Verzoek om gegevens voor WSNP aanvraag

Started by michaelm, May 08, 2013, 01:26 PM

Previous topic - Next topic

michaelm

Beste forumleden,

Ik zit nu al een hele poos bij de Plangroep in Budgetbeheer. Nu is het minnelijk traject is afgeketst omdat er 1 weigeraar in het dossier is. Heb een brief van Plangroep ontvangen waarin staat dat ze nu ''middels de rechter proberen dat de schuldeiser alsnog akkoord gaat met een minnelijk regeling. Mocht de rechter van mening zijn dat de schuldeiser gelijk heeft, wordt er direct door de rechter beoordeeld of ik wordt toegelaten tot de WSNP.''

Al ik het dus goed heb:
# als de rechter hierin meegaat, wordt er dan alsnog een minnelijk traject opgestart via Plangroep?
# als schuldeiser niet akkoord gaat, en bij toelating WSNP loopt het niet meer via Plangroep?

In de brief wordt om oa deze gegevens gevraagd:

-eigen algemene verklaring omtrent het ontstaan van de schulden (zijn hier nog zaken van belang die ik zeker niet onvermeld mag laten?)
-Per schuld aangeven hoe deze ontstaan is (meeste schulden zijn ontstaan omdat ik ge

Knibbel

Hallo Michaelm, welkom op dit forum. Ik zie dat je met veel vragen zit. Zelf heb ik geen ervaring met een minnelijke regeling of de WSNP. Ik probeer, met steun van mijn mede-forumleden, op eigen kracht er uit te komen. Maar hier zitten gegarandeerd forumleden die je bij je vragen kunnen hulpen. Jouw situatie lijkt me inderdaad erg frustrerend.  Je denkt met het ingaan van een minnelijk traject de cirkel van schulden te kunnen doorbreken om  daarna met een schone lei te kunnen beginnen. Komt er zo'n dwarsligger van een schuldeiser om de hoek kijken en wordt je weer in de onzekerheid geworpen. Kan me voorstellen dat je goed voorbereid wilt zijn op wat er komen gaat, ik zou hetzelfde hebben. Ik wens je heel veel sterkte en succes en duim voor je dat het allemaal toch nog goed komt. 

Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Hai Michaelm, allereerst welkom hier!

Om je eerste vraag meteen te beantwoorden:
het betreft hier waarschijnlijke geen preferente schuldeiser, of

michaelm

@Knibbel dank je wel!

@Libra Eerlijk gezegd hoop ik dat het verzoek af wordt gewezen en ik wel in de WSNP terecht kan. Zit nu al vanaf midden 2010 in budget beheer via Plangroep, al 3 verschillende schuldhulpverleners gehad en nu pas beetje op de juiste weg. Daarnaast heb ik van een kennis, die in de WSNP 'zit', vernomen dat hij de mogelijkheid heeft om dmv het betalen van 5000 euro het stramien van WSNP schuldsaneringsregeling over te slaan en meteen overal vanaf is. Maar in ieder geval hartstikke bedankt voor je tips, ik ga deze nu meteen verwerken in mijn eigen verklaring. gr

Chrissie

Welkom michaelm,

Misschien een vreemde vraag maar hoe kan het dat die kennis ineens wel 5000 euro kan betalen? ??? De WSNP is er toch voor dat mensen uit hun schulden wordt geholpen die hartstikke moeilijk zitten of zie ik nu iets verkeerds? ???
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

Libra

Het is inderdaad heel vervelend als het traject niet lekker loopt als je begint en dat kan heel frustrerend zijn.

Quote from: michaelm on May 08, 2013, 05:01 PM
Daarnaast heb ik van een kennis, die in de WSNP 'zit', vernomen dat hij de mogelijkheid heeft om dmv het betalen van 5000 euro het stramien van WSNP schuldsaneringsregeling over te slaan en meteen overal vanaf is.

???

Misschien heb ik het verkeerd begrepen of gelezen, maar ik vermoed dat je dit niet helemaal goed begrepen hebt van jouw kennis, want dit is alleen maar mogelijk indien de totale schuldenlast of

michaelm

@Libra Ik weet alleen dat die kennis voornamelijk belastingschulden heeft, dat het een schuld van +40.000 euro betreft en dat de door de toegekende WSNP toegewezen bewindvoerder hem hierover heeft ge

Libra

Quote from: michaelm on May 08, 2013, 06:28 PM
@Libra Ik weet alleen dat die kennis voornamelijk belastingschulden heeft, dat het een schuld van +40.000 euro betreft en dat de door de toegekende WSNP toegewezen bewindvoerder hem hierover heeft ge

michaelm

Ja nu ik dit allemaal hoor neig ik toch te denken dat wanneer iets te goed klinkt om waar te zijn, dit het meestal ook is. Zal het allemaal nog maar eens navragen bij die kennis. Ik ga snel aan de slag om mijn stukken aan te leveren en wachten op het najaar van 2016/17   

erikzijl

Quote from: Libra on May 08, 2013, 06:09 PM
WSNP
-de rechter wijst een bewindvoerder toe;
-bevriezing van je bankrekening (kan tot 3 weken duren);
-13 maanden totale postblokkade (al jouw post wordt naar de bewindvoerder gestuurd);
-overname van je administratie (vaak krijg je alleen nog weekgeld gestort en doet de bewindvoerder namens jou de betalingen van de vaste lasten).

@Libra Het is niet vanzelfsprekend dat in de WSNP je administratie wordt overgenomen.
In mijn geval, ik zit sinds 16 april jl. in de WSNP, betaal ik gewoon zelf alle vaste lasten.
Ik heb een VTLB waarbinnen ik al mijn uitgaven kan doen. Ben gelukkig (nog) niet aangewezen op weekgeld.

@Michaelm ik weet niet of je nog werkt, ik ben recent ontslagen en ben aangewezen op een WW-uitkering, maar als je zonder baan zit is het ook goed dat je laat zien dat je gemotiveerd bent om actief naar werk te zoeken voor (minimaal) 36 uur per week.

michaelm

Hoi @erikzijl Ik zit momenteel zonder werk en zal zeker alle verstuurde sollicitatie brieven en de daarop ontvangen reacties aan de rechter aanbieden. Bedankt!

Libra

Quote from: erikzijl on May 08, 2013, 09:59 PM
Quote from: Libra on May 08, 2013, 06:09 PM
WSNP
-de rechter wijst een bewindvoerder toe;
-bevriezing van je bankrekening (kan tot 3 weken duren);
-13 maanden totale postblokkade (al jouw post wordt naar de bewindvoerder gestuurd);
-overname van je administratie (vaak krijg je alleen nog weekgeld gestort en doet de bewindvoerder namens jou de betalingen van de vaste lasten).

@Libra Het is niet vanzelfsprekend dat in de WSNP je administratie wordt overgenomen.
In mijn geval, ik zit sinds 16 april jl. in de WSNP, betaal ik gewoon zelf alle vaste lasten.
Ik heb een VTLB waarbinnen ik al mijn uitgaven kan doen. Ben gelukkig (nog) niet aangewezen op weekgeld.

Dat kan inderdaad Erik, het verschilt natuurlijk per persoon en situatie.
Maar in het geval van Michaelm is het waarschijnlijk een ander verhaal omdat hij al budgetbeheer had.

Het verschilt ook per Gemeente omdat zij hun eigen eisen stellen aan schuldsanering.

Ik heb dus sec de verschillen tussen het minnelijk en WSNP traject aangegeven en waar je (eventueel) mee te maken kunt krijgen.

michaelm

Quote from: Libra on May 08, 2013, 07:02 PM
Quote from: michaelm on May 08, 2013, 06:28 PM
@Libra Ik weet alleen dat die kennis voornamelijk belastingschulden heeft, dat het een schuld van +40.000 euro betreft en dat de door de toegekende WSNP toegewezen bewindvoerder hem hierover heeft ge?informeerd.

Kan ik niet even de naam van die bewindvoerder krijgen? :P
Die wil ik ook hééél graag als bewindvoerder hebben! ;)

Dit is trouwens wel heel apart.....
Op dit moment is door de aangescherpte regels een belastingschuld voldoende grond om afgewezen te worden voor de WSNP.
Bovendien blijven schulden aan de staat ook na het verkrijgen van een schone lei opvorderbaar.

Ik neig er toch naar om te denken dat dit een "broodje aap" verhaal is.
En dan bedoel ik niet van jouw kant, maar van de kant van die kennis.
Want tenzij met dit bedrag de komplete schuld in 1 keer afgelost is, moet de bewindvoerder op zijn beurt verantwoording afleggen aan de rechter-commissaris (de kontaktpersoon van de rechtbank en ook aangewezen door de rechter zelf).
En geloof me, die houden zich strikt aan alle regels en wetten die gelden voor de WSNP en gooien het nimmer op een akkoordje.

Ik snap heel goed dat het allemaal lang geduurd heeft voor je.
Punt is alleen dat pas sinds vorig jaar de nieuwe criteria voor schuldhulpverlening voor de gemeenten in werking is getreden.
Maar dan nog, het ligt er maar net aan hoe snel schuldeisers reageren en de vragen/brieven beantwoorden die zij ontvangen.
Daardoor kan het gewoon een nogal langdurige procedure worden.

Maar in principe is er qua duur van het traject (minnelijk of WSNP) geen verschil.

En wordt niet al te ongeduldig, want je hebt ook nog te maken met een rechtbank :P
In jouw geval heb je voor beide scenario's een rechter nodig en wordt het dus gewoon op de rol geplaatst en is het afwachten wanneer er plek is.

Aan de andere kant kun je het ook heel positief benaderen. ;)
Want minnelijk of WSNP, één ding weet je in ieder geval zeker: uiterlijk 2017 (en misschien zelfs wel laatste kwartaal van 2016) begint jouw nieuwe, schuldenvrije toekomst!!
Lijkt me een mooi vooruitzicht! ;D

Die kennis van mij is vanaf vanochtend schuldenvrij. Het schijnt dus om een zogenaamde liquidatieakkoord te gaan. Zie: http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq=65551D16-B7D6-5917-26067BC16005FD82&vraag_seq=0F1BA154-B70E-BAB7-AA3472AB3BFB694D

Libra

Ja, precies Michaelm!

Dit is een mogelijkheid, mits (zoals ook omschreven in het artikel) er aantoonbare, meer middelen (lees geld) zijn, dan dat er na de gebruikelijke trajectduur uitbetaald zou kunnen worden.

Zoals reeds al vele malen aangegeven, elk schuldsaneringstraject staat op zichzelf en is uniek onder de geldende regels.
Het wil dus absoluut niet zeggen, dat dit ook op jou van toepassing zou kunnen zijn, of voor iedereen die in de WSNP zit!

Het is een mogelijkheid, maar het is geen standaard procedure!!

Ga jezelf dus alsjeblieft niet blind staren op wat er nu gebeurd is met die kennis van je, of ervan uitgaan dat dit voor iedereen kan!
Je zou dan alleen maar heel erg teleurgesteld raken en daar wil ik je voor waarschuwen.

Zou jij wel op dezelfde manier eerder een schone lei kunnen krijgen?
Prima!! Alleen maar heerlijk voor je!
Maar ga er niet klakkeloos vanuit.