgers.
Zij schrijven exact hetzelfde als wat ik je verteld heb.

Ik hoop dat dit je misschien een beetje gerust kan stellen!!
Sterkte en hou vol!!!!!

Incassobureau en deurwaarder
Laatst bijgewerkt op: 18-4-2012

Als u een rekening ook na een aantal aanmaningen niet betaalt, kunt u te maken krijgen met een incassobureau of een deurwaarder. Beiden vorderen ze geld, maar toch is er een groot verschil in bijvoorbeeld wettelijke status en kosten die zij bij u in rekening mogen brengen.

Incassobureau

Een incassobureau vordert openstaande rekeningen in opdracht van een opdrachtgever (schuldeiser). Dat kan een winkel, een postorderbedrijf of een tandarts zijn, maar ook een (semi-)overheidsinstelling. Een incassobureau heeft geen wettelijke status en mag geen dwangmiddelen gebruiken. Zo kan een incassobureau geen beslag leggen op uw loon, uitkering, inboedel of huis. Een incassobureau mag u alleen met brieven steeds indringender vragen te betalen. Helpt dat niet, dan moeten zij een deurwaarder inschakelen. In principe stuurt een incassobureau u alleen maar brieven. Zij komen niet aan de deur. Maar het is niet verboden.

Deurwaarder

Op het moment dat een incassobureau het geld niet binnen kan krijgen, kan de deurwaarder om de hoek komen kijken. Een deurwaarder heeft een wettelijke status en is aan allerlei wettelijke regels gebonden. Een deurwaarder kan beslag leggen op uw loon, uitkering en bezittingen. Maar vrijwel altijd is daar een vonnis van de rechter of kantonrechter voor nodig. Ook mag hij andere maatregelen nemen om u te dwingen te betalen. De kosten die hij in rekening brengt zijn wettelijk vastgelegd.

Krijgt u een brief of komt de deurwaarder bij u langs, reageer dan altijd. Als u bezoek krijgt van de deurwaarder betekent dat meestal dat er al een uitspraak (vonnis) van een rechter ligt. Vraag om een kopie van dat vonnis, want alleen een deurwaarder mag het vonnis ten uitvoer leggen. Wist u niet dat er een proces liep bij de rechter? Het kan zijn dat een schuldeiser met uw oude adres werkt. Dat is een veel voorkomende reden dat post - dus ook die van de deurwaarder - u niet bereikt. U bent zelf verantwoordelijk voor registratie van de juiste adresgegevens in de Gemeenschappelijke Basis Administratie (GBA). het kan ook zijn dat er sprake is van naamsverwarring of een grote communicatiestoornis.

Let op! De meeste deurwaarders houden er een incasso-afdeling op na. Zorg daarom dat het u duidelijk is of een bedrijf als deurwaarder of als incassobureau optreedt.

jamy2010

Ze leggen dan conservatoir beslag staat in de mails en msn die ik krijg, kunnen ze dat ook niet?

jowie46

@ Jaimy volgens mij las ik dat ergens anders ook op dit lijntje

Ik ben wezen rondkijken en ik vond dit

http://nl.wikipedia.org/wiki/Conservatoir_beslag

Maar ik betwijfel het of ze dit gaan doen.

Dit is niet eerder gebeurt bij andere op dit gebied.

Libra

Nee Jamy!!!!!!!

Ook dat kunnen ze niet zomaar zelf even doen!!!!

Ik heb dit even voor je gekopieerd uit Wikipedia.

Conservatoir beslag

Een conservatoir beslag is een beslaglegging die gedaan wordt nog voor dat er een vonnis is uitgesproken. De bedoeling van het beslag is om voordat een dure procedure wordt gevoerd zekerheid te verkrijgen dat er ook iets te halen valt bij de wederpartij. Een schuldeiser kan via een advocaat bij de voorzieningenrechter van de bevoegde rechtbank hiertoe een verzoekschrift indienen. In dit verzoekschrift dient de vordering te worden omschreven waarvoor het beslag wordt gelegd en het goed waarop het beslag zal worden gelegd.

Als een conservatoir loonbeslag wordt gelegd zal de schuldenaar wel worden gehoord. Bij de beoordeling van de rechter of een conservatoir beslag is toegestaan wordt dan gekeken naar het inkomen en vermogen van de schuldenaar en de beslagvrije voet. Het leggen van een conservatoir beslag dient wel te worden gevolgd door een procedure waarin over de vordering wordt geoordeeld.

Conservatoir beslag wordt mede gebruikt als pressiemiddel in civiele conflicten.

Let wel: in geval van beslag op een betaalrekening, legt men alleen beslag op het saldo van die dag. Daarna is de rekening weer te gebruiken als altijd.