De eerste stap gezet, nog n lange weg te gaan

Started by moederbeest4, May 05, 2013, 02:06 AM

Previous topic - Next topic

moederbeest4

Al n poosje hier aan het lezen geslagen.

Afgelopen woensdag ben ik toch best nerveus naar loket wegwijs gegaan.
Alleen al het luisterend oor en begrip was heerlijk. Nu verwacht ik volgende week een telefoontje om dan een afspraak te maken omtrent minnelijk traject/sanering.
Hoop dat ze kunnen helpen, want slechter als nu kan het met hun hulp niet meer worden.

Hier zijn de problemen begonnen door het minder kunnen werken tgv veel harde buiken in de zwangerschap en de aanschaf van een 7 zitter. De auto kwam iets te vroeg, maar is betaald. En door de zwangeschap hebben we n jaar lang 700 euro minder per maand te besteden gehad.
Op dit moment wordt het bij mijn man op het werk drukker, dus meer overuren. En ik probeer ook zoveel mogelijk extra diensten op te lossen.
De druppel was hier vooral het feit dat je na telfonische regelingen toch bij sommige instanties 2 dagen later weer n nota krijgt met 40 euro er boven op, de bank die al die grote bedragen juist storneert en nu na het salaris we 1500 rood stonden en dus deze maand zal er niet veel afgeschreven kunnen worden.

Ons gezin bestaat uit vier kinderen van 10,7,3 en 8 maanden.
Ik werk parttime in de zorg. Man werkt fulltime.
Ik doe al maanden van ongeveer 90 euro pw alle boodschappen en probeer er soms ook van te tanken.....slechter kn het haast niet meer worden volgens mij.

Ook zijn er zorgen rondom n paar kids waardoor ik t overzicht n beetje kwijt was. Nu na het gesprek heb ik alles weer op orde gemaakt. En heb ik eindelijk toch weer ns n beetje kunnen slapen. Maar we gaan denk ik n hectische tijd tegemoet. Een vd kinderen zal n poosje opgenomen gaan worden in een kliniek voor kinderpsychiatrie ivm autisme enz. Een ander kind zal vermoedelijk dit jaar weer n open hart operatie ondergaan.
mede deze bijkomende zorgen besloot ik de stap te zetten voor hulp. Even iemand die met me mee alles oppakt en ondersteunt enz, want dit ging ik niet meer trekken.

salaris beiden 2240 totaal basis ,dus zonder overuren enz.
toeslag zorg/kind 70 pm totaal
kinderbijslag tel ik niet mee, is voor de kids hun sport enz.
---------------> totaal 2310 (zonder overuren)

de 3 maandelijkse vaste lasten ook opgesplitst per maand moeten we aan vaste lasten 2088,8 betalen. (daar heb ik wel de sportactiviteiten vd kids, die ik vd kinderbijslag betaal wel meegeteld) zonder die activiteiten 2023,80

nota's die nog openstaan/achterlopen 1425,04

lening, wehkamp(stom weet ik ;) ) en terugbetalen kind en zorgtoeslag totaalbedrag
21.551,85

En na het storten vh salaris stonden we bij de bank op 1500 in de min , dus er zullen weinig notas betaald worden deze maand.
Zonder hulp gaat dit mij totaal niet meer lukken.

Nu probeer ik alles van 90 euro pw te doen met 6 kids.

Auto eruit is geen optie ivm mijn werk en de velen ziekenhuisbezoeken.

Weet totaal niet wat ik kan verwachten enz...maar via deze topic hoop ik jullie op de hoogte te houden. En heb je tips/weetjes enz over wat er ons te wachten staat...vertel ze graag aub

Chrissie

Welkom moederbeest4,

Ben helaas niet zo van de minnelijke trajecten omdat ik zelfstandig mijn schulden oplos maar er zitten hier genoeg anderen mensen op die je hier prima kunnen informeren. Heel verstandig dat je hulp hebt gezocht , ga voor je duimen dat ze je kunnen helpen.
Sinds januari 2016 schuldenvrij.

moederbeest4

hoi chrissy

thx.

enne niet 6 kids lol, maar 4 kids met n papa en mama....het is al laat, zag net mijn typfout.

Chrissy als ik het zelf zou kunnen deed ik het, maar doordat er in privesfeer dus zoveel zorgen zijn overzie ik het niet en mijn man die hoef ik niet aan de administratie te sturen ;)
Door drukte en hectiek heb ik me minder bezig gehouden met de administratie en voila hier ben ik nu dan.

Maar telkens als ik dacht de afgelopen 5 maanden dat ik er bijna was kwam er wel weer ineens een afrekening of ondanks telefoontjes zo'n brief van binnen 5 dagen betalen, want anders enz.
Misschien met hulp dat ze dan ook echt doen wat ze telefonisch beloven.

We hebben nog n lange weg te gaan, maar ook ons moet het toch lukken?>

Chrissie

moederbeest ik begrijp je helemaal  dat je het door de priv

Weegschaaltje

Hoi, welkom hier. Je hebt niet alleen de zorg van schulden lees ik. Maar ook de zorg van 2 van je kids waar t niet goed mee gaat. Dat alles bij elkaar maakt het nog extra zwaar voor jullie. Maar je hebt al een heel goed begin gemaakt. Jullie gaan je schulden aanpakken. Hoe of wat dat het zo ver is gekomen ( je schuldenlast ) is t minst belangrijke. Dat je inziet en er wat aan gaat doen pleit alleen maar dat je sterk bent.

Ik heb ook geen ervaring met het minnelijke traject. Ben ook op eigen kracht begonnen. Het minnelijke traject of de wsnp is voor mij evt de laatste stap.

Je bent hier op t juiste forum terecht gekomen. Iedereen hier is zo lief. Geen veroordelingen, alleen maar tips en handvatten die we hier aangereikt krijgen. Ik zelf ben hier ook nog niet zo lang maar het voelt als thuis komen.

Ik wens je heel veel succes met deze zware strijd. Want het is een battle die je in the end gewoon gaat winnen.

Knibbel

Hallo Moederbeest4, ook ik heet je welkom hier op dit forum. Het is inderdaad geen gemakkelijke opgave waar je voor staat. De combinatie werken en kinderen is eigenlijk al zwaar en dan ook nog de zorg over de gezondheid van je twee kids, dat drukt natuurlijk loodzwaar op je gezin. Heel begrijpelijk dat er op een gegeven moment dingen bij inschieten. Ben heel blij dat je de stap hebt gezet om hulp en ondersteuning te gaan zoeken, zodat het overzichtelijker en draaglijker wordt voor je. Ik lees in je verhaal niets over de TOG-regeling of PGB. Je zult daar waarschijnlijk wel mee bekend zijn en/of misschien heb je die al. Met het PGB kun je hulp/begeleiding voor je kind inkopen of jezelf als begeleidster inkopen.  Misschien overbodig, maar hier kun je alles daarover lezen:
www.tog.nl
www.pgb.nl

Veel sterkte met de a.s. operatie van je kind en met de opname in de psychiatrische instelling van je autistisch kind.

Hou vol en hoe zwaar soms ook, probeer eerst je administratie weer op orde te krijgen en dit ook goed bij te houden. Je zult zien dat je op een gegeven moment meer rust in je financiele problemen krijgt. Dat is dan toch weer een last minder voor je.

Veel sterkte en heel veel liefs
Knibbel
“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Buster

Welkom Moederbeest4.

Als ik je verhaal zo lees heb je behoorlijk wat op je bordje maar heb je ook behoorlijk wat overzicht.

Je weet wat je vaste lasten zijn, hoeveel erin komt en hoeveel eruit gaat.
Je hebt op tijd aan de bel getrokken, dat is altijd verstandig.
Zeker als je aan voelt komen dat het mis dreigt te gaan.
Bovendien zijn er vier kinderen die voor gaan.
Petje af daarvoor!

Als je gaat aflossen, ik las iets over achterstand bij de zorgtoeslag.
Schulden bij de overheid krijgen altijd voorrang.
Zij kunnen ook de meest verstrekkende gevolgen hebben.

Hartstikke goed dat je alles berekend hebt vanaf een basis salaris.
Wat je zou kunnen doen is de extra uren verdelen over het aantal eiser PLUS jezelf.
Dat is dan je buffer.
Stel dat je een extra keer naar het ziekenhuis moet, kan je de benzine uit dat potje betalen.

En als ik zo vrij mag zijn; waar heb je hulp aangevraagd?
Gemeente? Of een vrijwilligers organisatie?

Hou vol! 

moederbeest4

Lieve berichten dank je wel allemaal.

PGB hebben we niet. Is blijkbaar tegenwoordig niet meer makkelijk te krijgen.
Ik werkte eerst 15 uur per week, maar toen met mijn dochtertje ben ik 5 uur per week gaan werken. Ik werk in de weekenden de vrijdag,zaterdag en zondagavond.
Nu ze weer geopereerd wordt en zoonlief die het moeilijk heeft is het goed zo. (deed eerst ook de middagen in het weekend werken, maar dat kon zoonlief niet handelen...soms liepen de routes zo uit dat ik snel thuis n bammetje kwam halen omdat de avondroute weer begon)
Je kan jezelf niet meer inhuren met PGB. Mijn zoon gaat 1 x pw n half uurtje naar gitaarles (58,- p mnd) Dit valt ook niet onder PGB terwijl dit voor hem een soort van therapie is. Het ontspant hem, geeft rust in het hoofd en hij traint hiermee zijn concentratie. Als hij dadelijk opgenomen wordt dan stopt dit tijdelijk weer. Dit betaal ik van de kinderbijslag. De oudste zit op paardrijles. We vermoeden dat ze ook autisme heeft. Maar 6 jaar geleden had ze net te weinig kenmerken om de diagnose te krijgen en werd het sensorische motorische integratiestoornissen (leuk scrabbelwoord) de ergotherapeute had toen aangegeven dat paardrijden iets was waar ze veel aan zou hebben. Door het rijden voelt ze haar eigen lijf en door het op en afzadelen enz voelt ze haar tastzintuigen enz. Als ze niet kan paardrijden merk je dat ze zich ongelukkiger gaat voelen, niet goed in haar vel zit. Paardrijden kost per kwartaal 136 euro...doen we ook van de kinderbijslag. De 2 oudsten zitten ook op scouting, vonden wij ook goed voor hun ontwikkeling op sociaal gebied en ze genieten ervan. Kost eigenlijk amper iets. voor beiden samen totaal 55

Kaatje

Volgens mij kan je bij de woningbouw aanvechten dat je niet die hoge huurverhoging wil, maar een verhoging gebaseerd op je laatste lagere inkomen. Als ik jou was zou ik daar achter aan gaan.

Chrissie

Is het niet mogelijk dat je een tegemoetkoming in de kosten van de gemeente kan krijgen? volgens mij bestaat er een fonds voor Ik kan even niet op de naam komen hoe het heet zodat je wat terug krijgt voor het sporten van je kinderen. ( stimuleringsfonds heet het geloof ik, weet het niet helemaal zeker) Misschien dat jullie het dan even iets gemakkelijker krijgen.

Knibbel

Quote from: moederbeest4 on May 06, 2013, 01:21 AM
PGB hebben we niet. Is blijkbaar tegenwoordig niet meer makkelijk te krijgen.
Klopt. Ze werken nu met zorgzwaartepakketten, als je onder de 10 uur begeleiding per week zit krijg je geen pgb. Je kunt wel een indicatie voor ZIN (zorg in natura) krijgen. Er wordt tegenwoordig ook meer gekeken naar ouderlijke zorgplicht. En dan kom je toch al sneller onder de 10-uurs begeleiding per week.

Quote from: moederbeest4 on May 06, 2013, 01:21 AM
Je kan jezelf niet meer inhuren met PGB.
Volgens mij wel, alleen het ene zorgkantoor is weer niet de ander. Ik hoor wel eens van ouders dat zorgkantoor in het noorden des lands dat verkondigt en het zorgkantoor in het zuiden des lands dat juist wel weer goedkeurt. Maar hier is men natuurlijk ook weer strenger in geworden, want veel ouders vragen PGB aan omdat de zorg te zwaar wordt en men zichzelf wilt ontlasten om vervolgens zichzelf weer in te huren als zorgverlener van hun eigen kind. Het moet allemaal goed onderbouwd zijn met zorgplan en alles.

Mijn dochter heeft ook een grote liefde voor paarden, daar zit een echte aantrekkingskracht tussen die twee. Ze is ook jaren naar paardrijles geweest. Dit was een manege speciaal voor kinderen met lichamelijke en psychische problemen, zoals autisme. Je kon daar twee keer per week terecht en het was ook best behoorlijk prijzig. Mijn dochter wilde natuurlijk altijd naar de manege, maar voor onze beurs een onmogelijke opgave. Ik ben toen gaan vragen of ze als vrijwilligster in de manege mag gaan werken. Ze deed dus paarden verzorgen, manege schoonmaken, tijdens lopen en draven de paarden van de gehandicapte kinderen vasthouden. En als beloning mag je als vrijwilliger na de reguliere rijlessen gratis een half uur paardrijden. Dochter blij, mamma blij...

En de TOG-regeling is een bijdrage in de zorgkosten van een gehandicapt kind. Vroeger kreeg je dat per kwartaal uitbetaald, nu wordt de TOG verrekend met de kinderbijslag. Misschien toch een overweging om eens uit te zoeken of je niet in aanmerking komt hiervoor. Alle beetjes helpen zeg ik altijd.

En ja, beetje cru van je schoonouders om zo te reageren op jullie hulpvraag. Maar ik weet natuurlijk ook hun achtergrond niet. Ik ben zo'n ouder die alles zou delen met mijn kinderen, tenminste als ik geld zou hebben (wat je niet hebt kun je ook niet delen).

Hou vol, je bent al goed bezig.

Liefs

“Nothing ever goes away until it teaches us what we need to know” Pema Chodron

Libra

Hai Moederbeest4, van harte welkom hier!

Als eerste, geweldig goed van je dat je hulp gezocht hebt en aan de bel getrokken hebt, voordat het helemaal uit de hand liep!!

Voor wat betreft het starten van een minnelijk traject, je krijgt als eerste een ori

moederbeest4

dank je wel allemaal. Houd jullie op de hoogte

moederbeest4

vandaag n brief vd ziggo over de achterstand. Binnen 5 dagen betalen. Tja dat zit er niet in.
Loket wegwijs heeft ook nog niet gebeld. Nu maar zelf n regeling getroffen om t in termijnen te betalen. Voordeel is geen grote hap en als het kan dan mag ik altijd meteen aflossen.

Ook van onze levensverzekering bericht gehad dat we achterliepen. Wist ik ;)
Maar in die brief stond ook dat ik of helemaal kon stoppen of tijdelijk en evt ook maandbedrag naar beneden.
Heb ze gebeld en nu morgen een brief schrijven om het bijv 12 maanden te bevriezen. En daarna geen 65 euro per maand maar 50?? (is voor als mijn man of ik overlijd dan heeft de ander n potje) Helemaal stoppen dan ben ik volgens mij al mijn geld kwijt en dat ik ook zonde.
Maar door dit nu te stoppen scheelt het weer 65 euro in de maand en daar kan ik dan toch weer wat achterstand mee weg werken.

Ook nu bezig met wekelijks te noteren wat ik kwijt ben aan boodschappen.

Kijk het begin is er. En zo laat ik ook zien aan wegwijs dat ik wel gemotiveerd bezig ben.

Het ergste vind ik de achterstand bij de ziektekostenverzekering en woningbouw. Dat zijn gewoon meteen van die grote bedragen. Van vakantiegeld en belastingteruggaaf ga ik eerst die 2 achterstanden aflossen. En er voor zorgen dat ik straks gewoon alles iedere maand kan betalen.

peim

Lieve moederbeest4,

Ten eerste,super van je dat je de schulden nu aan gaat pakken! Misschien dat ik je een tip mag geven, ik heb een overzicht gemaakt van alle vaste lasten en schulden die maandelijks betaald moeten worden. Hiernaast hebben wij 2 betaalrekeningen. Zodra ons salaris/uitkering binnenkomt,draai ik het lijstje uit. Waar ik de rekeningen al van heb,betaal ik meteen. Die later komen,of later afgeschreven worden,stort ik over naar de 2e betaalrekening. Van deze rekening word dus alles betaald. Op de 1e betaalrekening blijft het precieze bedrag over wat wij die maand te besteden hebben. Op het lijstje streep ik af wat er betaald is,zodat ik precies weet dat het ook echt betaald is. Voor ons werkt dit fantastisch,dus misschien kun je hier wat mee ;) Hou vol!!

Liefs,Peim