De eerste stap gezet, nog n lange weg te gaan

Started by moederbeest4, May 05, 2013, 02:06 AM

Previous topic - Next topic

moederbeest4

Wow wat een complimenten, wordt er haast verlegen van.

Vandaag brief binnen gekregen van het incassoburo. Nu 5 maanden 35 euro betalen en dan ben ik er vanaf. Ook weer opgelost.

Auto mag ik volgende week woensdag wegbrengen voor APK en kleine beurt. Dus zet mijn vakantiegeld daarvoor in en wat over is is voor de schulden. De maand erop laat ik mijn overuren een deel uitbetalen en dan doe ik daar ook weer wat van aflossen.

En ik ga mezelf ook maar als schuldeiser aanmelden....anders blijf ik in deze cirkel zitten omdat ik geen buffer heb. Nu doe ik iedere week het klein geld (0,01/0,02/0,05/0,10/0,20 cent in een potje. De andere centen heb ik nog hard zat nodig.

Vanochtend dus de ijsjes bij de Lidl gehaald met die bon. Hij printte hem heel klein uit en kreeg hem niet groter. Maar hij werd geaccepteerd.
Nu kwamen de 2 oudste thuis met ijs proest...mijn dochter had gisteren de bon 2 x geprint en zijn ze allebei in een andere rij gaan staan en een doos gehaald. Dus hun wel uitgelegd dat dat eigenlijk zo niet werkt.
zegt zoonlief mama nu hebben we voor bijna 4,50 ijsjes gratis. Dan kan jij van die centjes bloemetjes voor in de tuin kopen, want jij zorgt altijd ook al zijn de centjes bijna op dat wij een snoepje of een ijsje kunnen pakken en dat vinden wij heel lief. Hij opperde nog even om de ijsjes terug te brengen toen ik begon over een vorm van stelen enz. Maar heb het zo maar gelaten. Er staat ook 1 pak per klant. En op dat moment was hij natuurlijk een klant. ;) Kids zijn gehaaid als er gratis snoep of ijs wordt uitgedeeld lol.

Heb me ook voorgenomen om de gemeente ivm al die feestdagen nog deze week te gunnen. En volgende week bel ik ze wel op. Kijk het kan altijd slechter en ik vermoed dat er op dit moment mensen zijn die harder hulp nodig hebben dan dat ik dat nodig heb. Ik ga gewoon verder ondertussen met wat ik gestart ben. Alles wat minder wordt is meegenomen.
Op dit moment heeft de bank nog niks gestorneerd. Maar ik vermoed dat dat wel gaat gebeuren zo rond de 24e ofzo. (net n dag of 2 voordat het salaris komt. terwijl ze dat weten.)

Libra

Quote from: moederbeest4 on May 15, 2013, 03:16 PM
Op dit moment heeft de bank nog niks gestorneerd. Maar ik vermoed dat dat wel gaat gebeuren zo rond de 24e ofzo. (net n dag of 2 voordat het salaris komt. terwijl ze dat weten.)

Is het misschien een idee om de bedrijven te bellen of op hun website te kijken waarbij je een automatische incasso hebt lopen en te informeren of je de incassodatum kunt wijzigen?

Ik weet van mijn eigen energieleverancier bijvoorbeeld dat je 3 verschillende tijdstippen per maand kunt kiezen.
Niet iedereen vangt zijn salaris altijd op dezelfde dag (denk maar aan mensen die per 4 weken vangen) en dan zou je op die manier kunnen voorkomen dat betalingen van je vaste lasten gestorneerd worden, wat altijd een heleboel extra rompslomp geeft.

Quote from: moederbeest4 on May 15, 2013, 03:16 PM
En ik ga mezelf ook maar als schuldeiser aanmelden....anders blijf ik in deze cirkel zitten omdat ik geen buffer heb. Nu doe ik iedere week het klein geld (0,01/0,02/0,05/0,10/0,20 cent in een potje. De andere centen heb ik nog hard zat nodig.

Al die komplimenten blijken dus volledig terecht te zijn!
Want het is altijd weer geweldig om te lezen als mensen hier nieuw komen, zij de tips en adviezen die ze krijgen ook meteen gaan toepassen voor en op zichzelf!!
Niet alleen geef je daarmee aan dat je zelf weer de controle over je leven in handen neemt, maar ook dat je serieus met de problemen aan het werk gaat en erover nadenkt hoe je de zaken aan gaat pakken.

Het gaat helemaal goedkomen met jou, schatje! ;)

plut

@moederbeest, ik heb ooit met Gothia te maken gehad.
Ik heb ze toen gebeld en gevraagd of ik iets in twee termijnen mocht betalen
en dat was geen probleem. Ze waren erg vriendelijk aan de telefoon.

moederbeest4

Nou de reacties op mijn mails druppelen langzaam binnen.
Van ziggo nu ook een bericht gehad dat het was overgedragen. Heel fijn not. Via ziggo contact gehad met credit yard finance om de maand achterstand in termijnen te betalen. Zij hadden het zo druk dus de vraag of ik hen kon bellen. Kreeg ze steeds niet te pakken en nu voila nog n extra duit erboven op.
Kreeg ze nu wel te pakken en de dame aan de telefoon o u heeft die en die brief gehad geen probleem, uw gegevens. Ja ik zie het al dit en dit is het bedrag.
Ik gaf nog aan dat die verhoging eigenlijk mede een oorzaak van hen is, omdat zij of te weinig mensen in dienst hebben of hun zaken niet op orde. Maar moet het helaas toch betalen...het is dat ik hun dienst nodig heb, want anders... Ik zou haast denken dat ze samenwerken met het incassoburo, zouden ze er provisie op krijgen???
Maar dat is dan wel meteen zo'n domper. In plaats van minder neemt het alleen toe.
Vandaag heeft de bank ook de huur en zorgverzekering gestorneerd. Heb je het toch over 800 euro achterstand wat er weer bij komt.
Dan begin ik nu toch ook wel te balen dat wegwijs/gemeente me ook niet terug belt.
De regen verwoord nu mooi mijn gedachten en gevoel.
Ff n dipje...pffffffffff
Ga nog maar eens ff alles wat nu geregeld is en schulden die erbij gekomen zijn weer even bijwerken.

Buster

Buster

Dat mag dus helemaal niet.

Ziggo moet je eerst kosteloos in gebreke stellen.
Dat gaat via een brief waarbij je 14 dagen de tijd hebt om het bedrag te voldoen.
Anders komen er incassokosten bij
Hoofdbedrag

Buster

Sterker nog, als je die "14 dagen brief" helemaal niet hebt ontvangen kan je zelfs zeggen;

"Door het ontbreken van de wettelijk verplichte "14 dagen" brief beroep ik mij op het recht de factuur kosteloos binnen 14 dagen te voldoen. U kunt mijn betaling binnen de gestelde termijn tegemoet zien"

Ja, en dan natuurlijk wel op tijd betalen  ;D

Ik zit net trouwens even te neuzen bij Bos, die zijn aangesloten bij DAS.
Die hebben zelfs in hun weetjes lijst staan. letterlijk, dat er g

moederbeest4

Zo even alles op een rijtje zetten.
Even weer overzicht maken.

De nota's waar ik mee achterloop.

Maand april en mei. Sommige komen erbij of worden duurder, sommige zijn betaald.

wat                april               mei            totaal nu

Gitaarles       

moederbeest4

Buster dank je voor de info.

Ik heb in april wel natuurlijk een email gehad van ziggo dat ik een achterstand had en dat ik 14 dagen de tijd had om te betalen.
Dus die brief heb ik zeg maar wel gehad.

maar ziggo heeft bij aanmaningsbrief incassokosten gerekend, en bos nu met de pre-incassobrief.

Buster

Lieve Moederbeast,

Het is nu tijd om naar bed te gaan.
Morgen bestaan de kosten ook nog.

Als ik je lijstje zo bekijk zijn er twee posten waar ik van schrik.
De zorgverzekering en de achterstand van de huur.
Daarnaast staan er posten op waarvan je echt moet gaan kiezen of die nodig zijn of dat je liever meer budget hebt om van te eten.

Dat zijn zware en nare keuzes die alleen jij met je man kunnen maken.
Niemand mag daar iets van vinden, want het zijn jullie keuzes.

Ik geef je wel als advies mee: de beslagvrije voet.
Dit is een voet waarvan je zou moeten kunnen leven.
Als je kan aantonen dat je alles boven die voet besteed aan aflossingen dan kan geen enkele incasso van je verwachtten dat je meer gaat betalen.

De overheid heeft altijd voorrang, zij mogen ook de meest verregaande beslagen uitoefenen.
Daarna komt CVZ (zorg) die de kosten echt belachelijk op kunnen drijven en je pakket kunnen beperken.
Tot slot de woningbouw, je hebt een dak nodig.

Bedenk bij de keuzes maken wel dat deze situatie niet voor altijd is.
Je pakt de draad weer op zodra dat kan.
Tot slot nog een slimmigheidje; de maand heeft 4,5 week.
Deel daarom wat je over hebt door 4,5 dan sta je na 28 dagen ook niet voor een nare verassing.

Voor nu welterusten, morgen verder puzzelen.

moederbeest4

ff snel tijdens het nuttigen van een glas warme melk.

beslagvrije voet, ik heb op de site gekeken, maar ze vragen bedrag waar beslag op word gelegd enz...en er is (nog) geen beslaglegging op loon.
Dus op de een of andere manier snap ik niks van dat sommetje.

Postcodeloterij opgezegd
Leesmap opgezegd
reisverzekering opgezegd
gitaarles geeft mijn zoon rust en ontspanning en de kinderpsychiater gaf het advies om hier toch mee door te gaan tot aan de opname.
peuterspeelzaal wil ik niet opzeggen.

de bovenste 3 leveren me 48,45 op per maand na opzegging.

moederbeest4

huur en ziektekosten hebben nu ook mijn eerste prioriteit

Nu hopen dat APK auto meevalt zodat ik nog geld van mijn vakantiegeld overhoud om wat extra te kunnen betalen.

echt soms vraag ik me af hoe heeft het zover kunnen komen....baal dan echt zo ontzettend van de situatie en van mezelf.

Buster

De beslagvrije voet is een berekening.
Die inderdaad wordt gehanteerd als er loonbeslag wordt gepleegd.
Bij loonbeslag mogen alleen gerechtsdeurwaarders en de overheid meedelen in wat daarvan loskomt.
Als je die voet zelf aanhoud, dus gewoon voor jezelf een berekening maakt, beschermt je dat mocht je voor een rechter komen te staan.

Dat is namelijk de enige dreiging die een incassobureau waar kan maken; naar de rechter stappen om je te dwingen om meer af te lossen.
Als je daar kan aantonen dat je al maximaal aflost is de kans groot dat je geen veroordeling zal krijgen en er dus ook geen bijkomende kosten bijkomen voor een rechtszaak of een gerechtsdeurwaarder.

De voet komt meestal uit op 90% van het bijstand niveau plus de toeslagen.
(Kinderbijslag, zorg, huur, hypotheekrente, toeslagen i.v.m. extra zorg)
Andere toeslagen en vakantiegeld vallen erbuiten. (bijvoorbeeld kindgebonden budget)
Als je zelf aan het aflossen bent heb je de vrijheid om er iets meer speling in te laten zitten.
Met loonbeslag is het een gedwongen situatie en krijg je dus niet de tijd om extra diensten op te zeggen. Daarnaast is het een houvast van hoeveel budget je rond zou moeten kunnen komen.

Op je achterstandenlijstje stonden nog wat posten, zijn die inmiddels afgezegd?
Omdat ze niet meer op je lasten lijstje voorkomen?
Brabants dagblad, scouting, monuta, levensverzekering, eigen risico.

Hoe het zo heeft kunnen komen?
Heel ongemerkt.
Schulden ontstaan niet vanzelf, ze sluipen er razendsnel in.
Gelukkig heb je het nu ontdekt.

Hou vol!

moederbeest4

Hoi Buster.

Oke snap hem. Ik moet dan bij die berekening bij beslag niks invullen en dan de rest wel?

Brabants dagblad is in febr 2013 gestopt.
scouting is eens per 3 maanden en betaal ik normaliter van de kinderbijslag.
monuta is de uitvaartsverzekering en die houd ik graag aan, mede omdat bij iedere openhart operatie van dochterlief de kans bestaat dat haar hartje ermee stopt.
levensverzekering gaat de ijskast in, wacht nog op de schriftelijke bevestiging. Ik heb ze gevraagd of het met terugwerkende kracht kan zodat die 2 maanden achterstand ook weg zijn. (niet geschoten is altijd misgeschoten)
eigen risico dit bedrag werd door zorgverzekering niet genoemd bij openstaande bedragen, misschien omdat het jaar nog niet om is?

Je begint met frisse moed, maar soms denk ik wel waar eindigt het.

Het is gewoon soms zo frustrerend, je leeft eigenlijk onder bijstandsnivo, maar nergens heb je recht op. (huursubsidie, kwijtschelding gemeenschappelijke belasting, voedselbank, pgb, tog, bepaalde potjes gemeente voor als je in de bijstand zit) Het is zo een gepuzzel met 4 kids.
Een voordeel is dan wel dat ik iemand ben die als ze ergens voor gaat er flink voor gaat.
Hoop na apk auto toch wel weer wat weg te kunnen strepen.
We moeten als het goed is ook nog 1200 euro terugkrijgen vd belastingdienst. Dit wilden we aan schuld zorgtoeslag spenderen, maar we gaan maar voor huur en ziektenkosten. (belastingdienst is al een regeling getroffen)

Zo ga nu alle papieren ff ordenen en in een map stoppen per schuldeiser...maakt het ook weer wat overzichtelijker.