jaarafrekening gas en stroom

Started by crizis, May 01, 2013, 09:52 AM

Previous topic - Next topic

crizis

ik zit in het innelijk traject en zo als het er uit ziet krijg ik iets van 300 euro terug van de nuon maar....mag ik dat houden omdat ikz

Buster

Dat is per gemeente verschillend.
Meestal gaat het in de boedel, het is ook je plicht om zo zuinig mogelijk te leven.

Maar euh,.. gefeliciteerd, als je namelijk had moeten bijbetalen was er een nieuwe schuld ontstaan met alle narigheid van dien.
Meestal stellen energieleveranciers voor om het maandbedrag naar beneden bij te schroeven.
Vraag dat even na bij je contactpersoon. Als aankomend jaar een strenge vorst met zich meebrengt kan het zomaar zijn dat je volgend jaar moet bijbetalen, en dat wil je echt niet.

litopu

Nee hoor dat mag je houden want dat heb je betaald van je VLTB.Ik heb het minnelijke traject ook doorlopen en mocht het ieder jaar houden.

Buster

Litopu, het verschilt echt per gemeente.

Je hebt de plicht je kosten naar beneden te brengen om zo de boedel te vergroten.
De uitzondering kan bijvoorbeeld zijn als je schuldenlast totaal wordt afgelost en er geen sprake is van kwijtschelding.

litopu

Hoi Buster,volgens mij zijn de richtlijnen in alle gemeentes hetzelfde.Wat je van je VTLB betaald en je krijgt daarna wat terug is dat gewoon voor jezelf.Daar tegen over staat wel als je bij moet betalen je dit ook zelf moet doen en het niet uit het gespaarde geld kunt halen.Als mensen zo hun best doen om goedkoper om te gaan met energie zou het erg zuur zijn dat je het dan in moet leveren.Wel is het zo dat de gemeente kan zeggen dat na de afrekening het maandtermijn naar beneden bij gesteld moet worden en dat vloeit dan wel de boedel in.Maar ook daar ben je volgens mij vrij in.