Nietig verklaren algemene voorwaarden

Started by Buster, May 02, 2013, 07:59 PM

Previous topic - Next topic

Buster

Met deze voorbeeldbrief geef je aan dat je de overeenkomst en de daarbij horende algemene voorwaarden aan de kaak stelt.
Als je deze brief aanpast naar je eigen situatie vermeld dan de juiste wetten waar de overeenkomst onder valt. (in dit geval gaat het om een kredietverstrekker)
Bij het nietig verklaren komt de overeenkomst niet te vervallen, maar keert hij terug in de originele staat. In dit geval ben je nog steeds het geleende bedrag verschuldigd.

Het nietig verklaren mag je op eigen houtje doen, de tegenpartij mag op zijn beurt dit betwisten. De enige die hierover een rechtsgeldig oordeel kan vellen is de rechter.
Maar dan moet het daar wel terecht komen.

QuoteAan <  >

Betreft <klantnummer>

<datum>

Goedendag,

Op <datum> heb ik bij u een bedrag geleend van <bedrag>.

Echter de voorwaarden en kosten die u heeft gesteld aan deze lening voldoen niet aan de  wet zoals omschreven in de Wft of de Europeese richtlijn voor consumentenkrediet (2008/48/EG) die op 1 juni 2011 in de Wet op het financieel toezicht (Wft) is ge

Buster

Uitleg bij de wetten;

Elke kredietverstrekker moet een vergunning hebben, ook buitenlandse verstrekkers die in Nederland krediet verstrekken moeten in het bezit zijn van een vergunning uitgegeven door het AFM of de DNB.

Kredieten die in minder dan 3 maanden moeten worden afgelost hebben ook een vergunning nodig en mogen voor die kredieten niet meer dan 12% plus de wettelijke rente op jaarbasis in rekening brengen. (in 2013 is dat bij elkaar 15% dus 1,25% per maand)
Daarnaast moet iedereen die een krediet verstrekt naast een vergunning ook een Financi

Weegschaaltje

Echt top dit. Ik ga hem straks nog versturen naar Heeleen.

Buster

Bewaar altijd een kopie!
Mocht het zo zijn dat je ooit wordt gevraagd met bewijzen te komen toont dit (samen met je bankafschrift) aan dat je bereidwillig bent om mee te werken.

Weegschaaltje

Als je deze brief aanpast naar je eigen situatie vermeld dan de juiste wetten waar de overeenkomst onder valt. (in dit geval gaat het om een kredietverstrekker)

Deze zin begrijp ik niet helemaal? Moet ik dat ergens in de voorbeeldbrief veranderen???

Buster

Weegschaal, als je de AV van bijvoorbeeld een telecom bedrijf aan de kaak wil stellen hebben die niet zoveel te maken met de wet op financieel toezicht, die hebben weer te maken met de Opta bijvoorbeeld.

Het is altijd goed om iets na te lezen, te snappen en te controleren.
Uiteindelijk zet je wel ergens JOUW naam onder.  ;)

Weegschaaltje

Ok ik begrijp. Ik zet er tevens in dat ik een betalingsregeling wil vanaf 01-06-2013. Met de maximale rente die jij hier eerder aangaf. Mijn gevoel zegt dat ze toch niet met mijn bereidwilligheid akkoord willen gaan  :-\

Buster

ja, het is wel het een of het ander.

Een betalingsregeling is een gunst die ze je verlenen.
Gaan ze er niet mee akkoord, toch gewoon wat je voorstelt overmaken.
Wat ze zullen doen (maar dat zullen ze ook als je de 1% regel had voorgesteld) is het uiteindelijk overdragen naar een incassobureau omdat je niet op tijd hebt betaald.

Ze zullen er van te voren kosten bovenop willen gooien zodat de maximale incassokosten hoger uit gaan vallen. Ook dat mag je aan de kaak stellen.
Het is het hoofdbedrag (eventueel met 0,75% erbovenop, want ze hebben geen vergunning)
En daar 15% van, in jouw geval;

Weegschaaltje

Ik heb de 1% rente voorgesteld omdat ze onwettig bezig zijn  ;) Maar goed denk dat het niet veel uitmaakt wat ik voorstel. Omdat ze net zoals jij al zegt ze toch die kosten er boven op gooien.

Ik heb nog steeds t idee dat de incasso van Heeleen en tevens van Ferratum 1 partij zijn als de krediet verstrekkers. Als dat zo is willen ze toch ook de maximale kosten.

Buster

De verstrekker en de incasso mag dezelfde persoon zijn, dat is geen probleem.
Ze moeten zich wel houden aan de Wic (Wet Incasso kosten)

Daar staat in dat de verstrekker/opdrachtgever geen extra kosten mag rekenen en alleen de hoofdsom over mag dragen. Daar zit het hem in, die zullen ze zo hoog mogelijk willen maken.
En dat is dus tegen de wet.
Administratiekosten, herinneringskosten, noem maar op, het mag niet.

Het incassobureau mag in gevallen onder de

Buster

Voorbeeld vervolgbrief als de verstrekker niet akkoord gaat.
Pas de argumenten aan naar je eigen situatie.

QuoteAan <naam>

Betreft <klantnummer>

<datum>

Goedendag,

In reactie op uw schrijven van <datum> zal ik mijn eerder verzonden brief toelichten.

Bij nader onderzoek is gebleken dat uw bedrijf niet beschikt over de nodige vergunningen. Waardoor de extra kosten die u mag rekenen op advies van het AFM neerkomen op 1% op jaarbasis.

U heeft verzaakt mij een financi

jowie46

Wow die vervolg voorbeeldbrief is erg sterk inelkaar gezet.

Ook mooie woordspeling zitten erin.

Hopelijk begrijpt de ontvanger het en of ik hoop dat ze eens goed lezen wat er gemeld wordt.

Buster

Ik heb de laatste zin veranderd omdat ik er vanuit ga dat je volgens de wet netjes hoort te communiceren met de wederpartij. Mocht het namelijk ergens op uitdraaien kan dat net de doorslag geven.

De volgende stap is dat het wordt overgedragen naar een incasso die natuurlijk uitgaat van een veel te hoog hoofdbedrag.
Ik zal nog even gaan zitten voor een brief aan de verstrekker en een brief aan de incasso waarin je de hoogte en de regelgeving rondom het Wic aan de kaak stelt.

Op zich wel handig die voorspelbaarheid aan stappen.  ;)

jowie46

Heel goed Buster.

Dat laatste kan ik wel goed gebruiken, wat betreffend een vernieuwde brief voor het incassobureau.

Weet je wat ik nou zo grappig vindt van me zelf.

Tijdens het maken van nieuwsberichten over OM gevallen of iets in die richting kijk ik en maak ik makkelijker de berichten als voorheen. Dat is mede gekomen door dit forum en alle kennis die ik de afgelopen maanden op heb gedaan.

Ook het andersom denken lukt steeds beter.

Dit is echt gaaf!!!

Weegschaaltje

Ik ga deze ook versturen naar Heeleen. Aangezien ze niet accoord gaan met mijn voorstel.